• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ot: lördagsmiddag

P-A

Sir Spamalot
Ordnar trevlig mat här hemma en lördag som denna :)

Först så blev det varm avokadosoppa med räkor
unyme2ad.jpg


Sen så blev det vintfärsbiffar (egenskjutet rådjur) med kantarellsås (egenplockat) och kokt potatis.
4a4yhare.jpg


Och avslutar sen med en varm hallon- och chokladsuffle.
u4ugy4yt.jpg


Det blev riktigt bra måste jag säga :)


skickat med telefonen.
 

P-A

Sir Spamalot
Spence: När vi tog över min morfars hus så följde det med en hel hög trevligt poslin.
Sen så samlar jag på sådant med. Det är mycket 50 - 60 - 70 tals porslin här hemma :)

John: Det finns kvar annars, så om du slänger dig upp till Hälsingland så lovar jag att bjuda!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Grymt! Hur gör du med sufflén? Jag gör bara dom i ugnssäkra formar? Dina såg ut som koppar och det var mycket snyggare! Eller hur gjorde du?
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Ot: lördagsmiddag

Aquaracer: jag tycker om viltsmaken. Men själva blandningen med kryddor (krossade enbär och konjak), grädde, ströbröd m.m. Gör det väldigt mjukt i smaken :)

skickat med telefonen.
 

P-A

Sir Spamalot
Re: Sv: Ot: lördagsmiddag

JacobZ: jag tar vanliga (mindre) kaffekoppar dom jag smörjer på insidan och strör med socker innan jag har i smeten och har in själva kopparna i ugnen. Funkar bra och ser trevligt ut när de står på ett fat efteråt :)

skickat med telefonen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Re: Sv: Ot: lördagsmiddag

P-A skrev:
JacobZ: jag tar vanliga (mindre) kaffekoppar dom jag smörjer på insidan och strör med socker innan jag har i smeten och har in själva kopparna i ugnen. Funkar bra och ser trevligt ut när de står på ett fat efteråt :)

skickat med telefonen.

Åfan! Är du inte rädd att dom ska spricka? Vad kör du för värme? Jag kör själv 180-185 grader så jag har aldrig vågat köra med "vanliga" koppar. Jag kör i ca 8-9 minuter för att få den riktigt smarriga krämen i mitten lagom lös.
 

P-A

Sir Spamalot
JakobZ skrev:
Åfan! Är du inte rädd att dom ska spricka? Vad kör du för värme? Jag kör själv 180-185 grader så jag har aldrig vågat köra med "vanliga" koppar. Jag kör i ca 8-9 minuter för att få den riktigt smarriga krämen i mitten lagom lös.

Nja, har man "riktiga" koppar så ska det inte vara några problem.
De har körde med igår är ganska tunna från 70-talet och riktigt keramik klara värme väldigt bra.
Jag körde på 190 grader i 8 - 9 minuter, de bler väldigt fluffiga och trevliga måste jag säga. Men till nästa gång ska jag ha aningen ljusare choklad, hade 70% nu och 60% blir nog lite bättre mot hallonen tror jag :)
 

P-A

Sir Spamalot
Spencer66 skrev:
Viltsmaken är ju det goda!

ja, det tycker jag med, jag gillar verkligen det med.
Hare däremot har jag hört att man borde lägga i mjölk men det är väl upp till var och en...

Fördelen med jakt är att jag nu har 45kg älg och 15kg rådjur i frysen bpde stekar och färs.
Sen så köper vi även riktigt bra ekologiskt kött här lokalt så vi har 30kg nötkött med. Så man behöver ju inte svälta i vinter direkt :D
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
P-A skrev:
JakobZ skrev:
Åfan! Är du inte rädd att dom ska spricka? Vad kör du för värme? Jag kör själv 180-185 grader så jag har aldrig vågat köra med "vanliga" koppar. Jag kör i ca 8-9 minuter för att få den riktigt smarriga krämen i mitten lagom lös.

Nja, har man "riktiga" koppar så ska det inte vara några problem.
De har körde med igår är ganska tunna från 70-talet och riktigt keramik klara värme väldigt bra.
Jag körde på 190 grader i 8 - 9 minuter, de bler väldigt fluffiga och trevliga måste jag säga. Men till nästa gång ska jag ha aningen ljusare choklad, hade 70% nu och 60% blir nog lite bättre mot hallonen tror jag :)

Se där ja!

Låter bra. En variant som jag kör ibland är att blanda typ 85% choklad med den vanliga mörka men bara vända i den mörkaste chokladen så att det blir som en tunn rippel med mörk choklad i den lite ljusare (men fortfarande mörka) chokladen!
 
Topp