Laddar...
Nymans Ur 1851

Kaplans Auktioner
  1. Välkommen till Klocksnack, Gäst!

På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

/Ledningen
    Stäng notis
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Skänkes OT: Någon som är intresserad av äldre datorer ? 586:a bortskänkes

Diskussion i 'Handla - Säljes, bytes' startad av calzone, 4 augusti 2013.

1. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

Jag har en Pentium såkallad 586:a med cd-rom ! tror att win 3.1 är installerat. Medföljer win 95 på cd. Datorn är av stående modell medföljer ett nytt fast gammalt tangentbord med serial utgång elle va de kallas å mus med feta gamla uttaget. Hämtas hos mig imorgon !, annars blir det skrot av den på sortergården :(. Pma vid intresse.

2. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Ligger earth scorched installerat ?

;)

3. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

nope...du kan få med age of empires om du vill :p

4. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Ne då vill jag inte ha den :)

Seikoman87 gillar detta.
  5. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

Kan säga att tangentbordet var jävligt svårt att få tag på fanns inte ett enda till salu på tradera "med gamla uttaget" när jag köpte det...lyckades hitta ett i USA på ebay o tror jag fick punga 300 för det. Verkligen ingen om ska ha ?. Det är synd å slänga en sådan fin och välbevarad 586:a.

6. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Rama in den?

7. carlanton

carlanton Biskop

Är tangentbordet mekaniskt? I så fall tar jag det gärna.

8. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

De blir skroten imorn då !, tack för alla dryga kommentarer :D

morrism, ssl och TKVF gillar detta.
  9. MacRulez4ever

MacRulez4ever Biskop

Haha ;)

10. carlanton

carlanton Biskop

Som sagt, ett bra mekaniskt tangentbord kan du få en tusenlapp för på Ebay.

11. Johan M

Johan M Borgare

Är det en så kallad "multimediadator"? :D

carlanton gillar detta.
  12. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    Finns det turbo-knapp på den?
    Det hade min 486:a :)

Seikoman87 gillar detta.
  13. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

Bjuder på bilder !

[​IMG][​IMG][​IMG]

14. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Skulle jag vara dig, så skulle jag kolla upp datorn med antikrundan! Den kan vara ett fornminne och värd en massa pengar...:greedy:

Icaras och Seikoman87 gillar detta.
  15. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

Haha, jag vet att det faktiskt finns folk som är intresserade av gamla datorer men kanske ingen hit på ett klockforum :p. Tippen imon !!!

Affe gillar detta.
  16. hook

hook I'm user not a dealer!

Blir tårögd, vilken vacker skapelse!

morrism gillar detta.
  17. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Mmm...gamla JA, men inte jätte, jätte gamla :oldman: ;)

18. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

Slänger med en 486 DX ! processor vid snabb avhämtning ! Daterad 1989 ;)

19. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping

Kommer att bli riktigt, riktigt ledsen ifall inte någon nappar på detta unika tillfälle... Synd att man bor så långt ifrån, annars hade jag plockat upp apparaten direkt :rolleyes: . Säger bara, LYCKA TILL Seikomannen!

Seikoman87 gillar detta.
  20. calzone
    Trådstartare

calzone Biskop

Jag har en extremt stor låda med mycket mycket mer coola gamla dator prylar men den orkar jag bara inte gå igenom den kan även medfölja :)

21. Lage

Lage Bonde

Härligt, en DX - med matematikprocessorn som SX-varianten saknade. Har du även processorbytarverktyget - kofoten? :)

Seikoman87 gillar detta.
  22. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    tradera för fan. finns ju sjuka männsikor

Icaras, fretig och Seikoman87 gillar detta.
  23. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    De hade matematik co-processesorn men den var bortkopplad, i början iaf pga att den var defektiv... man kunde "uppgradera" dessa med en i487 "co-processor" som faktiskt var en 486DX; när den installerades tog den över och SX-processorn bara satt där. :)

24. Lage

Lage Bonde

Det måste ha varit ovanligt att någon faktiskt uppgraderade med matematikprocessorn. Vem kom i efterhand på att det hade varit bra att ha den som ej hade råd att köpa rätt från början? Då var de tveksamma overdriveprocessorerna nog vanligare. Fanns det inte på slutet något slags pentiumoverdrive för 486-generationen? Det blev väl en sorts pentium på runt 60 MHz eller något sådant? Uppgraderingsmöjligheterna var fler då men initialpriserna var ju också högre.

25. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Ja, har ingen aning vem som köpte i487 processorerna, eller föregående i387.... men gissar på att det säkert såldes en massa till företag, skolor, etc som inte visste bättre.

"Overdrive" fanns några år, men var väl ingen större hit. Billigare att overclocka, det var ganska enkelt att få bra fart på de gamla 486orna. Sen fanns ju även AMD och Cyrix som konkurrenter; AMD iallafall hade ganska vassa 486 modeller ett tag.

26. Porsan

Porsan Capitão de mar e guerra

Från:
    De sju haven...
    Långbro?

27. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Varför lägger du in detta på ett klockforum? Helt obegripligt.

ZQT och Norrlänningen gillar detta.
  28. exxpert

exxpert Bonde

Från:
    Göteborg
    Konstigare saker har definitivt sålts på det här forumet :p

// Daniel

29. fredrikb

fredrikb Stadsbo

Ok, ja det har det säkert. Kom på sedan att det är gratis att annonsera här så det förklarar ju saken.

Icaras gillar detta.
  30. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Tänkte bara bumpa den här roliga tråden och höja ett varningens finger. Dessa datorer kan faktiskt hålla ett relativt högt värde, då de flesta människor började slänga sina på tippen för 5-10 år sedan så finns det ej så många kvar...

Sett att en del företag redan har börjat lista 486- 586 och pentium 100 datorer för ca 300-1000$ på bukten.

http://www.ebay.com/itm/IBM-PS-2-77...tage_Computers_Mainframes&hash=item23333e4312

Det dröjer nog inte mer än max 10 år innan dessa börjar inkassera rejäla slantar för den som har haft ett outnyttjat lagerutrymme. :D

En komplett Mac (Lisa 2) från 80- talet får du idag ge runt 15 lakan för... (listpris)

http://www.ebay.com/itm/APPLE-LISA-...tem-Pascal-Workshop-3-0-Manuals-/181286038570

http://www.ebay.com/itm/APPLE-MACIN...t=Vintage_Apple_Macintosh&hash=item3f1bb18916

Seikoman87, Ploprof och Criss Cross gillar detta.
Sjöö Sandström Royal Straps