Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Pryltråd!

Diskussion i 'Diskussion' startad av John R, 28 april 2013.

1. John R
    Trådstartare

John R Präst

Är lite sugen på ett nya högtalare då men senaste slutade att fungera. Har spanat på
    dessa aktiva från Genelec som jag tycker är svin sköna.

Finns det några ljudbögar här på KS?
    Tips på trevliga ljudlösningar på hemmet!
    Pengar är inget problem, så kom med förslag!

Är det så att du har en annan pryl du vill visa upp för världen gör
    det då i denna tråden!

/ John R

2. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    För inte så länge sedan var en liknande tråd uppe, jag rekommenderar fortfarande Sonos lösningar. Spelar bra, är lätta att använda och har mycket funktioner.
    Själv kör jag tre Sonos Connect Amp kopplade till Sonance inbyggnadshögtalare till tre olika zoner. Jag är sjukt nöjd!

Adl_Sthlm gillar detta.
  3. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    Ska du ha ljud i hemmet så är det sonos som gäller! Streamar ljud till alla rum, fungerar alltid, spotify och styrning med mobilen, dator eller fjärr. Finns med inbyggda högtalare, som enheter att koppla till ett befintligt system eller med inbyggd förstärkare.
    Köp, anslut så fungerar det sen. De delar jag köpte för ca 8år sedan fungerar fortfarande med det som jag köper nu utan några problem.

Edit: skrev lite sakta, vnagenius var snabbare :)

Adl_Sthlm och Vnagenius gillar detta.
  4. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    <- Föredetta ljudbög :) har nöjt mig med en lite enklare anläggning som kan spela högt och med bra tryck+en luranläggning för finlyssning :)

paradis gillar detta.
  5. max

max Dancing Queen

Från:
    Kungsholmen
    +1 har fortfarande ett jmlab chorus 826-surround dit jag kopplat sonos men är mest frugan som använder det till tvprogram, har även en sonos play 3 i köket och en i badrummet och sen sennheisserlurar för fin-lyssning.

6. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    som heter ????

Tack för svar...!!!

7. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    Stereon är en enklare yamaha 2-kanalare + QLN-stative med tillhöranade 2 x dubbel 8"tumsbasar... inget välljud men ordentligt med kräm i dom :) Lurarna kör jag ett par lätt moddade Ultrasone PRO900 med en Musical fidelity M1-HPA som driver på

8. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Ljudbög reporting in! Om du vill ha schysst ljud alltså bra mycket bättre än Sonos och liknande så rekommenderar jag dig att köpa en förstärkare, från tex Denon, med airplay inbyggt och ett par schyssta högtalare, från B&W tex, så kommer du få ett grymt ljud du kan spela upp trådlöst! Jag lirar från Spotify/iTunes från både laptopen, iPaden och iPhonen utan några som helst problem!

För prylbögar så heter min förstärkare Denon 1713 och högtalarna B&W 686!

Camo00 och John R gillar detta.
  9. time2catch

time2catch Stadsbo

Från:
    hufvudstaden
    är ingen direkt audiophile men de här köpte jag igår och är toknöjd. ljudet är krispigt bra och mellanregistret helt ok för strax under 1500kr. bra som datorhögtalare. endast 3.5mm plugg kommer med så det är enkelt att koppla in. ja designen är väl kanske som baken delad. men jag gillar den.

"harman kardon soundsticks III"

10. John R
    Trådstartare

John R Präst

Jag har spanat på B&W 686!
    Tack för info!
    Får gå in och lyssna.

/JR

11. John R
    Trådstartare

John R Präst

Tack och bock!
    Skall kolla upp B&W och sornos!

/JR

12. trumpetera

trumpetera Borgare

Från:
    Göteborg
    Mina högtalare är av märket ALR Jordan.

Små, men låter otroligt naturtroget-tillochmed med min gamla NAD-stärkare!

Lyssnar mest på jazz och klassiskt, så det kanske finns grejjor med mer ompf i basen osv....

13. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Sonos är lite år 2000... Fundera på hur trådlöst det skall vara och om du har plats med en grisjävel till förstärkare.

Körde rörförstärkare till lättdrivna golvhögtalare (Audio Physics Yara) tidigare men tröttnade på att byta rör och storleken så jag gick över till en lagom dum heldigital kombination, NuForce Ion? till Yara-högtalarna.

14. cheepo63

cheepo63 Läderjesus

Från:
    Strängnäs
    Också tidigare ljudhomosexuell. Numera med prylar med högre WAF (wife acceptance factor för er som inte vet). Vardagsljudet går via en B&W zeppelinare, medans film och finlir körs via en Denon receiver och Kef 5005 högtalare. Mest spotify och airplay till Hindenburgaren! Mkt nöjd :D

Skolläraren gillar detta.
  15. Roxen

Roxen Stadsbo

Från:
    Danderyd
    Kolla in Anthony Gallos produkter, väldigt potent och väldesignat "high-end"- ljud till klart rimliga priser. Finns hos Lars Bengtsson!

16. danne10

danne10 Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Slår ett slag för Sonos, snyggt, enkelt och bra ljud, hade en Bose Sounddock tidigare och streamade via bluetooth men det hackade och klippte, Sonos gör inte det, jag gillar även interfacet via smartphone/ surfplatta..

// Danne

17. Per

Per Björklövens finest

Kanske varken prisvärt eller dundergrymt men bra grejer med schysst finish till en relativt rimlig peng. Finns att hämta på hifiklubben.

Spelar både stereo och film på ett tillräckligt bra sätt. Ljudnördarna lär rysa av bara tanken. ;)

18. _jonte

_jonte Friends of KS

Nån som har koll på kommande OD-11 från Teenage Engineering? Samma gäng som gjorde minisynten OP-1.

19. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Hittils billiga lurar (HD515, SRH440 + några in ear). Behöver ett par nya snart kanske DT990 eller HD650 :rolleyes:

Någon som har någon av dessa?

20. Bingoraalf

Bingoraalf Biskop

Från:
    Malmö
    ha
    har ägt hd650, jag blev inte imponerad :p det gäller verkligen att lyssna innan man bestämmer sig. Den enes skit är den andres guld

21. Fifflio

Fifflio Borgare

Från:
    Örebro
    Själv kör jag klipsch rf62 och rc62 som center och drivs av en yamaha reciever! Spelar på riktigt fint ( tycker grannarna också)! :)

22. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Är inte direkt superinsatt, men har en ljudgalen kollega. Ska man spela via datorn (tex spotify), så påstår han att man ska köpa en dac med inbyggt ljudkort som kopplas mellan datorn (usb) och aktiva högtalare. Det ska vara den billigaste lösningen för att få riktigt bra ljud.

23. pulpen

pulpen Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Är också ljud/HIfi/hembio intresserad, även om intresset varit lite vilande några år så jag är nog inte helt uppdaterad på allt det senaste. Har själv Sonos för streamad musik. Ljudet är mycket bra om du har tex connect eller amp (förutsatt att du har bra källa och bra prylar i övrigt). Väljer man de med inbygga högtalare (play 3 och 5) så är ljudet ok, men kanske inte riktigt HIFI. Mitt förslag är att ha play till bakgrundslyssning i tex kök och hall mm, men ha connect el amp där man vill lyssna ordentligt.

Appropå hörlurar så är det nog det mest prisvärda sättet att nå bra ljud. Har själv bland annat ett par gamla Sennheiser 590HD som jag fortfarande är väldigt nöjd med.

När det gäller ljud så är det dock väldigt mycket smaksak, så ta med/välj din favorit musik (som du vet hur den ska låta) och lyssna ordentligt innan köp.

24. Vnagenius

Vnagenius Stadsbo

Från:
    Halmstad
    Om Sonos är lite 2000 så är väl i såna fall en grisjävel till förstärkare lite 1990 eller möjligen 1985 ;)
    Sonos Coonect Amp är en i sak bra stärkare, sen hur det spelar beror givetvis på högtalare, kabel etc. Jag har lagt hyfsade pengar på Sonance högtalare, som jag blev rekommenderade av folk som begriper detta bättre än jag även om jag är intresserad.

25. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Att påstå att grisjävlarna är "fel" eller omoderna är som att säga att mekaniska ur är det...

Känns bara som Sonos är lite överflödiga och dyra när nu t.ex. airplay finns. Men det finns kanske aspekter som talar för sonos, är inte så hifinördig längre sedan jag fick över till ur.

26. Icaras

Icaras Biskop

Från:
    De skånska skogarna
    Tycker de är lite skrangliga men det är ju inte Beyern iallafall.
    Vad har du nu då? :)

27. Isodor

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
    Första du bör fråga dig är hur mycket pengar du vill spendera, sen tillgänglighet till musiken...

Själv kör jag endast musik i vardagsrummet, jag har en klassisk 2.1 lösning med en Rotel-1520 stärkare och separat DAC. Dynaudio focus 140 högtalare och en velodyne 800 sub... Totalpris kanske runt 45 brakare... Jag är riktigt nöjd så jag älskar "hifi" men jag har ingen musik på toaletten eller i sovrummet..

Vill du ha hjälp så går det bra med PM..

28. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Ser ut som nå´n slags avancerad vattenpipa & 2 gigantiska glasdildos... :confused:

Om det är ett bra eller dåligt betyg är upp till var & en att avgöra...

29. POO

POO Präst

Vill man ha ljud i hela huset är det ju bara till att skaffa grejor så man kan skruva upp ordentligt!
    Utbudet är enormt i de flesta prisklasser, vad som är bästa alternativet är inte helt lätt och säga, nog lika lätt att komma till konsensus kring som vilken som är bästa klockan.
    Jag har dock svårt för alla svindyra plastlådor som har blivit poppis de senaste åren.

Innan någon köper nytt så rekommenderar jag att se "Guldörat" på youtuben.

30. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Carlsson ftw!! :D

Det är utan tvekan så att man fortfarande får mest bra ljud för pengarna om man köper en stereoförstärkare och två högtalare...

BluesmanV8 gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield