• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Musik!

image.jpg


Går inte att tröttna på denna!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härlig blandning av musiktips och många klassiker! Kul!

För egen del blir mest radio i bilen nuförtiden, men har ju självklart lite favoriter, även om jag är en allätare, som gillar det mesta med gung. Skjuter iväg lite från höften... Vissa redan nämnda tidigare här.


Mycket med MJ, såklart. Får faktiskt rysningar varje gång jag ser detta klipp...














Och till sist mina absoluta favoritartister och bästa plattan. Riktigt bra live, med mycket själ, som en vintagenörd kanske skulle uttrycka sig. Visst finns det mycket musik (läs; batteriklockor) med skönt gung, som kan vara lite kul, men inget går upp mot äkta riktig musik (läs; mekaniska klockor) med själ och gung :)

 

Haddoque

Omega
2-Faktor
Mycket klokt har sagts redan... Men! Världens bästa album någonsin är:
The Jimi Hendrix Experience, Axis: Bold As Love!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Neil Young är en stor favorit som jag fått se live några gånger, helt underbar spelning i globen runt ~2000 som jag inte kommer att glömma :) Favoritspåret just nu är "Eldorado" eller hela "Le Noise"-skivan, underbar producent som styrde upp den..

En av de bästa konserterna nånsin!
Få som kan få en hel arena att glöda m bara en ack-gura eller en tramporgel.

Brötet m Crazy Horse var inte fel heller!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
En av de bästa konserterna nånsin!
Få som kan få en hel arena att glöda m bara en ack-gura eller en tramporgel.

Brötet m Crazy Horse var inte fel heller!


Exakt! Tror det var "Long May You Run" han började med när det släcktes ned och man bara körde ljuset från prisman som satt monterad på indianstatyn (?), och jämte satt gubben med sin tramporgel, munspel runt halsen och guran på axeln. Blir inte mycket bättre än så :)

Och ganska imponerande på WayOutWest för några år sedan också då han rockade sönder gitarren och avslutade konserten med att spela på den enda trasiga sträng som tillslut hängde från gitarren. JAG var helt slut efter den konserten, och då är jag ~30 år yngre än Neil och stod mest och tittade :D
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Nas, Common och JMT är rätt standard... skall se över dem andra. Själv lyssnar jag mest på A$AP Rocky, Freddie Gibbs, Action Bronson och Danny Brown just nu.....


Har lyssat en del nu, duktiga rappare men tror inte det är något jag fastnar för. Svårt att förklara men tyckte mycket av musiken/produktionen var lite trist. Men någon låt från Action Bronson och Danny Brown kan nog hamna på min playlist framöver.
 

Icaras

Rolex
Härligt att se andra som uppskattar denna! PJ byter ju stil ganska rejält mellan album och jag vet många som gnällde om just "Let England shake". Tycker det är en skiva som man behöver lyssna på ett antal gånger innan den börjar sjunka in på riktigt, sen blir den bara bättre och bättre. (Även om "White Chalk" fortfarande är min favorit...)
Jo så är det ju - med alla hennes skivor, det tar ju sin tid innan man uppskattar musiken. Hon är en av väldigt få artister där jag som lyssnare kan känna en spänning, speciellt på White Chalk. Hade jag varit tvungen att välja en artist att lyssna på resten av mitt liv så hade det varit Harvey :). Otroligt kreativ och talangfull.
 

demondave

Rolex
Jo så är det ju - med alla hennes skivor, det tar ju sin tid innan man uppskattar musiken. Hon är en av väldigt få artister där jag som lyssnare kan känna en spänning, speciellt på White Chalk. Hade jag varit tvungen att välja en artist att lyssna på resten av mitt liv så hade det varit Harvey :). Otroligt kreativ och talangfull.

Kommer aldrig glömma Arvikafestivalen nåt år. Låg i slänten ner mot stora scenen och chillade i solen, försökte stilla bakfyllan, när marken plötsligt börjar vibrera och mullra. Lätt panikslagen ser jag 2000 lesbianer välla ner mot scenen från campingen.. :) Spelningen var bra, men just det kommer jag aldrig att glömma! :)
 

Icaras

Rolex
Kommer aldrig glömma Arvikafestivalen nåt år. Låg i slänten ner mot stora scenen och chillade i solen, försökte stilla bakfyllan, när marken plötsligt börjar vibrera och mullra. Lätt panikslagen ser jag 2000 lesbianer välla ner mot scenen från campingen.. :) Spelningen var bra, men just det kommer jag aldrig att glömma! :)
Haha! :D
 

Owaysis

Cartier
Skön tråd och det är många här som lyssnar på riktigt bra musik!

När det gäller mig egen musiksmak så är det egentligen lättast att länka till min Last.fm profil:

http://www.lastfm.se/user/oldyellowbricks

För er som inte vet så är det en sida där all musik man lyssnar på registreras, rätt så kul att se på all statistik över vad man lyssnat på faktiskt. Kolla gärna in den!

Men om jag ska snacka lite här i tråden så är jag ett massivt Oasis-fan.. När bröderna höll ihop och inte bråkade så kunde de skapa så j*vla bra musik så det inte är sant. Går man bort från de klassiska hitsen som Wonderwall och Don't look back in anger så finns det extremt bra och högklassik musik som många inte lägger märke till. Kolla gärna in deras skiva The Masterplan som bara bestod utav b-sidor men som ändå är en bättre skiva än vad majoriteten av alla storband någonsin lyckats komma med.
Utöver det så anser jag också att Noel Gallagher är en väldigt underskattad gitarrist! (eller vad säger du puonti?)

Jag har haft turen att se dem live två ggr innan de splittrades och trots att jag har sett mycket livemusik så är det inte mycket som slår Oasis live. Kolla bara in detta:

 

pnt

Rolex
2-Faktor
Skön tråd och det är många här som lyssnar på riktigt bra musik!

När det gäller mig egen musiksmak så är det egentligen lättast att länka till min Last.fm profil:

http://www.lastfm.se/user/oldyellowbricks

För er som inte vet så är det en sida där all musik man lyssnar på registreras, rätt så kul att se på all statistik över vad man lyssnat på faktiskt. Kolla gärna in den!

Men om jag ska snacka lite här i tråden så är jag ett massivt Oasis-fan.. När bröderna höll ihop och inte bråkade så kunde de skapa så j*vla bra musik så det inte är sant. Går man bort från de klassiska hitsen som Wonderwall och Don't look back in anger så finns det extremt bra och högklassik musik som många inte lägger märke till. Kolla gärna in deras skiva The Masterplan som bara bestod utav b-sidor men som ändå är en bättre skiva än vad majoriteten av alla storband någonsin lyckats komma med.
Utöver det så anser jag också att Noel Gallagher är en väldigt underskattad gitarrist! (eller vad säger du puonti?)

Jag har haft turen att se dem live två ggr innan de splittrades och trots att jag har sett mycket livemusik så är det inte mycket som slår Oasis live. Kolla bara in detta:

Noel Gallagher må inte vara den snabbaste eller tekniskt bästa gitarristen i världen men han kan ta melodiska uttryck i sina simpla solon som få andra kan. Håller också med om att man bör se bortom Oasis klassiska hits där man kan hitta en enorm låtskatt.

För att göra det hela liiite klockrelaterat så finns det ju en ganska rolig anekdot när bandet fick varsin Rolex i present av skivolaget och Noel fick en bil, varpå han replikerade så här: "Liam got a Rolex. I got a Rolls Royce. Which is brilliant, cos I can't drive and Liam can't tell the time."
 

Owaysis

Cartier
Noel Gallagher må inte vara den snabbaste eller tekniskt bästa gitarristen i världen men han kan ta melodiska uttryck i sina simpla solon som få andra kan. Håller också med om att man bör se bortom Oasis klassiska hits där man kan hitta en enorm låtskatt.

För att göra det hela liiite klockrelaterat så finns det ju en ganska rolig anekdot när bandet fick varsin Rolex i present av skivolaget och Noel fick en bil, varpå han replikerade så här: "Liam got a Rolex. I got a Rolls Royce. Which is brilliant, cos I can't drive and Liam can't tell the time."

Ja det är så sant det du säger om Noel, han shreddar kanske inte i 200 bpm men alt han gör låter så melodiskt perfekt och det i sig tycker jag är något som tyder på en duktig gitarrist.

Hahaha ja det är en rolig historia, "It's all about the chocolatebrown Rolls Royce man!!"
 
  • Like
Reactions: pnt

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Typiskt att Pete Seeger gick och drog på sig träfracken någon dag efter jag "tipsat".. (Kanske borde tipsat om Justin Bieber istället?)

Either way, tack för all musik Pete :)

 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Fick frågan i julas av en gammal kompis om vilka 30 album som betyder mest för mig så jag svarade med följande: 1. Pearl jam - Ten

2. Tool - Aenema

3. Alice in chains - Dirt

4. Soundgarden - Superunknown

5. Metallica - ...And Justice For All

6. Entombed - Wolverine Blues

7. Stone temple pilots - Purple

8. Foo Fighters - Foo Fighters

9. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine

10. Monster Magnet - Dopes to infinity

11. In flames - Soundtrack to your escape

12. Queens Of The Stone Age - R

13. Mustasch - above All

14. Pantera - Vulgar display of power

15. Jamiroquai - Synkronized

16. Soundtrack of our lives - Welcome to the infant freebase

17. A Perfect Circle - Mer de Noms

18. Smashing Pumkins - Siamese Dream

19. Morrisey - Vauxhall and I

20. Sting & the police - The very best of sting and the police

21. Counting Crows - August & Everything after

22. Kent - Isola

23. Hellacopters - Paying the dues

24. Red Hot Chili Peppers- Blood Sugar Sex Magik

25. Korn - Korn

26. Marilyn Manson - Portrait of an American Family

27. System of a Down -

28. The Hives -

29. Oasis - (What´s the story) Morning Glory?

30. Coldplay - Parachutes

Tror ni kan hitta lite gobitar här! ;-) Go helg!


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Fick frågan i julas av en gammal kompis om vilka 30 album som betyder mest för mig så jag svarade med följande: 1. Pearl jam - Ten

2. Tool - Aenema

3. Alice in chains - Dirt

4. Soundgarden - Superunknown

5. Metallica - ...And Justice For All

6. Entombed - Wolverine Blues

7. Stone temple pilots - Purple

8. Foo Fighters - Foo Fighters

9. Rage Against The Machine - Rage Against The Machine

10. Monster Magnet - Dopes to infinity

11. In flames - Soundtrack to your escape

12. Queens Of The Stone Age - R

13. Mustasch - above All

14. Pantera - Vulgar display of power

15. Jamiroquai - Synkronized

16. Soundtrack of our lives - Welcome to the infant freebase

17. A Perfect Circle - Mer de Noms

18. Smashing Pumkins - Siamese Dream

19. Morrisey - Vauxhall and I

20. Sting & the police - The very best of sting and the police

21. Counting Crows - August & Everything after

22. Kent - Isola

23. Hellacopters - Paying the dues

24. Red Hot Chili Peppers- Blood Sugar Sex Magik

25. Korn - Korn

26. Marilyn Manson - Portrait of an American Family

27. System of a Down -

28. The Hives -

29. Oasis - (What´s the story) Morning Glory?

30. Coldplay - Parachutes

Tror ni kan hitta lite gobitar här! ;-) Go helg!


Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

Bra lista! Kan man ge mer än 1 "gilla"?!? ;)

Håller med om minst 60-70%.
Men Metallica ställer jag mig tveksam till, även om de tidiga är acceptabla & "betydelsefulla".
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Bra lista! Kan man ge mer än 1 "gilla"?!? ;)

Håller med om minst 60-70%.
Men Metallica ställer jag mig tveksam till, även om de tidiga är acceptabla & "betydelsefulla".
Deras tidigare skivor lyssnade jag och min gamla bästis (som ställde frågan) väldigt mycket på när vi var små så det ligger väldigt mycket nostalgi i listan ;-)

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
 
Topp