• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Landskaps/Natur/Rese/Stadsfoto (Bildtung)

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Har under flera år experimenterat med HDR, ett tips är att plåta motiv som innehållet stora dynamiska omfång, då kommer HDR till riktig nytta
Tack för tipset! Jag tänker eventuellt i dagarna fota min svågers bil, och den bilen lack behandlar han regelbundet, - så där kan det nog komma till sin riktiga rätt. :)
 

Ilux

Omega
Får väl dela med mig av några random bilder tagna av mig då, inget märkvärdigt.. Lite natur o sådär.

pOcMCLm.jpg


ktbIlpR.jpg


jZQQUdb.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag måste verkligen säga hur mycket nytta jag dragit av panoramafotograferande, bilden på fabriken hade varit omöjlig att fotografera utan att sätta ihop ett panorama då jag tvingades fota väldigt nära byggnaden.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Efter en del experimenterande med HDR och programmet Photomatrix så börjar jag få kläm på vad HDR verkligen innebär.

9175300697_76812039a2_b.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ni som fotar fåglar, om man kör med 1/1000 slutartid - vilket hade ni kört med som optimalt bländarantal med den slutartiden? om man säger en solig sommardag. Jag har försökt hitta guider på detta så att man kan bli mera insatt i det men har ej hittat något betydelsefullt.

Kan tillägga att jag kör med ett Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro vid fotografering av fåglar, väldigt bra och prisvärt telezoom-objektiv förövrigt.
 

Hardy

Thug
Ni som fotar fåglar, om man kör med 1/1000 slutartid - vilket hade ni kört med som optimalt bländarantal med den slutartiden? om man säger en solig sommardag. Jag har försökt hitta guider på detta så att man kan bli mera insatt i det men har ej hittat något betydelsefullt.

Kan tillägga att jag kör med ett Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro vid fotografering av fåglar, väldigt bra och prisvärt telezoom-objektiv förövrigt.

Beror väldigt mycket på hur du vill ha bilden. Jag kan tycka att kort skärpedjup ger fin bokeh på fågelbilder! Men det e ju svårare att få fågeln helt skarp då. Få fåglar i rörelse skulle ja bog försöka hålla mig runt 7-9 i bländare. Ett säkrare kort!

Fågelporträtt på sittande fågel kör ja ofta med kort djup. Då framträder fågeln bättre!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Beror väldigt mycket på hur du vill ha bilden. Jag kan tycka att kort skärpedjup ger fin bokeh på fågelbilder! Men det e ju svårare att få fågeln helt skarp då. Få fåglar i rörelse skulle ja bog försöka hålla mig runt 7-9 i bländare. Ett säkrare kort!

Fågelporträtt på sittande fågel kör ja ofta med kort djup. Då framträder fågeln bättre!
Tack, jo det är litet skärpedjup jag är ute efter så en stor bländare kör jag med, tänkte så att inte bilderna bli över eller underexponerade. Fast vid snabba slutartid är ju iof risken större för en underexponerad bild.
 

leicaphile

Panerai
Ni som fotar fåglar, om man kör med 1/1000 slutartid - vilket hade ni kört med som optimalt bländarantal med den slutartiden? om man säger en solig sommardag. Jag har försökt hitta guider på detta så att man kan bli mera insatt i det men har ej hittat något betydelsefullt.

Kan tillägga att jag kör med ett Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro vid fotografering av fåglar, väldigt bra och prisvärt telezoom-objektiv förövrigt.

Kör oftast f/4, ibland f/5,6 om det behövs för lite extra skärpedjup. Så länge du fokuserar på närmsta ögat behöver inte resten vara i perfekt fokus för att bilden ska funka.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kör oftast f/4, ibland f/5,6 om det behövs för lite extra skärpedjup. Så länge du fokuserar på närmsta ögat behöver inte resten vara i perfekt fokus för att bilden ska funka.
Tackar! jag har hunnit fotat fåglar lite, faktiskt med ganska bra resultat också :D ville bara ha den där extra expert hjälpen... hehe.. Man lär sig nog mer och mer :p

- Sen köpte jag för någon vecka sedan en fjärrutlösare som verkligen gör underverk för bilderna (inte bara fåglarna)
 

Hardy

Thug
Tack, jo det är litet skärpedjup jag är ute efter så en stor bländare kör jag med, tänkte så att inte bilderna bli över eller underexponerade. Fast vid snabba slutartid är ju iof risken större för en underexponerad bild.

Precis:) ja fotar alltid över 1/1000 oi dagsljus vid fågelfoto. Och jag provfotar alltid massa innan ja ska ge mig på själva uppgiften. Så inga oönskade överraskningar dyker upp
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Precis:) ja fotar alltid över 1/1000 oi dagsljus vid fågelfoto. Och jag provfotar alltid massa innan ja ska ge mig på själva uppgiften. Så inga oönskade överraskningar dyker upp
Brände av några spontana bilder med inställningarna f/5,6 och 1/1000 exponeringstid... Men fanken också bilderna blev något underexponerade... Finns det lösningar på det här? Jag kör både Lightroom 4,3 och Photoshop CS5, underexponerade bilder borde väl gå att fixa med bra resultat på något av dessa programmen? eller kan jag göra något åt inställningarna i kameran förutom bländare och slutartider?

Utrustning
Kamerahus: Nikon D3100
Objektiv: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro
 

leicaphile

Panerai
Brände av några spontana bilder med inställningarna f/5,6 och 1/1000 exponeringstid... Men fanken också bilderna blev något underexponerade... Finns det lösningar på det här? Jag kör både Lightroom 4,3 och Photoshop CS5, underexponerade bilder borde väl gå att fixa med bra resultat på något av dessa programmen? eller kan jag göra något åt inställningarna i kameran förutom bländare och slutartider?

Utrustning
Kamerahus: Nikon D3100
Objektiv: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro

Ja, du har tre saker som spelar roll här... bländare, slutartid och ISO. Vill du kontrollera bländare och slutartid får du antingen låta kameran justera ISO (via autoISO om du har det tillgängligt) eller justera själv tills det stämmer.

Underexponering är ganska illa då det ökar brusnivåerna markant ganska snabbt.

PMa gärna om du har frågor, eller posta här om du inte har nåt emot lite kladd i tråden. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ja, du har tre saker som spelar roll här... bländare, slutartid och ISO. Vill du kontrollera bländare och slutartid får du antingen låta kameran justera ISO (via autoISO om du har det tillgängligt) eller justera själv tills det stämmer.

Underexponering är ganska illa då det ökar brusnivåerna markant ganska snabbt.

PMa gärna om du har frågor, eller posta här om du inte har nåt emot lite kladd i tråden. :)
Tack för svar! :) jag drog iväg ett PM till Hardy där även han förklarade om ISO... Tänkte inte på det trots att man känner till det. :p
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Förbättrade en bild genom att göra den till HDR i Photomatrix istället för i Photoshop...

Gammal fabrik i Eskilstuna

9262121710_c2bc453f86_h.jpg
 
T

Tobbe

Guest
Middag i växthuset under helgen! Gott väder och trevligt sällskap :)
unubuqu4.jpg
 

carlanton

Audemars
Liten bump! Från "Själarnas Klippa" på norra Teneriffa. Leden vi klättrade var 140 meter höga Via Eva. Inga höjdarbilder men i alla fall något!



rayic8.jpg
15zi2ib.jpg
10f3mo8.jpg
2ikfp7a.jpg


b680mv.jpg
 
Topp