• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kvalitetsskor i Stockholm

vekktah

Cartier
Converse på sommaren dr martens på vintern. :)

Utöver det har jag två par rm Williams och en mängd olika sneakers.
 
Okej, nu vill jag ha herrarnas tankar kring denna sko.

Church-Church%20William-Cork%20Vintage%20Calf-4589-2444-1.jpg


Tänk typ, gå på affären och handla mat. Med jeans mest troligt.
Hit eller shit?
 

Ricrob

Patek
Jag har pinsamt dålig koll på dojjor i den stilen, då jag har Kalle Anka-fötter men jag köpte för många år sedan ett par Hope som jag är så sjukt nöjd med. Handsydda i ett stycke läder och blir bara coolare med åren. Säkert kaffepengar jämfört med de som nämns här, så du kan köpa fler. Har för mig att mina kostade runt 3k för 7-8 år sedan men de är höga och lågpjucken är säkert ännu billigare?
 

danne10

Panerai
2-Faktor
skor ligger mig nästan lika varmt om hjärtat som klockor, mycket har redan sagts i tråden men lägger till mina 2cent. Efter att ha kört amerikanska skor i många år, Johnston Murphy, Allen Edmonds mfl har jag nu gått mer åt engelska och italienska. Jag kör primär C&J och Santoni för dress, jag föredrar dom lite bredare lästerna och gillar även brouges med en rejäl vintersula. Jag kör även RM Williams i varierande varianter samt Red Wings för en lite mer casual look. Loake är klart bra pris/ prestanda men långt ifrån samma kvalitet som ex C&J. Steget upp till John Lobb och bespoke skor är långt men det måste tas. Gillar Prada Americas Cup för en mer nerdressad stil, dock för dyra på ordinarie pris, kvaliteten är dock bättre än man kan tro.

// Danne
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
skor ligger mig nästan lika varmt om hjärtat som klockor, mycket har redan sagts i tråden men lägger till mina 2cent. Efter att ha kört amerikanska skor i många år, Johnston Murphy, Allen Edmonds mfl har jag nu gått mer åt engelska och italienska. Jag kör primär C&J och Santoni för dress, jag föredrar dom lite bredare lästerna och gillar även brouges med en rejäl vintersula. Jag kör även RM Williams i varierande varianter samt Red Wings för en lite mer casual look. Loake är klart bra pris/ prestanda men långt ifrån samma kvalitet som ex C&J. Steget upp till John Lobb och bespoke skor är långt men det måste tas. Gillar Prada Americas Cup för en mer nerdressad stil, dock för dyra på ordinarie pris, kvaliteten är dock bättre än man kan tro.

// Danne
Älskar mina americas cup. Första paret som nu blivit beaters fungerar fint efter 10 år, stabila som få.
 

Skolläraren

Panerai
Den här tråden skulle gärna få byta namn till Den stora sko-tråden.

Jag följer upp med en liten smakfråga: Jag skulle behöva en arbetssko, men jag vägrar i sten att ha på mig hiskeliga sandaler eller, ännu värre, Crocs varken på jobbet, hemma eller där någon med fungerande syn kan se mig (inklusive mig själv). Jag funderar på ett par loafers, då jag uteslutande har jeans på jobbet. Flyger detta? Vad hade ni rekommenderat för skomodeller?
 

axel_

Breitling
Den här tråden skulle gärna få byta namn till Den stora sko-tråden.

Jag följer upp med en liten smakfråga: Jag skulle behöva en arbetssko, men jag vägrar i sten att ha på mig hiskeliga sandaler eller, ännu värre, Crocs varken på jobbet, hemma eller där någon med fungerande syn kan se mig (inklusive mig själv). Jag funderar på ett par loafers, då jag uteslutande har jeans på jobbet. Flyger detta? Vad hade ni rekommenderat för skomodeller?

Vet inte riktigt i vilken miljö du jobbar, men om jag bara skulle ha ett par vanliga schyssta skor till jeans på jobbet skulle jag nog satsa på sko i mocka, helt klart! Kanske någon brogue-modell, som dom här från Mark McNairy. (inte nödvändigtvis med vit sula)
mark-mcnairy.jpg
 

Skolläraren

Panerai
Vet inte riktigt i vilken miljö du jobbar, men om jag bara skulle ha ett par vanliga schyssta skor till jeans på jobbet skulle jag nog satsa på sko i mocka, helt klart! Kanske någon brogue-modell, som dom här från Mark McNairy. (inte nödvändigtvis med vit sula)
mark-mcnairy.jpg


Jag är lärare, så jobbar inomhus och går en hel del under dagarna. Vad är värt att tänka på med Mocca-skor? Förutom det uppenbara att jag inte borde hoppa i vattenpölar med dem. Jag har tidigare bara haft sneakers eller kängor under hela mitt liv.
 

axel_

Breitling
Jag är lärare, så jobbar inomhus och går en hel del under dagarna. Vad är värt att tänka på med Mocca-skor? Förutom det uppenbara att jag inte borde hoppa i vattenpölar med dem. Jag har tidigare bara haft sneakers eller kängor under hela mitt liv.
Ja hoppa i vattenpölar mår nog bara stövlar bra av, men jag tycker mocka skor pallar väldigt mycket ändå! jag brukar inte impregnera mina, men det finns ju spray för det om man vill.. Men jag borstar skorna nästan efter varje användning med mockaborste och torkar av med varm fuktig trasa, funkar perfekt! :)
 

AgE

Omega
Som många före mig påpekat gör Crockett & Jones trevliga skor till okej pris (särskilt om man köper från UK).

I nästan samma prisklass finns Laszlo Vass, som är ett par snäpp vassare :woot: . De görs för hand och med många moment som annars är förbehållna bespokeskor som är två-tre gånger så dyra. Enda nackdelen är att de endast görs efter beställning och att man därför får vänta 5-6 veckor på leverans. Det gör dock att man kan välja mycket själv, exempelvis typ av sula och skinn och om man vill ha infällda tåjärn. Kolla in http://www.vass-cipo.hu/Eng/Modellek_08_Olasz/Modell_08_062_Kicsi.html och särskilt modellerna på U-lästen som är fantastisk. Jag är väldigt nöjd med mina, modell 77. Gick på ca 4200 inkl frakt och lästade skoblock.
 

Kim Jakobsson

Breitling
YN1kI8i.jpg


Dessa kör jag med till vardags, passar till både kostym som jeans och t-shirt. På sommaren blir de lite väl varma dock, så klart. Då blir det bruges eller seglardojjor.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vill även slå ett slag för spanska Meermin som säljer randsydda skor till riktigt bra priser. Slår Loake varje dag i veckan både vad gäller kvalitet och utseende.


Njae, håller jag inte med om. Meermin sys i Kina och Loake i UK, det säger mycket. Sen är det stor skillnad i formspråket. Själv föredrar jag den brittiska stilen framför den sydeuropeiska.

Meermin är dock snäppet billigare.
 
Har handlat ett halvdussin par Carmina på tidigare nämnda Skoaktiebolaget, tycker de är prisvärda om man nu kan säga att 3 400 kr är prisvärt för ett par dojjor...

Jag kan rekommendera butiken också.

/gustav
 

DrDre

Patek
Den här tråden skulle gärna få byta namn till Den stora sko-tråden.

Jag följer upp med en liten smakfråga: Jag skulle behöva en arbetssko, men jag vägrar i sten att ha på mig hiskeliga sandaler eller, ännu värre, Crocs varken på jobbet, hemma eller där någon med fungerande syn kan se mig (inklusive mig själv). Jag funderar på ett par loafers, då jag uteslutande har jeans på jobbet. Flyger detta? Vad hade ni rekommenderat för skomodeller?

Jag vet inte om du har tidigare erfarenheter av skor med lädersula, men det kan vara värt att känna till att de ofta blir väldigt hårda. Det är nästan ingen flex alls i dem. Om man står och går omkring hela dagen så kanske det kan bli lite tufft för knän och rygg? Bara en tanke.
 

Skolläraren

Panerai
Jag vet inte om du har tidigare erfarenheter av skor med lädersula, men det kan vara värt att känna till att de ofta blir väldigt hårda. Det är nästan ingen flex alls i dem. Om man står och går omkring hela dagen så kanske det kan bli lite tufft för knän och rygg? Bara en tanke.

Därför tänkte jag något med kanske en lite mjukare sula. Verkar finnas en uppsjö snygga skor med gummisula.
 

tomten

Breitling
Jag vet inte om du har tidigare erfarenheter av skor med lädersula, men det kan vara värt att känna till att de ofta blir väldigt hårda. Det är nästan ingen flex alls i dem. Om man står och går omkring hela dagen så kanske det kan bli lite tufft för knän och rygg? Bara en tanke.


gummisula såsom Dainite är betydligt stummare än en bra lädersula. Däremot så behöver en lädersula gås in och är den maskinsydd är den än styvare än en handsydd.

Vad jag tycker är värt att tänka på om man skall stå och gå i skorna hela dagarna är att välja dubbel sula (varesig det är läder eller gummi) för den extra sulan ger stabilitet och dämpning som saknas i enkelsula.

Däremot om du vill ha en väldigt mjuk sula så finns det flera alternativ, men de är knepiga att få omsulade i sverige och jag är själv inte särskillt förtjust i de. Exempelvis har Grafford C&J med mjuk latex sula (tror det är latex) och skoaktiebolaget har carmina med crepe sula, som ser lite porös ut och har struktur.
 

DrDre

Patek
gummisula såsom Dainite är betydligt stummare än en bra lädersula. Däremot så behöver en lädersula gås in och är den maskinsydd är den än styvare än en handsydd.

Vad jag tycker är värt att tänka på om man skall stå och gå i skorna hela dagarna är att välja dubbel sula (varesig det är läder eller gummi) för den extra sulan ger stabilitet och dämpning som saknas i enkelsula.

Däremot om du vill ha en väldigt mjuk sula så finns det flera alternativ, men de är knepiga att få omsulade i sverige och jag är själv inte särskillt förtjust i de. Exempelvis har Grafford C&J med mjuk latex sula (tror det är latex) och skoaktiebolaget har carmina med crepe sula, som ser lite porös ut och har struktur.

Jag har både läder och dainitesulade och det vete fan om jag håller med dig att dainiten är stummare. Jag har ju inte precis gjort några mätningar i lab, men skulle jag tvingas gissa så skulle jag nog gissat att dainiten känns mjukare. De Dainitesulade jag har, har en kombination i klacken av gummi och läder i klacken och det verkar väl vara det vanligaste. Men oavsett vilket så är ju inget av alternativet precis några joggingskor utan är nästan helt stumma.

Men vad jag menar var inte precis dainite, utan mer att ngn typ av tjockare mjukare gummisula typ Ecco, Rockport, Lloyd etc som flexar ordentligt kan vara ett behagligare val. För där har man stora skillnader jämfört med läder/dainite och visst är det ju roligt med lite finare skor, men inte så roligt att man kanske vill dra på sig knäproblem.
 

Skolläraren

Panerai
Riktigt snygga, danne10!

Ge gärna fler exempel på fina skor med gummisula. Jag har redan problem med knät så det är något som är värt att tänka på. Vilka affärer i Stockholm borde jag besöka om jag vill hitta liknande?
 

carlanton

Audemars
Riktigt snygga, danne10!

Ge gärna fler exempel på fina skor med gummisula. Jag har redan problem med knät så det är något som är värt att tänka på. Vilka affärer i Stockholm borde jag besöka om jag vill hitta liknande?

Jag älskar Clarks Wallabees. Tyvärr ganska låg kvalitet, men nästan otäckt behagliga. Bör bäras utan strumpor för den rätta funkiga känslan. De tillverkas även av irländska Padmore & Barnes, förhoppningsvis är de bättre.

5010675491_1746ea48d5.jpg
 
Topp