• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kläderna gör mannen

Maxim

Cartier
Känner att det finns mycket kunskap och intresse för klassiskt mode här på forumet. Således vill jag lägga grunden till en tråd där vi kan samla frågor kring herrmode utan relation till klockor, men givetvis får även dessa vara med.

Vad sägs som tips på nya kollektioner, frågor om matchningar och hur en outfit passar till ett visst event? Eller varför inte tipsa om reor och annat? Eller bara diskutera vilket märke som producerar den bästa cardiganen.
 

Maxim

Cartier
Har plockat hem följande från Zalando för att prova hemma lite, vad tycker ni?

ED122I02E-802@1.1.jpg


4DR22I006-503@1.1.jpg


K4422I009-112@1.2.jpg


FA922I007-304@1.1.jpg


V1222I00S-802@1.1.jpg
 

Carlton

Cartier
Har plockat hem följande från Zalando för att prova hemma lite, vad tycker ni?

ED122I02E-802@1.1.jpg


4DR22I006-503@1.1.jpg

Har riktigt dålig erfarenhet av den här typen av kragar. Ser att mönstret och själva tröjan kan fungera fint men just kragarna bokstavligt talat hatar jag. Får hoppas att du är mer nöjd med kragarna än mig för som sagt så gillade jag båda tröjornas mönster.

De övriga du länkade verkar schysta men den gråa kanske är lite trött? Iofs svårt att hitta en livlig grå tröja ^^

Visst är det fri frakt och fria returer på Zalando? Man kanske skulle kolla över ullsortimentet innan vargavintern kommer =)
 

Maxim

Cartier
Är det utseendet på kragarna du inte gillar, eller är det något som blir dåligt med tiden?

Och japp, det är fri frakt och returfrakt på Zalando, väldigt smidigt. Har beställt och testat en hel del hos dem.
 

Carlton

Cartier
Utseendet och funktionen, de blir konstiga i nacken då de är högre än vanliga kragar, så de lägger sig lite över hårfästet i nacken vilket gör att det är obekvämt, t.ex. när du ska vrida huvudet, samt att håret lägger sig uppepå kragen vilket ser tokigt ut.

Sen t.ex. den översta, vringningen är för djup för att ha t-shirt under och med de där kragarna är det svårt att köra skjorta under. Observera att detta är endast mina personliga åsikter ^^
 

Maxim

Cartier
Tycker det är högst vettiga åsikter. Det där med håret förstår jag fullt, men då jag kör snagg på 1.5cm borde det inte vara så farligt för mig. Angående skjorta letar jag främst efter koftor med snäv hals för att det undre lagret inte ska synas. Jag föredrar att ha tunnare v-ringade till skjorta, typ den gråa jag tog med denna gången.

Men ska dubbelkolla det där med höjden på kragen så att jag inte irriterar mig på det, tänkte inte alls på det när jag köpte den. Tyckte de så såg snygga ut på bilderna. Samtidigt kan det vara skönt när det är kallt?

Tack för åsikterna, bättre att kolla sådant innan man plockar av tagsen och börjar använda dem så att man inte irriterar ihjäl sig på dem och aldrig använder dem.

Ordentlig skillnad i pris också, den övre kostar 350kr, den under 850kr. Bomull båda två.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Lite bloggar/tumblr jag kollar regelbundet. Manolo, Herman Byströms blog på king samt Sartorial Doctrine, Rose & Borns tumblr, A Nordic Fit, Dress Like A och alla från The Armoury på tumblr. Plus en massa fler som jag inte har i huvudet.
 

Nrobedal

Omega
En rock från J.Lindeberg, Wolger Compact Melton Coat är en utav mina favoriter. Har inte bestämt mig om det blir en Black eller Navy dock, eller varför inte båda?!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
J lindeberg har enligt.mig katastrofal kvalitet för priserna dom tar.

mycket ifrån konfektionen har bristande kvalité. har haft flera byxor som bara efter dagar spruckit i grenen. Däremot har jag flera vänner som prövat deras MTM-möjligheter med bra resultat ifrån stort utbud av tyger och Bomedrazzi som leverantör. Nu vet jag iof inte ifall de bytt till Lubiam (de har iallafall haft flera samarbeten med dem)?
 

Fabian

Patek
2-Faktor
När vi nu kommer in på kvalité är det ofta ett begrepp som misstolkas. Jag själv kan knappt sätta fingret på vad kvalité är. är det en handsydd kavaj med värdens finaste vävda ull ifrån Loro Piana eller 14oz denim ifrån indigofera?

Är det något som har tagit lång tid att framställa och sy ihop eller är det något slitstarkt som klarar hårda förhållanden?

För mig är en Attolini-kostym för 30k lika mkt kvalité som Carhartt canvasjackor som nu t.o.m börjat säljas hos byggkedjor (Järnia på Hornsgatan säljer flera jackor, mössor, byxor etc från Carhartt). allt handlar om i vilka situationer som bäraren vistas i. För inte fan vill man snickra i dubbelknäppt kavaj eller sitta på affärsmöte i cargobyxor och vaxad canvasjacka?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Svår definition, men den tumregel som en gång slagits i mig att när man talar om kvalitet i en produkt så åsyftas framförallt hur väl produkten och dess attribut uppfyller de behov och förväntningar som finns.
 

SSL

Audemars
Jag är ny i game:et.

Mitt stora klädesintresse började för ca ett år sedan, när jag gick igenom min garderob och märkte att majoriteten var amerikanska märken och det mesta "made in china". Sen dess är nästan hela garderoben utbytt.

Idag köper jag nästan bara kläder tillverkade i Europa, med få undantag. Sen vad gäller märken så försöker jag hålla mig till svenska, italienska och vissa andra nordiska märken.

Blivit lite av ett beroende men tycker det är rätt intressant, samt att det är bra för miljön att skippa Kinaplaggen. Dock blir det ju en del kosing som sticker.
 

Maxim

Cartier
Vad tycker herrskapet om Tiger/Sir vad gäller kavajer alternativt annat? Bra eller anus? Filippa K för annat?
 

Maxim

Cartier
2-12-18568-aw132_collection1.jpg


Tips på vad man kan ha till dessa byxorna? Är det en mörkblå eller svart tröja han har, svårt att se tycker jag.
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Själv är jag semi-intresserad. Följer inget slaviskt herrmode utan trivs med bekväma kläder. Gärna en stickad överdel i kashmir och ett par inte för tighta jeans och chelsea boots. Är det höst eller vår kan man ha en schysst skinnjacka, är det vinter en enkelknäppt rock. Kompletterar med bra accessoarer, snålar inte på kvaliteten. Sköna halsdukar och handskar, gärna kashmir även här. Tycker inte det behöver inte vara konstigare än så :)
 
Topp