• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Maxim

Cartier
Jag förstår absolut att ett dyrare plagg oftast innebär högre kvalitet, men för mig räcker gott och väl en Tiger eller Sir för tusenlappen och känner aldrig att jag behöver något italienskt för tio lakan.

Gör gärna ett besök på Outlet Syd i Lödde, de har sällan färre än 40 olika modeller av Tiger/Sir till 50-70% nedsatt pris i alla storlekar samt Stenströms i samma antal till samma rabatt. Det är inte svårare att hitta något där än i en vanlig konfektionsbutik, snarare tvärt om. Känner inte det befogat att betala mer än 450kr för en Stenströms som man verkligen tycker om och sitter perfekt om man inte har brottom efter något.

Köpt mig en Stenströms cashmere som de inte ens ville ta in herrkonfektionsbutiken på stora södergatan här i Lund för att den var för dyr, men i Lödde kostade den 1000kr mot 2500kr i butiken där man inte ens kunde se den live.

Men nu börjar det bli lite väl mycket snack om pris, var inte tanken med tråden. Men kan ju påpeka att jag är 29 bast, har en liten unge och lever på lite mindre pengar än genomsnittet här, så bang for the buck är viktigt för mig.
 

Maxim

Cartier
Flyger någon av dessa, och vad skulle de i så fall passa till för tillfälle? Den grå har lite cashmere i sig och är lite härligt luddig, den blå är 100% ull och känns varm.

Funderar på att lägga ut ärmarna någon cm, ska se om jag kan övertyga min gamle far.

DGz4lmZ.jpg


ED1ILPM.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Ingen av dem är katastrof, men baserat på det du säger hade jag skickat båda. Den gråa är generellt sett schysstare, men är både för stor och för kort.

bang for the buck är viktigt för mig.

Då ska du köpa hälften så mycket som kostar dubbelt. Att börja med pris slutar för det mesta med att man fyller garderoben med "fynd" som sällan luftas.
 

seikoswede

Panerai
Ingen av dem är katastrof, men baserat på det du säger hade jag skickat båda. Den gråa är generellt sett schysstare, men är både för stor och för kort.



Då ska du köpa hälften så mycket som kostar dubbelt. Att börja med pris slutar för det mesta med att man fyller garderoben med "fynd" som sällan luftas.

Precis som med klockor!
 

DrDre

Patek
Jag gillar den blå. Ang ärmlängd så tycker jag de flesta kavajer säljs med lite för långa ärmar. Det ju snyggt om manschetten sticker ut några cm, så prova noga med en skjorta innan du rusar iväg till skräddaren.

Det är inget fel att handla på outlets eller rea och man kan ju också kombinera dessa med vanliga köp. Men det finns en fara med outlethandlande och reaköp. Det är att man gör ogenomtänkta köp när man går upp i varv över "Wow! Den har kostat 3000 kr och nu får man den för 500!!". Och så åker man hem med kassar fulla med fynd och har spenderat 5000 kr på kläder som nästan passar och/eller som ratats av andra. Risken är nog inte så liten att en hel del av dessa fynd mest bli liggande i garderoben och 5 år senare kastar man dem trots att man knappt har använt dem. I ett sådant fall tror jag det hade varit bättre att kolla runt i butiker, leta inspiration i tidningar etc och ta tid på sig och tänka igenom exakt vad man vill ha och vad man använder och sedan köpa det precis vad man vill ha och som sitter perfekt även om det är till fullpris i en lite dyrare butik. Men som sagt, inget fel att göra ett fynd på rean, men det är inte alltid så att de i slutändan blir den bästa affären.
 

babanker

Panerai
Har förstått stt kläderna verkligen inte gör mannen. Visst kan kläder vara ett bra verktyg för att visa sin medvetenhet, men de gör verkligen inte mannen.

Många bär fin kostym och fina skor, "korrekta" inpå millimetern, utan att veta Varför. Det ser oftast bra mycket värre ut än en självsäker kille med FUBU jeans, hur fula FUBU jeans nu än nå vara.

Pungkulor gör mannen!
 

Icaras

Rolex
Angånde ytterplagg och liknande kan ett tips vara att kika in på mer välsorterade loppis/vintage-butiker. Äldre läderhandskar för några tior motsvarar 1000-lappen i kvalitet om man köper nytt. Kan hitta Barbour jackor billigt som bara behövs waxas om. Likaså andra plagg, om man nu är inne på bang for the buck.

Trots det sällan jag köper begagnat själv, mest pga att det tar tid att hitta storlekar och modeller. Annars är jag helt på Singulars spår, kvalitet & passform före kvantitet ;)
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Har förstått stt kläderna verkligen inte gör mannen. Visst kan kläder vara ett bra verktyg för att visa sin medvetenhet, men de gör verkligen inte mannen.

Många bär fin kostym och fina skor, "korrekta" inpå millimetern, utan att veta Varför. Det ser oftast bra mycket värre ut än en självsäker kille med FUBU jeans, hur fula FUBU jeans nu än nå vara.

Pungkulor gör mannen!

Både i bildlig och bokstavlig mening är det inget som kan få ett plagg så snyggt som en bra galge. Mannen gör kläderna.
 

babanker

Panerai
Både i bildlig och bokstavlig mening är det inget som kan få ett plagg så snyggt som en bra galge. Mannen gör kläderna.

Absolut, man får inte förglömma de minsta beståndsdelarna i ett hantverk. Men det är väl en del av den här Mannen vi talar om? En Bra galge har ju sitt hantverk bakom sig.

Det är inte många i vår värld som förstår att det är skillnad på potatis och potatis.
 

Chattras

Cartier
Flyger någon av dessa, och vad skulle de i så fall passa till för tillfälle? Den grå har lite cashmere i sig och är lite härligt luddig, den blå är 100% ull och känns varm.

Funderar på att lägga ut ärmarna någon cm, ska se om jag kan övertyga min gamle far.

Skulle säga att den gråa är klart snyggast av de två. Dock ser den alldeles för stor ut på dig, den blå har klart bättre passform. Ett annat alternativ är ju att köpa en något för stor, ungefär som den gråa, och sedan ta den till skräddare för anpassning.

Min erfarenhet är att det är värt att betala lite extra och få det man vill ha. Hellre ha 5 kavajer man verkligen trivs i än att ha 10 som sitter sådär men var "ett fynd". Personligen har jag helt övergått till att köpa "made to measure" kostymer och kavajer. Efter det att jag måttade upp min första, en Eduard Dressler, har jag svårt att ta på mig en helt vanlig. Självklart medför detta en ökad kostnad men åter igen, hellre några klockrena än massa halvdana. Sedan om man köper något som är välskräddat från början är det avsevärt lättare att göra ändringar vid behov.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Absolut, man får inte förglömma de minsta beståndsdelarna i ett hantverk. Men det är väl en del av den här Mannen vi talar om? En Bra galge har ju sitt hantverk bakom sig.
Det är inte många i vår värld som förstår att det är skillnad på potatis och potatis.

I bildlig mening betyder det alltså att det är bäraren som gör plagget.
 

Maxim

Cartier
När ni säger att den gråa är för stor, är det runt magen ni menar då?

Tycker också den ser för stor ut på bilden, men tyckte den satt så nära den kunde när jag provade den.

Ska testa den igen när jag kommer hem.

Och jag håller med alla ang fyndköp som aldrig används, det har jag gjort många gånger.

Jag är ute efter att det ska sitta mycket bra och vara ett bra pris, lämnar tillbaka den om den inte sitter bra.
 

Maxim

Cartier
Kan också nämna att jag varit intresserad av klädet i mindre än 9 månader, innan det gick jag dagligen i sweatshirt och slitna jeans eller träningsshorts hela sommaren.

Jag försöker verkligen att inte se ut som en ....... Längre.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
När ni säger att den gråa är för stor, är det runt magen ni menar då?

Axeln (som är det viktigaste i en kavaj, eftersom det är svårast att korrigera) är OK men jag tycker inte att vidd och form runt bröst och mage riktigt funkade (har du valt storlek efter ärmlängd...?). Modellen är dessutom i mitt tycke för kort för att passa dig som lång.

Kan också nämna att jag varit intresserad av klädet i mindre än 9 månader, innan det gick jag dagligen i sweatshirt och slitna jeans

Det gör jag praktiskt taget dagligen. Det handlar inte om VAD man bär utan HUR.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Den blå var bättre än den grå. Men prova dem hellre med en skjorta under, underlättar att se "helheten"
 

Maxim

Cartier
Tack för alla tips, ska ta på mig skjorta och fota igen.

Värt jättemycket, både jag och säljaren tyckte de satt bra, men så kanske inte var fallet.

Hur är användbarheten med den blå? Blir den inte väldigt varm? 100% bomull.
 

Chattras

Cartier
Tack för alla tips, ska ta på mig skjorta och fota igen.

Värt jättemycket, både jag och säljaren tyckte de satt bra, men så kanske inte var fallet.

Hur är användbarheten med den blå? Blir den inte väldigt varm? 100% bomull.


Att den är i 100% bomull tar man nästan för givet. Det finns mängder av olika typer utav tyg, alla gjorda utav bomull. Denim (jeanstyg) är ju av 100% bomull. Det som avgör värmen rör mera vad det är för typ av vävning och om den är fodrad eller okonstruerad. Tweed är t.ex. galet varmt.
 

Maxim

Cartier
Förlåt, jag menade 100% ull. Känns tätt tjock också, så nog inget man drar fram på sommaren. Den grå känns som den funkar året om.

Och det där med att säljaren tyckte den satt bra - det är ju därför jag frågar er också! Det svårt när man inte har någon nära som man litar på.

Sen köper jag lika mycket fel oavsett om det är rea eller inte.

Men jag ska testa dem med skjorta imorgon. Är lite svårt när man pendlar ett par kg upp och ner varannan månad, kavajerna blir snabbt fel storlek!
 

Roxen

Cartier
Är jag oförskämd om jag avviker från innestående ämne, och istället frågar herrskapet var i helsike man kan hitta en snygg dunkavaj? Verkar inte finnas någonstans! Har kikat lite på Aspesi, men de är liiiite för sportiga (läs: glansiga) för min smak. Förslag, någon?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Är jag oförskämd om jag avviker från innestående ämne, och istället frågar herrskapet var i helsike man kan hitta en snygg dunkavaj? Verkar inte finnas någonstans! Har kikat lite på Aspesi, men de är liiiite för sportiga (läs: glansiga) för min smak. Förslag, någon?

J.Lindeberg har/haft! Herr Judit på Sibyllegatan hade tre förra veckan. Annars har jag sett att Brooks Brothers har haft någon fet!
 

Maxim

Cartier
Tack för alla tips angående den gråa! Den är skitsnygg, men ser nu att den är för rak i modellen för mig och sitter inte bra över midjan. Får fortsätta leta efter en sådan kavaj senare!

Vad tycker ni om den blå? Jag gillar färgen och mönstret, men känner inte att det är något man har inomhus på sig eller har jag fel? Detta fotot har är mer riktigt i färgerna än det förra. Den är mörkblå.

RBS3yTE
RBS3yTE.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Den ser faktiskt riktigt vettig ut på den bilden. Bättre längd, OK axel, ärmlängden funkar.

Betrakta den som en tresäsongskavaj (höst-vinter-vår), precis som den andra. Extra trevligt med lite kraftigare kavajer är att de lätt kan tjänstgöra som yttersta plagg under fina höst- och vårdagar.
 
Topp