Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

OT: Swish - snart en lite dyrare affär

Diskussion i 'Diskussion' startad av StrawberryFields, 30 maj 2014.

1. StrawberryFields
    Trådstartare

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Snart kommer våra vänner, storbankerna att börja ta betalt av Swish användarna. Den 1 Juli kommer Handelsbanken börja ta ut 1 krona per överföring, Swedbank och Länsförsäkringar kommer förutom den kronan ta ut en månadsavgift på 5 kronor och Nordea och Danskebank som alltid ska vara värst tänker ta ut an avgift på 1.50 per överföring.
    Det enda som är positivt är att de inte har bestämt sig för att ta ut en procent avgift och att företag snart kommer kunna börja använda sig av Swish, smidigt att kunna betala med telefonen på krogen, men jag kommer nog fortsätta använda kortet.

2. StrawberryFields
    Trådstartare

Från:
    Jordgubbsranchen
  3. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Svinhundar.:wtf:

4. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    Hade varit rätt tråkigt om de tog ut en procent avgift..5 kr i månadsavgift och 1 kr per överföring kan man leva med tycker jag:)

medinfoto gillar detta.
  5. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Dröjer nog inte länge förrän procenten kommer in i bilden, då kommer man nog förlora en hel del användare, tyvärr.
    Men så länge avgifterna ligger på en rimlig nivå har jag absolut inget emot att betala dem.
    Många ggr skulle jag lätt pröjsa 100kr per överföring bara för att pengarna ska komma direkt till mottagaren så jag kan kapa ledtiden innan grejerna sitter på armen :D Fast jag kanske är överdrivet otålig?

Icaras, WilhelmV, wundlander och 1 annan gillar detta.
  6. Sond

Sond Friends of KS

Man kan säkert få en helt perfekt företagsekonomisk föreläsning kring orsakerna till detta..:eek:. Men när skattebetalarna ska garantera bankernas överlevnad är det andra teorier som gäller..:banghead:.

David, ErikGBG, Cyklisten och 4 andra gillar detta.
  7. tim ur länk

tim ur länk Friends of KS

En suverän tjänst som just blev sämre...

Eurenius gillar detta.
  8. Feskarn

Feskarn Kingen av Feskekörka

Från:
    Göteborg
    Tycker att det är en grym tjänst som jag kommer att fortsätta använda. 1 kr/transaktion och 5 kr i månaden är väl knappast något att störa sig på eller? :confused:

Rock_N_Ron, Donkii och Karatekid gillar detta.
  9. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Instämmer. Det är bra business, och fortfarande billigt för de som använder skiten.

Däremot kommer jag inte missbruka det längre, typ swisha över 5 kr när en vän bjuder på en burköl.

Fabian, Boris Balkan, ZQT och 1 annan gillar detta.
  10. StrawberryFields
    Trådstartare

Från:
    Jordgubbsranchen
    Jag tycker mest att det känns som att kort avgiften som var så populär i närbutikerna kommer tillbaka i en ny tappning.

Låter rätt mycket som motsatsen till att bjuda på en burk öl...

Bojke och Owaysis gillar detta.
  11. puonti

puonti Friends of KS

Från:
    Borås
    Förstår inte varför folk blir så upprörda? Klart det måste finnas en affärsidé bakom en sån här tjänst. Jag kommer gladeligen betala med tanke på hur mycket det underlättar i min vardag.

Rock_N_Ron, Fabian, Boris Balkan och 1 annan gillar detta.
  12. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    1kr är inte mycket. Det jag inte kan förstå är varför det tar flera timma att föra över pengar mellan två banker. Vem får räntan för den tid pengarna är mellan våra konto.

På tal om det, någon som sett filmen office space?

isbjörn, mega och Apansson gillar detta.
  13. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Var ganska så väntat, hörde prat om det redan i vintras. Inget företag skulle väl ta fram något de inte räknar med att tjäna pengar på. Men 1 kr per överföring och en femma i månaden kan jag leva med bara de inte börjar ta procent på överförda belopp.
    Men ganska så smart att först etablera tjänsten och få in många användare innan de börjar ta betalt.

14. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det som är konstigt är ju att det är olika givar från bankerna!

15. egbert

egbert Friends of KS

Han swishar ju bara en femma för bärsen, så han blir ju bjuden på öl för minst 10 spänn ändå!

StrawberryFields gillar detta.
  16. StrawberryFields
    Trådstartare

Från:
    Jordgubbsranchen
    Mw79 puonti Kejsaren
    1kr per överföring är absolut inte mycket pengar. Men jag kan mycket väl tänka mig en dag då företag tycker att det här är skit smidigt. Tänk att kunna kasta ut kortläsaren och bara låta kunderna SMSa pengar till "kassa mobilen". Svin bra. Inga mer avgifter att betala till babs. Helt plötsligt använder man Swish 3-4 gånger om dagen. Och då betalar man plötsligt 100 spänn i månaden för denna eminenta tjänst.

JayJay och jabla gillar detta.
  17. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm

Jag personligen skulle aldrig handla av ett företag som inte tar kort utan kräver Swish. Inte enbart för att de flyttar över transaktionskostnaden till kunden utan även för att det är krångligare (sedan så får jag poäng för mina kortköp som jag använder till att uppgradera flygbiljetter eller hotel med)
    Men du har en poäng i att det inte skulle vara en bra utveckling om affärer försöker få oss att ta en till kostnad trots att de redan gör det indirekt genom prissättningen av deras varor. Jag använder bara Swish mellan privatpersoner och kommer inte ändra mitt beteende där eller börja använda mot näringsidkare, gratis eller inte. Sedan om de erbjuder Swish som alternativ är väl en sak men kommer konsekvent bojkott det företag som kräver Swish betalning.

18. StrawberryFields
    Trådstartare

Från:
    Jordgubbsranchen
    Beroende på hur bra det kommer gå för bankerna med att få företagare att välja Swish tror jag att det i framöver kan komma att bli svårt att kategoriskt bojkotta företag som kräver Swish betalning.

Klockan är 21:55, du springer ner till livsen för att mjölken är slut, inga kontanter.. "sorry, vi tar inte kort bara swish"
    Åka buss, kontantbetalning är sedan länge borta, ingen biljettmaskin finns längre.. men sms:a pengar med swish så får du en SMS biljett.
    Taxibilarna slänger ut sina kortläsare så att chaufförerna kan ha en mycket billigare mobil kopplad till cigarett tändaren istället.
    SMS biljetter till biografen

Jag ser framför mig att mer och mer viktig information kommer att hamna på mobilen, vi har ju redan hela våra liv där, så varför inte alla kvitton också? Vi skulle ju spara massor med skog och papper.
    Att det i framtiden också införs en % avgift på alla överföringar över säg 10000? 0.5%, det är ju ändå bara 50 spänn... Med motivering att det kostar pengar att spåra pengarnas ursprung och vi vill ju bekämpa organiserad brottslighet.

19. morrism

morrism Friends of KS

Jag tror det blir 1-1,5% transaktionsavgift framöver

20. Kotten

Kotten Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag tror inte på Swish som betalningssätt för företag, däremot är jag med dig och tror på mobilen som plånbok! Så kallade wallets kommer komma med bred front i framtiden!

21. joh.jonsson

joh.jonsson Borgare

Från:
    Uppsala // Visby
    hur stora summor kan swish hantera? blir det dyrare ju mer man för över eller är det samma taxa oavsätt?

22. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bankerna tjänar mera på korttransaktioner en den där enkronan, så nej. De kommer inte att ligga på för att affärerna ska enbart använda Swish.
    Så du kan vara lugn, är bara affärerna som kan vinna på Swich inte bankerna och så länge inte bankerna tjänar mer på Swish än på användning av kort så kommer det inte att hända. Enskilda affärer kan betala upp till 5kr per transaktion plus en vis procent av beloppet (1-till 2% är det jag har hört, är dock några år gamla siffror) stora kedjor kan självklart förhandla ner kostnaden.

eriksson850 gillar detta.
  23. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Det är upp till din bank. Jag har använt det för att köpa en klocka för 33k en gång och om jag inte minns fel så kan du betala upp till 100k i någon bank (måste dock föranmälla innan)

joh.jonsson gillar detta.
  24. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Det är exakt som i Office space. Båda bankerna tjänar ränta på det, och avrundade fraktioner av örena. Vidrigt javisst, men vad ska man göra. Office Space är för övrigt världens bästa film alla kategorier!

Grafton, Kejsaren och joh.jonsson gillar detta.
  25. StrawberryFields
    Trådstartare

Från:
    Jordgubbsranchen
    Senast jag köpte en klocka med Swish kunde jag betala upp till 20k per överföring och inte mer än 50k i veckan. Men, det är ett halvår sedan nu och jag har inte tittat mer på mina Swish inställningar på banken (Nordea i det här fallet).

Mw79
    Vad är det som säger att det inte kommer att ta ut en avgift av affärerna för varje överföring? De lägger avgiften på ungefär samma nivå som kortbetalningen, så de stora kedjorna och större butiker tycker väl att det är kosher att låta kunderna välja. Medans mindre butiker, krogar och taxibilar kastar ut sina hyrda kortmaskiner.

26. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm

Finns inget som säger att du inte får rätt med tiden, jag skrev bara hur det ser ut idag. Men jag hoppas verkligen inte att du får rätt för det betyder att det blir sämre för oss konsumenter.
    Måste även säga att det är jättebra att du lyfter fram den här diskussionen för vem vet vad de hittar på om inte någon ifrågasätter. Är även därför jag kommer bojkota någon som enbart tar Swish eller de som för några år sedan tog ut en kortavgift (det får inte göras längre enligt lag)

27. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Du kan köpa bankaktier så får du del av vad de drar in :cigar: Office space är för övrigt en riktigt bra film!

28. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Med Swish kan man enkelt välja en förhöjd gräns som gäller under en dag via mobilbanken, då är max transaktionen 150,000kr för detta tillfälle.

29. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Precis såna är vi svenskar . Vi accepterar allt med det kan jag leva med . Nä jag tänker stänga ner mitt Swish . Däremot kommer säkert nåt annat system om det inte redan finns . Fan har inte bankerna tillräckligt med pengar .

30. StrawberryFields
    Trådstartare

Från:
    Jordgubbsranchen
    Jag gillar att måla upp domedags scenarion och förbereda mig för det värsta :)
    Blir det inte sämre för oss konsumenter hela tiden?

Jag tror att det här med Swish kommer att få spåra ut lite som det vill och bankerna vill i ett par år och sedan kommer det komma en lag som förbjuder avgifter på köp och överföringar med Swish (och andra liknande mobil appar)

Mårtenssons ur Brookfield