• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Passande Champagne för lagring i 18år.

JSP

Breitling
2-Faktor
Tror precis som många redan nämnt att just långlagrad champagne inte är något som faller en artonåring i smaken. Om du dock absolut ska köpa någon champagne för det ändamålet så skulle jag lägga på några hundralappar och leta upp en Salon. Mer exklusivt blir det inte i "rimlig" prisklass och det är dessutom ett vin som nästintill kräver lagring för att bli drickbart.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tror precis som många redan nämnt att just långlagrad champagne inte är något som faller en artonåring i smaken. Om du dock absolut ska köpa någon champagne för det ändamålet så skulle jag lägga på några hundralappar och leta upp en Salon. Mer exklusivt blir det inte i "rimlig" prisklass och det är dessutom ett vin som nästintill kräver lagring för att bli drickbart.


Haha även om det ligger viss sanning i det så är det väl lite hårt mot Salon ;)
 
  • Like
Reactions: JSP

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nyss hemkommen från Champagne (trakten kring Epernay). Bodde i Vandèieres. Druckit mycket god skumpa. :happyhappy:
Vi har en vinbonde som gör suveränt god champagne som vi alltid handlar av, Champagne Nowack.
http://www.champagne-nowack.fr/index.php/en/welcome.html
Förutom div. strököp vid provningar blev det tre lådor plus en jeroboamflaska från Novack. 9 brut, 3 rosé, 3 blonde du blonde (Chardonnay), 3 Pinot noir. :happyhappy:
Kom ihåg att det är bara årgångschampagnerna man bör lagra längre tid.

Området bjuder på fantastisk cykling med mycket klättring, små vackra byar man passerar och många många fina små otrafikerade vägar att njuta på. Minst sagt kuperat, ofta över 20% lutning. Vinstockarna växer på Champagnes kalkrika sluttningar, uppe på berget/kullen finns alltid skog som är livsviktig för att binda jorden och undvika erosion. Så på topparna hittar man svalka i skuggan och cyklar som i tunnlar som träden bildar runt de smala små vägarna.

IMG_7595.JPG
IMG_7579.JPG
IMG_7570.JPG
IMG_7765.JPG
 

leicaphile

Panerai
Trevlig idé men skulle nog vänta 30 år istället, tror inte många av oss hade uppskattat något liknande på rätt sätt när vi var 18! :D
 

David74

Omega
18 år är ingen ålder för bra champagne. Försök hitta 02:eek:r. Salon, Krüg, Cristal, Pol Roger Churchill, Bollinger är alla pålitliga. Sen finns det väldigt bra från mindre hus.
 

JSP

Breitling
2-Faktor
Haha även om det ligger viss sanning i det så är det väl lite hårt mot Salon ;)


Lite hårt kanske men den enda nya Salonen jag druckit (-97:an i samband med lansering) var faktiskt ganska hemsk. Den lyckades med att vara såväl sur som blaskig på en och samma gång, ingen höjdare. Äldre exemplar har varit en helt annan historia.
 

point1

Cartier
Tobias Eriksson

Tvärtom. De allra flesta viner, skulle nog vilja säga alla, mår bra av lite lagring. Även Bollinger, Pol Roger och Veuve Clicquot NV mår bra av några år på rygg.

Däremot är det som Uppkorkat säger mycket viktigt, mogna viner smakar annorlunda och kanske inte faller i smaken på en oerfaren. Det är speciella toner som tar ett tag att uppskatta, vet inte om jag hade gjort det vid 18 års ålder faktiskt... 25 kanske är en bättre idé. Då har man hunnit dricka en hel del bra viner vid det laget.


Mja allt vin blir ju inte bättre av lagring, skulle t.ex. inte låta ett Beaujolais nouveau lagras :) . I det här fallet när vi pratar en eventuellt lagringstid på 18 år så är det ju verkligen inte självklart att det blir bättre. Gäller att köpa rätt champagne om det ska vara vits att lagra det i 18 år.
 
  • Like
Reactions: JSP

ZQT

The Banker
2-Faktor
Mja allt vin blir ju inte bättre av lagring, skulle t.ex. inte låta ett Beaujolais nouveau lagras :) . I det här fallet när vi pratar en eventuellt lagringstid på 18 år så är det ju verkligen inte självklart att det blir bättre. Gäller att köpa rätt champagne om det ska vara vits att lagra det i 18 år.


Absolut inte 18 år, däremot skulle det inte göra något att låta den ligga på rygg ett par år.
 

Burgundy

Omega
2-Faktor
Fin gåva och all champagne är väldigt lagringsdugliga. Även icke årgångsviner mår bra av att vila ett tag. Ska du dock lagra så länge och vara något exceptionellt skulle jag valt en (eller helst flera) prestigeviner från topproducenterna. Som föreslagits skulle jag helst valt Salon eller Krug och från det år ditt barn föds. Sedan gäller det att ha tålamod och låta vinet få ligga ifred, dvs mörkt, jämn och låg temperatur samt oåtkomlig för törstiga ungdomar :)
 

meo_swe

Audemars
Jag skulle kollat åt Krüg GC. Står NV på flaskan men är blandning (cuvée) från många bra årgångar.




När man tappar upp whisky på flaska så avstannar lagringsprocessen.

Däremot borde det väl bli någon sorts "åldring" av spriten om man öppnar flaskan för att sedan låta den ligga ca15-20år? Eller är det bara min fantasi som hoppas?
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Deutz bdb 2008 har stor potential till bra pris. Jag har bunkrat ett par lådor som skall smakas med jämna mellanrum under minst 20 års tid.
 
  • Like
Reactions: JSP

ZQT

The Banker
2-Faktor
Duetz ska det såklart stå


Nej du gjorde rätt från början :) Deutz är det.

Och apropå Deutz, deras NV är en bra konkurrent till de klassiska NV som "alla" dricker. Systembolaget har sänkt priset från ca 500 till dagens 350 för att nå konsumenter vilket också innebär att den är riktigt trevlig till det priset.
 

smulster

Cartier
2-Faktor
Nej du gjorde rätt från början :) Deutz är det.

Och apropå Deutz, deras NV är en bra konkurrent till de klassiska NV som "alla" dricker. Systembolaget har sänkt priset från ca 500 till dagens 350 för att nå konsumenter vilket också innebär att den är riktigt trevlig till det priset.


Läser i kors ibland.... Du har givetvis rätt!

Håller med, gillar också deras NV. Men 2008 Bdb och även Rosén känns som framtidshopp i mitt gomsegel :)
 

David74

Omega
Kom på en till som passar väldigt bra för lagring. Philliponat Clos des Goisses. Drack en 1990 tidigare i somras. Skulle säga att den nog smakar ännu bättre om tio år.
Sen kanske det är roligare för en 18 åring att dricka en champagne från ett av de stora kända märkena som Dom Perignon, Cristal eller Bollinger.
 

Chattras

Cartier
Nej du gjorde rätt från början :) Deutz är det.

Och apropå Deutz, deras NV är en bra konkurrent till de klassiska NV som "alla" dricker. Systembolaget har sänkt priset från ca 500 till dagens 350 för att nå konsumenter vilket också innebär att den är riktigt trevlig till det priset.

Vän av ordning måste bryta in :). Roligt att veta är att Systembolaget själva aldrig sänker priset på en produkt. Det är alltid leverantören som får stå för detta. Systembolaget har en statiskt prisberäkningmodell och enda sättet att påverka slutpriset till konsument är att sänka priset till Systembolaget.

Detta undantaget ett fåtal produkter med väldigt begränsad tillgång som Systembolaget köper in. Blir dessa inte sålda inom utsatt tid kan Systembolaget välja att "rea" ut dessa och själva ta kostnaden.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vän av ordning måste bryta in :). Roligt att veta är att Systembolaget själva aldrig sänker priset på en produkt. Det är alltid leverantören som får stå för detta. Systembolaget har en statiskt prisberäkningmodell och enda sättet att påverka slutpriset till konsument är att sänka priset till Systembolaget.

Detta undantaget ett fåtal produkter med väldigt begränsad tillgång som Systembolaget köper in. Blir dessa inte sålda inom utsatt tid kan Systembolaget välja att "rea" ut dessa och själva ta kostnaden.


Enligt en sommelier-Ph.D från Grythyttan är så fallet med Deutz. Vet inte vilken ordning det är men SB köper in för ett pris som tidigare var mycket högre och är högre för andra handlare och säljer till ett lägre pris. Detta för att målgruppen som köper i 500-kronorsklassen inte riktigt konkurrerar ordentligt med någon. Sen om SB har högre marginaler och vill sälja mer av Deutz än andra viner i 300-400 kronors segmentet, det vet inte jag, det vet antagligen bara strateger på SB.
 

Veratio

Cartier
Måste bara säga, jag är absolut ingen expert på vin eller champagne, men jag njuter det gärna.

Var nere på bolaget för en halvtimme sedan (ligger precis nedanför jobbet här i Västra hamnen) och skulle köpa 2-3 flaskor mousserande till helgen och så gick jag förbi den där Deutz-flaskan (som jag aldrig hört talas om!). Var tvungen att köpa en sån också. Ska bli kul att testa!

Tack för tipset!
 
  • Like
Reactions: ZQT

uppkorkat

Cartier
2-Faktor
Enligt en sommelier-Ph.D från Grythyttan är så fallet med Deutz. Vet inte vilken ordning det är men SB köper in för ett pris som tidigare var mycket högre och är högre för andra handlare och säljer till ett lägre pris. Detta för att målgruppen som köper i 500-kronorsklassen inte riktigt konkurrerar ordentligt med någon. Sen om SB har högre marginaler och vill sälja mer av Deutz än andra viner i 300-400 kronors segmentet, det vet inte jag, det vet antagligen bara strateger på SB.

Det är ett direkt samband mellan bolagets inköpspris och utpriset, samma formel för allt vin. Deutz har däremot förmodligen sänkt priset för den svenska importören så att de kan offerera ett lägre pris till bolaget för att positionera sig på den svenska marknaden.

Jag är i branschen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det är ett direkt samband mellan bolagets inköpspris och utpriset, samma formel för allt vin. Deutz har däremot förmodligen sänkt priset för den svenska importören så att de kan offerera ett lägre pris till bolaget för att positionera sig på den svenska marknaden.

Jag är i branschen.


Du har säkert rätt. Fick för mig att hon sa att det var just SB som sänkt sina marginaler men det stämmer inte isåfall. Ok, bra med rättelse!
 

Chattras

Cartier
Enligt en sommelier-Ph.D från Grythyttan är så fallet med Deutz. Vet inte vilken ordning det är men SB köper in för ett pris som tidigare var mycket högre och är högre för andra handlare och säljer till ett lägre pris. Detta för att målgruppen som köper i 500-kronorsklassen inte riktigt konkurrerar ordentligt med någon. Sen om SB har högre marginaler och vill sälja mer av Deutz än andra viner i 300-400 kronors segmentet, det vet inte jag, det vet antagligen bara strateger på SB.
Det har med possitioneringsstrategi att göra. I segmentet Champagne <400kr finns bara 4 fasta platser i Systembolagets sortiment. De fyra som idag innehar dessa platser är svåra att konkurrera bort och således är det bättre att lägga sig >400 för att på så sätt komma in på hyllorna i fler butiker. Hellre sälja måna flaskor med liten mariginal än ett fåtal med hög.

Även jag i branschen :).
 
Topp