• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kroppkakor

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Med risk för att spö av kroppkakstalibanerna med Usama Bin Bojke i spetsen...
IMG_20140719_193110.jpg
En fantastisk grej. Måste testas :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nexus, det där var ju uppfinningsrikt och innovativt, inget jag själv skulle våga mig på då jag är en av kroppkaketalibanerna här.. :)
 

orre

Cartier
Stod på Ica och funderade över vad jag skulle laga till middag och så kom jag och tänka på den hör fenomenala tråden. Sagt och gjort. De blev väldigt lyckade. Första gången jag gjorde egna, tidigare har det varit färdigköpta. :)
ypaja6ej.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Stod på Ica och funderade över vad jag skulle laga till middag och så kom jag och tänka på den hör fenomenala tråden. Sagt och gjort. De blev väldigt lyckade. Första gången jag gjorde egna, tidigare har det varit färdigköpta. :)
ypaja6ej.jpg




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bra jobbat! De ser riktigt fina ut.
 

Nexus

Panerai
Stod på Ica och funderade över vad jag skulle laga till middag och så kom jag och tänka på den hör fenomenala tråden. Sagt och gjort. De blev väldigt lyckade. Första gången jag gjorde egna, tidigare har det varit färdigköpta. :)
ypaja6ej.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Prova att slänga de små rackarna på grillen efter att de kokat färdigt. En fantastisk smakupplevelse väntar dig.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
För det första. Det är oklokt att förlita sig på en källa som inte förstår sig på interpunktion eller mellanslag. För det andra. Kanel och socker? Ge dig.

Min mormor använde socker på sina (när dom serverades på tallriken givetvis), samt vit sås. Dock inte kanel. Så det kan nog stämma.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Min mormor använde socker på sina (när dom serverades på tallriken givetvis), samt vit sås. Dock inte kanel. Så det kan nog stämma.
Socker? Din mormor är sjuk 80-talist. Tråkigt att behöva avslöja det, men det är mer än en skruv lös där.

Internet har för övrigt ett fantastiskt genomslag, om man betänker att den här tråden stimulerat åtminstone tre personer att laga kroppkakor :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Socker? Din mormor är sjuk 80-talist. Tråkigt att behöva avslöja det, men det är mer än en skruv lös där.

Internet har för övrigt ett fantastiskt genomslag, om man betänker att den här tråden stimulerat åtminstone tre personer att laga kroppkakor :)

Hur kan du kalla min mormor sjuk?? hehe... :D Jag skulle personligen inte heller käka kroppkaker toppade med strösocker, men ack så goda hon gjorde, inte ens morsan kommer i närheten. Den vita såsen kan nog vara väldigt lokal på sina ställen. Inte ens i Karlskrona där det serveras kroppkakor på marknader, festivaler m.m serveras det med vitsås. Men jag är uppvuxen med den sen barnsben och finner det som ett helt naturligt tillbehör.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är ju du som skändar kroppkakan... Han gör bara sin plikt som medmänniska. Gör några k-kakor och splitta portionen. En tallrik med smör, lingon samt vit sås och en annan med smör och lingon. Vad är egentligen godast?
Hörrdö pöjk! Skulle jag skända min egen nationalrätt? ;) jag har testat med skirat smör också. Men vitsåsen knäcker! Men det är ju till vita kroppkakor jag använder vitsås till, gråa däremot är ju skirat smör obligatoriskt.
 

J.Hall

Omega
Vitsås var det enda man fick till kroppkakorna förr när det bjöds hos mor o far.
Vet även att det inte var helt ovanligt med "åla-kroppkakor" ute på öarna.
Yes ni läste rätt, ål i kroppkakorna (även sjöfågel förekom tydligen)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det finns massor med bildexempel på nätet av kroppkakor med vitsås, även en del vitsåser med lite fläsk i.

5790861.JPG

5294758.JPG
Kroppisar%20004.jpg-for-web-normal.jpg
P1000213.JPG
5954746.JPG
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Vitsås var det enda man fick till kroppkakorna förr när det bjöds hos mor o far.
Vet även att det inte var helt ovanligt med "åla-kroppkakor" ute på öarna.
Yes ni läste rätt, ål i kroppkakorna (även sjöfågel förekom tydligen)

Exakt!! Förklara det för folket här som är okunniga och vet knappt vad kroppkakor är, med undantag för JoberMan och några andra..;)
 

J.Hall

Omega
Inte lätt för alla att begripa ;)
Det bottnar väll i gamla traditioner. Det är ju också ganska ofta man ser kroppkakor på julborden här nere :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag som längtat och längtat efter ett nytt lysande recept från dig. Så gör du Kroppkakor...:-/ Jag kan njuta av dem men familjen kommer idiotförklara mig.. Näe jag kör vidare på "din" köttfärssås! Den är guld!!! :)
 
Topp