• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Skulle ni betala 25K för att få fiberkabel nergrävd, är det så mycket bättre...

tomten

Breitling
Det beror på vad man har för krav och förutsättningar...

Exempelvis så vet jag att när vi var 4 i hushållet på ADSL (24mbit) så var det inte roligt om någon laddade hem något, då blev det praktiskt taget obrukbart för övriga i hushållet. läste man dagstidningen på nätet gick det däremot bra.

Månadsavgiften för adsl är i mitt fall dubbelt upp mot nuvarande kostnad för 100mbit fiber, Vi har även comhem, men det kostar 4 gånger mer än fiber för samma hastighet.

25 000 är en ansenlig summa och det är nog svårt att sia huruvida man kommer kunna räkna hem investeringen kontra något befintligt alternativ (adsl/comhem/mobilt bredband).. jag tycker man ska fundera på upplevelsen ..
 

jandan

Panerai
tomten är inne på lite på rätt spår, man skall fundera på upplevelsen... Givetvis är 25k jättemycket pengar och givetvis måste man fundera på nyttan. Alla har ju olika krav. Självklart måste man ha apparater som klarar fiber, 16610. Många skaffar fiber och sen kopplar upp sin bärbara mot en långsam trådlös router, och sen klagar på att det där med fiber var ju inget speciellt. Givetvis hjälper inte fiber om allt annat man har är långsamt. Jag resonerade kring detta när jag beställde fiber. Om ett av husen i grannskapet säljs samtidigt när jag säljer mitt hus (jag bor i ett område där barnfamiljer gärna bosätter sig), och det huset har fiber men inte mitt hus, blir nog mitt hus svårsålt och jag får garanterat ett lägre pris. Att jag tog med resonemanget om barnfamiljen grundar jag på att idag har ju nästan alla hyresrätter med fiber, och den som bildar familj och köper hus är säkert van vid fiber. Då vill man kanske inte gå tillbaka till stenåldersteknik. Men som sagt, jag skulle aldrig gå tillbaka till ADSL.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Fick idag ett nytt erbjudande om 80% av vår samfällighet på lite över 100 hus går med. 11,5k. 25k låter högt!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Med fyra ungar och två vuxna som ska strömma film och musik samtidigt var det inget svårt beslut att dra in fiber...
 

16610

Patek
2-Faktor
Okej, jag gör det. Mina barn är 1 år och 2,5 år. Kanske bra då tiden går fort;) men de där med befintlig fiber i lgh / hus är väl inget när man kan låna så billigt nu? Jag menar vad är det i sammanhanget när man ska köpa bostad ex?
Ursäkta om jag kladdar denna tråd. Jag är bara en av de som är konsult och ritar in vad kunden vill ha;)
 

David

Bödeln
Aldrig i livet, fullständigt onödigt. (Fast jag är ju förstås aldrig hemma, och när jag är det gör jag inte sådant som kräver uppkoppling.)
 

Genta

Cartier
Hela familjen gått över till att titta på TV via fiber. 15 tkr kostade det att få fiber till sommarstugan på Gotland tack vare driftig projektledare med telekomerfarenhet. Engagera dig för att se om det går att pressa kostnaden, men fiber eller ej är en non-issue
 

Ilux

Omega
Har 100mb i sekunden, köttar bf3, laddar ner filmer. Har femtioelva flikar uppe. Du behöver inte fiber kamrat.


Du kan nog få 100Mbit/s genom telejacket.. Och genom tv-uttaget så måste ju du vara ansluten till ett kabel-tv-nät som du har möjlighet att få internetuppkoppling från.

Såatteh, fiber is the shit. :woot:
 

par

Patek
2-Faktor
Jag jobbade på Telia för 4-5 år sen. Redan då såg man fiber som gammal teknik som försvinner i framtiden.
Som funktion idag, absolut! Bra fart osv.
Som Investering långsiktigt? Absolut inte.
Alla som säger motsatsen får gärna argumentera om värdet över att ha fast telefoni.
Allt kommer bli trådlöst Punkt
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Allt kommer bli trådlöst Punkt

... Som elektricitet, då? :p

Sorry, kunde inte låta bli. :D

Men jag ser fram mot att köra hushålls- och villael via antenn. Kanske man kan se på tjockleken på antennen hur mycket effekt man klarar... För att inte tala om sändarantennens storlek. :happyhappy:

För övrigt kräver ju "trådlöst" fasta installationer också, med ett gytter av antenner, så visst kan man argumentera för hur nyttomaximeringen ser ut (trådlöst, vs fast), men förmodligen har du i stort rätt, att så gott som all kommunikation kommer att bli trådlös någon gång i framtiden, eller snarare blir det kanske så att vi inte - som användare - drabbas av lika många sladdar som idag.

Frågan är hur nära den framtiden är, samt om man är villig att vänta.

A

P.S. On a more serious note, som man säger på engelska, så pågår förstås mycket arbete kring trådlös överföring av energi. Så här långt på meterskala.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack alla för hjälpen, skall nog anmäla mitt intresse tror jag. Är inte bindande, och så kommer dom nog inte börja förrän om ca 2 år.
 

hejo

Panerai
... Som elektricitet, då? :p

Sorry, kunde inte låta bli. :D

Men jag ser fram mot att köra hushålls- och villael via antenn. Kanske man kan se på tjockleken på antennen hur mycket effekt man klarar... För att inte tala om sändarantennens storlek. :happyhappy:

För övrigt kräver ju "trådlöst" fasta installationer också, med ett gytter av antenner, så visst kan man argumentera för hur nyttomaximeringen ser ut (trådlöst, vs fast), men förmodligen har du i stort rätt, att så gott som all kommunikation kommer att bli trådlös någon gång i framtiden, eller snarare blir det kanske så att vi inte - som användare - drabbas av lika många sladdar som idag.

Frågan är hur nära den framtiden är, samt om man är villig att vänta.

A

P.S. On a more serious note, som man säger på engelska, så pågår förstås mycket arbete kring trådlös överföring av energi. Så här långt på meterskala.

Skrev det tidigare, trådlöst kommer bara att vara ett komplement på vår färd mellan fasta anslutningar.
Det krävs högre och högre anslutningshastigheter vilket kräver högre frekvens och med högre frekvens så
krymper avstånden som man kan kommunicera på :-(
Visst hade det varit bra om allt var trådlöst men ni som tror att man inte kommer att behöva en fast uppkoppling
i framtiden får tänka om "punkt" - trådlösa anslutningar för allt ÄR en fysisk OMÖJLIGHET.

/Henrik
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Skrev det tidigare, trådlöst kommer bara att vara ett komplement på vår färd mellan fasta anslutningar.
Det krävs högre och högre anslutningshastigheter vilket kräver högre frekvens och med högre frekvens så
krymper avstånden som man kan kommunicera på :-(
Visst hade det varit bra om allt var trådlöst men ni som tror att man inte kommer att behöva en fast uppkoppling
i framtiden får tänka om "punkt" - trådlösa anslutningar för allt ÄR en fysisk OMÖJLIGHET.

/Henrik
Låter som om du har läst på om ämnet. Eller åtminstone provat på. :happyhappy:
 

par

Patek
2-Faktor
Skrev det tidigare, trådlöst kommer bara att vara ett komplement på vår färd mellan fasta anslutningar.
Det krävs högre och högre anslutningshastigheter vilket kräver högre frekvens och med högre frekvens så
krymper avstånden som man kan kommunicera på :-(
Visst hade det varit bra om allt var trådlöst men ni som tror att man inte kommer att behöva en fast uppkoppling
i framtiden får tänka om "punkt" - trådlösa anslutningar för allt ÄR en fysisk OMÖJLIGHET.

/Henrik
Jasså? Du var ju part i målet sa du. När mobiltelefonin kom var de ett komplement till fast telefon. Tyvärr är du helt fel ute. Tekniken utvecklad hela tiden och går framåt och att spå framtiden genom att utgå från bara dagens teknik går inte.

Elektriskt ljus var säkert ett komplement till stearinljus osv
 

hejo

Panerai
Jasså? Du var ju part i målet sa du. När mobiltelefonin kom var de ett komplement till fast telefon. Tyvärr är du helt fel ute. Tekniken utvecklad hela tiden och går framåt och att spå framtiden genom att utgå från bara dagens teknik går inte.

Elektriskt ljus var säkert ett komplement till stearinljus osv

Det du inte förstår är att fysikens lagar kan man inte ändra på ;-)

/Henrik
 
Topp