• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på bil

J.Hall

Omega
Hejsan!

Det är hög tid för mig att byta till och jag tänkte höra med er på forumet vad ni har för tankar kring bilar osv. Ni kanske har något som ni är väldigt nöjda med eller något som ni absolut skulle vilja avråda från att köpa?

Det är som så att sambon önskar en bil som man sitter lite högre upp i, mao en typ "suv".
Mitt enda kriterier är att jag inte vill bränna hur mycket pengar som helst på en bil då jag först o främst inte har något intresse av bilar (framförallt inte typ familjebilar) sen kommer detta vara en kombinerad firmabil/familjebil så den kommer gå rätt hårt och rulla hyffsat många mil varje dag!
Jag har lite halvt snöat in på XC60 modellerna, mest för att dem känns rätt fördelaktiga prismässigt jämfört med typ Audis Q5. Men det finns ju en uppsjö av andra märken?

Jag har absolut inte tänkt köpa en fabriksny bil utan en begagnad som har gjort det "största" värdetappet.
Jag hade tänkt mig ett takpris på 200.000kr men vill givetvis få ner den så mycket som möjligt!
Rullade mil vore väll lämpligt om det inte var mer än 16.000 mil, jag snittar nog en 3000 mil per år och vill ju kunna ha bilen några år innan jag måste byta igen.


Kriterier:
SUV
Diesel
Automat
Dieselvärmare
svarta säten! ett krav! (med tanke på att den ska gå som firmabil o ibland kör runt med hantverkare)


Fördelar:
Skinnsäten
bra ljud


Hur ser ni på finansiering av bil?
Jag cashade min förra bil och tanken har varit att göra samma med nästa.
Om man inte kontantar hela beloppet, hur dyrt blir det att välja finansiering från bilfirmor (är medveten om att det kan skilja från firma till firma men har ingen aning om hur höga räntorna är).
Leasing, kan det vara ett alternativ? Eller rä det något sm man endast gör med nya bilar?


Är glad för alla tips jag kan få! :)
 

falten

Cartier
förra var en VW tiguan, dock tsi version, mkt nöjd med den, räkna inte inte med så stor packmöjlighet dock jämfört med en stor kombi. Samma sak skulle jag gissa gäller xc60 å Q5, om du ska ha en bil med bang for the buck så tror jag en skoda superb är ett bra val, kombi, lastar mycket bra. Skodas SUV yeti har fått bra betyg, annars är nissan qashqai oftast högt upp i rankingen.
Men xc60 är fina! Dock inte billigast då..

Brukar köra på ca hälften cash, sedan betala av på två ca... Kan du baka in belåning på tex hus/lägenhet så får nog du den bästa räntan där...

ursäkta helt osammanhängande text, orkar helt enkelt inte koncentrera mig ... :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Hyundai Santa Fee. Lägg 100 000:- och få en 07-08 med automat och skinn med runt 10 000 mil på mätaren. Drar runt 1.2 l per mil (bensin). Finns även som du efterfrågar med diesel, men tveksamt om det är lönsamt med runt 3000 mil om året. Bensinsexan är jättetrevlig med automaten. Har en själv. Stor och rejäl komfortabel SUV, och jävligt billig att äga. Tänkte själv bara prova för nått år sen genom att köpa en billigare suv, men jag tänker inte byta.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Volkswagen finans har bra räntor och oftast erbjudanden (vet inte hur det är med andra bilmärkesanknytna finansbolag) men en bilränta på runt 2,5% på vwfs tycker jag är bra. Undvik finansiering via nischbankerna.

Du har inte fyrhjulsdrift som krav? Vet att många XC60s säljs med tvåhjulsdrift (de billigaste) och på en SUV tycker jag fyrhjulsdrift är ett krav annars får det vara... Min röst Q5, GLK eller X3 i den ordningen...
 

J.Hall

Omega
Tack för tipsen! Å även finansieringsbiten, kanske ska tänka om o bara lägga 50% av totala kostnaden i kontanter.
Har ju blivit husköp, soffor o allt därtill dem senaste veckorna...
Har kollat lite på era förslag. Skoda Yeti tyckte jag inte var tillräckligt "snygg" för pengen. Så pass mycke billigare än en xc60 är den ju faktiskt inte.
Nissan var ju däremot ett ganska intressant förslag!

Yo-Han Range rover, varför just det? Den ligger lite utanför min tänkta budger. Billigaste jag hittade på blocket var: http://www.blocket.se/orebro/Land_Rover_Range_Rover_Sport_TDV8_HSE_272hk_N_57700451.htm?ca=22&w=3

Men snacka om att den ser grym ut!

CapTaiN-MiFFo: Hittade denna: http://www.blocket.se/stockholm/Hyundai_Santa_Fe_2_2_CRDi_Comfort_5_Aut_57472341.htm?ca=22&w=3 Väldigt prisvärd måste jag säga. Hur billiga/dyra är servicen på denna bil? Jag antar att du inte haft några större problem med din? :)
 

J.Hall

Omega
Nej, har faktiskt inte ens tänkt på det där med fyrhjulsdrift. Vi får ju knappt snö här nere om vintrarna så det står väll inte o faller på det :)
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Jag har som sagt bensinvarianten, så jag vet inte. Men av vad jag förstått så är servicekostnaderna helt rimliga. Diesel kan ju vara något högre med partikelfilter osv. Min är helt felfri än så länge, och är härlig att köra. Rimlig skatt och försäkringspremie. Jag tror den är svårslagen ekonomiskt. Det är en stor och lättkörd Suv, tom frugan gillar den. Ta och provkör.
 

J.Hall

Omega
Jag måste nog ta o provköra en sådan. För annars när man väl börjar kika på andra lite "halv billiga" suv:ar så är det så lite som skiljer dem från en xc60 (rent ekonomiskt) o då lägger jag ju hellre till en 25-50.000 o får något jag verkligen vill ha.

Tusen tackför tipset!
Såg under ditt namn att du e från Norrköping, de e inte så att du ska till ishallen imorgon o se matchen? :D
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det enda jag har att bidra med här är att om du skall ha en SUV så köp en med fyrhjulsdrift, annars har du bara en stor hög bil utan fördelarna som kommer med det.
En SUV med tvåhjulsdrift är, enligt mig, lika användbar som kaffe utan koffein!;)
 

Tapiren

Cartier
Jag gillar XC60, många fördelar med den modellen. Snygg interiör, hög säkerhet...

En personlig favorit som kanske är lite tråkig, men ack så praktisk är Toyota Rav4;
http://www.blocket.se/vastmanland/T...0hk_Premium_Automat_La_53040828.htm?ca=11&w=3
Fördelarna är att de statistiskt sett är väldigt, väldigt pålitliga och därmed ger lägre driftskostnader, plus att de tenderar att vara väldigt, väldigt lättsålda i andra hand.

Range Rover är trevlig men ska man äga en sådan bör man vara beredd på att det kostar lite extra, man skall vara villig att betala extra för varumärket och känslan i dem. Land Rover Freelander är kanske ett mer sansat val, om man gärna vill fortsätta på den anglofila linjen;
http://www.blocket.se/jonkoping/Land_Rover_Freelander_2_SD4_S_190hk_Automat_57763727.htm?ca=11&w=3

Volvo har väl alltid dieselvärmare med tidur som standard på sina svensksålda bilar? Det tror jag inte att någon av konkurenterna bjuder på.
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Som rolex utan länk!


Haha exakt, Rolle på nått jävla plastband liksom wtf!??!

On topic: Hyundai SantaFe verkar ju vara en väldigt total bil på många sätt. Ryms det obäkiga barnstolar och kids, barnvagnar och blöjor och allt i en sån? Har ett öga på Sharan, men det är MPV-buss, inget fel med det men... :bag:
 

isbjörn

Panerai
Santa Fe är en mycket bra familjebil. Stor, rymlig, praktisk och -i sammanhanget - billig. Inte premium som tyskarna och enklare än Volvo men den verkliga kvaliteten är mycket bra. Den går inte sönder och ger vettiga driftskostnader trots storleken. MYCKET rymligare än exvis XC60, särskilt i baksäte och bagage. Barn, hundar, vagnar, blöjor och rubbet.... inga problem.
Min diesel (2,2 crdi) drar ca 0,8 på landsväg och litern jämnt om man kör en hel del i stan.
Slö och inte körglad men väldigt bekväm på resa. Tyst i marchfart och vettiga stolar. (Skinn och 6-way justering på min)
Som helhet en av de bästa bilar jag haft faktiskt. (BMW, Citroen, Porsche, Pontiac, Volvo etc..)
 

JAkesson

Omega
Ett litet slag för Kia Sportage. Har haft en som hyrbil flera gånger under 2014.

Jag hade 2.2L-versionen, Diesel. 4x4. Förbannat trevlig att pendla runt i. Visst, den
är lite plastigare än XC60 osv men har en helt annan prislapp. Jag som både är stor och
lång tyckte att komforten var bland det bättre jag varit med om. Lastutrymmet var
väl som en kombi men inte mycket mer. Jag upplevde den som relativt snål att köra
dessutom trots att det är en halv koloss.

Media-delen (BT, etc) var lite sådär men om sagt.. man får vad man betalar för.

Jag har också haft en Opel Mokka som hyrbil. Undvik.
 

MrJon

Cartier
Får hålla med om att en SUV bör ha fyrhjulsdrift. Annars får du bara en jävligt stort och tung bil med dåligt grepp. Inte så kaxigt att stå fastkörd i en snödriva med sin flashiga SUV.

Jag själv kör tyskt men kan nog hålla med om att de koreanska alternativen är helt ok. Kia har väl dessutom sju års nybilsgaranti?
 

RosaCasio

Cartier
Tänkte att det var lika bra att väcka denna gamla tråd istället för att skapa en ny eller lägga fråga i fel tråd.
Mercedes C180 Automat 20000 mil, är det nått att köpa?
 

bluetrain

Cartier
Trodde saken var biff. The answer is always Miata! Eller vänta nu, vad var frågan... :) Tycker defintiivt du bör provköra bmw x3 om du inte gjort det! Grymt trevlig interiör, ligger bra på vägen och hyggligt med bagaage också om sådant är nödvändigt. XC60 är ju fin på många sätt men ganska mkt mer svajig och känslig på vägen, något som kanske är mindre kul om du kör mkt motorväg. Kanske är det fördomar men känner allt för många som haft problem så av driftsskäl hade jag aldrig vågat chansa på en land rover eller en fransk bil för bilar post-garantiperiod.
 

SenorE

Omega
Trodde saken var biff. The answer is always Miata! Eller vänta nu, vad var frågan... :) Tycker defintiivt du bör provköra bmw x3 om du inte gjort det! Grymt trevlig interiör, ligger bra på vägen och hyggligt med bagaage också om sådant är nödvändigt. XC60 är ju fin på många sätt men ganska mkt mer svajig och känslig på vägen, något som kanske är mindre kul om du kör mkt motorväg. Kanske är det fördomar men känner allt för många som haft problem så av driftsskäl hade jag aldrig vågat chansa på en land rover eller en fransk bil för bilar post-garantiperiod.
Det var ett år sedan, tror han har hittat bil vid det här laget :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Älskade min Honda CR-V. Grym familjebil som var ganska rolig att köra. Bra kvalitet!
Edit. Oj, gammal tråd.
 
P

Philippe Stern

Guest
Köp ingen XC90. Haft den 3 mån. Bakaxeln rasat en gång redan. Idag slocknade hela mittdisplayen. Kan inte sätta på värme, defrost, parkeringshjälp, inget. Jävla kinesbil.
 
Topp