• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Mobilfodral i läder

Camo00

Patek
Efter inspiration och länktips från cheepo63 gav jag mig på att snida ihop ett fodral till nya mobilen. Måste säga att jag är rätt nöjd, eftersom jag bara hade torrt gammalt läderspill, skruvmejsel, hammare, hobbykniv och synålar. Ja, och rödtjut såklart... ;)
Tips på hur jag bäst snyggar till kanterna vore schysst! Jag har blött, friktionerat och vaxat, men det håller liksom inte...

DSC_0064.JPG
DSC_0068.JPG
 

Bilagor

  • DSC_0070.JPG
    DSC_0070.JPG
    184.7 KB · Visningar: 214

Jibe

Cartier
Eeeeeh... Fiskarssmorning... :bag:

Hmm, vågar inte uttala mig om det då jag inte testat... Men kan vara värt att testa bivax om du inte är helt nöjd med fiskarssmorning. Alternativt finns det leather edge paint, som jag inte testat och kan därför inte heller rekommendera något.

Beställde bivax härifrån: http://sadelmakarna.com/sadelmakarverktyg-och-tillbehor/handsommnad/bivax/
Kan vara bra att ha för att vaxa lintråden om den inte redan är dessutom.
 

Camo00

Patek
Hmm, vågar inte uttala mig om det då jag inte testat... Men kan vara värt att testa bivax om du inte är helt nöjd med fiskarssmorning. Alternativt finns det leather edge paint, som jag inte testat och kan därför inte heller rekommendera något.

Beställde bivax härifrån: http://sadelmakarna.com/sadelmakarverktyg-och-tillbehor/handsommnad/bivax/
Kan vara bra att ha för att vaxa lintråden om den inte redan är dessutom.

Jag provade med stearin och det såg ok ut när jag filat ordentligt, men det håller sig inte... Kan det bero på att lädret är 30 år och torrt som fnöske??
 

Jibe

Cartier
Jag provade med stearin och det såg ok ut när jag filat ordentligt, men det håller sig inte... Kan det bero på att lädret är 30 år och torrt som fnöske??

Från min erfarenhet kan jag säga att olika läder kan respondera olika, kan dock inte säga om just åldern på din läderbit är den avgörande faktorn. Där tar min kompetens slut :pompus:
Om du vill experimentera lite så kan du värma stearinet lite med en hårfön, sen testa igen. Har ingen aning vad du kommer få för resultat, spekulerar bara :D Har läst att man gör så med bivax i alla fall.
 

Weiss

Omega
Snyggt jobbat!

Fiskarsmorning vet jag inte om jag skulle köra på kanterna. Funkar bra som impregnering men blir matt o lite kladdigt när jag använt den. Kanske har jag fel teknik. Bivax låter bättre, men jag tror att lädret ska vara lite tjockare då. Har använt medlet som säljs via länken nedan (för övrigt en kul webbutik för hemmapulare). Läggs på och får torka in en kvart. Gnugga sedan som tusan med en ben- eller plastbit. Tror att samma teknik funkar med bivax.

http://www.artisanleather.co.uk/gum-tragacanth-edge-polish-small-581-p.asp
 

MickeJ

Panerai
Efter inspiration och länktips från cheepo63 gav jag mig på att snida ihop ett fodral till nya mobilen. Måste säga att jag är rätt nöjd, eftersom jag bara hade torrt gammalt läderspill, skruvmejsel, hammare, hobbykniv och synålar. Ja, och rödtjut såklart... ;)
Tips på hur jag bäst snyggar till kanterna vore schysst! Jag har blött, friktionerat och vaxat, men det håller liksom inte...

Det är långt ifrån alla läder som kan kantpoleras. Ålder eller torrhet har inget med saken att göra utan det handlar om hur mjukt och poröst lädret är. Lädret får inte absorbera allt vax (vilket typiskt sett plymå/möbelläder gör), vaxet måste stanna på ytan och binda fibrerna och därefter bara delvis smälta in när du applicerar friktion och värme. Ett tips är att kantpolera med vatten först för att binda ner fibrerna, därefter polera med vax. Stearin har jag aldrig provat men helt rent paraffin-vax är enklast att jobba med, olika grader av iblandat bivax ger bättre resultat men är svårare att jobba med.

Om det inte funkar med vax funkar det knappast med gumtrag heller, då finns kantfärg kvar som alternativ (om man gillar det).

/M
 
Topp