• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

Pontusk

Omega
Hej,

Jag och sambon förbereder oss för tillfället för en flytt till vår vackra hufvudstad Stockholm.
Det har nog inte undgått någon att det är relativt svårt att hitta bostad så nu vädjar jag till er alla:

-Finns det någon själ som sitter på en central (inom tullarna) etta eller tvåa med hyra på 6000 kr eller lägre? Vi är inte intresserade av del i någons lägenhet.

Vi arbetar som revisor respektive analytiker och har fasta arbeten. Självklart inga husdjur.
Om rätt lägenhet dyker upp kanske någon klocka av roligare slag tillfaller den som hjälper oss! :pompus:

Tack på förhand!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag ska heller inte vara sån nu, men som ett exempel kan jag säga att nära bekant hyrde ut sin 27 kvm stora (lilla) lägenhet på St Eriksplan för 9k i månaden.
Så, antingen får ni söka er utanför tullarna eller höja budgeten rejält.

Edit: Välkomna hit förresten :)
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
6000 låter lite optimistiskt för en tvåa innanför tullarna. Om jag har förstått det rätt så får man nu ta hur mycket betalt man vill för sin hyresrätt om man väljer att hyra ut i andrahand? Om så är fallet så lär det nog inte billigare att hyra nu.

Men välkomna till huvudstaden och jag hoppas ni hittar något, även om jag inte kan hjälpa till i det här fallet :)
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Ska ni hitta något inne i stan får ni slanta upp 10k+. För 6k får ni nog söka er till ändstationer på tunnelbanelinjer.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
6000 låter lite optimistiskt för en tvåa innanför tullarna. Om jag har förstått det rätt så får man nu ta hur mycket betalt man vill för sin hyresrätt om man väljer att hyra ut i andrahand? Om så är fallet så lär det nog inte billigare att hyra nu.

Men välkomna till huvudstaden och jag hoppas ni hittar något, även om jag inte kan hjälpa till i det här fallet :)


Nej det får man inte. Ingenting har ändrats när det kommer till hyresrätt. Det är hyran + 10-15% om det är möblerat.

Bostadsrätter får du ta ut avgift plus upp till 4% av bostadens marknadsvärde.
 

Pontusk

Omega
6000 låter lite optimistiskt för en tvåa innanför tullarna. Om jag har förstått det rätt så får man nu ta hur mycket betalt man vill för sin hyresrätt om man väljer att hyra ut i andrahand? Om så är fallet så lär det nog inte billigare att hyra nu.

Men välkomna till huvudstaden och jag hoppas ni hittar något, även om jag inte kan hjälpa till i det här fallet :)
Tack!

Det du skriver gäller givetvis bara bostadsrätter (inte hyresrätter). Men som ni skriver så är kanske 6000kr i underkant.
7000 kr tycker jag dock är rimligt för en etta. Hyr man ut en bostadsrätt med 1000-1500 kr i hyra med en kapitalkostnad för lån på 1-1,5 msek så är 6-7 tkr ganska rimligt vid andrahandsuthyrning.
Om det inte går att hitta en etta för 7000kr eller lägre så kommer vi att köpa en lägenhet. Det lönar sig givetvis att köpa en lägenhet men vi tänkte att vi kanske kunde hyra till en början för att känna in bostadsmarknaden och hitta en bra lägenhet.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Tack!

Det du skriver gäller givetvis bara bostadsrätter (inte hyresrätter). Men som ni skriver så är kanske 6000kr i underkant.
7000 kr tycker jag dock är rimligt för en etta. Hyr man ut en bostadsrätt med 1000-1500 kr i hyra med en kapitalkostnad för lån på 1-1,5 msek så är 6-7 tkr ganska rimligt vid andrahandsuthyrning.
Om det inte går att hitta en etta för 7000kr eller lägre så kommer vi att köpa en lägenhet. Det lönar sig givetvis att köpa en lägenhet men vi tänkte att vi kanske kunde hyra till en början för att känna in bostadsmarknaden och hitta en bra lägenhet.


Då hade jag börjat kolla på att köpa lägenhet direkt.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Hör av dig till mig om du vill hyra en etta för 10 tkr. Det skulle jag nog kunna ordna tills i morgon. Innerstan till och med ;).


Jag utgår från att ni vill ha en etta där man kan bo två personer. Då kan man inte bo på 18kvm.

Har du en etta för 10k på 35-40kvm med kontraktstid på ett år plus så tar jag den.
 

Isodor

Audemars
Tack!

Det du skriver gäller givetvis bara bostadsrätter (inte hyresrätter). Men som ni skriver så är kanske 6000kr i underkant.
7000 kr tycker jag dock är rimligt för en etta. Hyr man ut en bostadsrätt med 1000-1500 kr i hyra med en kapitalkostnad för lån på 1-1,5 msek så är 6-7 tkr ganska rimligt vid andrahandsuthyrning.
Om det inte går att hitta en etta för 7000kr eller lägre så kommer vi att köpa en lägenhet. Det lönar sig givetvis att köpa en lägenhet men vi tänkte att vi kanske kunde hyra till en början för att känna in bostadsmarknaden och hitta en bra lägenhet.

Nu låter det som du har gjort en ekonomisk kalkyl hemma vid köksbordet och inte ser vad marknadspriset är för möblerade lägenheter innanför tullarna.

Har en vän som ska hyra ut sina 34 m2 på Södermalm för 12k i månaden.

Du kan ju testa dig fram via blocket t.ex men jag ser tyvärr chansen till framgång minimal.

Lycka till!
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Tack!

Det du skriver gäller givetvis bara bostadsrätter (inte hyresrätter). Men som ni skriver så är kanske 6000kr i underkant.
7000 kr tycker jag dock är rimligt för en etta. Hyr man ut en bostadsrätt med 1000-1500 kr i hyra med en kapitalkostnad för lån på 1-1,5 msek så är 6-7 tkr ganska rimligt vid andrahandsuthyrning.

Ja det kan mycket väl stämma, hörde bara detta i förbifarten.

Vad som är "rimligt" eller inte är tyvärr inte det som bestämmer priserna i Stockholms innerstad. Förbered er som sagt att slanta lite mer per månad om ni måste bo innanför tullarna.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Alltså. Det är galet i Sthlm gällande uthyrningar. Ovan nämnda bekants annons på blocket hade efter en timme ca 100 mail från intressenter. Vissa var beredda att betala upp till 13-14k för 27kvm på nedre botten. Så, 6-7k, för en tvåa är bara att tokglömma, ledsen.
En studiepolare hyrde nyligen en 2a på ~ 65kvm i närheten av Globen för 9k.
 

Pontusk

Omega
Nu låter det som du har gjort en ekonomisk kalkyl hemma vid köksbordet och inte ser vad marknadspriset är för möblerade lägenheter innanför tullarna.

Har en vän som ska hyra ut sina 34 m2 på Södermalm för 12k i månaden.

Du kan ju testa dig fram via blocket t.ex men jag ser tyvärr chansen till framgång minimal.

Lycka till!

Jag hör många som vill hyra ut sina lägenheter för >10-12 tkr, men frågan är vem som betalar detta?
En lägenhet på ca 30-35 kvm med 1500 kr i hyra går på ca 2 msek på kungsholmen eller dylikt. Kostnaden totalt landar på ca 5000 kr/månad med 3,5% ränta och ränteavdrag. Schysst vinst på det om man sedan hyr ut den för 12000 kr.
Blir nog till att skaffa två lägenheter och hyra ut en på KS.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med lite tur är 6k möjligt. En kompis hyr i andrahand 34kvm vid Norrtull för 5800kr/mån. Testa andrhandsförmedlingarna som tar betalt. Brukar funka vad jag hört.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag hör många som vill hyra ut sina lägenheter för >10-12 tkr, men frågan är vem som betalar detta?
En lägenhet på ca 30-35 kvm med 1500 kr i hyra går på ca 2 msek på kungsholmen eller dylikt. Kostnaden totalt landar på ca 5000 kr/månad med 3,5% ränta och ränteavdrag. Schysst vinst på det om man sedan hyr ut den för 12000 kr.
Blir nog till att skaffa två lägenheter och hyra ut en på KS.

Jag håller med om att det är galet, men det är så det ligger till. Du kommer bli varse det om inte annat.
 

Pontusk

Omega
Med lite tur är 6k möjligt. En kompis hyr i andrahand 34kvm vid Norrtull för 5800kr/mån. Testa andrhandsförmedlingarna som tar betalt. Brukar funka vad jag hört.
Jag förstår att det inte är omöjligt. Det gäller att bevaka marknaden och det skadar inte att man har utbildning, jobb och sambo i bagaget.
 

Isodor

Audemars
Jag hör många som vill hyra ut sina lägenheter för >10-12 tkr, men frågan är vem som betalar detta?
En lägenhet på ca 30-35 kvm med 1500 kr i hyra går på ca 2 msek på kungsholmen eller dylikt. Kostnaden totalt landar på ca 5000 kr/månad med 3,5% ränta och ränteavdrag. Schysst vinst på det om man sedan hyr ut den för 12000 kr.
Blir nog till att skaffa två lägenheter och hyra ut en på KS.

Är ni ett par?
 
Jag hör många som vill hyra ut sina lägenheter för >10-12 tkr, men frågan är vem som betalar detta?
En lägenhet på ca 30-35 kvm med 1500 kr i hyra går på ca 2 msek på kungsholmen eller dylikt. Kostnaden totalt landar på ca 5000 kr/månad med 3,5% ränta och ränteavdrag. Schysst vinst på det om man sedan hyr ut den för 12000 kr.
Blir nog till att skaffa två lägenheter och hyra ut en på KS.

Slanta upp kontant insatsen oxå....
 

max

Dancing Queen
40kvm är nog absolut minimum om man inte skall skilja sig inom ett halvår, det är 2milj på de billigaste ställena (söder osv) vilket nog blir en hyra över budget och räknar vi på lite roligare adresser så är vi långt över. Att hitta en hyresrätt är ganska svårt och det är ett satans meck att flytta så det gör man ju helst inte för ett korttidsboende om man kan undvika. Har ni möjlighet så skulle jag gå på att köpa direkt.
Gå på visningar i två veckor så har ni bra koll på marknaden efter det.
Då det flyttar in ca 25-30k människor till sthlm varje år så är risken för en värdeminskning väldigt låg, även om momentana sänkor och domedagsprofetior i tidningarna kan förekomma så är faktum att det byggs mindre än vad som behövs och platsen börjar sina.

Historiskt sett har nog få betalat för sitt boende i stockholm då räntor och månadshyror ofta betalar sig med värdeökning i slutändan, men det gäller ju att har råd med insatsen och månadskostnaden under tiden. Priserna ligger iof ganska högt nu och optimalt är ju att handla när ingen annan handlar som under sommaren men jag tror som sagt att hyresrätt är väldigt svårt till er budget så det är nog köp eller höjning av budget för boende några månader i hopp om lägre priser under sommaren (vilket ju inte kan garanteras såklart)

Lycka till!
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det är lätt att vara styv i korken när man inte ens kommit in på marknaden.

Kollegan som letar lägenhet inne i stan har fått vika sig i ett par budgivningar på Kungsholmen där priserna kommit över hans gräns. Vilket är 2,8M. Han inte inte bjudet på någon som är större än 40kvm.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag bor ca 2 mil utanför innerstan och betalar runt 14.5 K, iofs nyproducerad 4:a med carport, men ändå.

Optimistiskt att få en andrahand för 6-7 K, men det går säkert. Köpa är helt klart bäst.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag förstår att det inte är omöjligt. Det gäller att bevaka marknaden och det skadar inte att man har utbildning, jobb och sambo i bagaget.
Tro bara inte att ni är unika. Finns hur många som helst med er profil som vill hyra i andrahand. Kontakter, lite jobb och en del tur brukar behövas. Testa betalförmedlingarna för att sortera bort de värsta ockerpriserna.
 

Pontusk

Omega
40kvm är nog absolut minimum om man inte skall skilja sig inom ett halvår, det är 2milj på de billigaste ställena vilket nog blir en hyra över budget och att hitta en hyresrätt är ganska svårt och det är ett satans meck att flytta så det gör man ju helst inte för ett korttidsboende om man kan undvika. Har ni möjlighet så skulle jag gå på att köpa direkt.
Gå på visningar i två veckor så har ni bra koll på marknaden efter det.
Då det flyttar in ca 25-30k människor till sthlm varje år så är risken för en värdeminskning väldigt låg, även om momentana sänkor och domedagsprofetior i tidningarna kan förekomma så är faktum att det byggs mindre än vad som behövs och platsen börjar sina.

Historiskt sett har nog få betalat för sitt boende i stockholm då räntor och månadshyror ofta betalar sig med värdeökning i slutändan, men det gäller ju att har råd med insatsen och månadskostnaden under tiden.

Lycka till!
Ja, vi får nog räkna med ca 35 kvm! Det blir nog till att förbereda sig på ett köp. Blir kanske till att slå till i jul då jag kan tänka mig att marknaden tillfälligt dippar lite vid semester och jul/högtider.
Som du säger är marknadsvärdet om 5 år inget jag oroar mig över. Med räntehöjningar kan nog priserna justeras aningen men i det långa loppet så tror jag att utbud och efterfrågan driver på priserna ytterligare.
 

Pontusk

Omega
Tro bara inte att ni är unika. Finns hur många som helst med er profil som vill hyra i andrahand. Kontakter, lite jobb och en del tur brukar behövas. Testa betalförmedlingarna för att sortera bort de värsta ockerpriserna.
Nej, absolut inte. Jag är dock inte en person som ger mig och jag tror att ligger man i så kan man nog hitta en lägenhet som kostar runt 7000kr. tack för tipset!
 
Topp