• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

Jonazid

Omega
Ingen stad är väl vacker i sin helhet. Visst har sthlm fina områden och stråk. Och Göteborg var dåligt exempel från min sida, blandade in mina synpunkter på folket.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Ja, det hela är mycket enkelt, finns att läsa i litteraturen till grundkurser i nationalekonomi:

Hyresreglering införs ofta med syftet att "alla skall få en möjlighet att bo centralt" och liknande argument. Men så snabbt man inför hyresreglering är det personer med bra kontakter, så kallade insiders, som ser till att få de underprissatta lägenheterna - medans "outsiders" betalar överpriser i förorten.

Resultatet blev alltså det motsatta man egentligen eftersträvade. Centrum fylls av välmående insiders som bor billigt subventionerade av outsiders. Alternativet är ju fri hyressättning, t.ex. genom budgivning på 5-åriga leasingkontrakt. Då kommer fortfarande mestadels insiders att bo centralt, men de kan inte komma undan med att snylta på de fattiga.

nja... det är ändå fortfarande så att den socioekonomiska blandningen är större i hyresrätterna än i bostadsrätterna i innerstan i genomsnitt.

Hur det är med nytillträdande/inströmning till underprissatta hyresrätter (nyproduktion har ju typ marknadshyra redan) vet jag inte riktigt, man måste ju ha 20+ års kötid så det gynnar väl "gammelstockholmare" i första hand? inte så flexibelt...
 

morrism

Audemars
Hyr billigt, spara och flytta ifrån den stan. Flytta till götet eller en vacker stad. Personligen klarar jag inte av stekare och liknande pack som finns där uppe.

Så man ska flytta ifrån staden man växt upp i, där hela ens familj och vänner bor, bara för att en jävla massa lantisar väller in och ska bli kändisar har gjort det omöjligt att hitta lägenhet?
 

Helvetia

Cartier
Vi borde stänga gränserna och sätta stopp för anhöriginvandringen också. Dom kommer och tar våra bostäder, jobb och tjejer. Om jag tar en promenad i vasastan eller vid nytorget kan jag knappt höra mitt eget språk längre. Det är för stora kulturella skillnader för att funka. Har själv invandrade föräldrar men dom har anpassat sig. Det gör inte dom som kommer nu.

Nej, dom borde åka hem till där dom kom ifrån, vare sig det är Skåne, Västergötland, Värmland eller Norrbotten!
 

Jonazid

Omega
Så man ska flytta ifrån staden man växt upp i, där hela ens familj och vänner bor, bara för att en jävla massa lantisar väller in och ska bli kändisar har gjort det omöjligt att hitta lägenhet?

Haft vänner som bott där hela sitt liv och vissa stod i bostadskö i över 20 år. Bönderna byggde Sverige, om nu alla vallfärdar till Sthlm så förstår jag varför Sverige går dåligt.

Vänner brukar finnas kvar även om man flyttar och man måste inte bo granne med ens föräldrar. Inte mött många bönder i sthlm men det verkar ju finnas gott om plats till all invandring så varför inte flytta dit dom bor.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vi borde stänga gränserna och sätta stopp för anhöriginvandringen också. Dom kommer och tar våra bostäder, jobb och tjejer. Om jag tar en promenad i vasastan eller vid nytorget kan jag knappt höra mitt eget språk längre. Det är för stora kulturella skillnader för att funka. Har själv invandrade föräldrar men dom har anpassat sig. Det gör inte dom som kommer nu.

Nej, dom borde åka hem till där dom kom ifrån, vare sig det är Skåne, Västergötland, Värmland eller Norrbotten!

Fniss!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I Stockholm finns inga stockholmare, vart har ni fått det ifrån? Mer än 50% av alla jag jobbar med har rötter utanför Sthlm. Och de övriga 50% har i alla fall en förälder som är inflyttad...
 

vekktah

Cartier
Haft vänner som bott där hela sitt liv och vissa stod i bostadskö i över 20 år. Bönderna byggde Sverige, om nu alla vallfärdar till Sthlm så förstår jag varför Sverige går dåligt.

Vänner brukar finnas kvar även om man flyttar och man måste inte bo granne med ens föräldrar. Inte mött många bönder i sthlm men det verkar ju finnas gott om plats till all invandring så varför inte flytta dit dom bor.


Jasådu? Hur kommer det sig att det bara är Sthlm och Malmö som ens går plus i Sverige då? Håll igen truten nu och var tacksam att vi håller er under armarna.
 

Jonazid

Omega
Jasådu? Hur kommer det sig att det bara är Sthlm och Malmö som ens går plus i Sverige då? Håll igen truten nu och var tacksam att vi håller er under armarna.

Går plus i vad?

Nej jag tänker fortsätta skriva. Vill du få mig att sluta så kan du få min adress och försöka, men då kanske du får en repa på klockan och ångesten kommer.
 

Jonazid

Omega
Fast det var en synnerligen dum kommentar. Du lämnar väl inte Stockholm för arbetslöshet på landet.. Ledsen att säga men de flesta jobben finns här.


Är det gruvnäringen som finns där, exporten av virke, dom tunga industrierna. Älskar det snacket om att så fort man lämnar sthlm så kommer man till landet.
 

Roxen

Cartier
Att det skulle vara bönderna som "byggde" Sverige är rent nonsens. Fram till slutet av 1800-talet (det agrara samhället, bondesamhället) hade Sverige en knappt nämnvärd tillväxt. Det är först vid industrialiseringens inträde som Sverige påvisar betydande BNP och tillväxt, detta skedde i städerna och erfordrade en urbanisering. Bondesamhället stod för en sketen hushållsbaserad byresmarknad och är således ingen hållbar argumentation.
 

Marhoi

Friends of KS
Usch man får inte mycket för sina slantar i den där staden... plus om man använder bil, all förlorad tid i köer! Höll på att bli tokig senast jag var där..plus avgaserna på det. Förstår inte grejen med att bo i centrala Stockholm :confused:

Varför ska du envisas med att ha bil om du bor i Stockholms innerstad? Rör på påkarna och njut av omgivningen istället. Jag knatar till jobbet varje dag, vardagsmotion är bra för pumpen!
Och avgaser ja, det är riktiga grejer det. Pollen och annat skit är ju förjäkla jobbigt både för ögon och näsa.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

vekktah

Cartier
Går plus i vad?

Nej jag tänker fortsätta skriva. Vill du få mig att sluta så kan du få min adress och försöka, men då kanske du får en repa på klockan och ångesten kommer.

Går plus ekonomiskt. Lättgooglat. Resten av Sverige går back eller eventuellt +/- 0. det är iofs inte unikt för Sverige, men att höra lantisar konstant dissa Sthlm för deras ex-flickvänner flytt hit (och sen drygat sig hemma på statshotellet på juldagen) är bara så tröttsamt.
 

Optimisten

Cartier
Jasådu? Hur kommer det sig att det bara är Sthlm och Malmö som ens går plus i Sverige då? Håll igen truten nu och var tacksam att vi håller er under armarna.

Går plus i vad?

Nej jag tänker fortsätta skriva. Vill du få mig att sluta så kan du få min adress och försöka, men då kanske du får en repa på klockan och ångesten kommer.

Går plus ekonomiskt. Lättgooglat. Resten av Sverige går back eller eventuellt +/- 0. det är iofs inte unikt för Sverige, men att höra lantisar konstant dissa Sthlm för deras ex-flickvänner flytt hit (och sen drygat sig hemma på statshotellet på juldagen) är bara så tröttsamt.

Visst är det lättgooglat, och därmed lätt att bevisa att du har fel. Att Stockholm går så bra ekonomiskt beror på många saker, bland annat blir det ju en sorts transfereringar när hela Sverige betalar skatt, men de flesta statliga jobben finns i Stockholm. Men samtidigt bor det många driftiga och duktiga människor i Stockholm, så låt oss lämna frågan om Stockholm, för ekonomin där går bra, ingen tvekan. När bostadsbubblan spricker kommer situationen bli annorlunda, men det är ju inte det diskussionen gällde nu.

Där du riktigt sänker din trovärdighet är när du lyfter fram Stockholm ihop med Malmö, (enligt ovan).

När Stockholms handelskammare förra året – under rubriken Stockholm betalar 12,5 miljarder – räknade på effekterna av utjämningssystemet, fick Skånes kommuner 10.4 miljarder kronor och landstinget 4,1 miljarder kronor i nettobidrag. Det motsvarar 11 700 kronor per invånare och år. Malmö kommun blev landets största nettobidragstagare.

http://www.ystadsallehanda.se/opinion/huvudledare/article1908721/Skanes-bidragsberoende.html

Jag vet inte om någon som följer med i det allmänna nyhetsflödet hade förväntat sig något annat?


Läs mer här
http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/12/07/0544bd3c.pdf
http://www.chamber.se/rapporter/stockholm-betalar-12-5-miljarder-det-2.htm
 

vekktah

Cartier
Hehe, du får nog sy ihop säcken lite bättre än sådär. Bostadsbubblan har varit på väg att spricka "närsomhelst" i snart tjugo år. Men häng kvar i bibelbältet, där är det ju inte så noga med källkritiken ;-)

Over and out.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag sammanfattar tråden.


Prolog: Det är svårt (och dyrt) att hitta bostad i Stockhom.

Ena sidan: Stockhom är bäst! Yada yada yada.
Andra sidan: Nej, du har feeel! Yada yada yada.


maxmol är väl egentligen den som tillfört mest med sitt tips.
 

Optimisten

Cartier
Hehe, du får nog sy ihop säcken lite bättre än sådär. Bostadsbubblan har varit på väg att spricka "närsomhelst" i snart tjugo år. Men häng kvar i bibelbältet, där är det ju inte så noga med källkritiken ;-)

Over and out.

Jag påstår att vi har en bostadsbubbla, det är också ett internationellt accepterat faktum.

http://www.reuters.com/article/2013/10/25/us-sweden-housing-analysis-idUSBRE99O0KG20131025

Du påstod att Malmö gick med plus jämfört med resten av Sverige, det var fel.
 

vekktah

Cartier
sa jag att vi inte har en bostadsbubbla? njae va? sa bara att olyckskorpar i ekonomiska spörsmål inte skrämmer mig. Ekonomiska profetior är sällan riktiga. (någonsin?) Samtidigt har priskurvan jämnat ut sig sista tio åren och kraven på låntagarna hårdare. Tror nog det kan klara sig.

Vad gäller malmö så hörde jag det från en välkänd ekonomijournalist. Det går såklart att räkna ihjäl sig på dylika saker, men om du menar att bidrags-posten skulle punkterat mitt påstående så får du nog tänka om, eller visa annan källa på det. Eller nej förresten, det är off topic, och jag vill inte skriva mer i den här tråden.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Livskvalité är väl värt en och annan krona. Allt är inte gallerior eller shopping.

Svårt och dyrt i Sthlm med boende om man inte är billig och casha upp.

Första HSB i Jmk jag köpte kostade 1:- och var på 34m^2

Men att hitta lägenhet i stan är en jakt. Har just hjälpt en kompis att fixa lägenhet på Lidingö. Krävdes ett och annat telefonsamtal kan jag er lova.
 
Topp