• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Timbuktu (Jason) tar emot 5i12-priset och ger ett bra tal om främlingsfientlighet

Brogren

Cartier
Först av allt ber jag om ursäkt för OT men det känns aktuellt med tanke på att det har tagits upp i trådar under November.
Jag såg detta klipp nyss och kunde inte låta bli att länka det här - även om det är ett klockforum.
Ett par gånger i November har faktiskt just detta ämne kommit upp ett par gånger från ett par medlemmar här. Både främlingsfientlighet och kränkning mot religion samt kvinnoförnedring.
Så som Jason känner, och illustrerar i klippet, känner nog många "främlingar" i Sverige.

Länk till Aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17963233.ab

Så vad tycker ni om detta klipp KS?
 

Hubbatix

Cartier
Vet ej, bojkottar blandningen mellan en ding ding värld och se & hör.
Du har ingen annan länk?

Klippt:

"Jag tog med med mig en sak i dag som jag bara brukar ha med mig när jag lämnar Sverige, och det har jag inte gjort nu, för jag kom med en väldigt kort taxifärd.
Jag tog med mig detta här (visar upp sitt pass).
Det brukar jag bara ha, som sagt, när jag ska lämna Sverige för att påminna alla ställen jag kommer till, och var jag kommer ifrån.
Det här betyder väldigt mycket för mig, detta, den här samlingen papper.
Det är inte alla som bor i Sverige, och som lever i Sverige, som har ett sådant.
Jag tog med den i dag för att säga att detta är mitt bevis i varje fall, på att jag inte är någon främling. Så fientligheten mot mig på grund av min hudfärg kan egentligen aldrig bli främlingsfientlighet - det är och förblir rasism.
Ni behöver inte vara toleranta mot mig.
Jag ber inte att få bli tolererad, och eran nåd är inte någonting jag kräver.
Däremot kräver jag, med all kraft jag kan uppbåda, att bli bedömd på mina handlingar och på min personlighet.
Och jag kräver att den doktrin, som håller en person högre än en annan person, på grund av dennes hudfärg, religion, kön eller sexuella läggning, omedelbart och för alltid, diskrediteras, suddas ut och överges.
Jag kräver att få känna mig säker i Sverige.
Jag kräver att få tillgång till det arbete som mina meriter berättigar mig, till att få tillgång till den bostad som min inkomst räcker till.
Jag kräver att få be till den Gud jag vill, och älska den person jag vill.
Jag kräver friheten att yttra mig, även av dem som inte håller med mina yttringar.
Och jag kräver att bli sedd som en del av detta samhället.
Men i utbyte ger jag dig mitt liv Sverige. För dig kommer jag och mina barn alltid hjälpa till att bygga.
Jag ger dig min uppfinningsrikedom.
Jag ger dig min kreativa förmåga och min energi.
Jag kommer att älska i Sverige, jag kommer att leva i Sverige, och jag kommer att dö i Sverige.
Tack."
 
  • Like
Reactions: P-A

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Håller med om att politik bör hållas utanför detta forum, oavsett om det är för den goda sakens skull eller inte. Just detta tal sprids i SAMTLIGA sociala medier just nu. Rätt skönt att veta att KS är en frizon från all politik när man loggar in...
 

ErikGBG

Audemars
När han lierade sig med den antidemokratiske pistolviftaren, tillika rikspajasen Sebastian stakset försvann all trovärdighet. Men när radiorsppares karriär är på väg nedåt så griper dom ofta desperat efter streetcredd likt amerkanska rocksångare drabbas av dylankomplex.
Vill man utnyttja demokratiska rättigheter bör man kanske inte samarbeta med folk som dödshotar folkvalda politiker.
 

Bolio

Panerai
Som tidigare talare skrev ta det någon annanstans. Här har jag valt en sida som har med klockor och till viss del relaterade saker inte politik. Finns en mängd andra forum för sånt PUNKT.
 
Topp