• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Skollärarens nya kläder (Alt: Lantisens besök i Storstaden)

Singular

Rolex
2-Faktor
För skjortor har Gabucci ett bra alternativ i form av Mazzarelli för dryga tusingen. Ett otippat kort är Oscar Jacobson som för tunt tusingen erbjuder fina basskjortor (i höstas exempelvis Albiate-oxford).

Ett enda råd? Snåla inte på skorna. Loake 1880 är OK, likaså Carmina, men först vid C&J bassortiment börjar det bli prisvärt på riktigt.
 

Skolläraren

Panerai
Tusen tack för alla tips! NK låter som lite av en guldgruva (Ja, nu förstår ni hur ofta jag har varit i storstaden) och med en champagnebar alldeles i själva lokalen kan det ju inte bli bättre. Jag försöker ta mig till allt och ha någon sorts mental plan till när jag kommer dit.

Ett enda råd? Snåla inte på skorna. Loake 1880 är OK, likaså Carmina, men först vid C&J bassortiment börjar det bli prisvärt på riktigt.

Jisses, jag insåg inte att 3000:- fortfarande var att snåla. Jag är van att köpa skor för 1000:-/1500:- och tycka det är en ordentlig summa pengar.

Jag vet i dagsläget ingenting om skovård av skinnskor annat än att ha skoblock i dem, och är lite orolig att jag kommer förstöra ett par dyrare skor om jag börjar min utbildning med dem.
 
Jag vet i dagsläget ingenting om skovård av skinnskor annat än att ha skoblock i dem, och är lite orolig att jag kommer förstöra ett par dyrare skor om jag börjar min utbildning med dem.

Att ta hand om ett par skor är inte speciellt märkvärdigt. Läser man på nätet kommer man få en sjuhelsikes massa tips och trix. Många kan man strunta i faktiskt om du frågar mig. Använd skoblock, låt skorna få vila. Utsätt de inte för allt för extrema förhållanden främst då väta. Torka av skorna om de blivit smutsiga och putsa med bra skokräm mellan varven. Det mesta utöver det är bara extra lullull som behövs vid väldigt speciella tillfällen eller för att stilla någons sko-OCD.

Förstår dock hur du tänker att det kan ju kännas bättre för mentalen att mjukstarta med något som inte är allt för dyrt för känna sig trygg. Mitt tips är faktiskt kör på det du själv känner är bra. Du kan alltid köpa annat senare oavsett om det är skor, byxor, skjorta samt prisklasser. I sko-exemplet har du ju kanske senare ett par bra strykskor i ditt första lite billigare köp om du fortsätter med dyrare senare.
 

Skolläraren

Panerai
Tore Skogman : Om man ska göra något så ska man göra det ordentligt! Jag förstår absolut att mycket är överkurs, som riktiga skofetischister gör men som inte är nödvändigt för skorna i sig. Däremot vill jag ju, som du säger, låta dem vila mellan användningarna, putsa och smörja in dem. Allt det är nytt för mig, men något jag ser fram emot att göra.

Om jag tycker att det känns otroligt roligt med skorna så kommer jag säkert gå upp mot C&J liknande, ungefär som resan från min Sinn U1 till Rolex Explorer. Det känns riskfyllt att köpa dyrare skor om jag inte vet ifall jag kommer ha fokus nog för att ta hand om dem så mycket som behövs. Att repa ett par skor för 2500:- känns nog också bättre än att repa 5000:- skor.

Än en gång, jag är ändå tacksam för ALLA tips och jag försöker ta till mig så mycket som möjligt. Det är av den här anledningen att Klocksnack är Sveriges bästa forum.
 

Skolläraren

Panerai
En liten uppdatering med en fundering nu när vi drar oss närmare: Då jag i 9 fall av 10 bär blåjeans, är det en smartare investering att satsa på en brun/beige kavaj?
 

hollow123

Rolex
En liten uppdatering med en fundering nu när vi drar oss närmare: Då jag i 9 fall av 10 bär blåjeans, är det en smartare investering att satsa på en brun/beige kavaj?

Jag tycker att en blå kavaj hade vart det smartaste alternativet.
Men av brun och beige tror jag nog att det bruna alternativet räcker längst...
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Håller med hollow123

Om detta blir din enda kavaj (för tillfället) skulle jag nog satsat på en blå. Tycker själv att blått är lättare att matcha med övriga kläder. Men en beige lite avslappnad linne/bomullskavaj till sommaren är ju inte fel :)
 

POO

Panerai
För lärare i allmänhet borde tweed vara det givna valet. Bär du sen mycket jeans är nog något brunaktigt eller kanske grått bättre än blått. Speciellt om det ska vara till vardagsbruk.
 

Skolläraren

Panerai
aljung & POO : Jag äger redan två kavajer i tweed: en grön och en beigemönstrad. Det är den enda vanliga kavajen, till en början. Det lär dyka upp en till efter sommaren också.
 

DrDre

Patek
tumblr_m7it2iwBho1qg9bifo1_1280.jpg
loake_badminton2.jpg
Jag har ett par Loake Badminton som jag använder rätt mycket. De är också bekväma vilket väl kan vara bra om man är lärare och står upp mycket i jobbet. Inget överdrivt finlir men robusta och med Dainitesula. Vet inte exakt var priset ligger, men skulle gissa på runt 2500 kr. Så här ser de ut (lånade bilder):
 

san

Cartier
2-Faktor
tumblr_m7it2iwBho1qg9bifo1_1280.jpg
loake_badminton2.jpg
Jag har ett par Loake Badminton som jag använder rätt mycket. De är också bekväma vilket väl kan vara bra om man är lärare och står upp mycket i jobbet. Inget överdrivt finlir men robusta och med Dainitesula. Vet inte exakt var priset ligger, men skulle gissa på runt 2500 kr. Så här ser de ut (lånade bilder):
Badminton är snygg modell! Snegla även på ett par Chester om du föredrar en något smalare läst (men går då miste om gummisulan).
 

sharetracker

Cartier
Jag föreslår att du kollar in märket Rockport och deras butik i NK. Väldigt bekväma och i min mening fina skor. Det kanske bästa är att de kostar 1/3 av vad som föreslagits av tidigare skribenter. Och ska du köpa skjortor tycker jag att du ska kolla in Eton. Fina grejer från Borås (typ). Kostar en tusenlapp.
 

Boris Balkan

Fark you!
Jag föreslår att du kollar in märket Rockport och deras butik i NK. Väldigt bekväma och i min mening fina skor. Det kanske bästa är att de kostar 1/3 av vad som föreslagits av tidigare skribenter. Och ska du köpa skjortor tycker jag att du ska kolla in Eton. Fina grejer från Borås (typ). Kostar en tusenlapp.

Håller med om att Rockport är mycket bekväma och att adidassulan är bra. MEN kvaliteten på skinnet är dålig.

Eton går bort. Stenströms is da shit. ;)
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Eton är s.k. Stekarskjortor enligt utsago.
Ursäkta, dom kanske är en aningens överprissatta men stekarskjortor är det inte. PRL är stekarskjortor om någon skjorttillverkare kan klassas som "stekarskjortor".

Mina tips, Gabucci, Hans Allde, SkoAb, Church's på Birger Jarlsgatan, Berg&Berg, Rose&Born, NK, Massim Dutti, Lund&Lund, Ströms, Tweed Country Sport.
 

Boris Balkan

Fark you!
Ursäkta, dom kanske är en aningens överprissatta men stekarskjortor är det inte. PRL är stekarskjortor om någon skjorttillverkare kan klassas som "stekarskjortor".

Mina tips, Gabucci, Hans Allde, SkoAb, Church's på Birger Jarlsgatan, Berg&Berg, Rose&Born, NK, Massim Dutti, Lund&Lund, Ströms, Tweed Country Sport.

Nej
 

Maxim

Cartier
Stenströms är kända för att skrynkla sig lätt. Leta efter skjortor från märken med ordet Napoli, finns ett flertal och de är alla västländer bättre än Eton & Stenströms.

Kolla Steptronics skor, otroligt bekväma men har dock väldigt begränsade modeller.

Det beror på vilket tyg de har använt sig av. Vad gäller mina skjortor är det ca 50/50 och de som inte skrynklar sig är rätt normala, men de som skrynklar sig ser ut som skit efter ett par timmar. Inte alls kul!
 

vlm1978

Cartier
Aningen OT, men utifrån ett pris/kvalitet perspektiv för skjortor så finns det enligt min mening inte mycket som kan slå Charles Thyrwitt (ctshirts) för ca 250 kr per skjorta vid köp av 4 st
 

Skolläraren

Panerai
Ett tack till er alla och ett fint avslut på tråden. Ett par bruna monkstraps från Loake 1880 och en ljusblå skjorta från Eton blev det i dag. Kavaj hittade jag ingen, men helgen är inte över än.
 
Topp