Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Photoshop + annan fotomanipulering.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Viggen, 25 januari 2013.

1. Viggen

Viggen Guest

Eftersom det finns en hel del här på forumet som dessutom fotograferar, så misstänker jag att det finns lika många som även gillar att starta upp fotoredigeringsprogram.

Jag ser mig inte som en expert på Photoshop. Jag fick utb i Photoshop 2.0, år 1995. Då studerade jag på Marknads & Media Akademin till Multimedia producent. Sedan dess har jag mest lekt med programmet för min eget nöjes skull.

Jag tänkte att vi här kan dela med oss av tips, trick och diverse skapelser som vi har gjort. Observera att alla foton behöver inte handla om just klockor. Ibland vill man kanske bara göra en sådan enkel sak som att placera sig själv i en annan miljö, ändra färg på bilen, skapa en bakgrundsbild eller ta bort dammpartiklar i ett foto.

En sak är dock säker inom Photoshop. Man kan aldrig sluta att lära sig, och det finns alltid mer än ett sätt att uppnå samma resultat. Allt från att applicera ett enkelt filter till att jobba i tiotals lager. :)

Några exempel:

Nej, jag har aldrig vart i närheten av Mt Everest eller Nepal. :D

Eller så kan man skapa en vinjett, ta bort färger ut foton utom den röda lacken.

Bifogade filer:

2. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: Photoshop + annan fotomanipulering.

Bra tråd, jag tar tacksamt emot tips då jag lärt mig grunderna i foto och kamera men knappt kan autojustera nivåer i PS... :)
    (Lägg till ett OT framför trådtiteln bara... ;) )

3. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sitter ofta med photoshop när jag inte har annat att göra

Mcn framför garaget

Himmel från google

Färdigt

4. Brunolundh

Brunolundh Torpare

Snygg detalj att motorcykeln är underexponerad då bakgrunden är rätt. :D

5. Viggen

Viggen Guest

Jäkligt snyggt jobbat Yonsson! Resultatet blev riktigt bra. :)

6. David

David Bödeln

Riktigt schyssta resultat, både Viggen och yonsson.

Jag kan tipsa om den där distanskursen i bildbehandling:
    http://www.moderskeppet.se/distans/digbild/

Kan inte säga något om hur bra den är eftersom jag inte hunnit börja än, men priset är rätt oslagbart.

7. yonsson

Från:
    GBG
  8. Viggen

Viggen Guest

Tackar,yonsson. Man glömmer snabbt om man inte sitter och pillar i programet minst 1 gång i veckan. Rättare sagt, jag gör det iaf. :D

Bifogade filer:

• 397.jpg
      397.jpg
      Filstorlek:
      240,7 KB
      Visningar:
      469
  9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag har i flera år sagt att bildredigering är löjligt och att man ska ta bra bilder redan med kameran...
    Men nu har jag äntligen tagit tag i att försöka lära mig grunderna i PS och Raw. Här är några försök till enkel redigering, dvs inga lager eller manuellt trixande utan bara beskärning och nivåjustering.

Tacksam för feedback från Er som kan det här! :D

10. Viggen

Viggen Guest

Du har rätt! Ju bättre fotograf man är, mindre tid behöver man lägga på redigering. Tänk dock på att majoriteten av alla foton du ser i reklamsyfte är tagna av proffs och att bilderna är väldigt mycket redigerade. Jag är inte en bra fotograf så jag tar hjälp av Photoshop för att nå det resultat jag vill ha, men jag utgår alltid utifrån punkten att ta ett så bra foto som möjligt. :)

Man får helt enkelt anpassa sig till den nivå man själv ligger på och vad man vill ha ut av fotot. Exempelvis vill man kanske framhäva den blå färgen i ett par ögon för att betraktaren skall just fokusera på just ögonen. :)

Nu ger jag bara mina åsikter om dessa tre foton. Så ta dem inte på för stort allvar och kritiken är inte riktad till dig som person. :)

1. För hårt beskuren på ovansidan. Hela vridringen borde vara med i fotot.

2. Igen, hela vridringen borde vara med i detta foto, eller en hårdare beskäring från höger sida och från ovansidan.

3. Se till att få med hela vridringen.

Mitt slutbetyg: Skitbra foton, snygg komposition. Det är bara beskärningen som jag inte var överens med. :)

11. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Re: Sv: OT: Photoshop + annan fotomanipulering.

Tack för feedback, Viggen! Det är värdefullt då jag dels är så ny på det här och dels blir så hemmablind när man sitter och pillar... :)

12. Viggen

Viggen Guest

Det var så lite, tror inte att mina fotografiska kunskaper väger mycket. Men feedback är alltid lika kul att få oavsett vem det kommer ifrån. Som jag sa, det är absolut inga dåliga foton du har tagit. :)

13. Viggen

Viggen Guest

Orginal:

Och sedan efter att jag har jobbat med den i Photoshop:

Bifogade filer:

14. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Coolt!! :)

15. Viggen

Viggen Guest

Tackar! :)

Gjorde denna för något år sedan till en fototävling. Temat var väder. :)
    Orginal:

Resultat:

Bifogade filer:

16. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö

Riktigt snyggt, gillar särskilt reflektionerna i marken!

17. yonsson

Från:
    GBG
    Det där gjorde du riktigt riktigt bra!

18. Viggen

Viggen Guest

Tack så mycket amigos! :)