• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Macmeck!

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tjenare.

Min macbook fick laddsladd mellan skärm och dator och med lite hjälp av unga gulliga barn blev datorn väldigt ledsen.
Som glad hemmapulare börjar man skruva och laga men ser rätt fort att ramen runt skärmen brustit på båda sidorna samt ramens fästpunkter i locket släppt.
Finns denna del att köpa lös?
Är det lönt? På en 5 år gammal macbook pro?

image.jpg
 

MrJon

Cartier
Helsingborg har ju turen att ha en Applestore. Glid dit och kolla vad dom ska ha för reservdelen.

Är det värt att reparera en fem år gammal MacBook? Ja, definitivt. Livslängden på en Mac är betydligt längre än så.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tror den är 17" tyvärr..
Kör den nu med extern skärm, men känns inte så bärbar längre. haha

Återkommer med en bild på vad den heter i modell.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kollar du i systeminformation i datorn ska du kunna hitta info om version.

Ok. Men vad jag läst mig till så är den från 06 och då trillade intresset för rep ner en del.
Kollade på ebay och hittade delar jag behöver till ett pris av 1100:- + frakt.
Kan även köpa utbytesskärm komplett för 135 usd.
Känns om datorns värde är 2000 kr i fungerande skick, så den får nog funka som stationär.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skulle inte kosta på denna en ny skärm.. 9år gammal precis som du själv konstaterat.. inte värt det

Serial Number: W86260F7TJ1
Model: - MacBook Pro (17-inch) (CTO)
Codename: - No codename assigned.
Build Country: - This unit was built in Changhai, China.
Build Year: - This unit was built in 2006.
Build Week - Your Mac was built in week 26 of that year (June).
Production Nr.: - This unit was number 517 to be built that week.
 

MrJon

Cartier
Eventuellt kan det ju gå att hitta tredjepartsdelar på Ebay. Har bland annat köpt en hel del batterier till gamla macbooks för kaffepengar, fungerar självklart inte alls lika bra som originalen.

EDIT:

Köp en fjärr och koppla den till TVn så har du en smidig mediadator.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Har satt ihop den utan skärm och kör som sagt den som stationär just nu, men har tappat det trådlösa nätverket i den.
Misstänker att detta sitter i ramen eller vid skärmen. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Vilka sladdar är det jag behöver få dit igen från bilden i trådstarten? Kan det vara så enkelt att de är de två svarta som är antennsladdarna?
 

Onelund

Rolex
Har satt ihop den utan skärm och kör som sagt den som stationär just nu, men har tappat det trådlösa nätverket i den.
Misstänker att detta sitter i ramen eller vid skärmen. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Vilka sladdar är det jag behöver få dit igen från bilden i trådstarten? Kan det vara så enkelt att de är de två svarta som är antennsladdarna?


Japp antennerna sitter i skärmen

borde vara två svarta som fästs i ena hörnet på bodyn
 

Onelund

Rolex
Får man ut någon vettig info om burken av detta?
image.jpg


MacBook Pro "Core Duo" 2.16 17" 2.16 GHz Core Duo (T2600)
Intro Date: April 24, 2006 Disc Date: October 24, 2006
Order No: MA092LL/A Model No: A1151 (EMC None)
Subfamily: MacBook Pro 17-Inch Model ID: MacBookPro1,2
Std RAM: 1 GB Std VRAM: 256 MB
Std Storage: 120 GB (5400 RPM) Std Optical: 8X DL "SuperDrive"
Complete MacBook Pro "Core Duo" 2.16 17" Specs



Va visst 2a på den -)
 

David

Bödeln
Perfekt att montera en SSD i och hänga i VESA-fäste bakom en tv. Låter väsentligt mindre än en Mac mini, i alla fall de äldre.
 
Topp