Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Rakkniv

Diskussion i 'Diskussion' startad av P-A, 6 oktober 2013.

1. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Jag tänkte prova rakkniv.
    Mad ska man tänka på?
    Tips på bra modell och vart man köper någonstans?

2. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Kom bara ihåg att inte nysa när du rakar dig, lyckas du med det så är du hemma.

newk15, maxmol och P-A gillar detta.
  3. Sudo

Sudo Torpare

P-A gillar detta.
  4. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Leta på loppisar och hos antikhandlare.
    De bästa knivar du kan hitta hette Bengall. Fantastiskt stål!
    Hittar du en sådan så kollar du med http://www.eskilstunasliperiet.se/ om de kan slipa den.
    Farsan var frisör och rakade med kniv. Skickade knivarna till sliperiet 1 gång om året.
    Han striglade kniven inför varje rakning

5. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Jag kör själv med "saferyrazor" med vanliga dubbelbladiga rakblad och det är riktigt bekvämt! Vill du inte betala det ganska höga priset för en "riktig" rakkniv kan du prova en "shavette" vilket är en rakkniv som använder sig av vanliga rakblad, och är betydligt billigare!

Som nämnt har gents.se ett bra utbud :) är du i helsingborg kan du även kika in i deras butik där!

Tore Skogman gillar detta.
  6. maxmol

maxmol Präst

Från:
    Stockholm
    Enda fördelen med en rakkniv är att det kanske är det manligaste man kan göra.

Nackdelen är att det är svårt att slipa den. Lätt att skära sig och tar tid.

Jag skulle föreslå en vintage-rakhyvel istället.

Köpte denna på loppis och städade till den (se bild).

Fördel är att det går snabbt. Är skönt och man får inte finnar, razor burn eller inväxa hårstrån eftersom rakningen inte är lika nära som tex en Mach 3 osv.

Nackdel, inte lika nära rakning om man vill ha det och inte har ovanstående problem.

PS, riktiga rakblad till denna kostar fan ingenting. Mer pengar till klockor...

cheepo63 gillar detta.
  7. henk von helvete

henk von helvete Bonde

Från:
    Örebro
    This. Fick ett kitt i julklapp. Apläskigt i början, men efter ett tag går det nästan fortare än vanlig hyvel.
    Och så är det sjukt manligt. :pompus:

8. Nexus

Nexus Präst

Schavette från ebay! Köpte en för knappt 30 spänn, perfekt för att känna av läget innan man går loss "på riktigt"
    Kan posta mer info vid senare tillfälle om det är av intresse

9. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Du ska ha en shavette, dvs med utbytbara rakblad som nämnts ovan. Till det behövs en rakborste, raktvål, ev rakolja, kanske ett snyggt ställ, ett alunstift och så lite bra groomingprodukter till före och efter...
    Du ska köpa prylarna på www.guapo.se! De är billigast och mycket trevliga!! :)

Nexus gillar detta.
  10. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Normalt så kör jag med denna:

Och jag vill ha en "riktig" rakkniv nu och inte någon med utbytbara blad

maxmol och Camo00 gillar detta.
  11. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Och jag ger även bort en hyvel med blad till någon som vill testa.
    Kolla i en passande tråd på K&S.

DrDre, Icaras och Camo00 gillar detta.
  12. Camo00

Camo00 Friends of KS

Från:
    Malmö
    Kolla guapo.se ändå! :)

13. Tore Skogman

Tore Skogman Friends of KS

Det
    Jag kör också med säkerhetshyvel men till skillnad från dig tycker jag att jag får en närmre rakning. Kanske är inställnings fråga. Inte ångrat en sekund sen jag bytte från gilettes flerbladssystem.

P-A, Sandkvist och maxmol gillar detta.
  14. David

David Bödeln

Jag har ett gäng paket safety-blad från olika tillverkare, om någon vill prova skickar jag gärna ett av varje.

15. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jag kör med kniv. Gents har bra priser. Googla på rakkniv så hittar du deras konkurrent.
    Det du behöver tänka på teknikmässigt finns på youtube (sök på straight shave).

Du behöver: Kniv, borste, ställ till borsten, raktvål, läder till att stringla.

Jag använder vanligt sadelläder till att stringla.
    Förr i tiden använde man insidan av handen.
    Ett tips är att även köpa rakolja och ha det under tvålen. Det ger ännu bättre glid.

Raktvål är 100 gånger bättre än vanligt raklödder. Det finns raktvålar som säljs i skål vilket är smidigt.

Glöm inte att det tar någon/några veckor innan huden vant sig. I början kommer du bli röd, så köp någon lugnande aftershave-salva.

P-A gillar detta.
  16. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    Lägg ner alla farliga och dumdristiga försök.
    Med dagen hyvlar är rakkniven onödig.
    Lite som att hylla gamla Leicakameror som var bäst 1955.

Fiffi gillar detta.
  17. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Handlar vad jag förstår om känsla bl.a.
    Som att jämföra Quartz och Mekaniska klockor....

Skulle vilja prova rakkniv, men kör vanliga hyvlar (Quarts)

ssl, Jakob B, Ramlösa och 3 andra gillar detta.
  18. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Ganska exakt så ja. Jag gillar hela proceduren. Det blir en ritual att raka sig. Å andra sidan har jag helskägg, så jag rakar enbart hals och kinder, så jag är inte så beroende av daglig rakning.

P-A gillar detta.
  19. UNO

UNO Borgare

Från:
    Bullshit City
    En klockas primära uppgift är att visa tiden.
    Att ta med argumentet känsla som ett argument håller inte, rakkniven är som ett sol-ur.

20. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Klart det har med känsla att göra, och mekaniska klockor är sjukligt mer obsoleta jämfört med kvartsklockor än vad rakkniven är jämfört med en mach3.

Rakkniven och en gammeldags rakhyvel är både bekvämare att raka sig med och bättre för huden (i alla fall enligt en kompis bachrlorarbete).

Camo00 och Nexus gillar detta.
  21. Nexus

Nexus Präst

Gents har en kniv i mammutben för typ 4 lök.
    Klart du ska ha en rakkniv som inte bara är tillverkad i djur, utan även ETT UTROTAT DJUR.
    MAMMUT!!
    En mer klassisk/maskulin rakning än så kan du inte få utan att blanda in diverse närstridsvapen.
    Du vet att du vill ha den.

Bojke, newk15, alfgren och 5 andra gillar detta.
  22. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Köp rakapparat. Utv går framåt ;)

23. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Att raka sig med rakapparat är ungefär som att raka sig med en slö smörkniv jämfört med en rakkniv eller rakblad :p

Camo00 och P-A gillar detta.
  24. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Äh, vad grinig du var då.

Jag vill ha det för att få till en annan känsla när jag rakar. Sen så är det även bättre för miljön.

Tack för tipsen yonsson, jag ska kolla upp det med olja och tvål.

Sandkvist, Camo00 och yonsson gillar detta.
  25. hedbrg

hedbrg Borgare

Nej, rakkniv är inte föråldrat, det ger fortfarande den närmsta rakningen. Men däremot är de rätt likt latin, de är få som bemästrar det idag.

Vill man prata miljövänlighet och liknande gör som jag, spara ut ett trevligt helskägg :)

David och P-A gillar detta.
  26. P-A
    Trådstartare

P-A Sir Spamalot

Från:
    Hälsingland
    Men det är manligt iaf! :)

27. David

David Bödeln

Din hud är väsentligt tåligare än min, hör jag. Jag kommer aldrig återgå till Mach XYZ eller vad det nu är som gäller nu.

cheepo63, P-A och Sandkvist gillar detta.
  28. Watch out

Watch out Stadsbo

Från:
    Norr om nästan allt.
    Mina erfarenheter är att en del nya rakknivar ex från Dovo och liknande inte kommer rakklara ur lådan utan måste slipas upp en aning innan. Sen är det bara att hålla skärpan med strigel före och efter rakningen. Vill du köra vintage så är gamla goda Heljestrand från Eskilstuna i toppen på kvalitet. Nr 24 är en fin liten modell som är lätt att börja med och bla kommer åt under näsan fint (om du inte kör musche då :pompus: ). Annars ligger de från Solingen och Sheffield bra till med.

Att hålla den skarp är hela grejen så att beställa med en shevette med några japanska feather-rakblad (kostar som en godispåse) kan vara en idé för de mornar man har lite mindre tid på men ändå vill öva på tekniken. Rakolja och tvål/kräm som nämnts innan är det bästa. Vill man inte lägga 3-400 kr på en olja från gents så funkar Apotekets mandelolja för en 50lapp precis lika bra. Angående borstar så är det rätt stor skillnad på de olika. Svinhår håller inte vatten särskilt bra och river gott. Grävling är som en dröm att vispa lödder med då det håller vatten en hel del bättre. Sen finns det ett gäng olika kvalitet på hår där. Den största skillnaden är mjukheten mot huden. En silvetip (dyraste/skönaste) är oftast det man tillslut skaffar när man provat lite. Fint att värma upp huden med varmvatten och mjuka med olja innan och sedan vara lätt på handen. Är lite mer procedur än rakapparat men ger fin och skön rakning och en liten soft stund för sig själv. :happyhappy:

Men framför allt. Glöm inte alunstiftet. There will be blood..

Ha så skoj med kniven!​
    Själv kör jag mest med en kompromiss nu. Safetyhyvel och borste. Beatern är en Merkur Futur 700.​

Camo00, Sandkvist och Simola gillar detta.
  29. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Köp kvarts. Utv går framåt.

Compiss gillar detta.
  30. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Redan gjort;)

Mårtenssons ur Brookfield