• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Skall till Istanbul över påsk.

Ska också dit över påsken och har varit där förut. Om du är en historienörd som mig finns det massor att se.
Detta är ett måste (historienörd eller ej) och ligger i samma område:

Hagia Sofia - Kyrka som blev Moske och blev museum, byggdes på 500-talet när Konstantinopel var huvudstad i Bysantium (västromerska riket) Du måste gå in, det är extremt mäktigt. En kul grej är att några vikingar har ristat in några runor på ett stenräcke. Kejsaren hade en livvakt bestående av nordbor... Fråga någon ur personalen så kan dom peka ut dom.

Blå Mosken- En vacker moske mittemot Hagia Sofia. Inte lika storlagen som grannbyggnaden men värd ett besök.

Basilikacisternen- En vattencistern under mark byggd på 500-talet. Ett måste att besöka enligt mig.

Topkapi- Sultanens palatsområde

Dessutom kan jag rekommendera historiska museet men det kräver ett visst intresse för antik kultur och konst för att uppskattas till fullo.
 

firman

Cartier
Ska också dit över påsken och har varit där förut. Om du är en historienörd som mig finns det massor att se.
Detta är ett måste (historienörd eller ej) och ligger i samma område:

Hagia Sofia - Kyrka som blev Moske och blev museum, byggdes på 500-talet när Konstantinopel var huvudstad i Bysantium (västromerska riket) Du måste gå in, det är extremt mäktigt. En kul grej är att några vikingar har ristat in några runor på ett stenräcke. Kejsaren hade en livvakt bestående av nordbor... Fråga någon ur personalen så kan dom peka ut dom.

Blå Mosken- En vacker moske mittemot Hagia Sofia. Inte lika storlagen som grannbyggnaden men värd ett besök.

Basilikacisternen- En vattencistern under mark byggd på 500-talet. Ett måste att besöka enligt mig.

Topkapi- Sultanens palatsområde

Dessutom kan jag rekommendera historiska museet men det kräver ett visst intresse för antik kultur och konst för att uppskattas till fullo.


Ett Istanbul proffs :) trevligt, ja det kommer bli en historia resa, båda jag och min fru brinner för det :) så tack för all info. När åker du? Skulle vara ball med en gtg i istanbul :D storslaget måste jag säga hahahah

Vad säger du om maten då?
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Coolt, jag drar dit nu på söndag för en veckas utbildning. Sen blir det lite sightseeing helgen efter. Finns det nån shopping som är värt nåt då? Behöver inte bara vara klockor. Var där för ca 15 år sen, då tyckte jag det var en jäkligt jobbig stad med folk som är på dig o drar o sliter o har sig (typ som egypten).
 
Jo, problemet med jobbiga försäljare kommer man inte undan i dom regionerna. Dock är Egypten betydligt värre än Turkiet enligt mig.
Kläder är väl billigt tror jag. Bazarerna är en underjordisk marknad där allt möjligt säljs. Mycket skräp men man kan fynda en del om man orkar med prutandet. Själv pallar jag inte.

Maten är kanon, sikta som alltid på lokal mat.
Gastronomer brukar dela upp världens mat i 3 matkulturer, Franskt, Kinesiskt och Ottomanskt.
Det Ottomanska köket och dess olika varianter hittar man i hela mellanöstern och Grekland.

Jag har inte bokat resan ännu men ska försöka åka på skärtorsdagen. Gtg vore kul :)
 

SSL

Audemars
Var där för ca 15 år sen, då tyckte jag det var en jäkligt jobbig stad med folk som är på dig o drar o sliter o har sig (typ som egypten).

Beror på vart du går. I t.ex Egypten (Kairo, Sharm el Sheikh, Hurghada) så finns det "vanliga" köpcentrum med många butiker som finns här i Sverige, och där butiksbiträdet knappt pratar med dig. Och så finns det turistköpcentrum som är ett helvete. Gäller att hitta rätt i såna städer.
 
Topp