• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Surfplatta eller inte?

Har ni en surfplatta och var det ett bra köp?


  • Totala väljare
    83

ScubaKing

Audemars
Ok, jag ska inte göra denna tråd så jävla fånig som jag brukar. Enkla raka rör...

Jag funderar på att köpa en surfplatta, en Samsung Galaxy Tab S, dvs den senaste. (Avskyr Apple)

Jag har en OK deal på en på gång men vet om jag verkligen behöver en, jag har ju bärbara datorn
(som dock är stor och tung, MSI spelburk som jag aldrig spelar på)

Min fråga är enkel, har ni en surfplatta, om ni har en är den ett komplement till datorn eller har ni endast surfplattan?

Den sista dumma frågan, vad använder ni den till främst?

Tack på förhand.

Samsung-galaxy-tab-s-8-4-4g.png
 

sweedee

Cartier
Jag har en Asus t100. Hybriddator. Dvs bärbar och surfplatta i ett. Riktigt jäkla nöjd med den.

00023.png


Nu har du väl iofs redan en bärbar. I mitt fall så löste det verkligen dilemmat med om jag skulle köpa en surfplatta eller bärbar.

Använder den vid alla tillfällen man inte orkar starta stationära och eller ligga i sängen och kolla like youtube eller liknande. Även till morgonfikat. Brukar även ta med den till ett utav jobben då det kan bli lite dötid osv osv.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Fick nyligen en surfplatta på köpet då jag köpte en digitalkamera. Använder den i princip aldrig. Antingen använder jag min Iphone eller min Macbook Air. För egen del har jag inte någon större nytta av surfplattan.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Har en, använder aldrig. Allt du gör med plattan kan göras via telefon eller dator ändå som jag främst använder mig av. Endast använt plattan vid resor för att glo film typ.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Hakade aldrig på trenden med surfplattor.
Den enda "nyttan" som jag skulle ha vore när jag redan har stängt av datorn och gått och lagt mig och har tänkt att slösurfa en 15 minuter innan jag sover.
Samma sak vid tjänsteresor. En bok eller i värsta fall slösurfa med mobilen innan läggdags.
För allt annat så har jag ju datorn och mobiltelefonen.
Surfplattan blir för stor och otymplig för att släpa med sig runtomkring.
 

calzone

Vacheron
Tjackade en iPad 2 16gb för typ 3år sen. Den e fortfarande lika bra som när den va ny, har dock aldrig uppdaterat iOS! Den e verkligen välanvänd härjad! Summa summarum skitnöjd verkligen! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Om du köper en, så se till att köpa en ordentlig! (Senaste TAB S är en ordentlig) Tror många köper en "Denver" androidplatta för runt tusenlappen, upptäcker att den är seg, inte går att använda vettigt och sedan lägger den i garderoben.
 

Malakias

Friends of KS
2-Faktor
Jag sitter på en iPad mini som jag hemma i första hand använder för att läsa böcker, och till det funkar den alldeles utmärkt. Har också haft den med på några resor i stället för att släpa med laptopen, och då har den fyllt sin funktion som surfmaskin med trevligare skärm än mobilen skitbra. Du vill alltså hellre ha en androidplatta om jag förstår dig rätt, och det blir säkert lika bra. Som sagt, på resor är plattan perfekt att ha med. Utöver det skulle jag i princip klara mig med mobil och laptop, och plattan blir mer ett komplement, men ett jävligt bra sådant. Kör!
 

sweedee

Cartier
Jag har en Asus t100. Hybriddator. Dvs bärbar och surfplatta i ett. Riktigt jäkla nöjd med den.



Nu har du väl iofs redan en bärbar. I mitt fall så löste det verkligen dilemmat med om jag skulle köpa en surfplatta eller bärbar.

Använder den vid alla tillfällen man inte orkar starta stationära och eller ligga i sängen och kolla like youtube eller liknande. Även till morgonfikat. Brukar även ta med den till ett utav jobben då det kan bli lite dötid osv osv.

(too late to edit) Tåls även tilläggas att det är win 8. Dvs alla program och allt fungerar som på en helt vanlig dator.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Ipad 3 mini. Hur nöjd som helst och använder den mest till att surfa KS:)

Tycker datorer känns jäkligt omodernt. Så jäkla bökigt att plocka fram laptopen, vänta på att den ska starta etc. Plattan och datorn känns som 56k modem och fiber i jämnförelse...

(Ja jag vet en dator klara en jäkla massa mera grejer än en platta)
 

Ingenjören

Panerai
2-Faktor
Förstår inte hur jag kunde leva innan plattan? Haft "tjänste platta" en tid och det mesta går att sköta från den (iPad), mail, LYNC kommunikation etc. Filer går att flytta lätt mellan jobbdator och plattan. Släpar i princip aldrig runt på tunga laptopen numer Hemma var den dock lite opraktisk för "godnatt surfandet", löstes dock smidigt med en iPad mini. Visst, iPhonen funkar, men med tilltagande ålder och därtill avtagande syn så tyckte jag mobilen var för liten och gav huvudvärk. Tror PC'n snart bara finns på historiska museet. Prova, men som tidigare medlemmar sagt, köp inget skräp!
 

Hugii

Audemars
Känns nästan som att du behöver en stor telefon. Jag har haft först en Samsung note 2 (5,3") men köpte sen Samsung Mega 6,3". Super nöjd. Snabb processor och bra med RAM.

Du kanske ska ta en titt på Samsung Note 3.

(Har köpt en platta (samung note 2014) oxå men den har jag inte sett röken av, sonen kör på den)
 

fredrik!

Cartier
Bodde med min iPad tills jag var tvungen att jailbreak:a den för att spegla C+ till Apple TV, efter det så är det ända funktionen den nyttjas för.
 

sveol

Cartier
Köpte själv en 1k platta som bara ligger och dammar. Kör 5tums telefon och laptop idag . Men jag skulle kunna tänka mig en platta +laptop combo likt surface pro. Det blir nog en sådan när laptop datorn är slut. Bäst med combo för mig. för min del är en dedikerad platta ointressant då man ibland vill producera, inte bara konsumera. Och är så trött på att ha 74 miljoner olika teknikprylar hemma som alltid behöver laddas i tid och otid.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Camo00

Patek
Var länge mycket skeptisk, men spontanköpte en Sony Z2 och är mycket nöjd. Laddstället med magnetkontakt och en riktigt bra Bluetooth-högtalare har gjort att den fullt ut ersatt alla husets laptops...

Användningsområdena är:
- Barnvakt på morgonen, dvs Youtube...
- Streama fotboll från Viaplay i sängen
- Surfa i badkaret
- Kladdtålig köksdator för musik, recept, Skype och morgon-tv

Ovärderligt! :)

2_Xperia_Z2_Tablet_Water.jpg
 

watchwelder

Friends of KS
Jag använder min väldigt mycket. Men nästan bara till att läsa böcker, spela små spel eller WatchTime Magazine. Lyssnar också mycket på spotify i mina högtalare hemma med den ist för spotify på datorn.
Surfar gör jag nästan aldrig på den, tycker det är skönare att sitta vid datorn då än med en förstorad mobil. Om man ska kolla något snabbt på internet är det ju smidigt med surfplattan fast för mig blir det ju att telefonen åker upp i stället. :)
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Om du köper en, så se till att köpa en ordentlig! (Senaste TAB S är en ordentlig) Tror många köper en "Denver" androidplatta för runt tusenlappen, upptäcker att den är seg, inte går att använda vettigt och sedan lägger den i garderoben.

WORD på detta. Har sett för många vänner försöka spara pengar och köpa en billig platta som är för seg för att kunna använda. Den hamnar snabbt i garderoben varpå de börjar prata om hur onödiga plattor egentligen är.

Om du ska ha en platta, köp en ordentlig. Sedan tycker jag att du ska överväga en iPad. Jag gillar egentligen inte heller Apples produkter, men vad gäller plattor så är de absolut överlägsna. Sitter med en iPad inköpt för 2-3 år sedan och den slår fan det mesta nya som finns på marknaden nu. Och iPad är faktiskt väldigt billig jämfört med dess konkurrenter. När det gäller plattor så är Apple egentligen väldigt prisvärda - till skillnad från mobiler och datorer. En ipad mini för 3000 kr tar jag any day framför en samsung tab för 7000 kr. Brorsan har en samsung tab som han köpte för typ två år sedan och den är rena skithögen nu.

Använder plattan 95 % av tiden. Klarar inte av att surfa på mobilen med dess miniskärm. Har en bra, lätt och smidig laptop, men använder den endast när jag måste (främst när jag ska skriva).

Har sagt det många gånger till mina vänner och jag säger det här: min ipad är det absolut överlägset bästa teknikköpet jag har gjort under hela livet. Så mycket nytta jag har haft utav den bara under studierna.. Sedan är det perfekt att kunna ta med sig 1542 böcker på semestern i en liten portfölj ;).

Men ska man ha en platta så får man se till att köpa en ordentlig!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Vi har två plattor i hushållet. Jag kör en och min fru en. Jag använder den till surf, och lite facetime med svärföräldrarna. I huvudsak morgonsurf vid frukostbordet, samt kvällssurf i sängen. Används delvis för netflix. Nyttjas till mail, även om det främst blir från mobilen.

Funkar utmärkt som barnpassning på morgonen, och vid behov även i bilen.

Efter inköp används den stationära datorn främst till hantering av räkningar etc.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Som många sagt här innan, köp en ordentlig!
Att köpa billigt är att köpa dyrt.

Har en iPad air din jag fick genom jobbet. Använder den 95% av gångerna. resten av tiden blir det mobilen.
Datorn använder jag i typ en gång varannan månad.

Har heller inte varit ett fan av Apple innan, men måste erkänna att ipaden är riktigt bra.

Med det sagt så tror jas att din Samsung kan vara ett bra köp.
Men väntar du ett tag kommer nästa nexus platta.
Den kommer bli grym!
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Var länge mycket skeptisk, men spontanköpte en Sony Z2 och är mycket nöjd. Laddstället med magnetkontakt och en riktigt bra Bluetooth-högtalare har gjort att den fullt ut ersatt alla husets laptops...

Användningsområdena är:
- Barnvakt på morgonen, dvs Youtube...
- Streama fotboll från Viaplay i sängen
- Surfa i badkaret
- Kladdtålig köksdator för musik, recept, Skype och morgon-tv

Ovärderligt! :)

2_Xperia_Z2_Tablet_Water.jpg


Jag kör också Z2. På fritiden startar jag nästan aldrig datorn. Android är ju lite mer än en surfplatta, då man kan ladda ner filmer och allt möjligt direkt precis som på en dator. Sen används den på resor med allt ifrån netflix till sjökort. Grym platta.
 

chris.f

Cartier
2-Faktor
Kör iPad mini. Sjukt nöjd rätt skönt att slippa MacBooken om jag inte behöver jobba. Har iPhone 5 och tycker det blir lite smått att surfa på den.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
skulle aldrig kunna ersätta min dator med en padda. För segt att skriva på bland annat. Allt går mycket snabbare att manövrera på en dator kontra platta. Men vi verkar alla ha olika användningsområden.. Men har du aldrig känt suget eller behovet så finns nog inget behov heller.

Jag köpte en i januari, använt den max 10ggr och har den på tradera för försäljning.

Låna nån polares och prova..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
skulle aldrig kunna ersätta min dator med en padda. För segt att skriva på bland annat. Allt går mycket snabbare att manövrera på en dator kontra platta. Men vi verkar alla ha olika användningsområden.. Men har du aldrig känt suget eller behovet så finns nog inget behov heller.

Jag köpte en i januari, använt den max 10ggr och har den på tradera för försäljning.

Låna nån polares och prova..


Precis, det går inte att ersätta en dator helt med en platta. Skriver man mycket så finns iofs skal med tangentbord.
Jag älskar att vi pratar om behov, på ett forum om svindyra onödiga saker! :)
 
Topp