• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Klockmansbiff

Zacke

Vacheron
2-Faktor
"OK Lets kick it up a notch!"

Eftersom ni sitter och tittar in i en skärm ca 8-24 timmar per dag(24h = Ernesto ), behöver ni tillföra kroppen näringsrik mat som innehåller vitaminer, antioxidanter och som får er att må bra. Därför kommer här ett recept på:

Klockmansbiff :

Det här behöver ni:
Persilja en masse
Jungfrulök
Gul lök
Vitlök
Färskpotatis
Palsternacka
Rotcelleri
Lövbiff, alt rostbiff i skivor, gärna ekologiskt odlad.
Tomatpuré
Rosé till kocken samt lite smek på uret
Buljongpulver/tärningar UTAN GLUTAMAT VAFAN!
Worcestershire sauce
Soya, ekologisk
Salt
Peppar
Samt valfria kryddor så som ni vill att det ska smaka


Använd gjutjärnsgryta
Kockums/Skeppshult
Själv kör jag kockums som är gjord för ett kärnvapenkrig.(var noga med att smörja in den efter att ni använt den)

Inventera era ingredienser
IMG_4972.JPG


Olja, jag kör raps från kung markatta
IMG_4974.JPG


Mina kryddor:
Rosépepper
Lagerblad
Paprika
Chilipulver
Piri Piri
Enbär
IMG_4975.JPG


Vitlök
Jungfrulök, kör gärna lite av blasten, mycket smak i den
IMG_4976.JPG


Hacka Rotcelleri, palsternacka och potatis i datejuststora bitar
IMG_4977.JPG


Färskpotatis tvätade och smekta
IMG_4979.JPG


IMG_4973.JPG


Dra på värmen, släng i alltihop tillsammans med lövbiffen och vänd runt i oljan och löken
IMG_4978.JPG


Rör runt
IMG_4980.JPG




Föreställ er här att vi drar ner alla kryddor + buljongpulvret/tärningen, jag kör Renée Voltair eftersom hennes grejer inte innehåller skit från Mosanto osv.(begränsning gällande antal bilder)
IMG_4983.JPG


Klockmansbiffens ohemliga ingrediens är persilja. Det tillför järn och antioxidanter. Detta behövs om man ska kunna vara vaken om nätterna och titta på klockor.
IMG_4984.JPG


IMG_4985.JPG


Persiljan ligger i och då är det dags för vatten. Var inte blyg här, dra på en halvliter ungefär.
IMG_4986.JPG


ca 2,5 - 3 timmar ska det koka. Sen ska det sjuda tills dagen efter.
IMG_4987.JPG



Servera okomplicerat i djupa talrikar. Kör lite gräddfil till om ni gjort det starkt som jag. Till detta dricker ni Chateuneuf de pape, spelar egentligen ingen roll vilket av de som säljs på systemet, alla är lika goda till Klockmansbiffen.

Håll till godo...
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Dra åt helvete! Jag har käkat 800 kalorier om dagen i en vecka nu (Itrims viktprogram på doktorns order) och slickar på skärmen när jag ser det här.


Denna maträtt innehåller verkligen inte många kalorier, så den här skulle du kunna börja med när du stiger av ditt program. Väldigt nyttigt dessutom!
 

meo_swe

Audemars
Vi som gått 165km under fyra dagar och (trots min storlek) har ett ganska aktivt jobb då?
Funkar klockmansbiffen för oss med?
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Vi som gått 165km under fyra dagar och (trots min storlek) har ett ganska aktivt jobb då?
Funkar klockmansbiffen för oss med?


Det smutta med Klockmansbiffen är ju att du väljer fördelningen protein och kolhydrater. Ni som försvarar landets gränser kanske ska ta lite mer av palsternackan, potatisen och rotcelleri'n.

Jag har glömt att gratta er för din och jordgubbens prestation, grymt jobbat! Ät klockmansbiffen nu!
 

meo_swe

Audemars
Det låter lite konstigt. 800 kilokalorier är väldigt lite... Varför en sån extrem diet..?

Nu dubbelpostar jag. Men med en lågkaloridiet hamnat man i katos(vill jag minnas att det heter), och man ligger i det spektrat där man bränner kroppens fett, men inte musklerna. Vilket är väldigt bra i överlevnadssituationer eller om man ska ha en (ganska) snabb och "nyttig" viktnedgång. Det finns säkert flera bra saker med det, men detta är det jag kommer att tänka på i min trötta hjärna just nu.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Nu dubbelpostar jag. Men med en lågkaloridiet hamnat man i katos(vill jag minnas att det heter), och man ligger i det spektrat där man bränner kroppens fett, men inte musklerna. Vilket är väldigt bra i överlevnadssituationer eller om man ska ha en (ganska) snabb och "nyttig" viktnedgång. Det finns säkert flera bra saker med det, men detta är det jag kommer att tänka på i min trötta hjärna just nu.


Ketos. Kisset luktar förjävligt!
 

Mattias79

Cartier
Det låter lite konstigt. 800 kilokalorier är väldigt lite... Varför en sån extrem diet..?

Ja visst är det lite. Fyra pulverpåsar per dag i 12 veckor. Men det, tillsammans med träning och kostutbildning i grupp och enskilt, är vad som funkar bäst enligt vetenskapen. Programmet körs ihop med Karolinska institutet och löper under två år.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mysigt, men var det där en Kockums? Tillverkade de obelagt gjutjärn? Måste dock säga att du är helt fel ute när du säger att de skall oljas in efter användning. Se bara till att den torkas ordentligt efter rengöring. Om man fettar in den kan fetter härskna och den kommer vara allmänt flottig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ketos heter det ja! Jag höll på att skriva Katamit, men det kändes fel...

Jag ska nog fan köpa en gjutjärnsgryta imorron och sätta igång en klockmansbiff... Ja, för att älska att laga mat är det helt hemskt att inte ha en gjutjärnsgryta. Jag återkommer imorron!

Tänk efter före du köper och bestäm dig om du vill ha en belagd (glas/emalj) eller en belagd (inbränd i olja). Lite olika djur med olika egenskaper.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Jag kommer i trim med LCHF , mycket fett ska det va, och inget socker.

Goggla på itrim och gall-problem, tyvärr så är fettsnålt inte alls speciellt bra, speciellt över tid... Men inga pekpinnar från min sida, kör det som funkar för dig....

Detta ska testas dock utan potatisen....
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Mysigt, men var det där en Kockums? Tillverkade de obelagt gjutjärn? Måste dock säga att du är helt fel ute när du säger att de skall oljas in efter användning. Se bara till att den torkas ordentligt efter rengöring. Om man fettar in den kan fetter härskna och den kommer vara allmänt flottig.


Min vän du har fel. Den ska oljas in och vi pratar inte om stora mängder. Det gör du efter att du tvättat och rengjort den. Du ska inte haka upp dig vid verktygen, det är maträtten som är intressant här.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min vän du har fel. Den ska oljas in och vi pratar inte om stora mängder. Det gör du efter att du tvättat och rengjort den. Du ska inte haka upp dig vid verktygen, det är maträtten som är intressant här.

Verktygen är viktiga som alltid och när du ger felaktiga tips får man rycka in och rädda situationen. Att efterolja är helt verkningslöst och onödigt, jag vet vad jag talar om. var glad att du fick tipset nu och inte när du är ännu äldre.

Ångrade mig, gör vad du tror är rätt. Tror du kommer bli lyckligast av det.
 

Mattias79

Cartier
Jag kommer i trim med LCHF , mycket fett ska det va, och inget socker.

Goggla på itrim och gall-problem, tyvärr så är fettsnålt inte alls speciellt bra, speciellt över tid... Men inga pekpinnar från min sida, kör det som funkar för dig....

Detta ska testas dock utan potatisen....

Ja, det är tack vare samarbetet med Karolinska Institutet som ökad risk för gallsten upptäckts. Studien är gjord på oss som går programmet. Dom informerar om denna risk (ca 15 procent av deltagarna drabbas). Jag har tidigare haft gallsten och önskar inte den värsta frankenförsäljaren det helvetet. Men gallsten kan åtgärdas. Mitt hjärta behöver dock att jag går ner i vikt så jag får riskera ett gallstensanfall. Jag tror dock starkt på LCHF också. Eventuella risker med LCHF uppvägs ju sannolikt av den positiva hälsoeffekten som en bra vikt ger. Så kämpa på (även om du kanske inte behöver kämpa)!
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Verktygen är viktiga som alltid och när du ger felaktiga tips får man rycka in och rädda situationen. Att efterolja är helt verkningslöst och onödigt, jag vet vad jag talar om. var glad att du fick tipset nu och inte när du är ännu äldre.


Det är inte verktygen som är viktiga, det är hur du använder dem, som alltid. Denna tråd handlar inte om gjutjärnsgrytor. Men fråga gärna din mamma, jag gissar att hon fettar in sina gjutjärnsgrytor. Jag tackar ödmjukast för ditt tips, det är alltid intressant att få höra vad andra tycker.
 

meo_swe

Audemars
Tänk efter före du köper och bestäm dig om du vill ha en belagd (glas/emalj) eller en belagd (inbränd i olja). Lite olika djur med olika egenskaper.

Nu kniper jag tråden, men vad behöver en glad och korkad amatörkock? Jag gillar att laga kött, men är novis på grytor (då jag aldrig ägt en gjurjärnsgryta). Och är det någon skillnad i pris? Kanske du kan lägga upp en tråd med tips och tricks för oss idioter som upplever köket utan att ha en arg flickvän över axeln som ska bestämma över inköpen?
 
Topp