• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Nu när vi ändå är inne på accessoarer till vintern, har ni något bra tips på en halsduk som passar väl till beige/grön jacka? Helst ingen "gubbrutig" ;)

Vad gäller mössa är jag lite kluven, är inte villig att köpa mer än en, samtidigt som jag vill kunna ha den vintern ut. Bör inte kashmir vara bättre detta fall (om man bortser från att drake's mössan är coolt melerad), då det är en finare ullkvalitet och vanligtvis mycket dyrare än vanlig ull? Dessutom sägs det ju att det isolerar kyla bättre? En ny mössa är ingen big deal, men fortfarande kul att hitta rätt med detaljerna :D
Den som används mest i min garderob är en grå halsduk i merinoull från Eton. Väldigt mångsidig, fungerar till det mesta & varm när det behövs. Min är lite ljusare än den nedan tror jag.

https://www.etonshirts.com/se/gra-halsduk-i-merinoull-a000171031300
 

Vincent

Cartier
Nu när vi ändå är inne på accessoarer till vintern, har ni något bra tips på en halsduk som passar väl till beige/grön jacka? Helst ingen "gubbrutig" ;)

Vad gäller mössa är jag lite kluven, är inte villig att köpa mer än en, samtidigt som jag vill kunna ha den vintern ut. Bör inte kashmir vara bättre detta fall (om man bortser från att drake's mössan är coolt melerad), då det är en finare ullkvalitet och vanligtvis mycket dyrare än vanlig ull? Dessutom sägs det ju att det isolerar kyla bättre? En ny mössa är ingen big deal, men fortfarande kul att hitta rätt med detaljerna :D
Det @christian-h sa! Jag brukar även bära en vinröd till min kamelrock och min gröna aspesi.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nu när vi ändå är inne på accessoarer till vintern, har ni något bra tips på en halsduk som passar väl till beige/grön jacka? Helst ingen "gubbrutig" ;)

Jag glider runt i en sån här när jag vill känna mig icke-gubbrutig:

t12081523m.jpg


http://global.rakuten.com/en/store/golden-state/item/t12081523/?s-id=borderless_recommend_item_en

Annars är ju helgrått sjukt cleant, eller någon scarf, typ enfärgad med prickar kan rekommenderas - blå eller vinröd.

Men någon från Drakes står faktiskt på listan. Väntar bara på att någon ska få in dem... *host* Linnegatan *host*
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor

McFly

Cartier
Påbörjar en ny tjänst inom bankväsendet inom en snar vecka, och behöver anskaffa åtminstone en ny kostym. Jag har en mörkblå kritstrecksrandig, en grå och en radda med uddakavajer och uddabyxor. Jag tänker mig att jag kommer förhållandevis långt med detta, men en ytterligare mörk kostym är ett måste. Vad skulle ni rekommendera? Jag köper helst i Stockholm där jag bor och vill prova först. Jag vill gärna hålla priset nere, så budget är omkring 4000:-, då jag måste köpa ett par nya skor också. Tacksam för råd :)
 
Påbörjar en ny tjänst inom bankväsendet inom en snar vecka, och behöver anskaffa åtminstone en ny kostym. Jag har en mörkblå kritstrecksrandig, en grå och en radda med uddakavajer och uddabyxor. Jag tänker mig att jag kommer förhållandevis långt med detta, men en ytterligare mörk kostym är ett måste. Vad skulle ni rekommendera? Jag köper helst i Stockholm där jag bor och vill prova först. Jag vill gärna hålla priset nere, så budget är omkring 4000:-, då jag måste köpa ett par nya skor också. Tacksam för råd :)
Skulle säga att en blå/mörkblå bör vara ett bra val då jag tolkar det som att den blå du har är kritstreck. En enfärgad blå bör man ha också tycker jag. Sen vart att köpa finns många som kan Stockholm bättre än mig men OJ är ju ofta helt ok sett till priset av vad jag upplevt!
 

Zingo

Rolex
Påbörjar en ny tjänst inom bankväsendet inom en snar vecka, och behöver anskaffa åtminstone en ny kostym. Jag har en mörkblå kritstrecksrandig, en grå och en radda med uddakavajer och uddabyxor. Jag tänker mig att jag kommer förhållandevis långt med detta, men en ytterligare mörk kostym är ett måste. Vad skulle ni rekommendera? Jag köper helst i Stockholm där jag bor och vill prova först. Jag vill gärna hålla priset nere, så budget är omkring 4000:-, då jag måste köpa ett par nya skor också. Tacksam för råd :)
Massor med kostymer, skor, skjortor, rockar etc som behövs till kontorsjobb kommer på rean i jul. Kan vara värt att beakta då jobb garderoben ska byggas upp samt att skiten slits sönder relativt fort.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Påbörjar en ny tjänst inom bankväsendet inom en snar vecka, och behöver anskaffa åtminstone en ny kostym. Jag har en mörkblå kritstrecksrandig, en grå och en radda med uddakavajer och uddabyxor. Jag tänker mig att jag kommer förhållandevis långt med detta, men en ytterligare mörk kostym är ett måste. Vad skulle ni rekommendera? Jag köper helst i Stockholm där jag bor och vill prova först. Jag vill gärna hålla priset nere, så budget är omkring 4000:-, då jag måste köpa ett par nya skor också. Tacksam för råd :)

Kör på en mörkblå kostym, jag gillar OJ men kanske går för ca 5k
Sen tror jag ett par svarta eller bruna Loake Aldwych ur 1880 serien täcker resten
Finns på Bäckmans skoservice i city
Ligger på 2500 eller något sånt
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Massor med kostymer, skor, skjortor, rockar etc som behövs till kontorsjobb kommer på rean i jul. Kan vara värt att beakta då jobb garderoben ska byggas upp samt att skiten slits sönder relativt fort.
Slits ut fort?

Det är inte så att plaggen som måste reas ut har sämre kvalité då?

En bra basgarderob med en handfull av plaggen du nämner bör hålla länge - förutsatt att man inte snickrar i kostym då... Ping @Guskleto
 

Zingo

Rolex
Slits ut fort?

Det är inte så att plaggen som måste reas ut har sämre kvalité då?

En bra basgarderob med en handfull av plaggen du nämner bör hålla länge - förutsatt att man inte snickrar i kostym då... Ping @Guskleto
Fort och fort, beror såklart på hur många kostymer som används men ett par ny kostymer, nån kavaj, några byxor går ju åt varje år. Jobb kläder är ju alltid tråkigare att lägga pengar på.

Same shit more or less på rean.
 
Fort och fort, beror såklart på hur många kostymer som används men ett par ny kostymer, nån kavaj, några byxor går ju åt varje år. Jobb kläder är ju alltid tråkigare att lägga pengar på.

Same shit more or less på rean.
Shit det låter dyrt (och jobbigt). Klassiska kvalitetskläder är väl snarare tänkt att hålla i många år. Är du en välklädd gruvarbetar ;)
 

SSL

Audemars
Vad tycker Expertisen om Brothers? Hur står dom sig jämfört med dom andra vanliga kedjorna MQ, Dressman etc.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Vad tycker Expertisen om Brothers? Hur står dom sig jämfört med dom andra vanliga kedjorna MQ, Dressman etc.
Personligen tycker jag att Brothers står sig ett litet snäpp högre. Dressmann har jag ingenting emot, men de kan ibland vara lite för basic, MQ har jag nog sällan hittat något bra hos. Brothers sortiment kan ibland vara lite beroende på storlek, men det är alltid värt ett besök tycker jag.
 

Golbica

Omega
Hur ska man tänka i val av kostym om man ser till alla olika material kombos det finns?

Har förstått att ull är bra som bas, finns i olika tjocklekar där högre upp i trappan är dyrare och bättre. Stämmer?

Men om man blandar ull och Kashmir, samma sak men bättre?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Fort och fort, beror såklart på hur många kostymer som används men ett par ny kostymer, nån kavaj, några byxor går ju åt varje år. Jobb kläder är ju alltid tråkigare att lägga pengar på.

Same shit more or less på rean.
Har du provat att köpa andra märken? Jag jobbar i kostym varje dag och nöter inte dem så fort som du. Däremot kanske intresset leder till en uppgradering. Har fem-sex kostymer att rulla med.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Slits ut fort?

Det är inte så att plaggen som måste reas ut har sämre kvalité då?

En bra basgarderob med en handfull av plaggen du nämner bör hålla länge - förutsatt att man inte snickrar i kostym då... Ping @Guskleto
Kostymer som använder i vardagen ska man se som förbrukningsvaror även om man inte är snickare. Det räcker med att man spiller lite mat en lunch eller sätter sig på något dumt så kan kostymen vara förstörd. Sen givetvis kan man hoppas på att de håller länge men jag svårt att ibland se resonemanget att en dyr kostym är en investering för framtiden.
Jag har inte kostym varje dag och i snitt ryker det nog en kostym per år. Skulle jag köra alla dagar i veckan skulle det nog säkert landa på tre per år. Då är jag ändå inte hopplöst klumpig.
 
Topp