• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Någon LAS-kunnig här på forumet?

meo_swe

Audemars
Tjena på er!
Lite bakgrund:
Jag har bytt tjänst inom min pluton från Soldat, till ställföreträdande gruppchef. Bytet skedde i praktiken i augusti, men rent på pappret så skedde det i oktober (tjänst måste utlysas mm).
Till följd av min nya befattning så fick jag en ny provanställning. Det jag undrar helt enkelt är om det rent lagligt är okej? Så som jag förstått (och fått berättat för mig), så ska man direkt gå in på en tillsvidareanställning om man redan är anställd?
Eller?
 

pnt

Rolex
2-Faktor
I vanliga fall är det inte tillåtet att omvandla en tillsvidareanställning till en provanställning. Jag har dock för mig att det går att göra i undantagsfall då den nya tjänsten skiljer sig så markant mycket mot den föregående att prövotid är befogad. Att gå från soldat till gruppchef kanske kvalificerar sig inom ovanstående. Det kanske finns speciella klausuler i ditt kollektivavtal som säger att det är OK också?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Låter lite konstigt tycker jag. Vore ju drömmen för arbetsgivare om det stämmer. Bara att befordra alla idioter och sedan sparka dem efter provanställningen. Men sen har ju försvaret alltid haft en massa hyss för sig...
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Tjena på er!
Lite bakgrund:
Jag har bytt tjänst inom min pluton från Soldat, till ställföreträdande gruppchef. Bytet skedde i praktiken i augusti, men rent på pappret så skedde det i oktober (tjänst måste utlysas mm).
Till följd av min nya befattning så fick jag en ny provanställning. Det jag undrar helt enkelt är om det rent lagligt är okej? Så som jag förstått (och fått berättat för mig), så ska man direkt gå in på en tillsvidareanställning om man redan är anställd?
Eller?


Om bytet skedde i oktober borde väl 6 månader redan eller väldigt snart ha passerat? Och då är du officiellt tillsvidareanställd sedan.
 

Belic

Cartier
Har för mig att man kan förlänga provanställningar med 6 månader, men jag kanske virrar till det.
 

meo_swe

Audemars
Om bytet skedde i oktober borde väl 6 månader redan eller väldigt snart ha passerat? Och då är du officiellt tillsvidareanställd sedan.

25:e eller 26:e är "provanställningen" slut. Men Är det så att jag inte ska vara provanställd så kan jag få en löneförhöjning som annars äts upp av min "nya" lön. luddigt förklarat, men det är ungefär så mycket jag hänger med själv tyvärr.

Försökt få vettiga svar från min chef, men jag får bara höra "högre upp säger de att det är rätt, det är det jag vet"....
Det är jävligt roligt att känna sig uppskattad på jobbet!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du kan få löneökning även om du är provanställd. De låter väldigt konstigt om de skulle provanställa dig igen. Man brukar istället ge ett tillfälligt "uppdrag" i form av den nya tjänsten och därefter ändra tjänst efter en förutbestämd period.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Utan att veta till hundra så tror jag de får göra så. Hade det varit så att de tyckte du sög som gruppchef hade du ju inte fått sparken från FM utan bara hamnat tillbaka som soldat.

Jag har varit med om liknande på annan myndighet.
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Nej, du kan inte förlänga provanställning. Däremot projektanställningar kan man hålla på att förlänga till förbannelse

Nej, för till slut blir man utlasad - när man varit projektanställd så pass länge att arbetsgivaren måste ge en tillsvidareanställning men i stället tar in någon annan på projektbasis.
 

Sond

Patek
Det vet jag faktiskt i ärlighetens namn. Ringde precis en kollega, och han visste inte heller, så det ska jag kolla upp direkt imorgon.


Utöver lagstiftningen bör du kolla om det finns kollektivavtal inom försvarmakten som reglerar detta. Man glömmer lätt att vissa lagar är disposition eller semidispositiva. D.v.s. att man kan avtala om andra regler.
 
Du är provanställa hos en arbetsgivare, inte på en tjänst. Har du varit provanställa i 6 mån övergår anställningen till en tillsvidareanställning.

Står i 6 paragrafen i LAS

Mvh
 

meo_swe

Audemars
En update:
Jag har kvar mitt gamla kontrakt, och är tjänstledig motsv. För nya tjänsten. Facket är redan kontaktade av en kollega och möte är bokat med min chef. Förhoppningsvis löser detta sig (nästan) bra. Jag återkommer när jag vet mer.

Ett STORT tack till er alla som pitchat in, både här och via pm. Ni har vart till stor om än luddig hjälp och stöd!
 

Belic

Cartier
En update:
Jag har kvar mitt gamla kontrakt, och är tjänstledig motsv. För nya tjänsten. Facket är redan kontaktade av en kollega och möte är bokat med min chef. Förhoppningsvis löser detta sig (nästan) bra. Jag återkommer när jag vet mer.

Ett STORT tack till er alla som pitchat in, både här och via pm. Ni har vart till stor om än luddig hjälp och stöd!


Har du kollat med din arbetsgivare om vad som är korrekt? Personligen hade jag inte dragit in facket innan jag haft ett samtal om ärendet med min arbetsgivare.
 

ANkk

Cartier
En update:
Jag har kvar mitt gamla kontrakt, och är tjänstledig motsv. För nya tjänsten. Facket är redan kontaktade av en kollega och möte är bokat med min chef. Förhoppningsvis löser detta sig (nästan) bra. Jag återkommer när jag vet mer.

Ett STORT tack till er alla som pitchat in, både här och via pm. Ni har vart till stor om än luddig hjälp och stöd!

OT
999 inlägg, grattis o slösa inte ditt 1000e på att kommentera det jag skriver :)
 

meo_swe

Audemars
Har du kollat med din arbetsgivare om vad som är korrekt? Personligen hade jag inte dragit in facket innan jag haft ett samtal om ärendet med min arbetsgivare.
jag har pratat med min närmaste chef, som går enligt styrningar ovanifrån, som vad jag och några kollegor hittat verkar vara felaktiga. Jag har försökt få svar från min chef, men det ger inte speciellt mycket. Han har dessutom tipst om att höra med facket för att klargöra hur det ligger till.
OT
999 inlägg, grattis o slösa inte ditt 1000e på att kommentera det jag skriver :)
Tråd skapad;) tack på förhand!
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Bra se till att reda ut detta. Lönen är så låg och alla förmåner försvinner en efter en så ta allt du kan!
 

Randel

Cartier
Hur har det löst sig för dig? Jag vet inte om det fortfarande är relevant, men jag kan ge dig lite generell information. Det är i sig inga problem att erbjuda en tillsvidareanställd medarbetare en provanställning vid byte av tjänst. Dock är det bara tillåtet om den nya tjänsten skiljer sig avsevärt från den gamla, t.ex. att en receptionist vill bli säljare (helt andra arbetsuppgifter) vilket det går att läsa om i AD-domen 1987:148. Men det räcker alltså inte med att man bara byter avdelning för att provanställning ska vara tillåtet, utan det måste röra sig om helt andra arbetsuppgifter. Som anställd tycker jag man ska ställa sig väldigt tveksam till den typen av lösningar av den enkla anledningen att en provanställning gör dig "uppsägningsbar" från dag ett. Arbetsgivaren behöver inte motivera varför de vill terminera anställningen utan med två veckors varsel kan du bli av med jobbet, närsomhelst under provanställningen. Det jag personligen tycker är betydligt mer "fair" är att låta dig vara tillsvidareanställd som det du arbetar med idag, och sedan göra dig till tillförordnad gruppchef eller vad det nu var, för att på så sätt skapa en prövoperiod. Om du och arbetsgivaren sedan tycker att det känns rätt, skriver man om anställningsavtalet (tillsvidareanställningsavtalet) för att gälla för den nya tjänsten istället och permanenterar det så att säga.

När det gäller frågan om huruvida LAS är diapositiv eller inte så är det såhär: LAS är semi-dispositiv, vilket innebär att man kan avtala bort den via kollektivavtal men INTE genom individuella anställningsavtal. I individuella anställningsavtal är det dock möjligt att avtala bort delar av LAS om det är till den anställdes fördel. Så, generellt bör man alltid kolla sitt kollektivavtal innan man lusläser LAS och andra tillhörande lagar.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Är inte soldat (samt gruppchef) en tillfällig anställning? I alla fall så länge du inte är yrkesofficer? Tror att det finns speciella regler för soldater/sjömän som skiljer sig från vanliga anställningar.
 

Randel

Cartier
Är inte soldat (samt gruppchef) en tillfällig anställning? I alla fall så länge du inte är yrkesofficer? Tror att det finns speciella regler för soldater/sjömän som skiljer sig från vanliga anställningar.


Jag vill tillägga att det jag skrev ovan i tråden gäller för "vanliga" anställningar. Jag har inte arbetat specifikt med anställningar inom försvarsmakten så det är möjligt att det finns separata regler där. Jag hittade den här länken som är ganska intressant i sammanhanget gällande just en anställning i försvarsmakten och förhållandet till LAS: http://www.officersforbundet.se/por...kiv/Nyhet?element_id=3578680&displaypage=TRUE
 
Topp