• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Justa sommardrinkar!

Portofino

Panerai
På tal om sommardrinkar och eftersom jag precis kom hem från en sväng från norra Italien så måste jag slå ett slag för Aperol Spritz!

2 delar mousserande vin, å eftersom denna drink kommer från Italien så snackar vi en prosecco med lite, lite sötma för bästa resultat. Häll vinet över mycket is i ett stort vinglas.
Slå på 1 del Aperol å toppa med en skvätt sodavatten. Garnera med en apelsin "wedge" eller två.
Mums i solen!
+1 på den! Finns inget bättre en varm sommarkväll!
 
  • Like
Reactions: Ako

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
En urdrucken Old Fashioned är en bra sommardrink en kall juli-kväll...
(direkt från golfbanan)

image.jpg
 

MrPlow

Rolex
Eller en KS!
Hur gör man den tänker du!
Kahlua och Sprite - lika delar över is i ett högt glas. Lägg ner klockan bredvid och fota - drick och njut.
 

Niclas

Omega
En perfekt och snabbt fixad sommardrink när man får oväntat besök är "Den glade samurajen".
Du blandar alt i förväg i en GB-bytta och fryser in. Vid behov ( läs besök ) så tar du fram byttan och gröper ut 2-3 matskedar per glas och fyller upp med Sjuupp eller Sprite:p.

Blandningen är följande:
Häll 2st ICA koncentrerad tropisk nektar och en burk lättflytande cocosmjölk (400g) i en GB-bytta.
Vispa och blanda i 3 pressade citroner samt 70 cl vodka.
Vispa lätt och frys.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor

Har beskrivit det förr här på KS, men sprider gärna evangeliet igen... ;)

Råströsocker (bit är larv...) - en rågad tesked typ - ner i ett glas. Ta ett hyfsat stort å brett tumblerglas med flat botten, så de får plats med rejält med is och kan röra runt ordentligt.
Stänk på 4-5 stänk Angostura Bitter och om du har (annars skaffa...) lika mycket Angostura Orange.
Låt dra en stund och häll på en liten skvätt vatten. Vanligt från kranen duger gott. Sodavatten gör ingen skillnad enl mig.
Muddla/krossa med baksidan av en tesked så det blir en schysst sockerlag. Är det lite kristaller av sockret kvar så gör det inget. Det löser sig efterhand.
Släng i (mycket) is. Ta så du tycker det räcker och sen lika mycket till... ;)
Så på med det gottiga; 8-10 cl BRA bourbon. Gärna Maker's Mark.
Nu kommer det andra viktiga, näst efter isen (skrev jag att du behöver mycket is, föresten...), rör om som fan! Se till att isen rörs med spriten och spriten med isen. Det aka bli kallt som fan. Glaset ska imma ordentligt. En riktigt barsked hjälper till att få rätt snurr, men en vanlig lång tesked funkar gott.
Skala en bit citronskal över glaset å vrid ur det och stoppa ner. Gärna en bit apelsinskal oxå.
Voilà - en helt OK Old Fashioned!
image.jpg
 

Ponlarsson

Panerai
Har beskrivit det förr här på KS, men sprider gärna evangeliet igen... ;)

Råströsocker (bit är larv...) - en rågad tesked typ - ner i ett glas. Ta ett hyfsat stort å brett tumblerglas med flat botten, så de får plats med rejält med is och kan röra runt ordentligt.
Stänk på 4-5 stänk Angostura Bitter och om du har (annars skaffa...) lika mycket Angostura Orange.
Låt dra en stund och häll på en liten skvätt vatten. Vanligt från kranen duger gott. Sodavatten gör ingen skillnad enl mig.
Muddla/krossa med baksidan av en tesked så det blir en schysst sockerlag. Är det lite kristaller av sockret kvar så gör det inget. Det löser sig efterhand.
Släng i (mycket) is. Ta så du tycker det räcker och sen lika mycket till... ;)
Så på med det gottiga; 8-10 cl BRA bourbon. Gärna Maker's Mark.
Nu kommer det andra viktiga, näst efter isen (skrev jag att du behöver mycket is, föresten...), rör om som fan! Se till att isen rörs med spriten och spriten med isen. Det aka bli kallt som fan. Glaset ska imma ordentligt. En riktigt barsked hjälper till att få rätt snurr, men en vanlig lång tesked funkar gott.
Skala en bit citronskal över glaset å vrid ur det och stoppa ner. Gärna en bit apelsinskal oxå.
Voilà - en helt OK Old Fashioned!
image.jpg
Att snåla med isen är en dödssynd.
20150711_182117.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Mörk rom o lime + tex gingerale eller Sprite .....

Svalkar gott , o dom påstår att lime är bra när det är hett....
 

Bender

Cartier
Nu för tiden blir det oftast en kal öl för att släcka törsten men det händer att det blir lite slö dricka i form av campari juice med "fruktkött" på bryggan.
Men favoriten är en Tequila sunrise. Men blandar tvärtom grenadine först apelsin juicen sist.. vet inte varför
Bild lånad på internet.
Tequila-Sunrise.jpg
 

Oyster

Omega
Slår ett slag för Cuba Libre. Tyvärr är jag på jobbet, så har svårt att skicka med en livebild.

Cuba Libre's drinkrecept
6 cl Ljus rom
15 cl Coca cola
2 st Lime- eller citronklyftor

Vad som skall göras
Fyll nätt och jämnt ett highballglas med iskuber, bygg vidare med romen och fyll upp med colan. Pressa den ena klyftan över (släng den därefter, eller släpp ner i glaset), den andra klyftan adderar du som garnityr på kanten. Avsluta med att röra om i glaset med en drinkpinne som du låter vara kvar.
 

morrism

Audemars
Gör en mojito men byt rommen mot xanté (päroncognac) och ta det lugnt med sockret, ruskigt gott och mitt ess i rockärmen när snygga brudar ville ha en "god drink".
Päron och mynta.
 
Topp