• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT Semester i Florida

Thomas77

Omega
Hallå klockvänner :)

Nästa onsdag åker jag till Florida på semester, blir borta i två veckor. Jag har aldrig varit i Florida och undrar lite om ni har lite tips på roliga saker man kan hitta på?

Jag har hyrt bil och kommer bo i Miami, Orlando, Clearwater och Key West.

Att det blir ett besök eller två i en klockaffär kan inte uteslutas :)

Ni som varit där får jättegärna komma med lite tips och dela med er av era erfarenheter, då blir jag väldigt glad och tacksam.

Vad får man inte missa och vad är turistfällor?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hallå klockvänner :)

Nästa onsdag åker jag till Florida på semester, blir borta i två veckor. Jag har aldrig varit i Florida och undrar lite om ni har lite tips på roliga saker man kan hitta på?

Jag har hyrt bil och kommer bo i Miami, Orlando, Clearwater och Key West.

Att det blir ett besök eller två i en klockaffär kan inte uteslutas :)

Ni som varit där får jättegärna komma med lite tips och dela med er av era erfarenheter, då blir jag väldigt glad och tacksam.

Vad får man inte missa och vad är turistfällor?
Var i FL i julas, lite reflektioner:
- Key west var rätt coolt, lite väl turistigt på sina håll. Speciell färd ut dit via alla broar
- Orlando, well - det är mest shopping malls/outlets samt nöjesparker. Var tex på Universal Studios - dyrt men kul
- Ft Lauderdale, rätt bra blanding på sol o bad och mer normal stad (Var i Pompano Beach)
- Miami, miami beach är rätt stekigt och kul att besöka

Besölte även Kennedy Space center, det var oxå rätt kul även om det tar en del tid... Skippade dock Everglades

Generellt så är det ett skönt ställe att hänga på - ha så trevligt!
 

Hardy

Thug
I Orlando är det helt klart nöjesfält som är grejen. Samt shopping. Finns massa bra outlets (kolla premium outlets)

Miami är vad det är.

Key west är underbart! Glida runt. Besöka hemmingways hus är ett måste. Käka på hard rock!

Ha det skönt! Florida är toppen!
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Vart där 5-6 ggr, är ju på sina håll väldigt turistigt.

Spritsmuglaren fick med mkt bra, men kan slå ett slag för Everglades.
Vi transporterades med en sånn där hydrokopterbåt med dubbla v8'or med raka rör :)

Mysig avkoppling

jungle-erv-s-everglades.jpg
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Om du gillar fiske så MÅSTE du åka till Bass Pro Shop i Dania, a.k.a. Outdoor World. Heaven on earth!

Åker ni till Aventura Mall utanför Miami så kika in på Tourneau. Klockbutik som har allt. Inga problem att glida in i flip-flops, du får ändå förstklassig service och kan klämma på allt.
 

McGyver

Rolex
- Captain Dougs boattours i Everglades, be föraren dra på lite extra inne bland Mangroveträden => i klass med karusellerna på Universal Studios!
- Jetskiutflykt runt Key West, nära 5mil i bra tempo på öppet hav och i vikar, rensar garanterat ur bihålorna och stasa underarmarna , ett MÅSTE!!
- Givetvis så kör du ner till Key West och skippar båten!
- Outletshopping i Sawgrass Mills ("Miami"), Miromar ("Naples") och i Orlando
 

Thomas77

Omega
Jag tackar och bugar för all hjälp :)

Ska man lämna sin Rolex hemma eller är det lugnt? Antar att det är som i New York med poliser överallt och allmänt säkert för att skydda alla turister?

Ja Orlando verkar vara väldigt mycket nöjesfält. Vilken park är det som gäller om man gillar berg och dalbanor? Fiska har jag inte gjort så mycket men Jetski verkar kul, likaså den där svävaren.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag tackar och bugar för all hjälp :)

Ska man lämna sin Rolex hemma eller är det lugnt? Antar att det är som i New York med poliser överallt och allmänt säkert för att skydda alla turister?

Ja Orlando verkar vara väldigt mycket nöjesfält. Vilken park är det som gäller om man gillar berg och dalbanor? Fiska har jag inte gjort så mycket men Jetski verkar kul, likaså den där svävaren.


Inte lika mycket poliser på south beach som i New york.

Däremot kan du lugnt ta med dig din Rolex. Den kommer inte väcka någon uppmärksamhet när killen bredvid dig sportar en AP i guld, typ.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja Orlando verkar vara väldigt mycket nöjesfält. Vilken park är det som gäller om man gillar berg och dalbanor?
Universial Studios har en del åkattraktioner, både riktiga och digitala. Åkte en Simpson 3D-åktur, riktigt häftig... du sitter i en vagn som styrs av en "robotarm" som rör den upp och ner + sidled, och själva "åkturen" sker inomhus i ett välvt rum med digitala skärmar - men dina sinnen luras och tror att du åker på riktigt eftersom skärmen är 3d och vagnen rör sig i olika riktningar...

Sen har de vanliga berg-och-dal-banor oxå. De har dock delat upp sin park i två delar, Universial Studios och Adventure Island. Jag var bara på den förstnämnda.
 

Icaras

Rolex
Har var varit där för ett par år sedan.
Det som var värt en tur var...
- Kennedy'Space Center, var coolt!
- Åka hydrokopter
- Universal Studios, kan bli jävla köer.
- Biltur till Daytona
Sen förstås flygmuseum mm. kan vara kul stopp när du har vägarna förbi.

För övrigt ganska kul att äta som en "typisk" amerikan för en dag.
Pannkakor med sirap till frukost. Stor karamellkaffe med muffins i bilen och tacobell till lunch. Det hela avslutas med en låda munkar till kvällsmat ;)
 

Isodor

Audemars
Kennedy Space tycker jag man ska besöka för att få lite inblick i den världen..

Key West är trevligt, åkte ut på fisketur där som var rätt trevligt en dag.

Annars var Florida inte så mycket för mig, tycker det är mest pensionärer. Åker du med familjen så är det grymt dock, och ska du besöka ett nöjesställe så tycker jag att Bush Garden rockar stenhårt.
 

Landshark

Cartier
Jag älskar Florida! Gillar i särklass det "enkla i det stora". Exempelvis den extremt trevliga trafikmiljön, rena och fina bilar, att parkeringsplatserna är typ tre meter breda, att man har anställd personal med uppgift att se glad ut och hälsa vänligt (visst, corny, kan man tycka, men det smittar av sig), oultetsmalls:en i Orlando, att den svarta gatsoparen hälsar på dig, att du kan köpa ALLT i typ motsvarigheten till ICA Maxi; allt från margarinet "OMG I can´t beveve it´s not butter" till golfutrustning och bildäck.

Sea-World är inte så dumt heller. Fantastiska shower med späckhuggare etc och vass berg&dal-bana ("Kraken").

Glöm jantelagen, tag med dig en rulle cash och låt dig insupas av omgivningen, njut av trevliga männioskor i ett fantastiskt land!

Trevlig resa / Landshark
 

Thomas77

Omega
Återigen, tack allihopa för alla tips :)

Lite fler frågor

1. Kan man parkera vid hotellen eller kostar det skjortan rent generellt att parkera lite här och där?
2. Vägtullar? Har läst att många vägar är avgiftsbelagda. Sitter det en gubbe i en liten hytt som i Spanien och släpper förbi en efter att man gett han en $ eller två?
3. Prisläget? Mat, kläder och roliga teknikprylar antar jag är billigare? Har varit i New York och där var det så iallafall.
4. Är det hetsig trafik ?
5. Jag har hyrt en sk compact car, motsvarande en Ford Focus men vet inte exakt vilken modell det är. Är det krångligt att uppgradera? Ska ändå köra ca 250 mil och kom på så här i efterhand att det hade varit najs med en rejäl bil att åka runt i.
6. Svårt att hitta eller är det bra skyltat? Man kan hyra en Gps för 13 $/dag på uthyrningsfirman, kanske kan vara en bra idé.

Ha överseende med mina dumma frågor är ni snälla ;)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Återigen, tack allihopa för alla tips :)

Lite fler frågor

1. Kan man parkera vid hotellen eller kostar det skjortan rent generellt att parkera lite här och där? Större hotell har parkering som ofta ingår
2. Vägtullar? Har läst att många vägar är avgiftsbelagda. Sitter det en gubbe i en liten hytt som i Spanien och släpper förbi en efter att man gett han en $ eller två? Ja eller så köper du ett Sun Pass, som är en elektronisk lösning
3. Prisläget? Mat, kläder och roliga teknikprylar antar jag är billigare? Har varit i New York och där var det så iallafall. Ja det mesta är billigare skulle jag säga. I alla fall kläder och mat
4. Är det hetsig trafik ? Är nog olika... Orlando & Key West = nej, Miami kan vara lite mer fart ;)
5. Jag har hyrt en sk compact car, motsvarande en Ford Focus men vet inte exakt vilken modell det är. Är det krångligt att uppgradera? Ska ändå köra ca 250 mil och kom på så här i efterhand att det hade varit najs med en rejäl bil att åka runt i. Du får ju byta upp dig - bara att betala mer - vilket de inte kommer säga nej till...
6. Svårt att hitta eller är det bra skyltat? Man kan hyra en Gps för 13 $/dag på uthyrningsfirman, kanske kan vara en bra idé. För det mesta är det lätt att hitta, dock kan det vara lite knixigt (tycker jag) med alla på och avfarter till motorvägarna, ibland är det et myller av vägar. Våra bilar hade inbyggda GPS/Navi-funktioner men uthyresfirman försökte ändå sälja på oss en separat GPS...

Ha överseende med mina dumma frågor är ni snälla ;)

Se mina svar ovan
 

olivetti

Cartier
jag var där i mars vi hyrde en mustang cab kostade 3500:- sek för en vecka och soppan är billig så ta så stor motor som möjligt men poliserna är lite tjuriga vid fortkörning
 

M021

Rolex
2-Faktor
Det mesta är nämnt från andra skribenter, damen min är uppvuxen 15min från kennedy space center så svängde förbi senaste vi var där i April, dom bygger nu en ny utställning för Space shuttlen Atlantis som kan vara sevärd, annars är mitt tips att lurka upp lite olika BBQ ställen in Orlando, det är det bästa generellt sätt med florida/texas i sig, maten, slow roasted pork.. mmm..! Ska du köpa klockor eller likn kan det vara värt att se över delstats skatterna om du har fler destinationer, så kan dom skickas med kurir till hotellen för skatte lättanader.

Ha en trevlig semester!
 

Marre

Breitling
-South Beach er et must, gjerne noen drinker på en av de mange klubbene og barene
-Universal Studios i Orlando for berg- og dalbaner
-Disney er også kul i Orlando
-Everglades :)
 

Thomas77

Omega
Nu är jag här :happyhappy:

För tillfället i Orlando. Idag blir det nog något nöjesfält, lurar på busch gardens neråt Tampa. Har sett många fina klockor och besökt tourneau vid aventura, förstklassig service och bemötande. I rolexbutiken mittemot var de lite tråkiga men fick toppenbemötande hos omega mittemot och var på vippen att köpa en speedmaster, kan nog bli köp vi får se.


Ha det bra allihopa :cool:
 

M021

Rolex
2-Faktor
Nu är jag här :happyhappy:

För tillfället i Orlando. Idag blir det nog något nöjesfält, lurar på busch gardens neråt Tampa. Har sett många fina klockor och besökt tourneau vid aventura, förstklassig service och bemötande. I rolexbutiken mittemot var de lite tråkiga men fick toppenbemötande hos omega mittemot och var på vippen att köpa en speedmaster, kan nog bli köp vi får se.


Ha det bra allihopa :cool:
Härligt mannen, antar att du är i millenium mall? Eller down town? Lycka till!
 

Thomas77

Omega
Jag bor på crowne Plaza, tror gatan heter universal boulevard.

Idag blir det antingen besök på gatorland eller Kennedy Space center. Var på busch gardens igår, det var kul :)
 
Topp