• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Tips på ljud hemma.

Barda

Cartier
Symfoniorkester i köket? Rätt kostnadseffektivt egentligen... Med tanke på att man mellan stycken kan bjuda på te och få sig en pratstund....

Jag köpte precis en marantz sr5600 stärkare till mitt ljud. Mycket nöjd.
Från denna kör jag ett högtalarpar i köket och filmljud (5.1) i vardagsrummet... Funderar på att kombinera med sonos. Är nöjd, det låter bra.
 
andy74 skrev:
CharlieSocks skrev:
Beoplay A8, eller spräng budgeten och köpt en A9.

Hej förresten :)
Då jag helsåld på B&O så har jag givetvis köpt en A9. Som högtalare/möbel så är den grym!
Min hemmabio är idag ett par beolab 8000 som frontare och beolab 4000 som bakre högtalare, center sitter i tv:n.
A9:n är sjukt grym, spelar högt och rent, tyvärr så använder jag den för lite men det gör inget då den är så snygg så man blir glad bara man tittar på den. Givetvis så kan du få bättre ljud om du lägger pengarna på ett renodlat hifi system, men snyggare hittar du inte
Många som har sågat mig men B&O spelar bra och högt/rent.
Andy

Fan va härligt. A9 är fan det finaste jag sett sen jag konfirmerades.
8000 är riktigt trevliga. En tvåa också? Körde 8000 innan och tyckte nästan den behövdes. Den är dessutom tajt som en 12åring :cool:
Sen råkade de förvandlas till en bunt ettor... :oops:
Ja hifinördar blir konstigt provocerade av att man gillar så "dåliga" grejer, lika kul varje gång :)
 

Jonaz

Rolex
Molle skrev:
Sonos. Play 5:a i varje rum.

+1 på den. Djäkligt välljudande för en blygsam slant. Du kan dessutom koppla in din gamla cd om du skulle vilja.
Eller som någon skrev. Ett par aktiva högtalare och en airport express. Kolla in podspeakers på hifiklubben. Snygga och låter ok. ( jag har två par... )


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Förra året fick jag ett hjärnsläpp och gick in till HiFiaffären och lyssnade på en Boseanläggning i 40k klassen.
Det förvånade mig hur illa det lät. Burkigt, skrikig diskant, en mullrig, odefinierbar bas och taskig stereobild.
Ska aldrig göra om det igen.
Lovade mig själv att alltid vara vintageljudnörd. MED Skinnväst, bockskägg och fyrkantiga glasögon :ugeek:
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag tror du ska kika på hifiklubben dom har nog något som passar dig.

Aktiva högtalare borde du satsa på.
Har för mig att cambridgre o audio pro har helt ok prylar.
 

Pappi

Bib Fortuna
2-Faktor
Jag gjorde ett besök hos Audio Concept för ett tag sedan. Frugan fastnade stenhårt för Opalum. Så här ser det ut hemma hos oss nu (fast det återstår att dölja kablarna).
20130223_121655_zps7f9fb494.jpg
 

Camo00

Patek
Re: Sv: OT: Tips på ljud hemma.

Ricrob skrev:
Camo00 skrev:
Sorry, blandade ihop prio ett och två! Förmodligen för att Du skrev "ljud" i trådtiteln och inte "pianolack som matchar iPhone"... ;)
Med omvänd prioritering har jag inga tips...

Nu tycker jag inte att herrn ska dryga sig! ;) Huvudsyftet är ljud, även om designen är viktig. Hade vi bara velat ha ngt att titta på så hade det blivit en tavla eller ngt, ok?! :D

Med de kriterier Du sätter upp är Du kanske rätt ute från början?!
Har själv aldrig sett eller hört nåt från Geneva, eller nån annan iPod-docka. (Faktiskt aldrig hållt i en iPhone eller iPad förresten...)
Men, full pott i What Hifi? brukar inte delas ut till produkter som är annat än bland de bästa i klassen!!
 

Ricrob

Patek
Crowolf skrev:
Ricrob skrev:
Ni är galna! Utgångsläget är ju Geneva Audio L (se bild) och så kommer ni med hembyggda högtalare och horn i golvet! :lol:

Nä, tänk i banorna Geneva eller Beoplay (fast snygg).. En enhet, stativ eller väggmontage, prio 1: snyggt och prio 2: så bra ljud som möjligt inom ramarna.



"Geneva Sound L passar perfekt i ett hem där stereosystemet inte får ta för mycket plats, men ändå ska leva upp till höga krav på design. Det handgjorda, pianolackerade träkabinettet är minst sagt snyggt att se på, oavsett vilken färg du väljer.

Därmed inte sagt att ljudupplevelsen är liten, tvärtom. Tack vare ett flertal aktivt drivna högtalare är den här kompakta lösningen fullt jämförbar med konventionella högtalare.

Räkna alltså med en ljudupplevelse som inrymmer allt från djupaste bas till klaraste diskant, oavsett om du lyssnar på radio, spelar dina favoritlåtar från en CD eller från iPod:en. Samtliga funktioner är inbyggda."

Vah Faan!!! Har du nånsin hört horn i golvet???? Va? Va? Va?.....
Det bästa som finns......:D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jomenvisst och grannen under kan ju hänga amplar i magneterna! :lol:
 

Ricrob

Patek
Tack för alla tips, även om de flesta av er nog har missat både kriterier och budget.. Med en mil eller två! :lol:

Kikade på Geneva "L" idag och blev sådär impad ändå.. Däremot fick jag upp ögonen för Parrot by Starck och Libratone Lounge... Ngn som har erfarenhet av dessa? Båda är rena "airplay" på gott och ont.. Endast elkabel men ingen inbyggd radio eller CD men ändå.. Det är ju å andra sidan 2013..

Libratone Lounge, ca 11k.


Parrot by Starck, ca 15k. Obs! 2 st enheter som snackar trådlöst med varandra.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49.7 KB · Visningar: 292
  • image.jpg
    image.jpg
    66.2 KB · Visningar: 290

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Fundera en gång till på Sonos prylar. Jag kör det själv hemma och det är det sjukt smidigt och spelar bra.
Lycka till i jakten!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ricrob skrev:
Tack för alla tips, även om de flesta av er nog har missat både kriterier och budget.. Med en mil eller två! :lol:

Kikade på Geneva "L" idag och blev sådär impad ändå.. Däremot fick jag upp ögonen för Parrot by Starck och Libratone Lounge... Ngn som har erfarenhet av dessa? Båda är rena "airplay" på gott och ont.. Endast elkabel men ingen inbyggd radio eller CD men ändå.. Det är ju å andra sidan 2013..

Libratone Lounge, ca 11k.


Parrot by Starck, ca 15k. Obs! 2 st enheter som snackar trådlöst med varandra.

Tyvärr galenskap att lägga så mycket på dom där grejerna.
Blocket herregud :)
 

Ricrob

Patek
CaptainOats skrev:
Ricrob skrev:
Tack för alla tips, även om de flesta av er nog har missat både kriterier och budget.. Med en mil eller två! :lol:

Kikade på Geneva "L" idag och blev sådär impad ändå.. Däremot fick jag upp ögonen för Parrot by Starck och Libratone Lounge... Ngn som har erfarenhet av dessa? Båda är rena "airplay" på gott och ont.. Endast elkabel men ingen inbyggd radio eller CD men ändå.. Det är ju å andra sidan 2013..

Libratone Lounge, ca 11k.


Parrot by Starck, ca 15k. Obs! 2 st enheter som snackar trådlöst med varandra.

Tyvärr galenskap att lägga så mycket på dom där grejerna.
Blocket herregud :)

Ok, nu är jag på Blocket. Vad händer sen då..?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    111.9 KB · Visningar: 272
  • image.jpg
    image.jpg
    47 KB · Visningar: 270

Hamp

Breitling
Har aldrig lyssnat på Lounge men köpte en Libratone Zipp till morsan och jag måste säga att ljudet var över förväntan, riktigt imponerad av vad den lilla levererar. Kan rekommendera den.
Väldigt sällan man lyssnar via något annat än Spotify/ipoden och då är AirPlay riktigt smidigt.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Ricrob skrev:
CaptainOats skrev:
Ricrob skrev:
Tack för alla tips, även om de flesta av er nog har missat både kriterier och budget.. Med en mil eller två! :lol:

Kikade på Geneva "L" idag och blev sådär impad ändå.. Däremot fick jag upp ögonen för Parrot by Starck och Libratone Lounge... Ngn som har erfarenhet av dessa? Båda är rena "airplay" på gott och ont.. Endast elkabel men ingen inbyggd radio eller CD men ändå.. Det är ju å andra sidan 2013..

Libratone Lounge, ca 11k.


Parrot by Starck, ca 15k. Obs! 2 st enheter som snackar trådlöst med varandra.

Tyvärr galenskap att lägga så mycket på dom där grejerna.
Blocket herregud :)

Ok, nu är jag på Blocket. Vad händer sen då..?


:):)
Välj sthlm o hifi.
Flaunder och få feeling och bli inspirerad.
Inte lägga 10 k på en plaststaty med mediokert ljud.

Jag menar inte att du ska köpa prylar som bluesman snackar om men ett oar trevliga små bokhylle dali / b&w med reciever och någon docka bara.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Fick precis hem denna som sekundär.
Jävla kool sak.
Tidlös!

Bra ljud dessutom men visst kan den inte jämföras med större system.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1361660109.323228.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1361660109.323228.jpg
    114.3 KB · Visningar: 255

BME

Cartier
Bra tråd Ricrob!
Hade nästan tappat ljudspåret efter flytten med allt annat som sambon tycker är viktigare som lampor, klädhängare, gardiner och annat "spännande" så jag passade på när hon var iväg på dagen och åkte iväg och inhandlade lite sonos grejer! :D
Riktigt nöjd än så länge!

Fick även provlyssna sonos nya soundbar som de hade förhandsvisning på på hifi klubben, riktigt smarrigt surround med två play3 och suben till!
 
Jag kör med Sonos ZP 120 (numera connect amp).
Mycket bättre ljud än deras Playprylar med inbyggda högtalare.

Jag hade som någon skrev, tänkt till ordentligt över att köpa Sonos iaf.
Dock är det inget man ska ha för att kolla på film, då behöver du den nya soundbaren. Annars synkar det fel.
 

Ricrob

Patek
Tack för mycket bra input! Har börjat kika och läsa på om Sonos och det kanske inte är så dumt ändå..? Ska in och kika på Sonos Soundbar i veckan men blev fundersam över det där med synkning vid film.. Klart att Soundbaren synkar men om man ska slå till på ett par mindre Sonosburkar också, så är frågan om de spelar bra tillsammans..? Har f.n. släppt Parrot'sen p.g.a. att priset förmodligen inte är i närheten av skäligt.. Känns som de skulle kosta 6-7k om det inte stod by Starck på dem..?
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Tyvärr inte provlyssnat, men gäller det främst utseende skulle iTube ligga högt upp på min lista. Kompletterad med några riktigt bra högtalare.

252_w_dock.jpg


itube182.jpg


Fatman-iTube-Carbon-Edition-2_size_10.jpg
 

McGyver

Rolex
Sorry för OT!

Just nu är de inkopplade till min hemmabioreciever, en Sony 5400ES, då jag blev av mitt lyssningsrum pga giftemål! :cool:

Finlyssning sker via klass-A monoblock och PreAmp - allt givetvis hemmabyggen - själv är ju bästa dräng!

Högtalarna är egenkonstruerade, med MartinLogan CLX som inspiration!

/R
 
Topp