• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Oxfile - hur gör man?

Chuck

Patek
2-Faktor
Debut ikväll med oxfile till mig o frugan. Hur tillagar man den bäst? Kom nyss hem med splajsans ny stekpanna med räfflor i som man tydligen ska ha enligt frugan :?

Stekapanna: Check
Ugn: Check
Oxfile : Check

Ska städa köket inför den stora kvällen, kommer tillbaka om 1 timme och då hoppas jag mästerkockarna of KS har postat något nyttigt :)

tack på föhand!

Cheers
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Marinera med valfria kryddor. (tips: olivolja, vitlök, chili, soya, peppar)

Stek yta på filén, inte bränt, men yta. Jag föredrar i smör för smaken, men se till att du inte bränner.

In med steken i ugnen och vänta till 62 grader i mitten!

Gör en sås på skyn med grädde och buljong!

Voilá
 

max

Dancing Queen
Är lite inne på den lätta maten för tillfället även om det egentligen är mer sommar men sensuell mat på tu man hand kan väl aldrig vara fel, Carpaccio är ju larvigt gott om du har en bra oxfile. In i frysen en liten stund, sen skär du tunna tunna skivor. Lägg en åt gången i en plastpåse och banka tunnare än lövtunnt.
Sprid ut på en tallrik och ringla olivolja och balsamicoolja av bra kvalite över. På med plastfilm och in i kylen typ 20min, rosta pinjenötter å låt svalna och så strimlar du rödlök och basilika fint. Lägg över köttet på serveringstallrik, strö över tillbehören och välsköljd ruccola.
Föreslår albe eller om du vill lägga lite mer, grattamacco att dricka till.

Baka ett bröd till så är kvällen gjord.


Annars steka å bryna som sagt, även om 62 är för högt, 58 max skulle jag säga, efter vila. Skulle nog bara peppra den lite och sen stekyta och ugnen, Och så en råraka och en kantarell eller svarttrumpetsvampssås till det och en chuvee anonym att dricka

Satan va hungrig jag blev nu!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
JakobZ skrev:
Marinera med valfria kryddor. (tips: olivolja, vitlök, chili, soya, peppar)

Stek yta på filén, inte bränt, men yta. Jag föredrar i smör för smaken, men se till att du inte bränner.

In med steken i ugnen och vänta till 62 grader i mitten!

Gör en sås på skyn med grädde och buljong!

Voilá


Helgerån att marinera oxfilé!
 

Aron

Omega
Jag tycker att det blir gott om man bara bryner till hela filebiten pannan snabbt och sen lite kryddor och smör på den och vira in den i plastfolie så det sluter helt tätt, sedan alufolie utanpå det. Släng in den i ugnen på ca75 grader till köttet har en inne temp på ca 45 grader, sen ta ut det ock låt ligga en stund så kommer tempen att öka lite till. Skär upp och ät med valfritt tillbehör, om man inte vill ha den alltför rare är det ju bara att låta den vara i ugnen lite längre. Dock tar ju det några timmar eftersom man ska ha så låg ugnstemp så kam
Nike är lite sent att börja med nu.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Spencer66 skrev:
JakobZ skrev:
Marinera med valfria kryddor. (tips: olivolja, vitlök, chili, soya, peppar)

Stek yta på filén, inte bränt, men yta. Jag föredrar i smör för smaken, men se till att du inte bränner.

In med steken i ugnen och vänta till 62 grader i mitten!

Gör en sås på skyn med grädde och buljong!

Voilá


Helgerån att marinera oxfilé!

En motivering?
 

carlanton

Audemars
Marinera oxfile? Varför?

Det bästa är att salta mycket, klappa in den med olja, steka den runtom i en löjligt het gjutjärnspanna och sedan in i ugnen på låg värme och relativt lång tid. In med en stektermometer och vänta tills den är ca 47 grader inuti. Sedan tar du ut den och lindar in i folie och låter stå i 5-10 minuter. Är den redan i bit steker du varje bit i en superhet stekpanna (teflonpanna fungerar men klarar inte lika hög värme) ca 2.5 minuter (för en 2.5 cm tjock bit) på varje sida, låt sedan köttet stå enstund före servering.

Annars är oxfile inte en jätterolig styckdel då den inte smakar så mycket. Rostas är min favorit när det inte finns tid för långa ugnsbak. Har du tid att fixa ett märgben kan man smaksätta oxfilen med märg! Löjligt gott.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ska vara enkelt.
Som många redan skrivit är att bryna den så den för färg, kör ordentlig värme så du får bra färg, var inte rätt där.
Ordentligt med smör i pannan, när smöret slutat låta är det dags att slänga i hela biten i pannan.

Sedan in i ugnen till önskad inner temp.

Notera att när du tar ut den så bakar den till sig ca 2 grader extra, smörpapper ger bättre effekt än folie efter att den tagits ut ur ugnen och ska vila, låt den vila runt 10 min.
 

morrism

Audemars
Stek den i smaklöst kokosfett, enda fettet som klarar den höga värmen, känn på köttet, när det är spänstigt, inte mjukt eller hårt är den klart
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för er hjälp! Bjuder på ett oxshot som tack :cool:

05143E16-2A1E-4239-94DE-3731E74F3205-10490-00000CA98295161D.jpg
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
morrism skrev:
Stek den i smaklöst kokosfett, enda fettet som klarar den höga värmen, känn på köttet, när det är spänstigt, inte mjukt eller hårt är den klart

jordnötsolja är rätt bra också.
Brukar blanda smör och olja, smör ger en annan karaktär än olja.

Se till att köttet är ordentlig rumstempererat innan bara, ej kallt
 

bredbud

Omega
Marinera är ok om man kör den helstekt tycker jag. Brukar göra en pasta av olivolja,salt,peppar vitlök och valfria örter, timjan & basilika är gott. Bryn i rejält med riktigt smör, lågtemp i ugn, max 150 grader till innertemp ca 55, vila i folie 15 min ca. 62 som någon föreslog tycker jag är på tok för mkt, 55 blir medium till blodigt. Skurna bitar endast salt/peppar i rikligt med smör, in i ugn på 125 grader ca 15-20 min beroende på tjocklek.
 
C

China

Guest
Själv har jag en svaghet för chateaubriand, men den skall serveras på rostat bröd precis som på mitt gamla stamlokus Café New York. Fråga mig inte om receptet, jag har ingen aning.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hel file utan svans & huvud. Snabbgrava 2 tim salt lite socker nymalen svartpeppar. In i ugnen på 75c i fuktig värme köttet ska upp på 52 c klart, låt köttet vila i folie i minst 30 min. En tryffelsky med rödvin å potatiskaka å jordärtskockpure samt lite rostade grönsaker till är inte helt fel.
Själv så skippar jag kött i kväll och siktar in mej på en stoor burk Kalixrom.
Trevlig kväll.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
En till snabbfixat: Banka ut filebit ca 1cm tjock två handflator stor. Flingsalt nymalen svart å vitpeppar grilla i grillpanna tills första droppen köttsaft tittar fram. Lägg upp på kanskuret smörstekt franska toppa med 2msk löjrom finhackad rödlök runt romen tryck ner en äggula i sitt skal i romen. Sjukt enkelt vansinnigt gott.
 
C

Crowolf

Guest
Först öppnar du kon med ett snitt längs.......


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Knät

Cartier
China skrev:
Själv har jag en svaghet för chateaubriand, men den skall serveras på rostat bröd precis som på mitt gamla stamlokus Café New York. Fråga mig inte om receptet, jag har ingen aning.

Chateaubriand är inget annat än svullostyle. 5-6 cm av mitt biten på oxfilén som steks på utsidan (ej den snittade). Dvs en dubbeltjock tournedos som inte steks på snittytan.
Vad Café NY gjorde till vet jag dock inte.. Förklarade bara den namngivna biten..
 

naggge

Panerai
morrism skrev:
Stek den i smaklöst kokosfett, enda fettet som klarar den höga värmen, känn på köttet, när det är spänstigt, inte mjukt eller hårt är den klart

Kör på samma sätt fast med smör. Kräver lite känsla men det lär man sig snabbt. Låter den självklart lagas färdigt 10 min vid sidan av.
Brukar också snitta upp en vitlöksklyfta per två köttbitar att steka tillsammans med.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Enkelt - Stek på hög värme i panna för att ge yta, sen ugnen på 150c och ta ut när innertemperaturen är 56 grader, ta ut och låt vila i folie i 10 min. Perfekt i mitten tillsammans med en grym stekyta runt om!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det här med smör och olja tycker jag är intressant, särskilt som det finns en färdig, välavvägd och extremt o-kreddig blandning färdig i mejerihyllan: jag har aldrig fått bättre stekyta än med bregott...
 
C

China

Guest
Knät skrev:
China skrev:
Själv har jag en svaghet för chateaubriand, men den skall serveras på rostat bröd precis som på mitt gamla stamlokus Café New York. Fråga mig inte om receptet, jag har ingen aning.

Chateaubriand är inget annat än svullostyle. 5-6 cm av mitt biten på oxfilén som steks på utsidan (ej den snittade). Dvs en dubbeltjock tournedos som inte steks på snittytan.
Vad Café NY gjorde till vet jag dock inte.. Förklarade bara den namngivna biten..

Möjligt, jag har som sagt ingen större koll. Men det var en upplevelse som jag inte glömmer i första taget. Kanske berodde det på Krimsekten som sköljde ner anrättningen. :D
 

Knät

Cartier
China skrev:
Knät skrev:
China skrev:
Själv har jag en svaghet för chateaubriand, men den skall serveras på rostat bröd precis som på mitt gamla stamlokus Café New York. Fråga mig inte om receptet, jag har ingen aning.

Chateaubriand är inget annat än svullostyle. 5-6 cm av mitt biten på oxfilén som steks på utsidan (ej den snittade). Dvs en dubbeltjock tournedos som inte steks på snittytan.
Vad Café NY gjorde till vet jag dock inte.. Förklarade bara den namngivna biten..

Möjligt, jag har som sagt ingen större koll. Men det var en upplevelse som jag inte glömmer i första taget. Kanske berodde det på Krimsekten som sköljde ner anrättningen. :D

Jag älskar Chateaubriand.. Perfekt som en tidig söndagsmiddag tillsammans med en flaska riktigt bra rött per skalle, lite lagom dekadent sisådär.. :D
 
C

China

Guest
Knät skrev:
China skrev:
Knät skrev:
China skrev:
Själv har jag en svaghet för chateaubriand, men den skall serveras på rostat bröd precis som på mitt gamla stamlokus Café New York. Fråga mig inte om receptet, jag har ingen aning.

Chateaubriand är inget annat än svullostyle. 5-6 cm av mitt biten på oxfilén som steks på utsidan (ej den snittade). Dvs en dubbeltjock tournedos som inte steks på snittytan.
Vad Café NY gjorde till vet jag dock inte.. Förklarade bara den namngivna biten..

Möjligt, jag har som sagt ingen större koll. Men det var en upplevelse som jag inte glömmer i första taget. Kanske berodde det på Krimsekten som sköljde ner anrättningen. :D

Jag älskar Chateaubriand.. Perfekt som en tidig söndagsmiddag tillsammans med en flaska riktigt bra rött per skalle, lite lagom dekadent sisådär.. :D

Vi är på samma blad. ;)
 
Topp