• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Photoshop + annan fotomanipulering.

V

Viggen

Guest
Eftersom det finns en hel del här på forumet som dessutom fotograferar, så misstänker jag att det finns lika många som även gillar att starta upp fotoredigeringsprogram.

Jag ser mig inte som en expert på Photoshop. Jag fick utb i Photoshop 2.0, år 1995. Då studerade jag på Marknads & Media Akademin till Multimedia producent. Sedan dess har jag mest lekt med programmet för min eget nöjes skull.

Jag tänkte att vi här kan dela med oss av tips, trick och diverse skapelser som vi har gjort. Observera att alla foton behöver inte handla om just klockor. Ibland vill man kanske bara göra en sådan enkel sak som att placera sig själv i en annan miljö, ändra färg på bilen, skapa en bakgrundsbild eller ta bort dammpartiklar i ett foto.

En sak är dock säker inom Photoshop. Man kan aldrig sluta att lära sig, och det finns alltid mer än ett sätt att uppnå samma resultat. Allt från att applicera ett enkelt filter till att jobba i tiotals lager. :)

Några exempel:

Nej, jag har aldrig vart i närheten av Mt Everest eller Nepal. :D


Eller så kan man skapa en vinjett, ta bort färger ut foton utom den röda lacken.
 

Bilagor

  • Exp-Everest-2010.jpg
    Exp-Everest-2010.jpg
    84.6 KB · Visningar: 677
  • 345_Vinjett.jpg
    345_Vinjett.jpg
    115.8 KB · Visningar: 680

Camo00

Patek
Re: Sv: Photoshop + annan fotomanipulering.

Bra tråd, jag tar tacksamt emot tips då jag lärt mig grunderna i foto och kamera men knappt kan autojustera nivåer i PS... :)
(Lägg till ett OT framför trådtiteln bara... ;) )
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sitter ofta med photoshop när jag inte har annat att göra

Mcn framför garaget
attachment.php


Himmel från google
attachment.php


Färdigt
attachment.php
 

Camo00

Patek
Jag har i flera år sagt att bildredigering är löjligt och att man ska ta bra bilder redan med kameran...
Men nu har jag äntligen tagit tag i att försöka lära mig grunderna i PS och Raw. Här är några försök till enkel redigering, dvs inga lager eller manuellt trixande utan bara beskärning och nivåjustering.

Tacksam för feedback från Er som kan det här! :D
Bernhardt-steel1_zps74f76b33.jpg



Bernhardt-water2_zps053db9eb.jpg



Bernhardt-water1_zpsf80c314d.jpg
 
V

Viggen

Guest
Camo00 skrev:
Jag har i flera år sagt att bildredigering är löjligt och att man ska ta bra bilder redan med kameran...
Men nu har jag äntligen tagit tag i att försöka lära mig grunderna i PS och Raw. Här är några försök till enkel redigering, dvs inga lager eller manuellt trixande utan bara beskärning och nivåjustering.

Tacksam för feedback från Er som kan det här! :D

Du har rätt! Ju bättre fotograf man är, mindre tid behöver man lägga på redigering. Tänk dock på att majoriteten av alla foton du ser i reklamsyfte är tagna av proffs och att bilderna är väldigt mycket redigerade. Jag är inte en bra fotograf så jag tar hjälp av Photoshop för att nå det resultat jag vill ha, men jag utgår alltid utifrån punkten att ta ett så bra foto som möjligt. :)

Man får helt enkelt anpassa sig till den nivå man själv ligger på och vad man vill ha ut av fotot. Exempelvis vill man kanske framhäva den blå färgen i ett par ögon för att betraktaren skall just fokusera på just ögonen. :)

Nu ger jag bara mina åsikter om dessa tre foton. Så ta dem inte på för stort allvar och kritiken är inte riktad till dig som person. :)

1. För hårt beskuren på ovansidan. Hela vridringen borde vara med i fotot.
Bernhardt-steel1_zps74f76b33.jpg


2. Igen, hela vridringen borde vara med i detta foto, eller en hårdare beskäring från höger sida och från ovansidan.
Bernhardt-water2_zps053db9eb.jpg


3. Se till att få med hela vridringen.
Bernhardt-water1_zpsf80c314d.jpg


Mitt slutbetyg: Skitbra foton, snygg komposition. Det är bara beskärningen som jag inte var överens med. :)
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Photoshop + annan fotomanipulering.

Tack för feedback, Viggen! Det är värdefullt då jag dels är så ny på det här och dels blir så hemmablind när man sitter och pillar... :)
 
V

Viggen

Guest
Re: Sv: OT: Photoshop + annan fotomanipulering.

Camo00 skrev:
Tack för feedback, Viggen! Det är värdefullt då jag dels är så ny på det här och dels blir så hemmablind när man sitter och pillar... :)

Det var så lite, tror inte att mina fotografiska kunskaper väger mycket. Men feedback är alltid lika kul att få oavsett vem det kommer ifrån. Som jag sa, det är absolut inga dåliga foton du har tagit. :)
 
V

Viggen

Guest
Orginal:


Och sedan efter att jag har jobbat med den i Photoshop:
 

Bilagor

  • _DSC0015.jpg
    _DSC0015.jpg
    93.8 KB · Visningar: 353
  • Hot.jpg
    Hot.jpg
    119.2 KB · Visningar: 351
V

Viggen

Guest
Re: Sv: OT: Photoshop + annan fotomanipulering.

Camo00 skrev:

Tackar! :)

Gjorde denna för något år sedan till en fototävling. Temat var väder. :)
Orginal:


Resultat:
 

Bilagor

  • DBR9.jpg
    DBR9.jpg
    38.8 KB · Visningar: 341
  • DBR9_Rain-1 (2).jpg
    DBR9_Rain-1 (2).jpg
    43.3 KB · Visningar: 345
Topp