Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Knicslida till kockkniv.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av cheepo63, 25 februari 2015.

1. cheepo63
    Trådstartare

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Fick en beställning på en slida till en kockkniv. Vart riktigt bra om jag får vara fräck och berömma mig själv

20150225_094901.jpg 20150225_094943.jpg

Bramserud, Fixoflex, gruby och 12 andra gillar detta.
  2. aosehus

aosehus Friends of KS

Från:
    Zürich
    Snyggt! Sån skulle jag kunna tänka mig.

3. MrJon

MrJon Bonde

Från:
    Jönköping
    Det där såg riktigt bra ut. Skulle kunna vara aktuellt med en beställning.

4. Nice, knåpa dit ett axelhölster så är du hemma.... :cool:

MrJon och cheepo63 gillar detta.
  5. Hugii

Hugii Biskop

Tror inte du behöver berömma dig själv, cheepo63, ditt arbete och dina produkter talar sitt tydliga språk! Jag är supernöjd!
    Tack för en snabb leverans (betalt igår, levererat idag).

Här kommer några bilder ;).

20150226_175301.jpg 20150226_175332.jpg 20150226_175354.jpg

Fixoflex, jabla, ssl och 1 annan gillar detta.
  6. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Hugii gillar detta.
  7. Hugii

Hugii Biskop

ja du... en sallad ska jag väl klara av att fixa med fint "skuren" gurka :p :)

8. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Datum, tid och plats i PM, tack :p

9. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

När jag var lite yngre, och kanske dummare än nu, bjöd jag in till en kräftskiva. Jag var med i ett antikforum som jag tyckte om. Trevliga diskussioner med medlemmarna var det där.
    Jag fick 20 anmälningar till kräftskivan och det kom folk från alla landsändar.
    Flera av dem träffar jag fortfarande och räknar dem som goda vänner.
    Ibland får man chansa och gör något lite oförtänkt.
    Dock tror jag kanske inte du bör bjuda mig osedd ;)

Hugii gillar detta.
  10. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Såg riktigt bra ut :)!

11. Hugii

Hugii Biskop

lovar att ha dig överst på listan ...

12. mjian

mjian Bonde

Snygg!
    Hugii vad kör du för kniv?

13. Hugii

Hugii Biskop

80s gillar detta.
  14. mjian

mjian Bonde

Ser trevlig ut! Gissar att du är nöjd hittills då du planerar en till?
    Är själv på jakt efter en ny gyuto, den där är absolut en kandidat.

15. Hugii

Hugii Biskop

Jag är nöjd med den. Kolstålsknivar behöver bli ompysslade men jag tror inte att det är något problem för en klocknörd.
    Man får smörja bladet med ett tunt skikt kameliaolja som ger ett rostskydd men eftersom jag nu har ett skinnfodral så kommer fodralet så småningom att fungera både som skydd men också som smörjslida då det blir olja på väggarna efter att kniven har legat i den ett tag :).

Moritaka härdar stålet till hela 64-65 HRC, hårdare än de flesta andra stål på marknaden (Global ligger kanske på 57-58HRC).

Kniven sitter bra i handen med sitt D-formade handtag (annars reagerar jag snabbt när kniven inte känns rätt i handen) och den balanserar bra i handen, sen behöver jag inte säga nåt om att den är vass :). Eftersom den är 21cm så kommer jag att komplettera med en på ca 12-14cm för att ha en kniv till lite mindre jobb i köket.

Helhetsintrycket: Jag gillar älskar den. :)

alex_c gillar detta.
  16. alex_c

alex_c Bonde

Från:
    Stockholm

Mycket trevligt, jag har en väldigt lik som jag har för mig att jag fiskade upp när jag bodde i Tokyo för några år sedan. En skärpa i klass för sig, men som du påpekar: den behöver ju gullas och pluttas med, annars straffar det sig. En trevlig sak är att de inte behöver slipas lika ofta som rostfria knivar. Å andra sidan är de lite meckigare att slipa när det väl behöver göras. Satt och gned mot min slipsten i en evighet utan att det hände speciellt mycket. Finns väl dock skickligare slipare än jag där ute...

17. mjian

mjian Bonde

Härlig "recension" :)
    Absolut får man ge lite mer TLC till en sån kniv än en Global eller en från Ikea ;)
    Men det är ju samtidigt lite av charmen.

Ser minst sagt intressant ut, balansen håller jag med om, det ska kännas rätt i handen, dock så blir jag nästan rädd för att använda en kniv med såpass hög härdning. Stålet blir väl ganska skört av det. Max är väl 68HRC om jag minns rätt?