• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Surfplatta eller inte?

Har ni en surfplatta och var det ett bra köp?


  • Totala väljare
    83
D

Deleted member 1265

Guest
Hemma kör 95%padda, ipad mini är den jag gillar bäst. Men visst, det tar tid att skriva.
 

Icaras

Rolex
Har en ipad mini, är bättre än laptopen till allt förutom att skriva längre texter. Och även bättre än mobilen på så gott som allt. Känns skönt att ha ett mellanting som jag snabbt kan plocka fram :)

Skulle aldrig tagit en android-platta (som jag först tänkte), för det mesta sega, fult gränssnitt, buggigt etc. Övervägde ipad även pga att jag haft en iPod Classic sedan release (7år?) som fungerat felfritt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Har en ipad mini, är bättre än laptopen till allt förutom att skriva längre texter. Och även bättre än mobilen på så gott som allt. Känns skönt att ha ett mellanting som jag snabbt kan plocka fram :)

Skulle aldrig tagit en android-platta (som jag först tänkte), för det mesta sega, fult gränssnitt, buggigt etc. Övervägde ipad även pga att jag haft en iPod Classic sedan release (7år?) som fungerat felfritt.


Beror nog på vad du köper. Köp en Android platta för samma cash som du slänger på en padda så blir paddan ifrån åkt, dock är paddans stora fördel dess användarvänlighet :)

Tycker androiden vinner på de flesta planen då minneskortläsare bla är något jag behöver. Fördelen av att bara dra och flytta objekt mellan dator och platta.. Enkelt att hantera alla typer av filer såsom torrent, mkv m.m.

Föreslår att du kikar på Z2 eller Z3 Tablet.

Meeen, nu använder jag inte plattor då jag finner det omständigt ;)
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag har ipad air och en mini. Använder varje dag, har inte använd min dator på månader.
Är sjukt nöjd riktigt snabba och perfekt att ligga i soffan och surfa KS
 

Camo00

Patek
Jag kör också Z2. På fritiden startar jag nästan aldrig datorn. Android är ju lite mer än en surfplatta, då man kan ladda ner filmer och allt möjligt direkt precis som på en dator. Sen används den på resor med allt ifrån netflix till sjökort. Grym platta.

Ja, sen jag lärde mig att komma åt filer och streama film från stationära datorn till plattan gör jag allt på plattan, typ...
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Har en iPad, använder främst till att kolla serier/sport
Mycket smidigare än laptop
+ att ingen "råkar" gå framför skärmen när det blir mål:banghead:
 

Ola G

Cartier
Har två, en Ipad och en Samsung, som båda ramlat på mig närmast av misstag.
Använder ingen av dessa, kan rent faktiskt inte dra mig till minnes när jag använde en platta sist
Lätt smidig bärbar och Iphone täcker det jag gör
Mvh
Ola G
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Ipad, förra generationen. Mest barnen som använder den för att titta på Dora Utforskaren.

Fastnar jag med den så går det helt ok att surfa runt och så, men jag saknar ett ordentligt tangentbord och att jag ständigt måste hålla i skärmen hela tiden, vinkla den mot mig. Min Macbook Air är mycket smidigare och komplett för mina behov.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Jag köpte en Galaxy tab S3 8" för snart ett år sedan. Här kan vi snacka billigare platta som faktiskt klarar det mesta och som inte blir för stor. Sambons tio tummare känns som ett monster i jämförelse.

Plattan ersatte telefonen till mycket av surfandet, nu har jag dock bytt till en Xperia Z1 telefon och plattan har mest blivit liggandes. Kommer nog användas på nästa semester i alla fall :)
 

Rookie

Cartier
2-Faktor
Jag hade en iPad 2 eller 3. Användes ganska flitigt tills jag köpte en MacBook Air. Efter det så var den bara onödigt jobbig att skriva och surfa på vilket ledde till att den såldes och numera används bara MacBooken. Min erfarenhet är m.a.o. att har man en smidig laptop så är det lättare att bara använda den. Har man en tegelsten till laptop, alt. bara en stationär så kan jag absolut förstå att en platta kan komma till användning :)
 

OBRKV

Cartier
Jag hade verkligen ingen användning för en iPad men så en födelsedag blev det ett spontanköp till mig själv. Använder den mycket idag när jag bara ska slösurfa eller använder den som källa när jag streamae musik till stereon. Lättare att ha en iPad Air i handen än en 15" Macbook Pro. Har hänt att jag jobbar i google docs men det är aningen jobbigt bara. Så dator för jobb/film och iPad för slösurf/klocksnack, musik och annat.
 

Icaras

Rolex
Beror nog på vad du köper. Köp en Android platta för samma cash som du slänger på en padda så blir paddan ifrån åkt, dock är paddans stora fördel dess användarvänlighet :)

Tycker androiden vinner på de flesta planen då minneskortläsare bla är något jag behöver. Fördelen av att bara dra och flytta objekt mellan dator och platta.. Enkelt att hantera alla typer av filer såsom torrent, mkv m.m.

Föreslår att du kikar på Z2 eller Z3 Tablet.

Meeen, nu använder jag inte plattor då jag finner det omständigt ;)
Nja vet inte riktigt, tittade på Samsungs varianter för mellan 2000-3000 och tyckte inte att någon av dem kom i närheten av iPad mini som kostade 2000kr :) . Just minneskortsläsare är ju som du säger ett stort plus med många android, men använder för det mesta dropbox istället. Har inte kikat på Z2/Z3 Tablet, möjligt att dessa är grymma.

Haha :p
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Var länge mycket skeptisk, men spontanköpte en Sony Z2 och är mycket nöjd. Laddstället med magnetkontakt och en riktigt bra Bluetooth-högtalare har gjort att den fullt ut ersatt alla husets laptops...

Användningsområdena är:
- Barnvakt på morgonen, dvs Youtube...
- Streama fotboll från Viaplay i sängen
- Surfa i badkaret
- Kladdtålig köksdator för musik, recept, Skype och morgon-tv

Ovärderligt! :)

2_Xperia_Z2_Tablet_Water.jpg


Rofl så jäkla bra, känner igen mig [emoji3]
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vi är tre i vår familj, jag, sambon och grabben på två år. Vi har alla var sin padda. Bästa jag köpt! Startar nästan aldrig datorn längre. Helt grymt och apple är bra skit. Try it:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag har en Asus t100. Hybriddator. Dvs bärbar och surfplatta i ett. Riktigt jäkla nöjd med den.

00023.png


Nu har du väl iofs redan en bärbar. I mitt fall så löste det verkligen dilemmat med om jag skulle köpa en surfplatta eller bärbar.

Använder den vid alla tillfällen man inte orkar starta stationära och eller ligga i sängen och kolla like youtube eller liknande. Även till morgonfikat. Brukar även ta med den till ett utav jobben då det kan bli lite dötid osv osv.



Detta.

För mig stod det mellan en ASUS hybrid och en Microsoft Surface Pro 2.
Blev en Surface Pro 2 och sämre val har jag aldrig gjort.
Fel som fanns på slutet 80-talet har jag i denna, som inte ens borde existera i dagens värld! Orkar inte lista upp allting för jag vet inte om någon skulle vara så intresserad av min rant på denna skitplatta, men funderar du på en så KÖP INTE.
Vill du veta så säg till mig så kan jag lista.

Den har varit påväg ut genom fönstret otaliga gånger. 13 tusen kronor i sjön.
Valde den över ASUS datorn mest på grund utav att jag reser mycket och ha två laptops plus massa annat, kamera väska och allt in på flyget skulle bara bli för mycket. Så lättare med en liten tab som denna.
FEL!
 

plexan

Cartier
Har aldrig riktigt förstått syftet med en platta, men jag börjar få upp ögonen för det nu.
Anledningarna:
1. Har planer för att köpa en mediaspelare ( Naim ND5 XS ) med nas i framtiden. Platta känns då helt klart smidigast/trevligast att styra sin musik samling med
2. Koppla in den till mitt digital piano tillsammans med DAW program och lägga den smidigt i notstället.
3. Trevligare att slösurfa på i soffan
 

ScubaKing

Audemars
Jag kör också Z2. På fritiden startar jag nästan aldrig datorn. Android är ju lite mer än en surfplatta, då man kan ladda ner filmer och allt möjligt direkt precis som på en dator. Sen används den på resor med allt ifrån netflix till sjökort. Grym platta.


Du menar torrents då? Hur går detta till ?
 

ScubaKing

Audemars
Detta.

För mig stod det mellan en ASUS hybrid och en Microsoft Surface Pro 2.
Blev en Surface Pro 2 och sämre val har jag aldrig gjort.
Fel som fanns på slutet 80-talet har jag i denna, som inte ens borde existera i dagens värld! Orkar inte lista upp allting för jag vet inte om någon skulle vara så intresserad av min rant på denna skitplatta, men funderar du på en så KÖP INTE.
Vill du veta så säg till mig så kan jag lista.

Den har varit påväg ut genom fönstret otaliga gånger. 13 tusen kronor i sjön.
Valde den över ASUS datorn mest på grund utav att jag reser mycket och ha två laptops plus massa annat, kamera väska och allt in på flyget skulle bara bli för mycket. Så lättare med en liten tab som denna.
FEL!


Ja lista gärna :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Har en iPad och det är ett bra komplement till datorn. En surfplatta kommer dock inte (som det ser ut nu) ersätta datorn helt för mig. För många kompromisser med de som försöker vara både dator och platta i dagsläget.
 
Topp