• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: paketöppning

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
När jag kom hem idag hade postmannen ringt två gånger, men då ingen öppnade så klämde han ned detta i brevinkastet.
20121214_173106.jpg


Fram med sprättkniven och kolla innehållet. Hmm, Opalum...? Konstig klocka. "Hub" står det. Kanske en Hublot?
20121214_174252.jpg


Fina påsar och konstiga manicker.
20121214_174608.jpg
20121214_174804.jpg
20121214_174855.jpg


Just det. Opalum är högtalare. Avslutar förstås med ett wristshot :lol:
20121214_174916.jpg


P.S. Om forumpatronerna tycker att detta är lite väl OT så är jag OK med att inlägget skrotas.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nice! Ljudvärlden vågar jag inte ge mig in i. Har en vän som är helt nere i det där och fyyyyy vad dyrt det kan bli.
Sjukt snygga var de! Kompakta lösningar is the shit.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Snygga! Aldrig sett förr. pi60s har jag dock sett men aldrig hört. Ingenjör Öhman har ju ett stort följe :) Jag kör Larsen L6.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Innan jag satte upp de nya Opalumhögtalarna så hade jag Martin Logan Ascent i, drivna av Ezon elektronik. 2x1000W klass D. Det fungerade kanon som system. Krispigt ljud för röster och klassiskt och med förvånansvärt snärtig bas för Black Sabbath :cool: Men, 165 cm högtalare blev ju lite Påskönstatyer i vardagsrummet => borskänkt till sonen.
20121206_183748.jpg


Opalumgrejerna är mycket långt från Logan/Ezon kombons ljudkvalitet men de är ju både små och snygga. Om förra anläggningen var "Rolex" så är denna mer "SevenFriday" ;)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Hjälp mig att komma ihåg. Vad var det för specialhögtalare någon här hade byggt? Jag minns att t ex Spencer kommenterade dom.
 

David

Bödeln
Fasen vad trevligt! Ser väldigt mycket fram emot ett boende där det är lönt att installera en anläggning.

Sålde allt 2004 och har fått nöja mig med en Apple Hifi sedan dess.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Sv: OT: paketöppning

_jonte skrev:
Tuffa! Berätta gärna mer om dem!

Opalum är, som nämnts, en svensk "uppfinning". Jag köpte mina hos Audio Concept på Kungsholmen. 35 000 kan verka mycket men då ingår en Airport Express (som jag genast böt mot en Apple TV). Å andra sidan så behöver man inget försteg, effektsteg eller DA. Det är bara den lilla hubben med tre digitala, en analog och en HDMI-ingång samt en utgång för subwoofer. Från hubben går kablar till högtalarna. I dessa går också den ström som behövs enär högtalarna också har förstärkare. Läs mer på hemsidan, http://www.opalum.com.
 

David

Bödeln
Re: Sv: OT: paketöppning

Pappikjolo skrev:
Opalum är, som nämnts, en svensk "uppfinning". Jag köpte mina hos Audio Concept på Kungsholmen. 35 000 kan verka mycket men då ingår en Airport Express (som jag genast böt mot en Apple TV). Å andra sidan så behöver man inget försteg, effektsteg eller DA. Det är bara den lilla hubben med tre digitala, en analog och en HDMI-ingång samt en utgång för subwoofer. Från hubben går kablar till högtalarna. I dessa går också den ström som behövs enär högtalarna också har förstärkare. Läs mer på hemsidan, http://www.opalum.com.

MEN HUR LÅTER DE?! :lol:
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Re: Sv: OT: paketöppning

David skrev:
Pappikjolo skrev:
Opalum är, som nämnts, en svensk "uppfinning". Jag köpte mina hos Audio Concept på Kungsholmen. 35 000 kan verka mycket men då ingår en Airport Express (som jag genast böt mot en Apple TV). Å andra sidan så behöver man inget försteg, effektsteg eller DA. Det är bara den lilla hubben med tre digitala, en analog och en HDMI-ingång samt en utgång för subwoofer. Från hubben går kablar till högtalarna. I dessa går också den ström som behövs enär högtalarna också har förstärkare. Läs mer på hemsidan, http://www.opalum.com.

MEN HUR LÅTER DE?! :lol:


Enligt inside info direkt från pappaikjol så låter det för djävligt..
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Re: Sv: OT: paketöppning

Spencer66 skrev:
David skrev:
Pappikjolo skrev:
Opalum är, som nämnts, en svensk "uppfinning". Jag köpte mina hos Audio Concept på Kungsholmen. 35 000 kan verka mycket men då ingår en Airport Express (som jag genast böt mot en Apple TV). Å andra sidan så behöver man inget försteg, effektsteg eller DA. Det är bara den lilla hubben med tre digitala, en analog och en HDMI-ingång samt en utgång för subwoofer. Från hubben går kablar till högtalarna. I dessa går också den ström som behövs enär högtalarna också har förstärkare. Läs mer på hemsidan, http://www.opalum.com.

MEN HUR LÅTER DE?! :lol:


Enligt inside info direkt från pappaikjol så låter det för djävligt..

Haha, Spence. Den här gången tar du i för mycket :lol: Det låter... hyggligt. Jag byter ju ned mig från farbrorBarbroljud så för mig är det klart sämre än min förra. Jag har begåvats med ett stort (84 kubikmeter) vardagsrum så basen försvann helt. Därför provar jag nu med en 8" sub. Den är för liten :cry: så jag får jacka upp lite där (räknar med ca 10 000).

Generellt kan jag säga att högtalarna låter ungefär 20 000 kr hemma hos mig (utan sub). Ljudet släpper inte riktigt från högtalarna, men jag ska prova att sänka dem till lyssningshöjd. De sitter lite för högt nu. I ett mindre rum med lägre i tak så är de förmodligen riktigt bra.

Slutsats: De låter oväntat bra i förhållande till sin storlek, men med ett stort rum så måste de kompletteras med bas. Prisvärda? Tja, man får ju betala en slant för design så om det är ett viktigt kriterium - ja.
 

par

Patek
2-Faktor
LongCon skrev:
Snygga! Aldrig sett förr. pi60s har jag dock sett men aldrig hört. Ingenjör Öhman har ju ett stort följe :) Jag kör Larsen L6.

Jo jag är väll ingen "troende" på det sättet endel är hehe=)
Kul! Har ett par L4or också som jag funderar på uppgradera till 6. John Larsen är ju dessutom riktigt bra att ha och göra med.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
HIFI är också mycket intressant..

Höll på och bytte upp mig en hel del på 90-talet när jag bodde i Stockholm, hade div från Luxman tex C3/M3 och 550 Accuphase,Audion och Edison ,B&W,
JBL ,Thorens, Nachamichi Van Den Hul-kablar mfl (och underbara McIntoshgrejjor) men sedan var det en period när man tröttnade och grejjerna blev slitna så de såldes till någon som ville kosta på uppfräschning.

Har nu något enklare grejjer som skall uppdateras så småningom, men när det gäller beg förstärkare finns bara 1 märke för mig som kombinerar välljud och närvaro för skapliga pengar (trots mitt behov av många tonkontroller för att bla kompensera för min hörselnedsättning/tinnitus ) med ordentligt med power dvs McIntosh.....
just nu gamla grejjor : C31V och ett något för effektsvagt slutsteg Mc752 på bara 2 ggr 75 w (ganska många ampere) till mina Kef 104/2 men ett McIntosh distar " aldrig" på hög volym utan tar bara slut på så sätt att det inte går att spela tillräckligt högt ibland men funkar ändå tills ett större och ev nyare McIntosh-grejjor eller ännu ett 752
dyker upp. Kan hända att mina gamla Kef byts ut mot B&W Nautilus-serien ( 801-805) också...
 
Topp