• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Julsenapen klar!

1 dl Colemans senapspulver.
1 matsked, starkt Ungerskt paprikapulver.
Salt och peppar efter behag.
1/2 dl. rödvin.
1-2 matskedar vatten.
1/2 till 1 dl. grädde.
2 stora, finhackade, ej pressade!, vitlöksklyftor.
Rör försiktigt. Späd med mera grädde till önskad konsistens.

Denna senap får flintisar som jag att gosvettas på skulten!
Skall stå i kylskåp 24 timmar för att smakerna skall gifta sig.

Njuut!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Spännande recept! Här är ingredienserna till mina två sorter. Förutom senapsfröna, förstås. 40% bruna och 60% gula tycker jag blir lagom. Kanonkulan för malning syns i förgrunden. Nu vilar jag underarmarna och dricker vin istället.
 

Bilagor

  • IMG_20121215_202245.jpg
    IMG_20121215_202245.jpg
    321.9 KB · Visningar: 596

trumpetera

Panerai
Fan vilka fina recept!

Sitter i Kapstaden och försöker komma ihåg mängderna i mitt. Det är jävulskt gott, enkelt och starkt så att tänderna lockar sig! Det innehåller Colemans, idealmjöl socker, vatten och konjak. En hel del av det senare skall inmundigas av far under tillredningen, så köp för tusan ingen Eau de Vie!!

Det blir en ganska lättflytande senap som jag helt enkelt älskar.

Nåja, i år blir det inget dylikt för mig- har sett ett par stackars tomtar sitta med barn i knäet och svetten rinnande innanför tomteskäggen de senaste dagarna- här är det 30 grader varmt!

Skål på er allihop!
 
papadok skrev:
Spännande recept! Här är ingredienserna till mina två sorter. Förutom senapsfröna, förstås. 40% bruna och 60% gula tycker jag blir lagom. Kanonkulan för malning syns i förgrunden. Nu vilar jag underarmarna och dricker vin istället.

Själv äter jag LCHF. All sötning går då bort. Får nog testa med lite Stevia.
Har en kompis som gör min senap med tillsatt honung och menar att det blir fint.
Mitt recept kan med fördel få ett par matskedar mayonnaise, blir då lite mildare/lenare.
 
trumpetera skrev:
Fan vilka fina recept!

Sitter i Kapstaden och försöker komma ihåg mängderna i mitt. Det är jävulskt gott, enkelt och starkt så att tänderna lockar sig! Det innehåller Colemans, idealmjöl socker, vatten och konjak. En hel del av det senare skall inmundigas av far under tillredningen, så köp för tusan ingen Eau de Vie!!

Det blir en ganska lättflytande senap som jag helt enkelt älskar.

Nåja, i år blir det inget dylikt för mig- har sett ett par stackars tomtar sitta med barn i knäet och svetten rinnande innanför tomteskäggen de senaste dagarna- här är det 30 grader varmt!

Skål på er allihop!

Skål på dig!
Skall snarast inhandla en Grönstedts XO och hälla i senapstillverkaren!
 

bredbud

Omega
Imponerande! Tanken att göra "egen" har aldrig fallit mig in, måste testas. Dock är sillen helig och ska saltas ur/tillagas enligt konstens alla regler. Minst 3 sorter/högtid ;)
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Mumma är... mumma.
6 cl Gin
6 cl Madeira
2x33 cl Pripps Export
1x33 cl Porter
1/2 (ca 15 cl) Sockerdricka.

Jag brukar fuska lite och hälla på en extra skvätt gin för att snabbt bli sådär julfryntlig som bara en småfet femtifemåring kan bli :lol:
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT. Julsenapen klar!

Pappikjolo skrev:
Mumma är... mumma.
6 cl Gin
6 cl Madeira
2x33 cl Pripps Export
1x33 cl Porter
1/2 (ca 15 cl) Sockerdricka.

Jag brukar fuska lite och hälla på en extra skvätt gin för att snabbt bli sådär julfryntlig som bara en småfet femtifemåring kan bli :lol:

Tack! Faktiskt aldrig smakat mumma, trots att jag talar om för dottern att allting smakar så... Har alla ingredienser hemma så vi gör ett försök innan äggtoddyn!

Men för fryntligheten kanske Du ska prova BARA gin?? ;)
 
Topp