Laddar...
Nymans Ur 1851

Johannesens
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Olika Certifikat

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Marquise, 20 november 2014.

1. Marquise
    Trådstartare

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet
    Goddag, läste någon artikel idag om ungdomar som försöker komma in på arbetsmarknaden men inte får in sin fot då de inte har någon erfarenhet eller meriter. Då tänkte jag att man kunde gå småkurser för att öka sitt CV och få Certifikat för detta. Kommer själv ihåg när jag satte ihop mitt första CV hur mycket energi man kunde lägga på att klämma in någon liten extra merit man hade glömt.

Så vad finns det för olika typer av Certifikat och liknande? Ska ju inte kosta en förmögenhet, man vill ju gärna inte sälja klockan ;)

De jag kommer på är:

Radio Certifikat 2 000;-
    Skepparexamen 3 500;-
    Jaktlicens 10 000;-
    GMU ? Gratis

Har ni fler förslag? Själv sugen på att utöka mitt CV då jag inte tänker stanna där jag är allt för länge.

2. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Onkel Konkel talade väl om analcertifikat :D Vila i frid Håkan.

Icaras, Randel, jabla och 2 andra gillar detta.
  3. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Certifierad arbetssökande, 0:- hos arbetsförmedlingen.

maxmol, Icaras, Amesoeurs och 1 annan gillar detta.
  4. MBx

MBx Stadsbo

För det första tycker jag att de exempel du tar upp låter dyrt. Jägarexamen kan du ta på distans eller på studieförbund till mindre än halva din beräknade kostnad. För ett radiocert betalade jag 200 kr i samband med flygcert men det är några år sedan.:)

Gemensamt för dem är att de knappast ger något i ett CV (förutom som samtalsämne:)) om du inte dessutom har erfarenhet och intresse.

Ett körkort däremot öppnar många möjligheter som annars är stängda men då blir det en högre kostnad.

5. mosse

mosse Bonde

Från:
    Lund
    Dykarcertifikat, omkring 2000-4000 beroende på var
    Truckkort A och B omkring 2500
    A, BE, C, D körkort..

6. naggge

naggge Friends of KS

Tycker det är ganska så onödigt att lista certifikat/behörigheter om de inte är relevanta för tjänsten man söker.
    Exempelvis har jag truckkort men det är inget jag tar med på mitt CV när jag söker skrivbordsjobb.

plattfot, Icaras, vikgul och 1 annan gillar detta.
  7. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man får ju inga jobb via arbetsförmedlingen.. Gå runt på stan med sitt CV personligen eller ringa är ju bra mycket större träffchans. Åtminstone när det gäller jobb som inte kräver universitets utbildning/ längre arbetserfarenhet.

Jämför med att ragga. Sitta hemma och skicka slentrian meddelanden till tjejer på facebook eller vara ute och mingla runt på krogen? Var är störst träffchans ;)?

Nexus och Marquise gillar detta.
  8. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Certad tekniker på:
    Tunga jet flygplan
    Lätta jet flygplan
    Lätta kolv plan
    Tunga turbin helikoptrar
    Lätta turbin helikoptrar
    Lätta kolvmotor helikoptrar

Det brukar jag klämma in. Något som jag aldrig någonsin tänker använda.
    En business jag inte tycker om, bara fuffens alltihop.

Marquise gillar detta.
  9. Hellebring

Hellebring Friends of KS

Från:
    Stockholm
    ITILs grund är bra att ha eller åtminstone ha kännedom kring om du jobbar inom eller med/mot folk inom IT-projekt.

Nexus och Marquise gillar detta.
  10. Randel

Randel Friends of KS

Jag arbetar med bland annat rekrytering och den typen av cert. du nämner hade jag aldrig ens noterat på ett CV. Det beror såklart på branschen man jobbar i, men i min bransch (konsulter inom verksamhets/affärssystem) är den typen av meriter helt ointressanta. I min värld är det i så fall mycket bättre på meriter där du tydligt visar att du har förmåga att ta initiativ, att du sett till att fixa någon form av extrajobb, arbetat ideellt eller har tillskansat dig direkt kunskap om ett ämne som berör din bransch (läst någon kurs på distans eller annat i den häraden)

11. Marquise
    Trådstartare

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet

Jodå, jag förstod detta också. Frågan var dock vilka typer av extrameriter utöver de jag nämnde som finns därute. Jag förstår också att skepparexamen är helt onödigt om jag vill bli börsmäklare. mosse nämnde Truckkort A&B, detta KAN hjälpa dig att få ett arbete.

12. Randel

Randel Friends of KS

Vad är det för jobb du vill söka och vad jobbar du med idag?

13. Marquise
    Trådstartare

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet

Idag studerar jag, har jag tid över och tänkte därför fylla ut mitt cv. Vet inte vad jag vill arbeta med, så alla typer av kurser, utbildningar eller certifikat som kan vara till hjälp efter skolan är intressanta.

14. Johanw

Johanw Friends of KS

Från:
    Lomma
    Därför lönt att jag tjatar på barnen att scouterna är bra? Tyckte inget om de innan men efter att sett vad de utför så tycker jag att det ger väldigt mycket inom just förmåga att ta initiativ.

15. Hugii

Hugii Biskop

Tips till dagens ungdomar är: se till att först få minst Godkänt i alla gymnasieämnen :)

Strindberg gillar detta.
  16. Hugii

Hugii Biskop

Vad är syftet med fler cert? Högskoleutbildning är gratis i Sverige?

17. Marquise
    Trådstartare

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet

Högskoleutbildning är nästintill obligatoriskt idag, frågeställningen gäller hur man utöver detta kan förbättra sitt CV.

18. almeyero

almeyero Borgare

Från:
    Förorten
    Har ett certifikat från Heineken museet i Amsterdam där jag det står att jag är behörig att tappa upp Heineken öl. Vet inte hur användbart det är men stolt är jag ;)

Marquise och Guskleto gillar detta.
  19. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Om du studerar har du väldigt bra möjligheter att skaffa dig meriter; Engagera dig i kåren, olika föreningar, nattklubben på campus, receptionen, fadder/phösare/nolleanordnare osv. Oftast sker det helt individuellt och passa på nu när du ändå har lite tid över.

Jag själv ska ta hand om godsmottagningen när vi har en arbetsmässa nu i januari, detta leder förhoppningsvis till att företagen får upp ögonen för mig - halva foten inne.

Marquise gillar detta.
  20. christian-h

christian-h Biskop

TINDER

21. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Personligen skulle jag som blivande arbetsgivare vilja ringa till ICA där den arbetssökande knäckt extra under studietiden. Då får jag kalla fakta om personen är duglig eller inte och jag slipper sitta och bläddra mellan sminkade CV:n.

22. Strindberg

Strindberg Biskop

Jag tror -utan att egentligen veta- att det är bättre att jobba med sig själv än sitt CV. Jag känner mig hyfsat framgångsrik, men inga jobb jag haft har jag fått på grund av de högskolepoäng jag har (utom kanske korrläsningsfirman) utan genom att visa upp mig och vara lite "på".

Detta gäller även mina vänner som har en mer traditionell väg, typ skola-högskola-jobb med det man studerat-bättre jobb-bättre jobb-bäst jobb-karriär.
    De har slitit med det, och lärt sig sina kvaliteter.

Vad gäller de cert som inte har med ens huvudsakliga inriktning att göra så tror jag att de möjligcis kan vara till nytta om du söker väldigt breda jobb, men inte om du ska visa att du är en jävel på något väldigt specifikt. Då smäller definitivt kårjobb och liknande högre. Med lite tur kan du visa upp dig och bygga ditt nätverk där, plus att du visar att du är engagerad.

Marquise gillar detta.
  23. Luckyluciano

Luckyluciano Ninjasköldpaddan

Från:
    Stockholms djungel
    Kostar skepparexamen bar 3500kr? Trodde det skulle vara betydligt dyrare. Någon som vet hur lång utbildningen är? Nu blev jag sugen.

24. Marquise
    Trådstartare

Marquise Bonde

Från:
    Moderlandet

http://batutbildning.se/skepparexamen/

Luckyluciano gillar detta.