• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. KSP58

meo_swe

Audemars
Under RobE-eventet så snackades det högt och lågt. Klockor, jobb och jag vill minnas att man hörde Spencer ett par gånger som ojade sig över att Omega använde plast i sina urverk.
Det började pratas en del om mitt jobb, och det visade sig att Spencer gjorde sin värnplikt som Befäl på 6:e kompaniet, dvs. mitt grannkompani. 6:e komp är nu en del av 7:e bataljon, tillsammans med K3 och deras luftburna soldater, medans anorna för stadsskytte tog över helt av Livkomaniet (där jag nu jobbar). Jag vill minnas att jag lovade att ta ett foto på min Glycine, och min 58:a och lägga upp här på forumet. Men det är svårt som fan att få till det snyggt. Dessutom när jag inte har plats för att ta med mig en vettig kamera.
Men lite bilder har det blitt, så jag tänkte dela med mig till er här. Hoppas ni får nöje, och minns eran lumpartid själva! :)


IMAG0731_zps5f437aaf.jpg

Här är hon, min skönhet. TIllverkad någongång i början på 60-talet, och går som en dröm.

IMAG0969_zps08eaa6e4.jpg

Fototillfälle i en stridspaus. Väskan rymmer ungefär 800 patroner. Men då blir det tungt (24kg), och går knappt att stänga. :D

IMAG0968_zps60aec3a2.jpg

Mytomanbild när vi väntar på lede fi...

IMAG0967_zpsf3da8400.jpg

Tiden går låååångsamt.

IMAG0973_zps5a87e459.jpg

IMAG0972_zps33c59db6.jpg

Alla patroner som syns på denna bild har jag skapat. helt underbart roligt, tills övningen slutar, och man måste plocka upp allt. Det tog sin lilla tid. Men då är det trevligt att man har sitt paket med "krigarcigg" :)


Och till sist!
Man brukar ju säga att KSP-skyttar är ett lite eget släkte. Att de kanske inte direkt är de vassaste knivarna i lådan. Ibland stämmer dock detta inte helt. En kollega, och ksp-skytt är bland de smartaste människorna jag någonsin träffat. Han är nästan en autistisk savant på historia, och det är väldigt intressant att lyssna på hans snack om allt mellan romarriket till ryska stridsvagnar. Men ibland så får denne kille en kollaps i hjärnan, och han är inte ens en kniv. Han är en rostig plastsked som hamnat utanför lådan :lol:
IMAG0737_zps5bae41fc.jpg

På något jävla vänster har han tryck in skallen mellan stolparna i sängen, och sitter nu fast... :lol:
 

Knät

Cartier
Jag minns mitt första möte med KSP58:an.. Låg på AMF4, HMS Jägaren. Skepparen placerade mig och en signalist längst ut på piren på Tångudden, med varsinn KSP och innan hade vi bandat lösplugg så det stod härliga till.
Det tog ett jäkla tag innan han beordrade eldgivning och vi matade iväg för glatta livet. Några sekunder senare tittade jag upp och inser att vi nog hade skrämt slag på en hel danmarksfärja som var på väg in i älven.. Skepparn var spårlöst försvunnen.. :D
Samma skeppare tände även eld på ett mindre berg med övningsrök och la en snygg dimridå över hela älven..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
meo_swe skrev:
Under RobE-eventet så snackades det högt och lågt. Klockor, jobb och jag vill minnas att man hörde Spencer ett par gånger som ojade sig över att Omega använde plast i sina urverk.
Det började pratas en del om mitt jobb, och det visade sig att Spencer gjorde sin värnplikt som Befäl på 6:e kompaniet, dvs. mitt grannkompani. 6:e komp är nu en del av 7:e bataljon, tillsammans med K3 och deras luftburna soldater, medans anorna för stadsskytte tog över helt av Livkomaniet (där jag nu jobbar). Jag vill minnas att jag lovade att ta ett foto på min Glycine, och min 58:a och lägga upp här på forumet. Men det är svårt som fan att få till det snyggt. Dessutom när jag inte har plats för att ta med mig en vettig kamera.
Men lite bilder har det blitt, så jag tänkte dela med mig till er här. Hoppas ni får nöje, och minns eran lumpartid själva! :)


IMAG0731_zps5f437aaf.jpg

Här är hon, min skönhet. TIllverkad någongång i början på 60-talet, och går som en dröm.

IMAG0969_zps08eaa6e4.jpg

Fototillfälle i en stridspaus. Väskan rymmer ungefär 800 patroner. Men då blir det tungt (24kg), och går knappt att stänga. :D

IMAG0968_zps60aec3a2.jpg

Mytomanbild när vi väntar på lede fi...

IMAG0967_zpsf3da8400.jpg

Tiden går låååångsamt.

IMAG0973_zps5a87e459.jpg

IMAG0972_zps33c59db6.jpg

Alla patroner som syns på denna bild har jag skapat. helt underbart roligt, tills övningen slutar, och man måste plocka upp allt. Det tog sin lilla tid. Men då är det trevligt att man har sitt paket med "krigarcigg" :)


Och till sist!
Man brukar ju säga att KSP-skyttar är ett lite eget släkte. Att de kanske inte direkt är de vassaste knivarna i lådan. Ibland stämmer dock detta inte helt. En kollega, och ksp-skytt är bland de smartaste människorna jag någonsin träffat. Han är nästan en autistisk savant på historia, och det är väldigt intressant att lyssna på hans snack om allt mellan romarriket till ryska stridsvagnar. Men ibland så får denne kille en kollaps i hjärnan, och han är inte ens en kniv. Han är en rostig plastsked som hamnat utanför lådan :lol:
IMAG0737_zps5bae41fc.jpg

På något jävla vänster har han tryck in skallen mellan stolparna i sängen, och sitter nu fast... :lol:

Fin maskin, hade du bara kastat in en flaska champagne också så hade bilden varit komplett :mrgreen:
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Mitt ksp minne är när min grupp rullade in i en amerikansk checkpoint på gränsen mot Serbien. Amerikanarna kollade på oss, vi hade Tksp med ofantligt mkt ammo, ett helt gäng pskott och spräng handgranater, några fosfor granater, ak5 med granattillsats och en ksp90. Och så sa de "you call this peacekeeping?"

Det var roligt, och för att återknyta till forumet så hade jag vid tillfället på mig en citizen aquamount.
 
P

pa_75

Guest
he
jag tycker inte att det var länge sedan jag gjorde lumpen, men vi hade k-pist 45b.
Men det var i flottan iofs. men jag hade nytta av min Citizen aqualand i alla fall blöt som jag var.
 

Horologist

Cartier
Trogen kamrat under många månader i fält :cool: Många har man lärt använda den med :x
Plockar fram henne då och då för lite skön musik i skogen.
 

Bilagor

  • ksp58.JPG
    ksp58.JPG
    105.6 KB · Visningar: 5,747

Hubbatix

Cartier
Härligt ämne!

Här är min från vinterövningen i Älvdalen för tre veckor sedan, 28 friska minusgrader morgonen när bilden togs, jäkla tur att man har skogsfolk i plutonen som kan hålla tältet varmt på nätterna...

DSC_0114_zpsafcc672d.jpg


Fröken närmast med fyrverkeribulorna är min.

Låg som maskinare på Stridsbåt i lumpen (Amfibie, KA1 Vaxholm -97) och då dubblar man ju som Tksp-skytt. När jag gick med i Hemvärnet (världens bästa skatteåterbäring?) för några år sedan var jag den enda i gruppen som hade någon som helst erfarenhet av kulspruta så 58:an blev min lekkamrat. Underbar eldkäpp, men bandlådorna är fan det värsta skit som någonsin tillverkats... Vad har du för väska på bilden?

Mvh Daniel Z.
 

Knät

Cartier
pa_75 skrev:
he
jag tycker inte att det var länge sedan jag gjorde lumpen, men vi hade k-pist 45b.
Men det var i flottan iofs. men jag hade nytta av min Citizen aqualand i alla fall blöt som jag var.

Hade också "mördar-bertil". Flottan hade den som standard fram till 01 eller 02 då den ersattes med kort AK5
 

meo_swe

Audemars
Lumpen 09-10 som mp/ beriden högvakt på livskvadron. Så vi har kanske setts dammen!!

Väskan på bilden är skyddsmaskväskan. Använder man vapenremmen till åk5 så får man en bra längd på remmen. Helt sjukt bra lösning måste jag säga. Lådorna suger pung, förstår inte varför man fortfarande använder sen skiten....

Och målarn, är det något du inte gjort? Jag är lätt avis :D
 

Hubbatix

Cartier
meo_swe skrev:
Lumpen 09-10 som mp/ beriden högvakt på livskvadron. Så vi har kanske setts dammen!!

Väskan på bilden är skyddsmaskväskan. Använder man vapenremmen till åk5 så får man en bra längd på remmen. Helt sjukt bra lösning måste jag säga. Lådorna suger pung, förstår inte varför man fortfarande använder sen skiten....

Och målarn, är det något du inte gjort? Jag är lätt avis :D

Misstänkte nästan att det var den väskan. Bra tips! Lär ju funka lika bra med remmen från AK4:an. :lol: Ska ut i spenaten igen v. 17, längtar!
 

Erikd

Cartier
Ohh 58:an är mysig! Fick både ha den som "personligt" vapen och stå mycket takskytt under min mission i Afghanistan. Ser ut som du kör på samma stil som mig med "bögslungan" (förvaringsväskan till skyddsmasken) som ammunitionsväska...

Bjuder på en bild när vi skulle ner och samverka lite med lokalbefolkningen i Ali Zayi.

46643_422665577741_482227_n_zpsb24c2ea9.jpg
 

P-A

Sir Spamalot
Den är riktigt rolig måste jag säga!
I5 fältjägarana Bergs kompani 02-03. Eldledning.

Sen så har jag en kompis som är med i en automatvapenklubb i norr, där poliserna själva var med så de delade ut deras licenser på livstid. han personligen har därför licens på 1st AK74, 1st mp5, 1st M16 a2 och några pistoler.
men i hela klubben så finns det vapen till en mindre armé! bland annat 1st MG42, Sturmgewhere, prickskyttegevär, helljuddämpade pistoler, massor med automatvapen m.m.
Tänkte ta mig upp och skjuta i sommar.

Ni som någonsin har haft utbildning i utländska vapen i norr har nog sett vapnen :)
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Bjuder också på några bilder på denna folkkära idol :cool:

En väldigt tidig morgon i en avlägsen öken



På skjutbanan, jag står bakom skytten med kikaren.
 

Bilagor

  • 58 morgon (800x600).jpg
    58 morgon (800x600).jpg
    26.1 KB · Visningar: 280
  • 58 skjutbana (800x600).jpg
    58 skjutbana (800x600).jpg
    77.3 KB · Visningar: 668

meo_swe

Audemars
Erikd skrev:
Ohh 58:an är mysig! Fick både ha den som "personligt" vapen och stå mycket takskytt under min mission i Afghanistan. Ser ut som du kör på samma stil som mig med "bögslungan" (förvaringsväskan till skyddsmasken) som ammunitionsväska...

Bjuder på en bild när vi skulle ner och samverka lite med lokalbefolkningen i Ali Zayi.

46643_422665577741_482227_n_zpsb24c2ea9.jpg
"Bögslunga" is the shit!

58:an som enmansvapen är något jag helst gör så sällan som det går. Men fy faen va kul det är!

"Speak softly and carry a big stick" är det enda jag kommer att tänka på när det gäller din bild. :lol:
 
Topp