• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Jonaz

Rolex
Hur är det med kapslar? Aldrig testat det. Kapslar vs brygg?

Nespresso är drickbara.

Köpte själv en kapselmaskin som tog caffitaly-kapslar men som inte blev varmt nog.

Har avverkat moccabryggare och gaggia classic + kvarn.

Nu blir det oftast snabbkaffe i hemmet ( bara jag som dricker kaffe )
Och espresso på stan/jobb.

Inledde karriären med hög andel robusta men är numera mer åt arabica.


iPhone | Tapatalk
 

DrDre

Patek
Det är väl inget fel på kapslar och kaffet smakar ju inte dåligt. Men det är lite mer känsla att göra sitt eget med en riktigt maskin. Det luktar gott när man mal kaffet och man ser hur man går från bönor till maskin till kaffet och man kan dessutom välja mellan olika bönor. Att göra sin egen espresso med en fin maskin är lite som att vrida upp en Reverso på morgonen. Lite pyssel men trevligt sådant.
 

Magnus

Omega
Många timmar på riktigtkaffe.se har det blivit men hänger mer här nuförtiden. Som så många andra sagt så är det färska bönor och nymalet som gäller. Moccamaster, aeropress och dubbla espressos brukar det bli! Fick ge upp egenrostningen eftersom frugan inte godkände den ljuvliga aromen som spred sig i hela huset....suck.
 

Boris Balkan

Fark you!
Vad tycker expertpanelen om en moccabryggare som substitut för en espressomaskin? Tycker det blir rätt gott, men är långt ifrån nån kaffenörd.

Jag tycker det som helhetsupplevelse kickar espressomaskinens bakdel. :) Gillar pysslet med att mala bönorna och sedan ladda moccabryggaren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Gustav

Omega
Är ingen kaffenörd direkt, men upplevelsen av kaffenörderi har framförallt varit en kopp espresso gjord av vinnaren av barista cup. Parallellerna mellan kaffenörderi och ölnörderi (som jag har lite mer erfarenhet av iallafall) är att det efter en viss gräns av nörderi lixom svävar iväg från ursprunget.

Tänk att en vettig öl är en trevlig IPA. På nördnivå ska det istället bäljas Cantillon som smakar allt annat än "öl". Min erfarenhet av kaffenörderi är ungefär densamma...
 

Teratologen

Breitling
Yttrar inte många ord på morgonen innan jag satt i mig 2 koppar schvart kaffe, kanske fler här som dricker sig sociala ? :)
Drack förövrigt Kopi Luwak när jag var i Indonesien , färskare än så blir det inte. Gott var det men mest en kul grej.
I staden där jag bor hade dom för ett par år sedan ett riktigt schysst kaffeställe där man kunde beställa gudomligt presskaffe, fanns en uppsjö med bönblandningar och var alltid färsk och gott. Ni Stockholmare kanske kan tipsa om något trevligt ställe nästa gång man besöker Hufvudstaden ?:)
 

psj

Omega
Yttrar inte många ord på morgonen innan jag satt i mig 2 koppar schvart kaffe, kanske fler här som dricker sig sociala ? :)
Drack förövrigt Kopi Luwak när jag var i Indonesien , färskare än så blir det inte. Gott var det men mest en kul grej.
I staden där jag bor hade dom för ett par år sedan ett riktigt schysst kaffeställe där man kunde beställa gudomligt presskaffe, fanns en uppsjö med bönblandningar och var alltid färsk och gott. Ni Stockholmare kanske kan tipsa om något trevligt ställe nästa gång man besöker Hufvudstaden ?:)


Johan och Nyströms konceptbutik blev ju europas näst bästa kafé i European Coffe Awards och det är ju värt att prova när man reser till hufudstaden ;)
http://johanochnystrom.se/om-oss/konceptbutiken/
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bryggkaffe. Inga konstigheter.

image.jpg


;)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Det kan man väl inte påstå, dricker dock tidvis bortemot kopiösa mängder. Lackat ur på kapselmaskinen jag fick, det blir ju bara småljummet och inte vidare värst bra. Funderar på bryggare igen, funkar Moccamastern för hemmabruk? Vet ju att dom håller ungefär hur länge som helst, men det mesta jag druckit ur sådana har varit ur väl ingrodda arbetsplatsbryggare. Hur står dom sig hemma, med en diskning emellanåt?

Ser för övrigt Löfbergs fabrik hemifrån, så kaffemärket är rätt givet. Underbart att vakna upp en sommarmorgon till doften av nyrostat kaffe från fabriken!

Köpte en Moccamaster förra veckan. Blir så bra som bryggkaffe kan bli. Egenmalda bra bönor så blir det kanon. Jag är iallafall supernöjd. 1300 :- på Classe.
 

Rholm

Cartier
I Malmö har jag inte superkoll men det finns ju Lilla kafferosteriet, Te & Kaffehuset (tror jag det heter) finns också...För att slå ett slag för "Support you local....."
 

Rholm

Cartier
Kaffecompagniet som PSJ föreslog är topp.....Kaffemaskinen har också webhandel. Kolla på Mahlkönig Vario Home om du vill ha en BRA kvarn.

Lycka till..i djungeln.
 

psj

Omega
Jag är ingenjör, inte konstnär! :pompus:

Har dock sätt filmer när liknande görs och själva tekniken är enkel, men de är till för att tittas på och inte drickas så det är inget för mig :cool:
 
Jag är kaffenörd!

Kör en LaSpaziale espressomaskin. Två kvarnar, en Rancilio Rocky till brygg samt en Ancap till espresso. När jag gör bryggkaffe blir det antingen Aeropress, Porslinsfilter eller Sifonkaffe. Mums vad gott.
 

hedbrg

Panerai
Kaffet ska vara lika mörkt som min själ, möjligvis drickas på bit, därmed blir såna "konstverk" överflödiga
 
Topp