• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Skulle ni betala 25K för att få fiberkabel nergrävd, är det så mycket bättre...

Affe

Una vida loca
2-Faktor
än det vanliga bredbandet jag har idag. Vi har fått en förfrågan och jag var och prata med dalaenergi igår som skall gräva ner kabeln. Han sa att det var framtiden, är inte så IT nördig så jag vet om det stämmer. Men det borde finnas folk här inne som kan bekräfta eller dementera om så är fallet.

25 papp är ju en jävligt schysst klocka :D:hungry:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle göra det. Tror priset är hyfsat rimligt. Men som sagt....det beror ju på vilka behov man har etc.
 

Isodor

Audemars
tämligen säker på att det är en god investering om du bor i en större stad, de pengarna har du tillbaka(om inte mer) när du kränger kåken.

Mina föräldrar har skaffat och det har fungerat bra. Kostade 17 papp dock.
 

hejo

Panerai
Nu är jag part i målet då jag själv jobbar på ett Stadsnät.
Jag rekommenderar alla att tacka ja, en bra ADSL och i viss mån 4G räcker idag
men om bara ett par år så kommer det vara fiber som gäller, 4G och 5G kommer
bara att vara komplement. 25 000:- är rätt mycket men du kommer inte att ångra
dig (framförallt inte om två år). Vi tar 4800:- när vi går fram samt en nätavgift på
125:-/mån vilket jag tycker är en bättre affärsmodell. Jag skall inte bli dryg med argument här
men vill du ha mer stöd så skicka ett PM.
Kan väl säga att de som tackar nej har inte tittat in i framtiden.....

/Henrik
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Väldigt bra investering för fastigheten. Och ger väldigt mycket nöje! I mitt område var intresset stort så priset landade på 17k per hus.
 

Sond

Patek
Jag har två goda vänner som jag nog får säga är mycket kunniga inom området. Den ene säger ja, den andre nej. Den som säger nej hänvisar till att 4G kommer räcka länge för privata behov. Den som säger jag resonerar som hejo.

När jag väger dessa ja och nej kommer jag fram till att jag inte skulle våga avstå. Lite för lite pengar för att inte "försäkra sig" om att framtidssäkra huset.
 

vekktah

Cartier
Man måste först analysera hur man använder det hela. Jag har klarade mig med en 3-dongel i flera år (pga av starka anti-comhem-principer) och jag är ganska "krävande" som användare. Men nu har jag fiber sen ett år och det är väldigt gött.
 

Nexus

Panerai
Dra in fiber och skaffa den fetaste hastigheten de erbjuder. Klocksnack ska upplevas i gigabithastighet, det är inget snack om saken.
 

hejo

Panerai
För de flesta personer är svaret nej.


Beror på hur man ser det.
Idag kan nog en del säga nej men inte om ca 2 år och vad kostar det då?
Principen är den att en efteranslutning är ALLTID dyrare.

Investeringen höjer värdet på fastigheten och det är inga problem att låna
på huset och man inte kan hosta upp anslutningskostnaden.

Tveka inte ANSLUT!

/Hernik
 
  • Like
Reactions: P-A

cab

Audemars
2-Faktor
Inte för att jag tror värdet går upp på ett hus för man dragit in fiber för 25papp. Klart att det är trevligt om det finns när man ska köpa men att man skulle pynta mer för kåken njaa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är heeeelt klart värt 25 papp. 100MBit och över är en jäkla skillnad jämfört med snålbredband. Det är framförallt mycket stabilare.

DESSUTOM är abonnemangen mycket billigare när man har fiber. Speciellt om du tillhör ett öppet stadsnät. Då slipper du nätavgiften och kan teckna ett abonnemang direkt med leverantören. Jag hade kört på Bahnhof om de är tillgängliga:
http://bahnhof.se/priv/bredband
 
  • Like
Reactions: P-A

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Överskattat...

j5FcdGd.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte för att jag tror värdet går upp på ett hus för man dragit in fiber för 25papp. Klart att det är trevligt om det finns när man ska köpa men att man skulle pynta mer för kåken njaa.

Fiber är helt klart ett mervärde för mig nu när jag kollar på ny bostad, så jag tror att det kan locka köpare.
 
  • Like
Reactions: P-A

laketwig

Patek
2-Faktor
Bor i en samfällighet med strax över 100 hus. Får vi med alla på att byta ut vårat koaxnät mot fiber landar kostnaden per hus på runt 14k. Facil investering för att framtidssäkra huset (och bli av med ComHem ... :)).
 

hejo

Panerai
Inte för att jag tror värdet går upp på ett hus för man dragit in fiber för 25papp. Klart att det är trevligt om det finns när man ska köpa men att man skulle pynta mer för kåken njaa.


Det är fakta, ligger huset på landsbygden så är värdestegringen dessutom högre.

/Henrik
 
  • Like
Reactions: P-A

JayJay

Rolex
Jag gjorde detta för två år sedan. Skulle inte göra om det. Internet kör jag ändå trådlöst (3G går tillräckligt fort för mina behov... och om inte annat så finns ju numera 4G). Det tråkiga är att jag sitter i klorna på det lokala elföretaget vad gäller TV... d från början så attraktiva erbjudandena har med tiden blivit dyrare... hade varit billigare att köra typ parabol.
 

16610

Patek
2-Faktor
Till företag ja. Privat nej. Kör 30m/s och det funkar fint. Tankar en del film och kör KS. Klarar mig jätte bra. Köp en klocka till ist=) om du vill ha det om två år är det ju bara att köpa då. Sen att de skulle höja värdet på fastigheten låter ja va osagt.
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag kör 30/10 adsl med tv, tele och breddband. Inga problem. Kommer inte ihåg exakt vad de sa. Men har för mig att Telia sa att det tog ca 0,5m/s för tv. Kan det stämma? så har man 30/10 inga problem. Hade inte anslutnings avgiften vart så hög hade det ju varit kul med fiber:dead:
 

vonhall

Rolex
Klart du skall ha fiber! Skaffade det själv för drygt 2 år sedan och har inte ångrat mig en sekund. Framtiden är fiber helt enkelt!
 

P-A

Sir Spamalot
Fördelar:
- snabbhet
- kan dra hem hur mycket du vill
- billig månadsavgift
- perfekt för tv/streaming
- höjer värdet på fastigheten.

Nackdel:
- stor installationsavgift.
 

jandan

Panerai
Inget att tveka på. Kör på fiber, risken är att du om några år ångrar dig, när det kommer mer tjänster som verkligen utnyttjar bandbredden. Jag kör tex backup på alla datorer hemma över fiber till en dator på jobbet varje natt. Det funkar inte med ADSL.
Och vad som kommer i framtiden vet man ju inte. Jag har kört både 3G och 4G, vilket jag tycker är riktigt dåligt. Jag kan inte förstå hur man kan försvara telebolagen som har dessa usla tjänster. Har man inte superbra täckning blir svarstiderna på internet riktigt dåliga. Bara min ödmjuka åsikt....
 

16610

Patek
2-Faktor
Jag är nog inte med riktigt, men behöver man inte apparater som klarar det? Jag vill gärna ha fiber men kan inte försvara det ekonomiska. Allt funkar ju med adsl. Blir det lägre månadsavgift ja, men det kostar en del att skaffa. Höjer fastighetspriset? Får faktiskt inte ihop det om det inte är en företagsfastighet. Jag är 26 och älskar prylar och teknik och för jag ska få lägga så mkt pengar på fiber behöver jag verkligen bra argument hemma. Varför snabbare internet ist för en vecka utomlands? Huset tja, när det är dags och sälja kommer jag ändå göra vinst.
Allt som går att ha finns ju redan med div abonnemang. Jag är nog trög men hjälp mig förstå!? Jag vill oxå vara med i tiden;)
 
Topp