• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT - Söker lägenhet i Sthlm för en längre period

vicjoh

Omega
Hej,

Pga ändrad arbetssituation behöver jag någonstans att bo i Stockholm. Någon som har förslag?
Jag kommer arbeta i Sundbyberg, men alla tips är självklart mer än välkomna!

Vänligen,

Victor
 

carlanton

Audemars
Inget riktigt svar på din fråga, men jag ger samma råd som alla andra i Stockholm kommer göra: kan du köpa ska du köpa. Får du hyggligt låg ränta och låg avgift tjänar du ganska mycket på det jämfört med att hyra, särskilt jämfört med den marknadsmässiga hyra du antagligen kommer råka ut för om du hyr i andra hand. Sundbyberg kan jag tänka mig har gått upp en del i pris, men du kan du säkert hitta en etta för strax över miljonen utan att behöva pendla allt för långt.
 

vicjoh

Omega
Efter att ha sökt igenom blocket lite snabbt bytte jag snabbt ut det mot hemnet. Riktigt knasiga priser för andrahandsbostäder någorlunda centralt.
Någon som har erfarenhet från Solna? Verkar vara ganska många lägenheter ute på blocket för 1-2 milj som har ca 1-2 km in till vasastan till exempel. Det får ändå ses som relativt prisvärt, eller har någon annan tips på "bra" områden?
Tack!
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Efter att ha sökt igenom blocket lite snabbt bytte jag snabbt ut det mot hemnet. Riktigt knasiga priser för andrahandsbostäder någorlunda centralt.
Någon som har erfarenhet från Solna? Verkar vara ganska många lägenheter ute på blocket för 1-2 milj som har ca 1-2 km in till vasastan till exempel. Det får ändå ses som relativt prisvärt, eller har någon annan tips på "bra" områden?
Tack!

Solna och framförallt Råsunda kan jag varmt rekommendera, bodde där i tre år tills i våras. Dock har priserna gått upp kraftigt på senare år. Ettor på 35-40 kvm säljs inte sällan för runt 1,8 MSEK.
 

vicjoh

Omega
Tack för ditt svar easy rider! Men det är lagom avstånd in till stan och bra förbindelser?
Ja, men det får man väl allt räkna med nu för tiden. Hellre att lägga ut pengar på en BRF i sthlm än en andrahandshyra på +10k/månad..
 

OBRKV

Cartier
Jag har en vän som bodde vid filmstaden. Väldigt enkelt att ta sig till/från stan. Har även en kollega (jobbar i stan) som nyligen flyttat till Sundyberg. Han tillsammans med familj är väldigt nöjda!

En annan vän som letar lägenhet runt 40kvm kollar i Sundbyberg då stan är lite för dyrt för honom och hans tjej.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Tack för ditt svar easy rider! Men det är lagom avstånd in till stan och bra förbindelser?
Ja, men det får man väl allt räkna med nu för tiden. Hellre att lägga ut pengar på en BRF i sthlm än en andrahandshyra på +10k/månad..

Ja, 10 minuter med tuben in till city. Solna stn med pendeln tar dig både norrut till Arlanda och söderut. Sundbybergs t-bana och pendeltågsstation finns ju inte långt bort beroende på var i Solna du köper.
Nya sträckningen på tvärbanan börjar dessutom gå nu i höst.
Jag bodde nära näckrosens tunnelbana och gamla Filmstaden. Riktigt mysiga kvarter däromkring med stadskänsla.
 

F-L-P

Panerai
Hej,

Pga ändrad arbetssituation behöver jag någonstans att bo i Stockholm. Någon som har förslag?
Jag kommer arbeta i Sundbyberg, men alla tips är självklart mer än välkomna!

Vänligen,

Victor

Solna är fint. jobbade tidigare där och alla kommunikationer är riktigt bra. jag gillar haga norra. bra för bil, pendel o buss. en bit till t banan dock. Sumpan skulle jag själv inte leta i, men ericssons urhandel är ju trevligt att ha nära till...

Kista /helenelund är lite billigare men enl mig helt ok. Innerstads priserna är löjliga, men som sagt köper man så är det överkommligt så länge det inte kraschar. då blir det dyrt...se bara till att bo på "rätt" sida stan m.a.p. jobbet.. bor i Uppsala och uppsala-solna tar i princip lika lång tid som solna-nacka där jag nu jobbar...

Lycka till med letandet!
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Solna är fint, dock dyrare än Sundbyberg, intresset är dessutom enormt för de objekt jag har tittat på. Tittar dock på tvåor och de går åt som smör. Tror att i.a.f. 4/5 går inom några dagar från det att de kommer upp på hemnet.

Vad är det du prioriterar med boende? Det jag tycker är lite vanskeligt med Solna är att det finns dåligt med tunnelbanestationer (jag räknar inte med Huvudsta och Vreten). De enda områdena jag skulle kunna tänka mig att bo är kring Näckrosen och Solna Centrum. Där är det som sagt ett enormt tryck.
 

SSL

Audemars
Solna är bra. Snart kommer tvärbanan och supergallerian vid Friends upp också (2015 tror jag). Pendeln, tuben och cykeln tar alla runt tian in till stan.
 

vicjoh

Omega
Hoarz Prio 1 får väl arbetet som ligger i Sundbyberg. Att ta sig dit är såklart det viktigaste. Kanske även får ta och kika på lite obejkt där.

Jakobb Jag frågar hellre er som befinner er på detta forum (många verkar ha god ekonomi, smak osv) än de som är på familjeliv och är desperata.. men jag förstår din poäng och det är inte meningen att någon ska ta illa upp - i så fall kan vi ju ta bort tråden!

Victor
 
Topp