• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Passande Champagne för lagring i 18år.

shorepower

Breitling
Varit på sjön ett tag och druckit ett antal goda viner så forumläsandet har legat nere.
Jag tycker man ska köpa ett vin från den årgången dottern är född snarare än just de viner som finns tillgängliga då barnet föddes. Vilket år är hon född Sjobedan och vad är din budget?

Annars vad gäller lagring. Det flesta viner (nu pratar vi viner på flaska och med någon kvalitet) går att lagra. Lägre temperatur, långsammare utveckling och längre hållbarhet. Samma sak med större flaskor, mindre syre (som utvecklar vinet) per kvantitet vin.
För långtidslagring är oftast en magnum ett bra alternativ.

Till min dotter som nu är 24 ligger ett antal magnum och mognar i den kallaste delen av min källare. Just champagne klarar lagring mycket bra och jag har druckit exemplar som legat kallt (+4-6C) från 30-talet vilka var extremt välbevarade. Några av Sveriges bästa sommeliers var fel på ca 40 år i deras gissningar på hur gamla vinerna var.

Pol Roger Winston Churchill som nämns är mycket bra men jag skulle vänta på årgången 2002 som släpps någon gång i höst som jag redan köpt själv men i monopollandet Sverige får medborgarna glatt vänta.

Andra bra viner att lagra är som nämnts port och där pratar vi inte 18-år utan mer 40 (även om modern port görs lite mer tillgänglig), söta viner (Sauternes, riesling av hög kvalitet, Tokaj och Loireviner från Anjou-Saumur) samt av rödvinerna Barolo.
 

shorepower

Breitling
Läser i kors ibland.... Du har givetvis rätt!

Håller med, gillar också deras NV. Men 2008 Bdb och även Rosén känns som framtidshopp i mitt gomsegel :)

I princip all Champagne från 2008 är mycket bra. Ett år som de producenter lyckades. Bara att köra. Deutz tillhör bland de bättre producenterna förutom Amour de Deutz som absolut inte är värd sina pengar. Deras William Deutz, både rosé och vanlig är oftast säkra köp
 

shorepower

Breitling
Enligt en sommelier-Ph.D från Grythyttan är så fallet med Deutz. Vet inte vilken ordning det är men SB köper in för ett pris som tidigare var mycket högre och är högre för andra handlare och säljer till ett lägre pris. Detta för att målgruppen som köper i 500-kronorsklassen inte riktigt konkurrerar ordentligt med någon. Sen om SB har högre marginaler och vill sälja mer av Deutz än andra viner i 300-400 kronors segmentet, det vet inte jag, det vet antagligen bara strateger på SB.

Systembolaget vill inte sälja mer av någon leverantör. De har ett fast 19% påslag på in-priset samt ett fast påslag av 3.50:-. Prissänkningar av redan köpta flaskor står SB för men de säljer absolut inte under in-pris för att nå en speciell marknad. Däremot kan importören ha skilda priser till SB och restaurang. Så strategin står importören för.
 

Sjobedan

Rolex
Varit på sjön ett tag och druckit ett antal goda viner så forumläsandet har legat nere.
Jag tycker man ska köpa ett vin från den årgången dottern är född snarare än just de viner som finns tillgängliga då barnet föddes. Vilket år är hon född Sjobedan och vad är din budget?

Annars vad gäller lagring. Det flesta viner (nu pratar vi viner på flaska och med någon kvalitet) går att lagra. Lägre temperatur, långsammare utveckling och längre hållbarhet. Samma sak med större flaskor, mindre syre (som utvecklar vinet) per kvantitet vin.
För långtidslagring är oftast en magnum ett bra alternativ.

Till min dotter som nu är 24 ligger ett antal magnum och mognar i den kallaste delen av min källare. Just champagne klarar lagring mycket bra och jag har druckit exemplar som legat kallt (+4-6C) från 30-talet vilka var extremt välbevarade. Några av Sveriges bästa sommeliers var fel på ca 40 år i deras gissningar på hur gamla vinerna var.

Pol Roger Winston Churchill som nämns är mycket bra men jag skulle vänta på årgången 2002 som släpps någon gång i höst som jag redan köpt själv men i monopollandet Sverige får medborgarna glatt vänta.

Andra bra viner att lagra är som nämnts port och där pratar vi inte 18-år utan mer 40 (även om modern port görs lite mer tillgänglig), söta viner (Sauternes, riesling av hög kvalitet, Tokaj och Loireviner från Anjou-Saumur) samt av rödvinerna Barolo.


Hon är inte född ännu. Vilken storlek är en magnum? 0,7 eller 1,5l?

Väldigt bra tips hittils. :)
 

shorepower

Breitling
Systembolaget vill inte sälja mer av någon leverantör. De har ett fast 19% påslag på in-priset samt ett fast påslag av 3.50:-. Prissänkningar av redan köpta flaskor står SB för men de säljer absolut inte under in-pris för att nå en speciell marknad. Däremot kan importören ha skilda priser till SB och restaurang. Så strategin står importören för.
Svarar mig själv. Såg att frågan redan diskuterats så onödigt inlägg
 

shorepower

Breitling
Hon är inte född ännu. Vilken storlek är en magnum? 0,7 eller 1,5l?

Väldigt bra tips hittils. :)

Är födelsen i år? Räkna med ca 4 år från en champagneårgång till att den är först tillgänglig i butik. Flaskorna buteljeras på våren året efter skörd och måste sedan enligt lag ligga 3 år på jäst. För högre kvalitet får du lägga på ett antal så. Som exempel släpps ju 2002 Pol Roger Winston Churchill i år, dvs 12 år efter skörd. Andra, som Krug och Henriot av samma årgång kommer inte bli tillgängliga på 2-3 år eller så. Dvs, vinet lagrar hos producenten länge.

Den prestigechampagne som släpps först är nästan alltid Louis Roederer Cristal. Nu tillgänglig årgång är 2006.

Vet inte hur år 2014 blir som årgång men de odlare jag har pratat med har varit försiktigt positiva men det är lång tid kvar och mycket kan ändras.

Om jag skulle köpa en flaska idag skulle jag köpa en av dessa (från Vinmonopolet sida)http://www.vinmonopolet.no/vareutva...llinger-la-grande-annee-2004-brut/sku-4369105
Bollinger la Grande Année 2004
Magnum, pinotdominerad, krafigt vin från en balanserad årgång. Kommer bli tillgänglig tidigare som vin men då det är magnum håller vinet bra.

Philipponnat Clos des Goisses 2002
Kraft, ett stort vin och en av champagnevärldens klassiker. Mycket bra årgång som väl kommer klara 18 år med rätt lagring

Taittinger Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2004
100% chardonnay med en ganska rejäl dos socker som behöver tid för att bli bra. Drack nyligen en 1981a som var perfekt mogen nu
 

Sjobedan

Rolex
Är födelsen i år? Räkna med ca 4 år från en champagneårgång till att den är först tillgänglig i butik. Flaskorna buteljeras på våren året efter skörd och måste sedan enligt lag ligga 3 år på jäst. För högre kvalitet får du lägga på ett antal så. Som exempel släpps ju 2002 Pol Roger Winston Churchill i år, dvs 12 år efter skörd. Andra, som Krug och Henriot av samma årgång kommer inte bli tillgängliga på 2-3 år eller så. Dvs, vinet lagrar hos producenten länge.

Den prestigechampagne som släpps först är nästan alltid Louis Roederer Cristal. Nu tillgänglig årgång är 2006.

Vet inte hur år 2014 blir som årgång men de odlare jag har pratat med har varit försiktigt positiva men det är lång tid kvar och mycket kan ändras.

Om jag skulle köpa en flaska idag skulle jag köpa en av dessa (från Vinmonopolet sida)
Bollinger la Grande Année 2004
Magnum, pinotdominerad, krafigt vin från en balanserad årgång. Kommer bli tillgänglig tidigare som vin men då det är magnum håller vinet bra.

Philipponnat Clos des Goisses 2002
Kraft, ett stort vin och en av champagnevärldens klassiker. Mycket bra årgång som väl kommer klara 18 år med rätt lagring

Taittinger Comtes de Champagne Blanc de Blancs 2004
100% chardonnay med en ganska rejäl dos socker som behöver tid för att bli bra. Drack nyligen en 1981a som var perfekt mogen nu


Hon kommer att fødas om lite drygt två månader :D

Jag sjælv fick ju en flaska Dom Perignon nær jag blev 18. (minns inte vilken årgång, men den har legat sedan 1987 hos mormor och morfar) Hade du hellre valt någon av de du har listat dær uppe framfør en Dom Perignon? (dum fråga møjligtvis)

Eller ær det roligare att få ett årgångsvin från 2014? (nær de nu kommer) Før min egen del så spelade det ingen roll nær flaskan var ifrån, hade den varit køpt på bolaget innan så hade jag varit lika glad. Men då hade den nog varit uppdrucken sedan længe. :)
 

Chattras

Cartier
Är födelsen i år? Räkna med ca 4 år från en champagneårgång till att den är först tillgänglig i butik. Flaskorna buteljeras på våren året efter skörd och måste sedan enligt lag ligga 3 år på jäst. För högre kvalitet får du lägga på ett antal så. Som exempel släpps ju 2002 Pol Roger Winston Churchill i år, dvs 12 år efter skörd. Andra, som Krug och Henriot av samma årgång kommer inte bli tillgängliga på 2-3 år eller så. Dvs, vinet lagrar hos producenten länge.

Vill bara förtydliga. 3år är den lagstadgade minsta lagring för årgångschampagne. För icke årgångschampagne sk. NV gäller minst 15 månader.

För den oinvigde kan man läsa att all Champagne måste lagras minst 3 år :). Är helt säker på att du har koll på detta men lite folkbildning har ingen dött av :)
 

LarsG

Ty internationalen åt alla lyckan bär!
Jag är inte bäst på Champagne.:bag: Men vill ändå säga:
Den bästa upplevelsen, fick jag av en Perrier Jouët Rosé 1969.
Annars är den bästa (av de jag druckit) Bollinger La grande Annee 1996
:)


 

shorepower

Breitling
Vill bara förtydliga. 3år är den lagstadgade minsta lagring för årgångschampagne. För icke årgångschampagne sk. NV gäller minst 15 månader.

För den oinvigde kan man läsa att all Champagne måste lagras minst 3 år :). Är helt säker på att du har koll på detta men lite folkbildning har ingen dött av :)

Tack och naturligtvis är det 1.5 år för icke-årgångschampagne. På sant fransk maner undgår vissa småodlare att lagra sin årgångschampagne genom att ange årgången på etiketten på baksidan. Då kan man sälja vinet efter 1.5 års lagring och samtidigt ge sina kunder information om att det är en speciell årgång.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Alltså...spara en flaska skumpa i 18 år och att den sedan skall vara drickbar kräver inte bara en bra Champagne, utan även en riktig optimal miljö för lagring.
Du behöver rätt ljus, temperatur och luftfuktighet för att det skall funka!
Har du inte det spelar det nog ingen större roll hur bra champagne du köper...
 

Chattras

Cartier
Vad gör den optimal? Kan inte mycket om detta ämne men det känns som om ju större flaskan är (om halsen är ungefär lika stor) desto bättre?
Det har att göra med att relationen syre/vin är optimal. Det är lika mycket syre i en vanlig flaska som en magnum då flaskhalsarna är lika stora. Dock är det dubbelt så mycket vin i en magnum. Detta gör att Champagnen mognar långsammare och utvecklas bättre.

Sedan är det väldigt ovanligt att man göra hela processen i större flaskor (3-15liter). Man tappar helt enkelt över i dom. Det samma med 1/2 och piccolo.
 

RKT

Omega
Tycker att det är en fantastisk present! Jag kan hålla med Chattras -jag hade inväntat att de släpper vintage från 2014 (håller tummarna för att det ska bli ett bra år :) )!

Jag hade förmånen att få prova en Champagne Sélection de Premier Crus demi-sec 1955 förr sommaren. Det var en sällsam upplevelse. Den hade lagrats och utvecklats helt makalöst!

photo.JPG
 

shorepower

Breitling
Hon kommer att fødas om lite drygt två månader :D

Jag sjælv fick ju en flaska Dom Perignon nær jag blev 18. (minns inte vilken årgång, men den har legat sedan 1987 hos mormor och morfar) Hade du hellre valt någon av de du har listat dær uppe framfør en Dom Perignon? (dum fråga møjligtvis)

Eller ær det roligare att få ett årgångsvin från 2014? (nær de nu kommer) Før min egen del så spelade det ingen roll nær flaskan var ifrån, hade den varit køpt på bolaget innan så hade jag varit lika glad. Men då hade den nog varit uppdrucken sedan længe. :)

Dom Perignon är inget dåligt vin men det görs i stora volymer och vissa årgångar kanske inte skulle ha gjorts. Personligen skulle jag avvakta och se hur 2014 utvecklar sig som år och välja vin efter det. Drack för övrigt i helgen en 1990 Veuve Clicquot La Grande Dame tillsammans med min dotter för att fira hennes födelsedag. Mycket uppskattat.

Då 2014 inte kommer vara tillgänglig varken för champagne eller andra distrikt inom ett antal år, varför inte köpa en flaska på födelsedagen som du och modern dricker om 5-10 år eller så. Då firar ni födelsen och sedan köper ni en flaska till dottern som hon får när hon är 18+. Bara en tanke
 

Sjobedan

Rolex
Dom Perignon är inget dåligt vin men det görs i stora volymer och vissa årgångar kanske inte skulle ha gjorts. Personligen skulle jag avvakta och se hur 2014 utvecklar sig som år och välja vin efter det. Drack för övrigt i helgen en 1990 Veuve Clicquot La Grande Dame tillsammans med min dotter för att fira hennes födelsedag. Mycket uppskattat.

Då 2014 inte kommer vara tillgänglig varken för champagne eller andra distrikt inom ett antal år, varför inte köpa en flaska på födelsedagen som du och modern dricker om 5-10 år eller så. Då firar ni födelsen och sedan köper ni en flaska till dottern som hon får när hon är 18+. Bara en tanke


Det låter som en mycket god ide! Stort tack till dig!

Så, då återstår bara ett välja en champagne som lämpar sig. Dom Perignon? :)
 
Topp