Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Resmål till vinter?

Diskussion i 'Diskussion' startad av rolex84, 6 juni 2014.

1. rolex84
    Trådstartare

rolex84 Bonde

Från:
    Skåne
    Testar att fiska lite info här, ni har ju så mycket kunskap och år av erfarenhet och upptäkter;)

Tänkte dra 5 veckor med en väska på ryggen för att uppleva lite värme med tjejen. Funderingar kring Vietnam och Malaysia eller runt om kring där neråt. Tips på om de länder är ok december-januari, eller man ska hellre kika på något annat resmål.

Vill ha värme, uppleva fin natur och ha det gött helt enkelt.

Tack //

2. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Filippinerna. Utan tvekan. Det är skön värme då! Inte mycket regn.

/En halvfilippin

Carlton, M.U och Guskleto gillar detta.
  3. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Klimatet i sydostasien är relativt konstant, det är alltså inga större temperaturskiftningar - med andra ord är det varmt och fuktigt året runt. Jag har besökt både Malaysia och Vietnam, gillade båda länder, men personligen så erbjöd Malaysia mer av de saker jag gillar. Det ska nämnas att standarden i Malaysia är mycket högre än Vietnam, det går knappt att jämföra. Sedan så är Vietnam betydligt mer folktätt och det märks verkligen. Kuala Lumpur är en trevlig, lagom stor och modern stad. Därifrån har ni ganska nära till schyssta stränder på Langkawi och även Singapore som kan vara en kul stad att besöka.

4. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag var i Singapore, Malaysia och Thailand i tre veckor under jul och nyår förra året. Var en otroligt lyckad resa och vädret var kalas.

5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Undvik Langkawi till varje pris är mitt råd.

6. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm

Anledning? Jag hade det väldigt bra under min vistelse.

7. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Singapore, Dubai. Typ.

Målarn gillar detta.
  8. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Jag tycker hela ön var väldigt nergången. Jag fick känslan av att det har varit bra men inte är det längre.

9. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Har gått i exakt samma funderingar, dock så tänkte jag dra i oktober/november! :)
    Ernesto, hur är Filippinerna då?

10. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Kan vara regn då, bäst är egentligen december-januari. Regnperioden kan sträcka sig längre än det vanliga som är juni, juli och augusti. Klimatet förändras... Efter januari blir det kokhett. Det är varmt året om, men minst regn december-januari!

Filippinerna är bra om du vill leva som en kung. Vi har hus i Manila, där och kring Mandaluyong och Makati är det och blir bara mer och mer amerikaniserat. Bäst är om du skaffar en privatchaufför. Kostar inte mycket... Haffa en taxi och säg att du vill ha honom hela dagen. Eller så kan jag försöka lösa vår chaufför ifall han är ledig.

Vill du ha sol och bad finns det massvis av alternativ! Palawan är fint. Finns både dyrare och billigare alternativ att bo i. Från hyddor till sviter på Sheridan. Maten på Sheridan är magisk... Palawan har spännande turistattraktioner också!

WBergdahl och Bomier gillar detta.
  11. WBergdahl

WBergdahl Präst

Från:
    Sthlm - Bxl - Lund
    Vilken klippa du är! :D

Ernesto gillar detta.
  12. Onelund

Onelund Biskop

Från:
    Småland

dyker du? kan du isåfall rekommendera något?

13. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Har bara fridykt vid White Beach (Puerto Galera). Har dock för mig att en naturkatastrof har förstört allting... Det kan vara uppbygt, men inget jag kan ta gift på!

14. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Har varit i Filippinerna och Singapore. Vi har en egen ö på Filippinerna, är där minst 1-2 ggr varje år, finns helt underbar snorkling och dykning där. Att åka dit eller till Singapore är något jag starkt kan rekommendera!

15. SSL

SSL Friends of KS

Från:
    Blåkulla
    Egen ö man knappt besöker?

meuller, rolex84, rekacj och 1 annan gillar detta.
  16. Jonulf

Jonulf Biskop

Från:
    Stockholm
    Asien i all ära men det är staterna som gäller! Vi drar till Hawaii!:D

17. Mrsheepshooter

Mrsheepshooter Präst

Från:
    Stockholm.
    Haha :D Vi lånar dock ut den till vänner och familj, ibland hyr vi ut den under lite längre perioder, så det är ofta människor där.

18. Carlton

Carlton Stadsbo

Slår ett slag för Filippinerna också. Törs inte säga något om hur vädret kommer vara den årstiden då jag var där i Februari.

Det jag kan garantera är ett bättre resmål än vietnam/malaysia om man inte är en chartermänniska.

rolex84 gillar detta.
  19. naggge

naggge Friends of KS

Både Filippinerna och Vietnam är schysst.
    Spenderade en dryg vecka i El Nido på Palawan förra vintern, en lång resa dit men helt klart värt det. Finns inte vrålmycket att göra där men det är vackert och väldigt lugnt och skönt.
    Undvik Puerto princesa om du tar dig till Palawan. Det är en ganska smutsig liten stad utan något direkt roligt att hitta på.

I Vietnam kan jag rekommendera vandring i bergen vid gränsen mot Kina om du gillar vacker natur. Ganska många år sen jag var där nu men då utgick vi från Sa Pa (Sapa?) och tog en guidad två- eller tredagarstur i bergen där. Otroligt vackert!

rolex84 gillar detta.
  20. rolex84
    Trådstartare

rolex84 Bonde

Från:
    Skåne
    Lutar åt Singapore, Malaysia och Vietnam. Klämma alla tre på 5 veckor, hitta godbitarna. Då får man både en händelserik resa och mycket att uppleva samt slappa och gotta sig på diverse ställena. Så fort man börjar grotta ner sig i alla resmål så hittar man snabbt guldkorn man vill besöka och uppleva:)

21. Anfield

Anfield Borgare

Vilken av städerna Kuala Lumpur eller Singapore skulle du välja, om du skulle ta en lång weekend till någon av dom ? Funderar på att besöka någon av dom i februari

22. Carlton

Carlton Stadsbo

Så du gillade inte heller den typ 10h långa resan på katastrofalt dåliga grusvägar? Var sjukt fint när man väl kom fram dock, som tur var ^^

naggge och Ernesto gillar detta.
  23. Skrollan

Skrollan Torpare

Va iväg jan-maj för 1 årsedan, bockade av, ASIEN (Thailand, Kambodja och Vietnamn) sedan bar skutan vidare mot Singapore, firade japanska nyåret va la nästan de vi han med.. Dock himla roligt!!! Därefter blev de en biltur från Cairns (Australien) till Sidney, 1 månad i husbil.... Kanske ska tillägga att vi va 4 st (vältränade) grabbar som skulle ha varsin surfingbräda.. Usch... Och ravioli överallt.

Efter Australien blev de 2 veckor i fantastiska Fiji... Oj oj oj, har ni inte vart där ? ÅK DIT! Dock ska jag rekommendera att ta sig ut till lite småöar och inte vara på själva huvudön för länge. (Bästa på resan LÄTT)

Sen avslutade vi med USA, LA-sanfan (klämde även in Mexiko över en dag)

Nu i vinter blir de 3 veckor med safari i Tanzania och lite sol och bad i Zanzibar, hoppas att jag har fått råd till min sub då också!

Hold fast

Mårtenssons ur Brookfield