• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT PPM-sparande för den unge och ointresserade?

Rivalen

Rolex
Helt OT är det inte för ditt sparande kan avgöra hur många klockor du kan köpa när du blir äldre...:cool:

Ok, jag vet att det inte heter Premiepensionsmyndigheten längre utan premiepensionssparandet sker hos Pensionsmyndigheten och inget annat.

Jag vill hitta en hyfsad lösning för min ointresserade 30-åriga dotter som inte hade en aning om att 2,5% av hennes beskattningsbara inkomst (upptill 7,5 basbelopp) varje år sätt in i Premiepensionssystemet och skillnaden mellan att göra inget och göra bättre kan handla om många fina klockor på ålderns höst. :)

Tjänstepensionen runt 6-7% per år är ju viktigare, men där har man ibland en rådgivare att tillgå med viss regelbundenhet.

Om jag lägger upp min PPM idé för den late här - finns det då lite börsfolk här som vill bidra med konstruktiv kritik?

Vill vi föra ett sådant samtal här? Om inte - låt bara tråden falla.
 

Rivalen

Rolex
Nu hoppas jag på dig Holmqvist och flera. Finns det nån börskille/tjej som läser men inte är reggad och har ork att dra ett mail med synpunkter på nonpolished(ätt)gmal(dot)com så blir jag glad.

PPM för den unge ointresserade

Bakgrund: 1990-2013 gick börsen ca 6,3 ggr.

Kom ihåg att när detta skrivs är bolåneräntan runt 2% eller
knappt där under. Skulle räntan skena så blir det en viktig faktor. Ingen tror
det just nu, men...

Om man är 30 år och tycker det är en godkänd avkastning (historiskt drygt 12% per år) att långsiktigt kunna följa index (prisindex), vilken strategi skall man då välja?

Förslag: En bra indexfond eller flera. Förvaltaren är nyckeln. Kontroll varje halvår. Ställ ett pip i din kalender.

Vad kontrolleras:
Har de verkligen följt index – kollas t ex hos ekonomifakta. OMX Stockholm PI eller 30 duger nog.
Är det samma förvaltare? Vad har ett byte fått förkonsekvens. Förvaltare syns bäst hos Morningstar.
Vad har hänt med räntan
Eftersom strategin är långsiktig så blir vi inte så oroliga för kursläget, undantaget möjligen om det finns en långsiktig trend för räntehöjning. Men då handlar det om att ändra strategi och det tänkte vi inte fundera på förrän vi närmar oss pensionen egentligen.

Vad "PPM" sparar jag i då:

80% Avanza Zero (Jndexfond - inga avgifter "My main man")
9% AktiespararnaTopp Sverige (indexfond för kontroll av indexfonder)
9% Catella Sverige Index (också för kontroll)
1% AMF räntefond lång (vill ha lite koll)
1% AMF räntefond mix (koll på räntan igen)

Sedan reggar jag mig på Morningstar och startar portföljhanteraren och lägger in dessa fonder för kontroll (plus andra om jag
vill kontrollera dem också).

Då får jag ett mail varje dag med utveckling upptill 6månader. Det mailet betraktar jag som skräppost. Jag vill inte se det varjedag. Jag vill bara kolla 2 ggr om året när det plingar och då hittar jag nog mailet iskräpposten. Om det inte blir krig, WTC sprängning, IT-krasch, då kanske jag vill titta till det och fundera på ett hopp till räntor? Men som sagt Pensionsmyndigheten byter segt och ännu segare när många byter.

Normalt klarar inte en småsparare (ännu svårare i långsamma PPM) att hoppa in och ut ur aktier till räntor och omvänt, på ett förtjänstfulltsätt, åtminstone inte den "late".

Så skulle min 30åriga lazybone-strategi se ut. Nu skall här sågas, eller åtminstone ges konstruktiv kritik och förslag på bättre sätt. Tänk på att jag är glad amatör.

Undrar om 6,3 ggr på 23 år matchar prisutvecklingen på ett känt klockmärke?

PPM diskuteras ständigt och nu har vi det och det handlar om en hel del pengar. PPM startade 2000 och har idag kanske 5-6 miljoner sparare och de 500 sämsta har gått 44% back och de 1000 bästa har gått 450% fram på de 14 åren. Så att göra bättre än inget kan löna sig.
 

Wollen

Mao
2-Faktor
Jag kan pga arbete och de lagar/regler som måste efterlevas inte skriva så mycket, men ett gammalt uttryck som tillämpas mer än ofta är "lägg inte alla ägg i samma korg".
 
Topp