• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Weberg

Audemars
Vad tycker herrskapet om Tiger/Sir vad gäller kavajer alternativt annat? Bra eller anus? Filippa K för annat?

Tiger "från förr" var riktigt bra grejer, kanske det bästa som gjorts i Sverige. Tiger of Sweden, som det heter numera, är inte på långa vägar lika bra i min mening. Köpte en kavaj för flera tusen - sprack och tappade knappar efter första(!) användningen. Köpte sedan ett par byxor - tappade ganska omgående knappar, trådar och vred sig i sömmarna efter bara ett fåtal tvättar. Tiger har spottat ur sig så otroligt mycket kläder på senare år, så det är iofs kanske inte så konstigt att kvalitetskontrollen brister. Kvalitet överlag är svårt att få tag nuförtiden, tycker jag (och hör samtidigt hur jag låter som en gammal farbror).

Vad gäller mode överlag så är jag inte rätt person att fråga. Går mest i (fruktansvärt osköna) Converse, slitna Acne-jeans och gamla Ralph Lauren-skjortor. Varken trendigt eller otrendigt, bara... jag.

Just det ja! Sportade förresten en såndär trevlig Barbour International häromsistens. Den är riktigt schysst, men tyvärr svinkall så det var bara att hänga in nu när kylan kom. Helt ovärt - som kidsen säger.
 

SSL

Audemars
Kvalitet överlag är svårt att få tag nuförtiden, tycker jag (och hör samtidigt hur jag låter som en gammal farbror).

Men samtidigt har du ju rätt. Fler och fler flyttar sin tillverkning utanför Europa.

Farsan har haft sin skinnjacka (märke okänt) i 25 bast. Idag kan du lägga 10 apelsiner på en skinnjacka som knappt klarar 5 bast.
 

carlanton

Audemars
Men samtidigt har du ju rätt. Fler och fler flyttar sin tillverkning utanför Europa.

Farsan har haft sin skinnjacka (märke okänt) i 25 bast. Idag kan du lägga 10 apelsiner på en skinnjacka som knappt klarar 5 bast.


Har egentligen inte med produktionsland att göra. Europa har uråldriga fabriker med ineffektiva och slumpartade produktionsmetoder. De hypermoderna kinesiska fabrikerna kan göra svårare grejer fortare, mer konsekvent och billigare. Däremot bryr sig de europeiska märkena inte om kvalitetskontroll och vill bara hålla nere produktionskostnaderna för att maximera vinsten. Sedan kan man fråga sig hur mycket en "made in Italy"-etikett betyder. Europa har och har haft en stark hantverkstradition, men det är ju knappast en italienare som har suttit och knåpat ihop plaggen.

Det enda land som har genomgående hög produktionskvalitet är Japan. Detta beror mycket på att fabrikerna är familjeägda, arbetarna är ofta Japaner och att de japanska märkena fortfarande konkurrerar med kvalitet, inte bara med pris.
 

SSL

Audemars
Har egentligen inte med produktionsland att göra. Europa har uråldriga fabriker med ineffektiva och slumpartade produktionsmetoder. De hypermoderna kinesiska fabrikerna kan göra svårare grejer fortare, mer konsekvent och billigare. Däremot bryr sig de europeiska märkena inte om kvalitetskontroll och vill bara hålla nere produktionskostnaderna för att maximera vinsten. Sedan kan man fråga sig hur mycket en "made in Italy"-etikett betyder. Europa har och har haft en stark hantverkstradition, men det är ju knappast en italienare som har suttit och knåpat ihop plaggen.

Det ligger sanning i dina ord. En "made in Italy"-skjorta kan vara helt tillverkad i Kina förutom översta knappen som sätts dit i Italien.

När mitt klädintresse började så gick det från noll till hundra. Jag kollar upp nästan allt om märkets historia, personerna bakom och tillverkning m,m innan ett köp. Men man har ju knappast full koll och det är inte sällan man får slingrande svar om man mailar företagen.

Men jag går mycket på känslan. "Made in Europe" känns bättre än "made in Asia", för mig.
 

Maxim

Cartier
Har faktiskt inte reflekterat över var kläderna är gjorda, utan är ute efter att få bra kvalitet till en hygglig peng. Jag har svårt att motivera 1200kr för en tröja, när man kan få en hygglig sådan för 500kr, för är skillnaden i kvalitet verkligen så stor mellan olika märken, dvs hur mycket betalar man för ökad kvalitet och hur mycket är för märket och prestige, gällande likvärdig design då.

Materialval är också en kostnadsfråga givetvis, förväntar mig inte att hitta kläder i fin ull i samma prisklasser som enkel bomull.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Det ligger sanning i dina ord. En "made in Italy"-skjorta kan vara helt tillverkad i Kina förutom översta knappen som sätts dit i Italien.
.


Är lite nyfiken på vad har du för grund för uttalandet att det räcker med en knapp för att få sätta "made in italy" på en skjorta? Det finns en anledning till att uttryck som "engineered in" eller "designed in" förekommer på konsumentprodukter
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Har riktigt dålig erfarenhet av den här typen av kragar. Ser att mönstret och själva tröjan kan fungera fint men just kragarna bokstavligt talat hatar jag. Får hoppas att du är mer nöjd med kragarna än mig för som sagt så gillade jag båda tröjornas mönster.

De övriga du länkade verkar schysta men den gråa kanske är lite trött? Iofs svårt att hitta en livlig grå tröja ^^

Visst är det fri frakt och fria returer på Zalando? Man kanske skulle kolla över ullsortimentet innan vargavintern kommer =)

+1 ang kragarna. Jag ryser när jag ser dem.
 

carlanton

Audemars
Är lite nyfiken på vad har du för grund för uttalandet att det räcker med en knapp för att få sätta "made in italy" på en skjorta? Det finns en anledning till att uttryck som "engineered in" eller "designed in" förekommer på konsumentprodukter


Man ursprungsmärker plagget med det land där det sista produktionssteget sker, är 99% säker på att det kommer ur en EU-förordning. I princip räcker det alltså att sy fast "made in Italy"-etiketten i Italien... Låter kanske konstigt, men det finns ju inget riktigt alternativ.

Sedan är ju "kvalitet" ett knepigt ord. Ett Rick Owens-plagg är ofta handsytt i Italien av svindyra material men kommer ändå att falla sönder efter några månader, medan ett par dressmanjeans säkert håller i 10 år.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Man ursprungsmärker plagget med det land där det sista produktionssteget sker, är 99% säker på att det kommer ur en EU-förordning. I princip räcker det alltså att sy fast "made in Italy"-etiketten i Italien... Låter kanske konstigt, men det finns ju inget riktigt alternativ.

Sedan är ju "kvalitet" ett knepigt ord. Ett Rick Owens-plagg är ofta handsytt i Italien av svindyra material men kommer ändå att falla sönder efter några månader, medan ett par dressmanjeans säkert håller i 10 år.

Från SvD:
"Förslaget om ursprungsmärkning fick överväldigande stöd när parlamentet röstade – 549 röster mot 44. I texten föreslås ett system där deltillverkning i flera olika länder ska kunna räknas i procent på den färdiga varan. Det land som gjort mest får lappen."

Såg dock att detta inte röstades igenom i slutändan så det är väl riktigt då att det, för kläder, fortfrande gäller att att man kan sätta märkningen lite som man vill. Ursäkt till ssl
 

morrism

Audemars
Det enda land som har genomgående hög produktionskvalitet är Japan. Detta beror mycket på att fabrikerna är familjeägda, arbetarna är ofta Japaner och att de japanska märkena fortfarande konkurrerar med kvalitet, inte bara med pris.

Glöm inte EXTREM yrkesstolhet, något som är totalt främmande i europa där endast siffror är viktigt
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tyvärr tycket jag att avståndet mellan pris och erhållen kvalitet går åt fel håll, dvs alla märken (nästan) vill vara premium medan kvaliteten dalar. Vinstmaximering med andra ord...

Köpte en jacka från Hackett för 1-2 år sen. Snart har alla knappar lossnat på den. Tycker inte det känns så där väldans premium...

En del av problemet är nog att få märken tillverkar själva, utan de designar och specar medan en kontraktstillverkare producerar. Tror att man då tummar på specen för att få ner priset och man dessutom tappar känslan för produktion och tradition/stolthet över sina produkter
 

Maxim

Cartier
Sådär, tänkte hämta ut paketen från Zalando senare, och hittar jag något jag gillar lägger jag eventuellt upp bilder så får ni hissa eller dissa lite, har helt för dåligt med modemedvetna runtomkring mig.
 

Maxim

Cartier
Kan glädja er med att ingen av tröjorna passade, otroligt märkliga proportioner. En av dem gick ärmarna 10cm utanför händerna, men kroppen passade - WTF?!
 

OBRKV

Cartier
Någon som har tips på bloggar där man kan få lite inspiration på kombinationer nu inför vintern?

Kika på colin.se! Blandat inom mode och livsstil.
Annars finns det massa tumblr fyllda med inspiration. Suitupordie.com har lagt ner, men det finns fortfarande en hel del bilder kvar. Annars typ convoy eller allthingsstylish
 

carlanton

Audemars
Kika på colin.se! Blandat inom mode och livsstil.
Annars finns det massa tumblr fyllda med inspiration. Suitupordie.com har lagt ner, men det finns fortfarande en hel del bilder kvar. Annars typ convoy eller allthingsstylish


Colin bloggar ju på samma sätt som tjejbloggarna. Vuxna män klär sig inte så. Jag brukar kolla Superfutures WAYWT för att se vad som är coolt, annars bara olika märkens lookbooks.

Lite skit från senaste tiden:

79a97b9cd14d0186dd3d801c3a1f15e7_zps46481dd4.jpg

fit_zps8a792a56.jpg

ifkXbun.jpg

9AS0XJz.png
 

OBRKV

Cartier
Colin bloggar ju på samma sätt som tjejbloggarna. Vuxna män klär sig inte så. Jag brukar kolla Superfutures WAYWT för att se vad som är coolt, annars bara olika märkens lookbooks.

Lite skit från senaste tiden:
Att bloggarna där inte är för alla är inte alls konstig. Det finns så många olika klädstilar. Det är väldigt ungdomligt på bloggarna, men sen är de ju inte så gamla, de som bloggar. Men numera är ju Colin mer än bara bloggar också!
 
A

and7peter

Guest
japp mr porters filmer är inte så dumma. Euroman.dk har rätt bra sida.

Manolo, men den behöver ingen närmare presentation.
 

SSL

Audemars
Kan glädja er med att ingen av tröjorna passade, otroligt märkliga proportioner. En av dem gick ärmarna 10cm utanför händerna, men kroppen passade - WTF?!


Ja, ibland blir man fundersam på dagens mode. Kanske tanken var att du skulle vika upp armarna? Zalando var det du beställde i från va? Beställt där i från själv några gånger, men bara lite basplagg. Svarta Hank Rey Nudie jeans, nåt från Filippa K, kanske nåt mer. Dom riktar sig mycket till 16-20åringar är min känsla när man glider in på den sajten.

Convoy på tumblr har jag tagit mycket inspiration i från. Tror dock den ligger vilade nu.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tyvärr tycket jag att avståndet mellan pris och erhållen kvalitet går åt fel håll, dvs alla märken (nästan) vill vara premium medan kvaliteten dalar. Vinstmaximering med andra ord...

Köpte en jacka från Hackett för 1-2 år sen. Snart har alla knappar lossnat på den. Tycker inte det känns så där väldans premium...
Medveten om dressmanns knappgaranti?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Rubrik..... Jag tycker mannen gör kläderna;)

För övrigt tycker jag om Lexingtons kläder, jackor, byxor & skjortor.
 

Maxim

Cartier
Jag tycker om vettiga kläder, men tycker inte om att betala ett extremt premium för finmärkena. Brukar passa på på Outlets och när det är rea och jag hittar något jag vill ha.
 
Topp