• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Meo_swes lilla putsskola

meo_swe

Audemars
Tja tja bloggen!
Det har funnits ett visst intresse i hur man putsar skor och hur man får en sk. "spit-shine". Eller som det kallas i försaret "PersQ5" eller "knullputs".
Så vi startar Enkelt med det man behöver:
*Skor att putsa
*Skoputs
*Selwyt-trasa
Vatten (helst varmt)
*något för nerverna

Skorna jag putsar nu är mina Paradkängor m/04. De är ett par jag fått ut från jobbet, och är därför ganska bra grundputsade. Men tekniken är densamma ändå.
Skoputsen jag har är Kiwi Paradegloss. Efter att ha laborerat med ett par är det den bästa som jag hittat. Dock kan den vara ganska elak mot läder om man inte waxar kängorna innan.
Man börjar helt enkelt med att lägga fram allt, och såklart ta sig något mot nerverna, skål!


Därefter rullar man Silwyt-trasan runt fingret. Jag använder pekfingret, men man kan även använda två fingrar, det är en smaksak.


Därefter doppa trasan i det varma vattnet. så varmt som möjligt är att föredra, för då smälter putsen lättare in i kängans porer, och man slipper gnida som en galning.
Tänk också på att ta LITE puts. Tar man för mycket så kommer lagret aldrig bli bra.


Och nu till det viktigaste. Själva putsandet! Lägg putsen på kängan i små, cirkulerande rörelser. Tänk på att nästan inte ha något tryck alls på kängan, utan låt putsen glida in med hjälp av friktionen och rörelsen. har man tryck på finns en risk att man skrapar upp putsen, och då skiter sig allt.
Fortsätt och gör cirklar tills du har arbetat in all puts. Därefter så kletar du på lite ny puts på trasan och fortsätter med att göra cirklar. När du sedan känner dig nöjd så bör du kunna spegla sig i putsen. På gardet säger vi att man skall kunna se om kvinnor i kjol har trosor på sig eller inte med putsen, men vi har också en jävla massa tid att putsa också.
Annars är ett bra tecken när man kan spegla klockan i putsen. Ser man sekundvisaren så är putsen klart över vad kreti och pleti gör!

Om man inte har en selwyttrasa fungerar bomull lika bra. Ta då en liten tuss, blöt, och lägg på lite skoputs. Sedan gör man bara samma sak som med Selwyt-trasan!

Ska man vara riktigt jävla ninja kan man använda tändare och värmepistol, men det får bli en fortsättning i så fall. LYCKA TILL!
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Borste... Sen putsduk, som hålls i händerna och snabbt dras fram och tillbaka över kängan. Inget paradegloss, utan försvarets fett och vax.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Har förmånen att stöta på gratis skoputs inom jobbet :)


8de464eed6b496ff81f38c3e7a528c4b.jpg
 

sveol

Cartier
Kör samma sov ts ovan. Fast med 3 lager kräm saphire, sedan ett lager puts. 45min senare och en bira fattigare har man snyggaste putsen på kontoret.

Och det där med tid över på regementet känner man igen. Putsa!

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 
Topp