• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Samlande - Vad samlar folk på 2014 utom klockor?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Samlar och samlar, men fiskeprylar har man till förbannelse...
#Densomharmestsakernärmandörvinner
Samma här. Försöker trappa ner inköpen utan resultat. Många beten har aldrig sett vatten! Bara ligger i lådorna utan kärlek.
Har också en zipposamling (tändare). Alla är från 1988-89 är i nos och mint kondition! Har aldrig rökt någonsin! Fattar fortfarande i inte i dag varför jag har den samlingen!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har förresten blivit lite omedvetet samlande av 3D-glasögon och filmbiljetter från filmer jag sett med sonen som just fyllt nio.
image.jpg


Aja baja! Är inte det där lite som att samla på driving-range-bollar... :)
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Vad är hett att samla på 2014 om man pratar prylar och saker alltså inte facebookvänner eller reseberättelser...

Indirekt famlar jag lite i mörkret: finns det nåt som inte tar så mycket plats man kan samla på som är billigare än klockor? :)

Well - tror jag kan svara på vad folk generellt inte samlar på men som jag dragit på mig en stor samling av -modellplan från världens alla hörn. Hur muppigt som helst men jag bjuder på det. Kronan är Sterlings DC-8 - när jag som 8-åring åkte denna till London typ 1985 svor jag på att jag skulle bli pilot. Lite nostalgi. Nostalgi är förresten också mitt gamla headset till höger som jag hade mina första flygtimmar i.

samling
image.jpg
image.jpg
 

danne_w

Breitling
Samlar och samlar, vissa oinvigda skulle nog kalla mina verktygsinköp för ett samlande ;) Men dom har ju bara inte förstått såna självklarheter som att det är livsnödvändigt för en lägenhetsinnehavare att exempelvis ha en metallsvarv i ett rum :D

DSC_0572.JPG
 

mega

Rolex
Well - tror jag kan svara på vad folk generellt inte samlar på men som jag dragit på mig en stor samling av -modellplan från världens alla hörn. Hur muppigt som helst men jag bjuder på det. Kronan är Sterlings DC-8 - när jag som 8-åring åkte denna till London typ 1985 svor jag på att jag skulle bli pilot. Lite nostalgi. Nostalgi är förresten också mitt gamla headset till höger som jag hade mina första flygtimmar i.

samling
image.jpg
image.jpg
Så du är pilot till vardags ? Är det så vanligt med Brteitling i yrket som jag har fått för mig ? Några modeller som syns mer än andra ?
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Så du är pilot till vardags ? Är det så vanligt med Brteitling i yrket som jag har fått för mig ? Några modeller som syns mer än andra ?
Intressant fråga. Under en period 2002-2010 flög jag 30-40 resor per år över klotet, och jag tycker inte att man såg Breitling så ofta på piloternas handleder. De relativt få ggr man såg dem, ska tilläggas :)


Skickas från min iPhone
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Så du är pilot till vardags ? Är det så vanligt med Brteitling i yrket som jag har fått för mig ? Några modeller som syns mer än andra ?
Hmm... det här svaret kan utvecklas ganska långt men för det första behöver man inga speciella klockor som pilot idag. UTC möjligtvis samt tydlighet men det är ju viktigt i många yrken. Jag ser allt från Casio (många kör det) till Rolex (men inte så många). En av de kaptener som jag jobbar med en del och som är mer eller mindre en legend på basen har en Festina från 90-talet någon gång. De Breitling jag sett, och de är inte många, har alltid varit Aerospace. Något jag noterat då jag stöter på utomskandinaviska kollegor är att de ofta har Rolex GMT. Gäller speciellt piloter från mellanöstern - där kan man träffa på hela bestättningar med GMTII typ. Jag använder nästan alltid min UTC Skydiver. Varför? Quartz, tydlighet, larm, UTC, bekväm (älskar gummibandet) och bara helt enkelt en perfekt "grab and go" klocka.

Tråkigt svar, tyvärr är nog piloter som folk är mest om de inte är klockintresserade. Men som svar på frågan - stora mekaniska Breitling ser jag aldrig i princip. Någon Aerospace då och då som sagt.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Min B-1 är UTC alltid i ställt på -1 timme, och det ska väl motsvara Greenwich tid, om jag förstått det rätt. Sen finns ju möjlighet till en tidszon till, samma med Glycinen. Antar att många piloter tycker det helt enkelt är praktiskt med digitala ur med dylika möjligheter, d v s tre tidszoner. Hemma, borta och Greenwich. Är det så? Själv mkt svag för pilot/flygarklockor.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Min B-1 är UTC alltid i ställt på -1 timme, och det ska väl motsvara Greenwich tid, om jag förstått det rätt. Sen finns ju möjlighet till en tidszon till, samma med Glycinen. Antar att många piloter tycker det helt enkelt är praktiskt med digitala ur med dylika möjligheter, d v s tre tidszoner. Hemma, borta och Greenwich. Är det så? Själv mkt svag för pilot/flygarklockor.

UTC kan vara bra. Började flyga stora bussen (long haul) alldeles nyligen och upplever det mer nu, speciellt under stoppen. B1-an är bra tycker jag och skulle kunna tänka mig en sådan, dock är E6'an rätt omotiverad nu förtiden och bidrar mest till att klockorna blir lite mer otydliga. Tyvärr är B1'an ingen klocka man badar med, och där faller den för mig. Tror inte så många håller koll på tre tidszoner genom klockan men jag kan ha fel. Det tråkiga svaret är nog att jag fler gånger kommer på kollegor med att skruva om visarna till lokaltid när vi sitter i crewbusen...
 

Sond

Patek
Kan berätta en skön eller lustig historia om vad folk samlar på... Jag var på en ganska trist middag och tillsammans med en kollega bestämde vi oss för att avvika så snart tillfälle gavs. Det var ingen person jag kände särskilt väl utan vi hade setts några gånger men nu satt vi vid samma bord. Sagt och gjort så drog vi iväg till en pub. Väl där så blev det omedelbart en pint och lite småsnack. Efter ett tag kom vi in på klockor och jag berättade att jag samlade på klockor. Det fick honom att omedelbart berätta att han samlade på bälten... Han liksom likställde bälten med klockor...

Han var helt galen i bälten. Enligt honom själv hade han flera tusen och han köpte nya hela tiden. Typ varje gång han var på en flygplats köptes det ett bälte... Men det stannade inte där, han var också intresserad av vintagebälten. Olika material både i själva bältet och vad gäller spännet. Han surrade om militära och civila. Läder och textil. Han bodde/bor i London och kunde göra till ett söndagsnöje att hitta ett gammalt bälte.

När vi satt där var han helt vild. Jag tyckte det var ganska trist. Hade inte tänkt mig typ en timmes föreläsning om bälten. Men så blev det. Det som ger lite krydda åt det här är två saker. Dels att det han pratade om kring bälten var inte helt skilt från klockor, material, läder, textil, civila, militära etc. Och dels att han hade en mycket fin Omega Seamaster i guld men hade aldrig tänkt tanken att matcha bandet på klockan med bältet(och skorna). Han såg nästan lite skakad ut när jag förklarade(helt överdrivet) att det var ett måste. Och att han genom åren brutit mot en viktig stilkod...

Ca. ett år senare träffades vi och han visade upp sitt nya band till klockan och berättade att han nu börjat samla på klockarmband..:D.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
UTC kan vara bra. Började flyga stora bussen (long haul) alldeles nyligen och upplever det mer nu, speciellt under stoppen. B1-an är bra tycker jag och skulle kunna tänka mig en sådan, dock är E6'an rätt omotiverad nu förtiden och bidrar mest till att klockorna blir lite mer otydliga. Tyvärr är B1'an ingen klocka man badar med, och där faller den för mig. Tror inte så många håller koll på tre tidszoner genom klockan men jag kan ha fel. Det tråkiga svaret är nog att jag fler gånger kommer på kollegor med att skruva om visarna till lokaltid när vi sitter i crewbusen...
Sant det du säger att B1 inte ska dykas med, bada går dock bra om den är nytryckt. Men jag chansar inte; B1 på torra land, Aerospace eller Airman9 om det ska badas :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Kan berätta en skön eller lustig historia om vad folk samlar på... Jag var på en ganska trist middag och tillsammans med en kollega bestämde vi oss för att avvika så snart tillfälle gavs. Det var ingen person jag kände särskilt väl utan vi hade setts några gånger men nu satt vi vid samma bord. Sagt och gjort så drog vi iväg till en pub. Väl där så blev det omedelbart en pint och lite småsnack. Efter ett tag kom vi in på klockor och jag berättade att jag samlade på klockor. Det fick honom att omedelbart berätta att han samlade på bälten... Han liksom likställde bälten med klockor...

Han var helt galen i bälten. Enligt honom själv hade han flera tusen och han köpte nya hela tiden. Typ varje gång han var på en flygplats köptes det ett bälte... Men det stannade inte det, han var också intresserad av vintagebälten. Olika material både i själva bältet och vad gäller spännet. Han surrade om militära och civila. Läder och textil. Han bodde/bor i London och kunde göra till ett söndagsnöje att hitta ett gammalt bälte.

När vi satt där var han helt vild. Jag tyckte det var ganska trist. Hade inte tänkt mig typ en timmes föreläsning om bälten. Men så blev det. Det som ger lite krydda åt det här är två saker. Dels att det han pratade om kring bälten var inte helt skilt från klockor, material, läder, textil, civila, militära etc. Och dels att han hade en mycket fin Omega Seamaster i guld men hade aldrig tänkt tanken att matcha bandet på klockan med bältet(och skorna). Han såg nästan lite skakad ut när jag förklarade(helt överdrivet) att det var ett måste. Och att han genom åren brutit mot en viktig stilkod...

Ca. ett år senare träffades vi och han visade upp sitt nya band till klockan och berättade att han nu börjat samla på klockarmband..:D.
Hahaha, helt underbart. Det finns jättekonstiga samlare. En anställd bad en dag att få gå ifrån en timme. Visst, sa jag. Han informerade mig högtidligt om att han skulle sälja ca fem hundra gamla tomma ölburkar och ca 50 tryckplåtar till en del märken till en annan galen samlare :woot:
 

Tome

Cartier
Jag samlar f ö på sköna Mountainbike-åk, single track i Gästrikeskogarna! Har väl även en viss fäbless för Star Wars lego som jag prackar på mina barn. Men jag skulle inte kalla det samlande även om det finns både Millenium Falcon, stora terrängbilen, X-Wing och en handfull till :D
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har förresten blivit lite omedvetet samlande av 3D-glasögon och filmbiljetter från filmer jag sett med sonen som just fyllt nio.
image.jpg

Hörre du...... Ska man inte lägga tillbaka sådana glasögon i insamlingslådan , efter att föreställningen är slut ;)


Skickas från min IFÅN 5S via Tapatalk
 

Icaras

Rolex
Samlar väl egentligen inte på något... längre.
Har dock passerat en hel del skit genom åren, 500-600 leksaksbilar främst äldre Matchbox/Hot Wheels, ett par hundra godisaskar :D, ett par tusen POG (ja, jag är så ung ;)) mm. På senare tid har det mest varit Black Metal plattor som fastnat. Ganska roliga att samla på då många släpper handnumrerade ex i små upplagor som 50/100 osv, har dessvärre endast ett 50-tal kvar :(
 
D

Deleted member 1154

Guest
Gött, kul att höra.... Ibland önskar man att man hade ett nostalgirum, med typ flipperspel och nördiga lp-skivor men nää.. :)

Nitendos game & watch vore kul att ha samtliga, har 2st

Annars är väl bananlådor med okänt innehåll en kul samlarhobby :)

Och foton i form av digitala filer som ingen tyvärr kommer hinna/vilja se innan man loggar ut :)
 

UNO

Panerai
Tack och lov kan jag inte förlänga den här tråden med vilka saker jag samlar på.
Mognad, inre ro och harmoni är vad jag eftersträvar i dag och utöver att det erfordrar rätt mycket fysisk träning är rätt kontra med stuff man inte behöver.
Viktigt att skilja på samlare och hamstrare, en samling kan bestå av tre saker om det finns en röd tråd, en tanke.
Hamstraren köper massor utan urskiljning.
 

rogart-63

Patek
Samlade på fickknivar ett tag .Det här är dom enda jag har kvar . Eka -modell 38 .Den svarta har jag haft sen jag var 15 år .

RSCN2536.JPG
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor

Men saker som cigarrer och vin ska man inte bara samla på utan även konsumera även om de först gärna får ligga några år i rätt miljö och blir bättre o bättre med åren. Blir lite larvigt med folk som har stora vinsamlingar men inte vill dricka något av det för samlingen är viktigare än upplevelsen.
 

BOTL

Panerai
Men saker som cigarrer och vin ska man inte bara samla på utan även konsumera även om de först gärna får ligga några år i rätt miljö och blir bättre o bättre med åren. Blir lite larvigt med folk som har stora vinsamlingar men inte vill dricka något av det för samlingen är viktigare än upplevelsen.

Young padawan, buy more then consume you must, age they need, to mature to perfection.

Det svåra är att hitta rätt tillfälle för det allra unikaste, nästa vecka när vi flyttar in i första boendet som vi köpt kommer bland det finaste jag har gå upp i rök.
 
Topp