• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Kostym.

Maxim

Cartier
Nu är ni fan löjliga.

Sitter och gnäller på ett forum för något du måste surfa in på en väldigt specifik site och dessutom klicka på en knapp som heter "Show uncensored". Det är ju knappast någon som tvingar er att se på nakna tjejer.
 

Skolläraren

Panerai
Jisses vad konceptet 'vidriga könsstereotyper' går över huvudet på vissa.

Är det nödvändigt med barbröstade kvinnor för att sälja kostymen? Vad har kvinnorna för roll? Just det, deras närvaro är inte viktig för reklamen och de har ingen roll, de är bara lustobjekt för mannen. Alltså helt onödiga för reklamen.

Sträck på ryggen så era knogar slutar dra efter marken, och gå in i ett modernt samhälle där kvinnan ska ha en annan roll är runkobjekt för patetiska gubbäckel.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Nu är ni fan löjliga.

Sitter och gnäller på ett forum för något du måste surfa in på en väldigt specifik site och dessutom klicka på en knapp som heter "Show uncensored". Det är ju knappast någon som tvingar er att se på nakna tjejer.


Har absolut inte något mot nakna brudar.

Ur ett marknadsföringsperspektiv är det löjligt att använda nakna brudar för att marknadsföra en produkt. Men du verkar inte förstå det, tillsammans med ett gäng andra.

Jag tycker mer synd om er eftersom ni inte verkar förstå vad som är knepigt med er syn på kvinnor. Stackare.


Jisses vad konceptet 'vidriga könsstereotyper' går över huvudet på vissa.
Är det nödvändigt med barbröstade kvinnor för att sälja kostymen? Vad har kvinnorna för roll? Just det, deras närvaro är inte viktig för reklamen och de har ingen roll, de är bara lustobjekt för mannen. Alltså helt onödiga för reklamen.
Sträck på ryggen så era knogar slutar dra efter marken, och gå in i ett modernt samhälle där kvinnan ska ha en annan roll är runkobjekt för patetiska gubbäckel.

Hear, hear Maxim babanker
 

babanker

Panerai
Har absolut inte något mot nakna brudar.

Ur ett marknadsföringsperspektiv är det löjligt att använda nakna brudar för att marknadsföra en produkt. Men du verkar inte förstå det, tillsammans med ett gäng andra.

Jag tycker mer synd om er eftersom ni inte verkar förstå vad som är knepigt med er syn på kvinnor. Stackare.


Hear, hear Maxim babanker

Min syn på kvinnor? Vadå? Jag lever med en otroligt vacker fästmö och vi delar på allt från hjärta till hushållsuppgifter, jag har Aldrig ljugit mig någon till sängen, aldrig bedragit den kvinna jag haft en relation med.

Man inte behöver sluta med att vara en Man för att respektera de kvinnor som förtjänar respekt.

Jaja, sätt dig på Waynes och var den "genuina" myskille du läst dig till att vara.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Men...vilken kostym ska jag köpa?!
;)

Den här debatten är riktigt, riktigt intressant!
Både argumenten och resultatet.
 
Kostymer, samt gärna kavajer tack.
Vad gäller, hur ska den sitta för att fungera i olika sammanhang, vilka fällor ska man akta sig för när man köper, samt vad kör ni för skjortor till?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Kostymer, samt gärna kavajer tack.
Vad gäller, hur ska den sitta för att fungera i olika sammanhang, vilka fällor ska man akta sig för när man köper, samt vad kör ni för skjortor till?

Lite för vida frågor för att det ska gå att svara på såhär. Några bra tips är att vända dig till en seriös och erfaren herrekiperare som du har förtroende för, använda en riktigt duktig ändringsskräddare som inte bara kan kläder utan även kroppar, hålla dig till enkla och användbara utföranden (dvs någon nyans av mörkblått eller grått utan en massa skit), inte tro att det finns några gratis luncher och sist men inte minst komma ihåg att all stil börjar med skorna.

Skjortor är personligt, men jag är väldigt förtjust i den mjuka italienska skolan. Jag arbetar med Barba och anser det vara det mest prisvärda på marknaden, men är sannolikt färgad. Inga jävla hittepågrejor, inga märkvärdiga färger eller mönster utan istället fokus på material, bearbetning och passform.
 

Whedda

Rolex
Skulle ändå köra på svart, sen kan du leka lite mellan 2-3 knappar, material, sy upp/in för att få till det som du vill. Anledningen till svart är om du blir inbjuden med dresscode, cocktail etc. Då är det bra att ha den svarta, men som sagt går alltid att pimpa till det med manschetter, fickur såklart och annat skoj, men beror såklart på användningsområdet.

Alla gör som man vill men jag skulle absolut inte välja svart. En mörkblå kostym fyller alla de stunder en svart gör i form av formalitet MEN gör sig otroligt mycket bättre med varma färger som ljusblå skjortor, bruna skinnskor och vinröda slipsar.
Den gör sig fortfarande helt korrekt med svarta skor, vit skjorta och en mörk enfärgad slips för fest eller begravning.

Uppfattningen att svart funkar till allt är en av de mest överskattade någonsin enligt mig. Svart är OKEJ till allt men inte optimalt till något i min mening. Gillar man svart kan man bära det jättesnyggt men det är absolut inte det mest mångsidiga.

Vill man gå på Coctail bär man antingen en mörkblå kostym med mörka nedtonade accessoarer och vit skjorta eller hyr en smoking.
Svart kostym som substitut för smoking blir sällan helt hundra och en kompromiss åt bägge håll.
 

Whedda

Rolex
Kostymer, samt gärna kavajer tack.
Vad gäller, hur ska den sitta för att fungera i olika sammanhang, vilka fällor ska man akta sig för när man köper, samt vad kör ni för skjortor till?

Med risk för att vara tråkig...

Passform och silhuett så bör man inte sväva ut för mycket om man inte är väldigt medveten vad man vill ha och således kan bära upp det. Ställer man frågan vilket är fullt rimligt att göra är man förmodligen inte den som skall vara värst åt något håll..

Satsa på en kavaj som varken är superklassisk (täcker mer än stussen baktill) eller alltför trendig (täcker inget av stussen baktill)
Slagen på kavajen bör varken vara extremt breda eller smala och passformen bör för den absoluta merparten vara smal men inte tight. Samma sak gäller i tygval. Kvalitet är inte alltid samma sak som slitstyrka och en Kashmir eller supertunn ullvara håller inte längre men kostar generellt sett mer. För mångsidig kostym är en mörkblå ull i s120 och en vikt på ca 260-280gr/m ett bra alternativ som fungerar åtminstone 10 månader om året. Skippa de största rutorna och bredaste kritstrecken men välj gärna ett tyg med ett svagt mönster som kommer ge liv åt kostymen.

Står du med en budget på 6000kr och väljer mellan en kostym för 5000kr och en för 6000kr skulle jag välja den för 5000kr och istället lägga 500-1000kr på eventuella skräddarändringar efter din kropp. Alla tillverkare under 5000kr är det en limmad konstruktion och från ca 6500kr och upp kan man få kavajer med flytande mellanlägg (oavsett hel/halvkanvas) vilket ger en följsammare passform över tid.

Skjortor är bäst att hålla enkelt. Ljusblått och vitt i cutawaykrage eller möjligtvis Buttondown för ledigare stunder. Undvik kontrastknappar, och kragfoder som snarare andas Excelproffs än stilikon...

Sist men inte minst så gör likt Singular är inne på Skorna otroligt mycket för helheten. Köp hellre ett par vettiga skor för 2000kr och en något billigare kostym än att bränna krutet på kostymen och bära limmade plastskor från Ecco till. Ingen kostym oavsett prisklass ser bra ut med ett par fula skor.

I övrigt handlar det mest om att köpa det du gillar och är bekväm i för kvalitet är egentligen endast intressant när plaggen faktiskt används.
 

Boris Balkan

Fark you!
ss.png
 
Topp