• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Jul & nyårscigarr samt dryck

BOTL

Panerai
Om du som jag tänker unna dig nåt lite roligare till jul och nyår så dela gärna med dig för lite inspiration.
Många äter ju gott och vill man ha bra kött så lär man många gånger beställa långt i förväg så det får hänga i en månad eller två. Det mesta i systemets beställningsortiment har man inom två veckor så tid finns. För att hålla en bra nivå i tråden så kom gärna med inlägg som inspirerar. Tänker man dricka julmust och röka cigg finns det säkert andra som är intresserade av att få höra.

Försöker hitta nån rolig cognac för en human slant. Delamain är anständig och deras Pale & Dry (best nr 137) kan man ställa framför vem som helst som har ett intresse för dryck utan att skämmas. Lite nyfiken på deras julcognac, någon som provat?

http://www.johanlidbyvinhandel.se/retail/vintages/450/

Det blir traditionell julmat så där har jag inget att inspirera med.

Nyårsafton jagar jag nån rolig köttbit, en bra wagyuentrecote eller en riktigt fin kalventrecote skulle få vara varmrätten som får bli till sig på grillen, tillbehör...för och efterrätt är inte spikade.

Pol Rogers 2004 vintage till förrätten (nr 7536) om det passar, rödvin för 3-400 kr flaskan som inte är för vass så att den gifter sig med wagyuköttet efterlyses och jag älskar söta viner till efterrätten. Tokaji eller Sauternviner för 2-300 flaskan (om det är halvliters).

Jagar portvin till cigarren efter middagen som förmodligen blir nåt med lite ålder men full kropp och medium till full styrka. Cohiba känns helrätt med lite ålder eller nåt annat roligt.

Julafton brukar jag försöka röka nåt rejält, som räcker i två timmar, dubbelcorona av nåt slag. Måste se vad som finns i plastidorerna.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
Om du som jag tänker unna dig nåt lite roligare till jul och nyår så dela gärna med dig för lite inspiration.
Många äter ju gott och vill man ha bra kött så lär man många gånger beställa långt i förväg så det får hänga i en månad eller två. Det mesta i systemets beställningsortiment har man inom två veckor så tid finns. För att hålla en bra nivå i tråden så kom gärna med inlägg som inspirerar. Tänker man dricka julmust och röka cigg finns det säkert andra som är intresserade av att få höra.

Försöker hitta nån rolig cognac för en human slant. Delamain är anständig och deras Pale & Dry (best nr 137) kan man ställa framför vem som helst som har ett intresse för dryck utan att skämmas. Lite nyfiken på deras julcognac, någon som provat?

http://www.johanlidbyvinhandel.se/retail/vintages/450/

Det blir traditionell julmat så där har jag inget att inspirera med.

Nyårsafton jagar jag nån rolig köttbit, en bra wagyuentrecote eller en riktigt fin kalventrecote skulle få vara varmrätten som får bli till sig på grillen, tillbehör...för och efterrätt är inte spikade.

Pol Rogers 2004 vintage till förrätten (nr 7536) om det passar, rödvin för 3-400 kr flaskan som inte är för vass så att den gifter sig med wagyuköttet efterlyses och jag älskar söta viner till efterrätten. Tokaji eller Sauternviner för 2-300 flaskan (om det är halvliters).

Jagar portvin till cigarren efter middagen som förmodligen blir nåt med lite ålder men full kropp och medium till full styrka. Cohiba känns helrätt med lite ålder eller nåt annat roligt.

Julafton brukar jag försöka röka nåt rejält, som räcker i två timmar, dubbelcorona av nåt slag. Måste se vad som finns i plastidorerna.
Var köper jag kuvert?
 

BOTL

Panerai
gruby till sommaren har jag tänkt ordna en herf/GTG. Se till att dyka upp då.

Vill du testa nån rolig cigarr under tiden så dra iväg ett pm så ska jag försöka hjälpa dig. Vore skoj om några fler postade lite så man kan få inspiration.
 

gruby

Pax Vobiscum
2-Faktor
gruby till sommaren har jag tänkt ordna en herf/GTG. Se till att dyka upp då.

Vill du testa nån rolig cigarr under tiden så dra iväg ett pm så ska jag försöka hjälpa dig. Vore skoj om några fler postade lite så man kan få inspiration.
Som jag skrev tidigare till några av medlemmarna som undrade vart jag tagit vägen så har jag medvetet vart inaktiv sen min resa i februari men när du klev fram här på KS kliade det ordentligt i fingrarna! Jag var i Mexico och Kuba (köpte en del gott där) men det kommer förhoppningsvis ett resereportage snart...
Jag dyker definitivt upp på ett sådant GTG och du kommer definitivt få PM av mig nu när jag brutit tystnaden haha :D
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag är traditionellast i universum när det gäller jul, så där blir det Fanny och Alexander-style på maten. Gå över till grannen=mor och far, och äta i matsalen. Allt hemgjort, knytis med nästa granne=syrran. Grisköttet (skinka, korv, pressylta, fötter) kommer från en släktings hemgrisar som ätit matrester och gått fritt i skogen, nötköttet (köttbullar, leverpastej, kalvsylta) kommer från våra egna Black Angus/Jerseykorsningar. Rökt fårfiol från en gård här i närheten får också följa med.

Min lott är brödet, jag gör segkaka (mjukt rågbröd), vörtlimpa och världens mest traditionstyngda efterrätt, mandelformar med grädde och hjortronsylt.

Till detta dricker vi svågerns hembryggda öl (SM-guld i bryggeri-SM) och svagdricka från grannbyn.

Lokalt is the shit!
 

BOTL

Panerai
Hans_Delsbo du har så rätt, i den mån man kan och det är ekologisk satsar jag på lokalt. Smakar som det ska. Ser fram emot brödrecept och vad du ska puffa för cigarr.
 

Randel

Cartier
När det gäller rödvin till varmrätten beror det såklart på dina preferenser. Jag hade gärna korkat upp en Pegau Chateauneuf-du-pape som du hittar på Systemet för dryga 4-hundringen. Här kan du förvänta dig doften av att stiga in i en charkuteri-butik..Mm...pepprigt, kryddigt, men inte en käftsmäll som feta Cabbar kan ge utan mer elegant.
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...pfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c

Vill du ha något "mildare" till köttet så hade jag kollat på Pinot Noir. Här i form av en Bourgogne som jag tror hade passat:
http://www.systembolaget.se/Sok-dry...aspx?searchquery=jadot&id=1594&epslanguage=sv
 

Vesper

Rolex
Oj du är ju nästan klar med planeringen BOTL ;)
Det enda jag har har bestämt är vilka cigarrer som ska rökas på nyår, det blir Behike 52 och en ramon allones limitada från 2011 :)
Sen är det där med skumpa funderar på pol roger blanch de blanch och det blir nog även en pol roger vintage 2004 men har även en fundering på om man ska slå till på en pol roger sir winston men är osäker pga av prislappen faktiskt. Maträtter är inte bestämt men det brukar bli någon bra köttbit till varmrätt och ungefär så långt har min planering kommit :)
 

Miami

Rolex
2-Faktor
BOTL, du postade någon drink i någon tråd
Tror den innehöll rom, mjölk? 1 paket smör?
Fick för mig att det vore gott nu när det blev kallt ute... Posta gärna igen :)
 
Topp