• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kaffe - Nördnivå

Rholm

Cartier
Elr PID är fel kom jag på. Termostaten är inte inställbar misstänker jag. Du slipper o flusha en del pga termostaten då va?
 

weeklund

Omega
Elr PID är fel kom jag på. Termostaten är inte inställbar misstänker jag. Du slipper o flusha en del pga termostaten då va?

Fel av mig att skriva termostat. Menade såklart termometer, så det blir en del flushning men har bättre kontroll på temperatur nu när jag ser tempen i grupphuvudet. :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
weeklund snajgel

Vad säger ni om hållbarhetstiden på bönor? Köper en påse i taget, räcker väl typ 1-2 månader beroende på. Hur ska jag förvara? Jag maler bara så mycket som jag behöver till varje gång jag gör kaffe...
 

Rholm

Cartier
weeklund snajgel

Vad säger ni om hållbarhetstiden på bönor? Köper en påse i taget, räcker väl typ 1-2 månader beroende på. Hur ska jag förvara? Jag maler bara så mycket som jag behöver till varje gång jag gör kaffe...

Beror lite på rostprofil, men om du klarar dig på en påse 1-2 månader ska du se till att den står svalt. Tycker personligen dom sista bönorna brukar smaka bäst när kaffet fått lagt sig lite.

Mvh
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Beror lite på rostprofil, men om du klarar dig på en påse 1-2 månader ska du se till att den står svalt. Tycker personligen dom sista bönorna brukar smaka bäst när kaffet fått lagt sig lite.

Mvh


Snyggt, missade att tagga dig såg jag nu, gick ju bra ändå hehe, sorry...

Men tumregeln är: mer rostning = tål längre lagring?

Kan jag göra så att jag fryser ena halvan av påsen och tar upp den senare kanske?
 

Rholm

Cartier
I min smak o tycke är att en hård rostprofil (typ Zoega Skånerost) att du redan har bränt av smakerna dvs kaffet är redan "dött". Men det är min smakpreferens, men att frysa tycker inte jag är så bra. Köp en vacuumburk istället om du ska ha det en lääängree period.

Eller så köper du mindre påsar ;)

Brukar säga att så länge du tycker att det smakar bra är allt bra. Det är ju som klockor, smaken är som baken.
 

weeklund

Omega
Själv så använder jag mig av vacuumburkar för mina bönor, dock så förvarar jag nästan aldrig mer än 3 veckor innan det är slut. :) Förvaras i kallt skafferi. Vet att vissa även kör i kylskåpet för längre hållbarhet, tänk då på att göra det i vacuumburk så du slipper fukt/kondens.

Angående att frysa ner eller ej har jag hört både bu eller bä. Vissa förespråkar det medan andra inte gör det. Kanske ska du göra ett "blindtest" där du fryser ner hälten och sparar hälften framme som du brukar och se ifall du märker någon skillnad efter 1-2 månader? :) Återkom med svar sen isf!
 

Johanw

Cartier
Vilket tur denna tråd var vid liv. Kaffekokaren har gett upp och 2 av 8 koppar vatten hamnar utanför vid bryggning. Har Wilfa kvarn så tittar på Moccamaster men såg även att någon var nöjd med Wilfan? Sen tråkigt att Moccamaster har 59 olika kombinationer på bryggare. Avklakning känns mindre viktigt men automatisk droppstopp? Hur nödvändigt är det då min fru gillar de estetiska mer på den utan (rundare i formeran och annan kanna)?
 

snajgel

Panerai
weeklund snajgel

Vad säger ni om hållbarhetstiden på bönor? Köper en påse i taget, räcker väl typ 1-2 månader beroende på. Hur ska jag förvara? Jag maler bara så mycket som jag behöver till varje gång jag gör kaffe...
Har dålig koll på hur länge man kan ha bönor efter att dom öppnats. Själv låter jag dom vara kvar i påsen men sätter påsförslutare ovanför den lilla ventilen så att det kan pysa ut där. Hittade grymma påsförslutare på baristashopen.se för ett par år sedan.
Om man vill frysa kaffe så har jag hört att man ska mala det först då det är något i bönan som går sönder när man fryser, men jag vet inte. :)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Bump, ska snart flytta ut och dricker bryggkaffe i stor mängd. Vilken är den bästa kaffebryggaren för ca 1800 kr eller mindre? Moccamaster är väl det som är aktuellt just nu, men jag tänkte bara höra om det finns någon bubblare :)
 

romanov

Cartier
Bump, ska snart flytta ut och dricker bryggkaffe i stor mängd. Vilken är den bästa kaffebryggaren för ca 1800 kr eller mindre? Moccamaster är väl det som är aktuellt just nu, men jag tänkte bara höra om det finns någon bubblare :)

Har inte haft en Moccamaster men är rätt nöjd med min OBH Nordica Gravity. Tycker den fixar sitt jobb på ett bra sätt :)
 

_jonte

Patek
Tips på roliga och prisvärda bönor till brygg sökes. Har tröttnat på Zoegas sortiment, och går just nu igenom Ica's utbud av espressobönor. Gott och kul med en annan smakprofil, men vet det finns mycket bättre där ute?
 

Rholm

Cartier
....Kaffemaskinen ( brukar ha bra utbud), Kaffecompagniet också bra utbud. Mellkvist på Rörstrandsgatan säljer bönor, oftast deras egen blandning som rostas av Haugaard.
Sen har du Hipster haket J&N konceptbutik på Swedenborgsgatan.....

Smaken är som baken men ovanstående ställen har bönor från lokala rostare och även andra duktiga rostare som håller till inom Sveriges gränser.

Mvh
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
....Kaffemaskinen ( brukar ha bra utbud), Kaffecompagniet också bra utbud. Mellkvist på Rörstrandsgatan säljer bönor, oftast deras egen blandning som rostas av Haugaard.
Sen har du Hipster haket J&N konceptbutik på Swedenborgsgatan.....

Smaken är som baken men ovanstående ställen har bönor från lokala rostare och även andra duktiga rostare som håller till inom Sveriges gränser.

Mvh
Tack tipsen! Ska spanas in
 

Johanw

Cartier
Tips på roliga och prisvärda bönor till brygg sökes. Har tröttnat på Zoegas sortiment, och går just nu igenom Ica's utbud av espressobönor. Gott och kul med en annan smakprofil, men vet det finns mycket bättre där ute?
Pratar vi ful-kaffe så är vi nöjda med Willys/Garants espressobönor. Funkar fint till vardags.

espresso_eko%20%5B1%5D.jpg
 
Topp