• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT (till hälften): Postens rutiner

TicTack

Cartier
Jag hämtade ett paket på posten, dvs lokala affären, här om dagen.

Det var lite tilltryckt, så jag frågade om deras rutiner kring trasiga paket.

-Du får ringa till posten, sa den "trevliga" kvinnan.

Jaha, jag är van att man hos kvalitetsfraktbolag kan ange att paketet är trasigt, t.ex. signera "damaged", eller få bolaget att notera något i sitt datasystem när man får paketet. Detta framförde jag.

-Då får du ringa till posten, sa den "trevliga" kvinnan.

Men om paketet är helt trasigt, och tomt då? Frågade jag.

-Då får du ringa till posten, sa den "trevliga" kvinnan.

Antag att hon hade rätt.

Vad innebär detta vid klockköp? Som köpare om du tar emot ett paket hos posten så finns det NOLL sätt för dig att bevisa att det var tomt eller skadat när du fick det. På samma sätt så kan en säljare aldrig få se ett riktigt bevis på att paketet var tomt / skadat vid uthämtningen.

Kass, och farligt!
 

rogart-63

Patek
Posten har som vanligt skrivit sig fria från allt . Om det är ett brev eller paket så får man ingen ersättning . Sen skall den som skickat paketet eller brevet göra reklamationen . Och det kan ju vara svårt i vissa fall .
 

Chuck

Patek
2-Faktor
be5725a9bb70a213c95ebb4a390cec38.jpg


Säkra bevisen med en GoPro när du hämtar paketet :)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Lite avvikande från ämnet kanske, men... Jag blev "eftertaxerad" för ett "felfrankerat" paket jag skickade en gång. Grejjen var att jag lämnade in paketet hos ett ombud som vägde och satte på frimärken. Genom att hänvisa till Postens villkor och att det där inte står någonting om att det är kundens ansvar att se till att Postens ombud gör jobbet rätt så slapp jag betala avgiften. Jag antar att det är ett hål i deras rutiner/villkor för Posten kan ju inte se om jag lämnar in ett brek/paket hos ombudet eller droppar det i brevlådan utanför...

Ett systemutnyttjande likt immigranterna i USA som skrev mottagarens adress som avsändare på brev och sedan fel adress som mottagare. På så sätt levererades brevet till mottagaren pga "adressat okänd".
 

Hugii

Audemars
Lite avvikande från ämnet kanske, men... Jag blev "eftertaxerad" för ett "felfrankerat" paket jag skickade en gång. Grejjen var att jag lämnade in paketet hos ett ombud som vägde och satte på frimärken. Genom att hänvisa till Postens villkor och att det där inte står någonting om att det är kundens ansvar att se till att Postens ombud gör jobbet rätt så slapp jag betala avgiften. Jag antar att det är ett hål i deras rutiner/villkor för Posten kan ju inte se om jag lämnar in ett brek/paket hos ombudet eller droppar det i brevlådan utanför...

Ett systemutnyttjande likt immigranterna i USA som skrev mottagarens adress som avsändare på brev och sedan fel adress som mottagare. På så sätt levererades brevet till mottagaren pga "adressat okänd".


Immigranterna i usa? Varför skulle de skicka brev i usa.. de ska skicka ett brev hem till sina länder i så fall och då kan inte ett sånt brev lämna landet. Sluta sprid lögner, och jag lovar dig att du blir bättre människa i på lång sikt.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Immigranterna i usa? Varför skulle de skicka brev i usa.. de ska skicka ett brev hem till sina länder i så fall och då kan inte ett sånt brev lämna landet. Sluta sprid lögner, och jag lovar dig att du blir bättre människa i på lång sikt.
Nej, nej. Detta var inget inlägg som skulle sprida någon propaganda. Faktum är att jag hörde eller såg något program som handlade om en immigrant-grupp i USA (New York?) från förr (säg 1800-tal eller tidigt 1900-tal) och där detta fenomen togs upp som ett exempel på uppfinningsrikedom.

Om det klassas som "Uppfinningsrikedom" eller "utnyttjande av statens resurser" beror väl på vem man frågar eller frågade. Själv tyckte jag det var smart och lagom kul för att lägga det på minnet.

Men visst, källhänvisning hade förstås varit bättre... 0,7 sekunder på Google precis nu gav inget resultat. Så tror du inte på det - fine. Jag vet att jag är en bra människa.
 

Hugii

Audemars
Nej, nej. Detta var inget inlägg som skulle sprida någon propaganda. Faktum är att jag hörde eller såg något program som handlade om en immigrant-grupp i USA (New York?) från förr (säg 1800-tal eller tidigt 1900-tal) och där detta fenomen togs upp som ett exempel på uppfinningsrikedom.

Om det klassas som "Uppfinningsrikedom" eller "utnyttjande av statens resurser" beror väl på vem man frågar eller frågade. Själv tyckte jag det var smart och lagom kul för att lägga det på minnet.

Men visst, källhänvisning hade förstås varit bättre... 0,7 sekunder på Google precis nu gav inget resultat. Så tror du inte på det - fine. Jag vet att jag är en bra människa.

Bra med lite tydlighet.. du ser hur allt kan misstolkas medvetet eller omedvetet. Du är säkert en bra människa. Nu blev du lite bättre oxå när du förklarade och upplyste oss. Tack fack för info. :bookworm:
 
Topp