• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Swish - snart en lite dyrare affär

Kairo

Panerai
Knappast något som stör de flesta användare märkvärt, mer än av principskäl. Tänker mest på bankerna och de lätta pengarna de tjänar. Kul för dem! :)
 

reffen

Omega
Jag ställer mig i skara som känner mig så där, Jag kan tycka att det är en bra tjänst för stora överföringar där man vill se pengarna direkt och då kan ja gladligen pröjsa 1kr och lite till, men som vardags tjänst skulle ja inte vilja använda det, speciellt inte om det kostar pengar, är en princip sak för mig då + att det är krångligare att använda mobilen, fler steg som behövs för en betalning.
Och ja ser det som dom som tjänar mest på det är bankerna, hur mycket kostar det att utveckla och underhålla det här, jag antar att det är skit summor i sammanhanget, borde inte vara nån avancerad grej, är ju en funktion som fanns innan, men bank byråkratin lanserar det som nått nytt bara för det går fort..borde ju inte varit så svårt att fixa utan swich om man ville.. Och då ska det kosta uti från det också, som kund i en bank där ganska mycket pengar går till dom borde ja få det gratis kan ja tycka!

Så jag har dragit på att anmäla mig tills jag behöver det, jag börjar faktiskt gå över lite till cash igen efter flera år med bara kort, saknar känslan av pengar i handen ibland, dra 500:- på kortet känns ju ingenting, men en i handen finns en känsla där man ibland tänker efter lite mer = )
 

leicaphile

Panerai
Tänk om kontanterna försvinner och det bara fanns Swish .Då snackar vi vinster för bankerna .Hur många transaktioner per dag . Miljoner ? 1:- per transaktion x 365 = . Nä så sällan som jag använder Swish kan jag lika gärna vara utan . Betalar redan för mitt Visa kort .

Hur ofta betalar du med kontanter? Gör det ytterst sällan själv och bankerna hanterar inte kort gratis direkt...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Kommer fortsätta använda, några kr per överföring är inte något farligt, speciellt när det gäller köp&sälj av klockor/andra dyrare saker.
 

Boris Balkan

Fark you!
, hur mycket kostar det att utveckla och underhålla det här, jag antar att det är skit summor i sammanhanget, borde inte vara nån avancerad grej, är ju en funktion som fanns innan,

Ja hur mycket kan det kosta? Och varför är det inte en avancerad grej? Är du senior systemutvecklare med lång erfarenhet av en eller flera bankers bassystem?
 

reffen

Omega
Ja hur mycket kan det kosta? Och varför är det inte en avancerad grej? Är du senior systemutvecklare med lång erfarenhet av en eller flera bankers bassystem?

nää jobbar inom IT dock..och har utvecklat lite i mina tidigare dagar, dock inte systemintegration, själv då? ingen aning vad det kostat, men vad jag tror att i sammanhanget med vad allt som rör banker borde ju kostnaden för det här vara liten om dom gjort rätt, man borde kunna gjort det billigare utan swich app, och nu även med swich borde man ju kunna gjort det för några miljoner.. Varför jag tror att det inte är någon avancerad grej är att vi binder samman flera olika system inom våran verksamhet lite då och då, så dom kan hämta/skicka data tillsammans, så sällan det är nått problem vad jag hör av system folket iaf. Klart finns det inget stöd från början så blir det dyrare, men det fanns ju bevisligen nått eftersom det gick att skicka pengar mellan banker redan innan.

så inte vet jag exakt utan att kolla på det, bara vad ja antar.. så rätta mig om ja har fel.. =)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Förstår inte varför folk blir så upprörda? Klart det måste finnas en affärsidé bakom en sån här tjänst. Jag kommer gladeligen betala med tanke på hur mycket det underlättar i min vardag.

Affärsidén är att banken får låna mina pengar som de sedan kan låna ut till en högre ränta än vad den ger mig vilket gör att den tjänar pengar. Och detta gör bankerna redan väldigt bra då räntegapet mellan in- och utlåning är rekordstort.

Det är inte OK att jag ska betala för en effektivisering hos banken som innebär minskade omkostnader för banken i form av mindre daglig administration vilket leder till mindre personalomkostnader.

Det är inte OK att butiksägare (och i slutändan jag) skall betala för minskad kontanthantering, vilket sparar enorma summor pengar, när kort används.

Det är överhuvudtaget inte OK att jag måste betala för nästan varje tjänst så fort jag fysiskt vill hantera mina pengar hos banken när banken tjänar grova pengar på att ha mina pengar hos sig. Dessutom kan de fördärva värdet på de evntuella kontanta tillgångar jag tillåter dem låna av mig tack vare FRB.

Banker är djävla as som man skall ha så lite att göra med som möjligt, samtidigt går det i stort sett inte att bojkotta dem helt annat än om man vill bo i en stubbe i skogen och äta kottar.


(Sorry för utbrott men få saker gör mig så irriterad som banker)
 
Topp